Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-10 19:48
Situatie
We hebben een designradiator in de slaapkamer die vervangen moet worden vanwege roest. Dit lijkt een T-10 radiator te zijn.
De huidige radiator is ongeveer 40 cm breed, 200 cm hoog, 1cm dik. Het vermogen weet ik niet. De kamer is 32 m³. De woning is goed geïsoleerd (HR++ glas) en we hebben (bijna) nooit de radiator aan in onze slaapkamer. De aangeraden slaapkamertemperatuur van 18 graden lijkt me ruim voldoende.

Calculators op het internet laten verschillende hoeveelheden vermogens zien: ze schommelen tussen de 1300-2000 watt (waar de meeste rond de 1800-2000) zitten.

We hebben stadswarmte van Eneco en schijnbaar kun je niet elke radiator aansluiten op stadswarmte vanwege lage temperaturen dan een cv ketel. Eneco zelf kan geen informatie geven. Ik lees online dat stalen radiatoren en designradiatoren wel geschikt zijn. Zitten daar nog haken en ogen aan?

Mijn vragen
  • Kan ik elke designradiator of radiator van staal met genoeg vermogen gewoon aansluiten op stadswarmte? Of zitten hier nog haken en ogen aan
  • Wat is verstandig qua vermogen? Kan ik beter gaan voor 2000 watt, of is rond de 1500 gewoon prima in mijn situatie?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Kan je geen identiek model vinden, evt 2e hands?

d:)b :henk d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
JJ Le Funk schreef op maandag 22 september 2025 @ 19:44:
Kan je geen identiek model vinden, evt 2e hands?
Ik weet niet waar de radiator vandaan komt: de radiator zat al in de woning voor ik de woning kocht.
Ik kan wel hetzelfde soort kopen (hetzelfde formaat en weer een design radiator). Daarom mijn vraag: zitten er dan nog haken en ogen aan, of zou het geen probleem moeten zijn?

Ik kan geen naam of code vinden op de radiator zelf.

• Mylan Piron
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 04-10 18:32
Je kan m.i beter een radiator met wat groter vermogen (hou bij het vergelijken uiteraard rekening met eenzelfde aanvoertemperatuur) kopen.
Waarom? Een wat groter afgiftevermogen kan in de toekomst handig zijn mocht je ooit de overstap naar een warmtepomp maken. Des te lager je daar de aanvoertemperatuur kan zetten (moet gecompenseerd worden via hoger afgiftevermogen (lees: groter radiatoroppervlak)), des te efficiënter je WP z'n werk kan doen. Is bij een CV-ketel op gas of stookolie evenzeer zo, maar verschil is niet zo groot als bij een CV-ketel.
En de meerkost van bv een T11 t.o.v een T10 is ook vrij beperkt bij m'n weten.

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Vanwege de zuurgraad van stadswarmte moet je een stalen radiator (dus geen aluminium) gebruiken. Ik zou de grootste nemen die je praktisch en esthetisch (en financieel??) kan plaatsen en deze regelen met een thermostaatknop.

[ Voor 4% gewijzigd door Prisma16 op 24-09-2025 22:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:07
Kun je de roest er niet afhalen en dan opnieuw (na evt. plamuren) schilderen?
Dat lijkt mij iets simpeler namelijk.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
Veel dank voor jullie hulp!
Mylan Piron schreef op woensdag 24 september 2025 @ 22:23:
Je kan m.i beter een radiator met wat groter vermogen (hou bij het vergelijken uiteraard rekening met eenzelfde aanvoertemperatuur) kopen.
Waarom? Een wat groter afgiftevermogen kan in de toekomst handig zijn mocht je ooit de overstap naar een warmtepomp maken. Des te lager je daar de aanvoertemperatuur kan zetten (moet gecompenseerd worden via hoger afgiftevermogen (lees: groter radiatoroppervlak)), des te efficiënter je WP z'n werk kan doen. Is bij een CV-ketel op gas of stookolie evenzeer zo, maar verschil is niet zo groot als bij een CV-ketel.
En de meerkost van bv een T11 t.o.v een T10 is ook vrij beperkt bij m'n weten.
Moet ik nog checken of mijn woning een specifieke aanvoertemperatuur heeft? Zo ja, hoe? Het is dus stadswarmte. Of is een radiator met genoeg watt kiezen voldoende?

