Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:55
Situatie
We hebben een designradiator in de slaapkamer die vervangen moet worden vanwege roest. Dit lijkt een T-10 radiator te zijn.
De huidige radiator is ongeveer 40 cm breed, 200 cm hoog, 1cm dik. Het vermogen weet ik niet. De kamer is 32 m³. De woning is goed geïsoleerd (HR++ glas) en we hebben (bijna) nooit de radiator aan in onze slaapkamer. De aangeraden slaapkamertemperatuur van 18 graden lijkt me ruim voldoende.

Calculators op het internet laten verschillende hoeveelheden vermogens zien: ze schommelen tussen de 1300-2000 watt (waar de meeste rond de 1800-2000) zitten.

We hebben stadswarmte van Eneco en schijnbaar kun je niet elke radiator aansluiten op stadswarmte vanwege lage temperaturen dan een cv ketel. Eneco zelf kan geen informatie geven. Ik lees online dat stalen radiatoren en designradiatoren wel geschikt zijn. Zitten daar nog haken en ogen aan?

Mijn vragen
  • Kan ik elke designradiator of radiator van staal met genoeg vermogen gewoon aansluiten op stadswarmte? Of zitten hier nog haken en ogen aan
  • Wat is verstandig qua vermogen? Kan ik beter gaan voor 2000 watt, of is rond de 1500 gewoon prima in mijn situatie?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Kan je geen identiek model vinden, evt 2e hands?

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:55
JJ Le Funk schreef op maandag 22 september 2025 @ 19:44:
Kan je geen identiek model vinden, evt 2e hands?
Ik weet niet waar de radiator vandaan komt: de radiator zat al in de woning voor ik de woning kocht.
Ik kan wel hetzelfde soort kopen (hetzelfde formaat en weer een design radiator). Daarom mijn vraag: zitten er dan nog haken en ogen aan, of zou het geen probleem moeten zijn?

Ik kan geen naam of code vinden op de radiator zelf.

• Mylan Piron
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22:38
Je kan m.i beter een radiator met wat groter vermogen (hou bij het vergelijken uiteraard rekening met eenzelfde aanvoertemperatuur) kopen.
Waarom? Een wat groter afgiftevermogen kan in de toekomst handig zijn mocht je ooit de overstap naar een warmtepomp maken. Des te lager je daar de aanvoertemperatuur kan zetten (moet gecompenseerd worden via hoger afgiftevermogen (lees: groter radiatoroppervlak)), des te efficiënter je WP z'n werk kan doen. Is bij een CV-ketel op gas of stookolie evenzeer zo, maar verschil is niet zo groot als bij een CV-ketel.
En de meerkost van bv een T11 t.o.v een T10 is ook vrij beperkt bij m'n weten.

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Vanwege de zuurgraad van stadswarmte moet je een stalen radiator (dus geen aluminium) gebruiken. Ik zou de grootste nemen die je praktisch en esthetisch (en financieel??) kan plaatsen en deze regelen met een thermostaatknop.

[ Voor 4% gewijzigd door Prisma16 op 24-09-2025 22:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:59
Kun je de roest er niet afhalen en dan opnieuw (na evt. plamuren) schilderen?
Dat lijkt mij iets simpeler namelijk.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Pagina: 1