Klimaatfolie tegen of achter regelwerk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eivogel1985
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 25-09 08:19
Hoi allen,
Ben in de bijkeuken bezig met het doel plafond te isoleren. Om de een of andere reden is dit vanaf de bouw nooit geisoleerd (bj 1990), het platte dak (bitumen) heeft ook geen isolatie.

Het idee is het hele plafond tussen de balken te voorzien van steenwol 16cm. Ik vraag me alleen af of de klimaatfolie nu perse achter het regelwerk moet, of dat het er tegenaan mag. Er ontstaat dan wel een kleine luchtlaag tussen de folie en isolatiemateriaal, en je schroeft de gipsplaten door de folie vast. Daarentegen is het donders gemakkelijker want ik hoef niet al het regelwerk los te halen, elektra buizen in te kappen, centraaldoos los te halen. Scheelt gewoon veel tijd. Benieuwd naar jullie mening!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mKf8vUnXF23gdiA_pgqFUnKkjpg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bQ0JwanWxqoTYQU4nqBqdtRn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Eivogel1985 op 22-09-2025 20:33 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:04

Reptile209

- gers -

Er overheen. Als je het er achter wil doen, is het bijna onmogelijk om alles vast te zetten en luchtdicht af te tapen of te kitten. Die luchtlaag maakt niks uit, isoleert ook nog een beetje :)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
lees de plaatsings instructies , sommige klimaatfolies willen een spouw tussen de gipsplaten en folie. Bij de isover Xtra safe maakt het niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:50
twain4me schreef op maandag 22 september 2025 @ 20:37:
lees de plaatsings instructies , sommige klimaatfolies willen een spouw tussen de gipsplaten en folie. Bij de isover Xtra safe maakt het niets uit.
Precies dat wij hebben extra regel werk voor de folie zodat de folie de gipsplaten niet raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:17
Ik zou de regels eraf halen, Isolatie aanbrengen, folie vastzetten op de balken, regelwerk terug plaatsen en dan gipsplaten terugplaatsen. Scheelt ook tijd en gepruts met het aanbrengen van je isolatie materiaal.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eivogel1985
Saint2Saint schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 09:01:
Ik zou de regels eraf halen, Isolatie aanbrengen, folie vastzetten op de balken, regelwerk terug plaatsen en dan gipsplaten terugplaatsen. Scheelt ook tijd en gepruts met het aanbrengen van je isolatie materiaal.
Denk dat ik dan meer aan het prutsen ben met die dan loshangende centraaldoos en elektrabuis, dan ff 2 regels loshalen en daardoorheen het isolatie aanbrengen. Maar snap je gedachte hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eivogel1985
twain4me schreef op maandag 22 september 2025 @ 20:37:
Ik gebruik vario duplex, heb een mail gestuurd naar Isover ( kan er in de instructies niets van vinden)
Pagina: 1