Een warmtepomp is hier niet mogelijk.
Prisma16 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 22:39:
Vanwege de zuurgraad van stadswarmte moet je een stalen radiator (dus geen aluminium) gebruiken. Ik zou de grootste nemen die je praktisch en esthetisch (en financieel??) kan plaatsen en deze regelen met een thermostaatknop.
Onwijs informatief, thanks! Moet ik nog rekening houden met een aanvoertemperatuur zoals de bovenstaande user aangeeft? Of haal ik zaken door elkaar?
Yaksa schreef op woensdag 24 september 2025 @ 22:40:
Kun je de roest er niet afhalen en dan opnieuw (na evt. plamuren) schilderen?
Dat lijkt mij iets simpeler namelijk.
De roest zit best diepte. Na advies van bekenden ben ik bang dat ik dan juist een lekkage veroorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
De huidige radiator die we hebben is vrijwel zeker een T-10 radiator, omdat deze radiator extreem dun is. I
Vrijwel alle radiatoren die de aangeraden vermogen hebben voor de kamer (32 m³), zijn T20-T22 radiatoren. De aanname is: de vorige bewoners hebben hier dus geleefd met een minder verwarmde kamer geleefd. Het is deels voorkeur, maar zou een nieuwe T-10 radiator (met dus minder dan het aangeraden vermogen) een probleem zijn? Ook omdat de fysieke ruimte beperkt is.

Ook zie ik online verschil tussen cv-systemen met 75/65ºC 90/70ºC systemen. We hebben geen cv-ketel. Hoe kan ik zien wat wij hebben?

[ Voor 12% gewijzigd door Fuujii op 26-09-2025 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Fuujii schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:30:
Veel dank voor jullie hulp!
De roest zit best diepte. Na advies van bekenden ben ik bang dat ik dan juist een lekkage veroorzaak.
Je hoeft ook niet alles weg te halen. Bovendien, wanneer die echt doorgeroest zou zijn dan zou die nu al lekken. De losse roest weghalen, schuren en dan een roeststopper (Brunox of zo) er op, eventueel beetje plamuren en dan weer lakken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:27

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Als je de radiator toch nooit aan hebt, kan je ook overwegen hem gewoon weg te halen en de leiding af te doppen. Ruimt meteen je slaapkamer netjes op :)
Mocht je hem toch willen vervangen, dan kan je ook kijken naar T11 ipv T10. Is minder dik dan T20 maar wel met meer vermogen dan een T10. Zo heb ik een T10 in een studeerkamer vervangen door een T11. Zelfde afmetingen, meer vermogen, wel zo prettig.

[ Voor 15% gewijzigd door Microkid op 27-09-2025 10:46 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• 99ruud99
  • Nu online
Als je met t10 je ruimte warm hield en hem eigenlijk nooit aan zette, komt bijna elke verwarmingsvermogen wel goed.
Aanvoer temperatuur is minder van belang in deze. Je weet namelijk al dat de huidige ruimschoots voldeed. Dus alles wat een warmteafgifte heeft die even hoog of hoger is, is prima :)
Heb je een foto / plattegrondje? Want dan kunnen we meedenken naar goede opties.

[ Voor 12% gewijzigd door 99ruud99 op 27-09-2025 10:14 ]

• Fuujii
@Microkid, @99ruud99: Wij wonen pas net in dit huis. Ik kan niet met zekerheid zeggen of het voldoende is voor ons, maar ik ga er eigenlijk wel vanuit. We durven de gok wel te nemen, mocht 'ie iets minder zijn. We zijn niet echt kachel mensen. Dus prima als hij minder watt heeft.

De radiator hangt tegen de muur. Rechtsonder (verticale stuk) en linksonder (horizontale stuk) zit de radiator aangesloten. Ik had zelf deze radiatoren al gevonden:
BELRAD VERTICALE DESIGNRADIATOR OVAAL WIT DOUBLE 1800X472-8 ELEM. - 1640W
Haceka designradiator Thalia wit 1585 Watt 184x54 cm

Ik weet niet zeker of ze passen, maar lijkt me wel?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Excuses voor de slechte kwaliteit foto's. De kamer staat helemaal vol en er is geen elektra ivm klussen.

@Yaksa bedankt voor het meedenken. Ik denk dat we het liever op safe spelen.

• 99ruud99
  • Nu online
Ik mis even iets - je fotografeert een verwarming, maar dit is toch niet de verwarming die weg moet? Of noem je dit al doorgeroest? Dan zal ik maar niet foto's sturen van wat in mijn huurwoning hing XD

De link die je stuurt zou prima kunnen - heeft hij zelfde afmetingen als je oude? (komt hij niet breder / verder naar voren uit, dat soort dingen.

Enneh - in je huidige huis, hoe vaak heb je de verwarming aan op je slaapkamer? Meeste mensen slapen best met 16*.

• Fuujii
99ruud99 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 18:01:
Ik mis even iets - je fotografeert een verwarming, maar dit is toch niet de verwarming die weg moet? Of noem je dit al doorgeroest? Dan zal ik maar niet foto's sturen van wat in mijn huurwoning hing XD

De link die je stuurt zou prima kunnen - heeft hij zelfde afmetingen als je oude? (komt hij niet breder / verder naar voren uit, dat soort dingen.

Enneh - in je huidige huis, hoe vaak heb je de verwarming aan op je slaapkamer? Meeste mensen slapen best met 16*.
Jawel, deze heeft aan de achterkant een doorgeroest stuk. De radiator is ongeveer dezelfde afmeting. Het scheelt iets, maar het is niet erg als dit iets afwijkt (tenzij het uitmaakt voor de aansluiting?). We hebben nog geen koude dagen gehad bij onze huidige woning, dus dat durf ik niet te zeggen.

De radiator die ik stuurde heeft geen regulatieknop. Maakt dat nog uit: kan ik de huidige gewoon behouden?

• 99ruud99
  • Nu online
Afmetingen maken op zich niet heel veel uit - je kan altijd nog een buisje vervangen als het echt veel scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
99ruud99 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 20:10:
Afmetingen maken op zich niet heel veel uit - je kan altijd nog een buisje vervangen als het echt veel scheelt.
En qua aansluitingen: zitten de openingen op standaard posities (er vanuitgaand dat ze ongeveer in dezelfde hoek zitten)? Of is dit nog een aandachtspunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Fuujii schreef op zondag 28 september 2025 @ 11:24:
[...]En qua aansluitingen: zitten de openingen op standaard posities (er vanuitgaand dat ze ongeveer in dezelfde hoek zitten)? Of is dit nog een aandachtspunt?
Meten is weten.
Van nieuwe radiatoren is altijd ergens een montageblad te bekijken waar de afmetingen op staan.
En anders vraag je ze op. Maar ga er maar niet zomaar (door alleen het bekijken van afbeelding) van uit dat een nieuwe zonder aanpassingen op de oude buizen gemonteerd kan worden. Designradiatoren verschillen nogal namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:15
Microkid schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:00:
Als je de radiator toch nooit aan hebt, kan je ook overwegen hem gewoon weg te halen en de leiding af te doppen. Ruimt meteen je slaapkamer netjes op :)
En houd je een woning over wat geen deugdelijke verwarming installatie heeft ( modern bouwbesluit geeft mooie richting, alle verblijfsruimten 20C), wat mogelijk vochtproblemen kan geven…

Ik snap dit soort adviezen nooit zo….

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1