Op zoek naar een lichtere laptop voor fotobewerking en games

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NerdFury2020
  • Registratie: September 2020
  • Nu online
Wat ga je met je laptop doen?
Vooral fotobewerking en lichte games. De enige game die ik nog speel is World of Warcraft. En ik werk aan mijn eigen game in Unity 6 engine.

Wat is je budget?
Rond de 1000 euro. Maar het ligt ook aan hoeveel ik mijn huidige laptop kan verkopen.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb geen voorkeur voor merk. Wel voor winkel. Ik vind Megekko, Coolblue en Alternate vaak wel de meest betrouwbare. Amazon kan er ook nog wel mee door.

Op dit moment in bezit van een HP Victus 15" met 16GB RAM, 512GB opslag en een 4050 GTX. Toch eigenlijk op zoek naar een laptop die lichter is.. de Victus is namelijk met zijn bijna 2,5kg best een zwaar beest en omdat ik de laptop graag meeneem in mijn cameratas die ook al soms wat zwaardere spullen bevat is het niet fijn om een zware laptop mee te nemen en als je thuis lekker in bed zit is het ook niet erg comfortabel op je schoot. Ding word best warm, en maakt veel lawaai, zelfs met lichtere games en is natuurlijk erg zwaar. Ik heb eigenlijk ook geen idee voor hoeveel ik het ding kan verkopen.. destijds tussen de 800-1000 euro betaald en dat is nog niet eens zo heel lang geleden (1-2 jaar).

Ik heb al zelf gezocht en kwam eigenlijk terecht op deze laptop: https://www.megekko.nl/pr...-14-AMD-Ryzen-AI-7-laptop

Maar ik vind 'm nogal prijzig en ik weet niet of het echt een upgrade is of de moeite waard is.. dat ligt er denk ik aan voor hoeveel ik de Victus kan verkopen. Ik sta natuurlijk open voor andere opties, maar ik heb mijn oog wel op een OLED, 16GB RAM (minimaal) en het liefst 1TB opslag. Ik weet trouwens ook niet of een (refurbished) MacBook betere performance / gewicht heeft voor een soortgelijke prijs, ik weet dat DXO Photolab 9 (waar ik foto's op bewerk) en World of Warcraft ook op MacOS beschikbaar zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door NerdFury2020 op 22-09-2025 22:08 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Als alles wat je doet werkt op een macbook en je hier ook voor open staat zou ik, gezien je wensen, simpelweg een macbook zeker aanraden.

De gelinkte laptop ziet er leuk uit, maar heeft geren dedicated GPU en de 860M iGPU is een best wel pittige downgrade van een 4050. Dat zou ik niet zo snel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NerdFury2020
  • Nu online
Thomg schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:16:
Als alles wat je doet werkt op een macbook en je hier ook voor open staat zou ik, gezien je wensen, simpelweg een macbook zeker aanraden.

De gelinkte laptop ziet er leuk uit, maar heeft geren dedicated GPU en de 860M iGPU is een best wel pittige downgrade van een 4050. Dat zou ik niet zo snel doen.
Ik heb een paar vergelijkingen gedaan en een Macbook had ik best interessant gevonden om heel eerlijk te zijn. Maar uiteindelijk ben ik toch voor de gelinkte laptop gegaan omdat een Macbook met die specs toch bijna 2000 was.

En klopt, hoe dan ook is het een downgrade van een 4050. Maar heb ik een 4050 nodig als ik een 4090 in mijn desktop heb? Deze laptop is meer voor casual World of Warcraft (vooral classic en wat open world content in retail) en vooral foto edits en wat 2D Unity werk / programmeren. Ik wilde hoe dan ook een iGPU ipv dGPU omdat deze lichter zijn en makkelijker mee te nemen.

Benchmarks laten zien dat ik WoW alsnog rond de 60 FPS op high settings kan draaien op deze laptop dus daar ben ik tevreden mee. 9 van de 10 keer draai ik niet eens alle settings op high.

Inmiddels mijn Victus ook te koop aangeboden op Tweakers en Marktplaats.

Iets dat ik wel jammer vond aan de gelinkte laptop bij Megekko: Ik was in de veronderstelling dat het een 2.8K OLED display had omdat dit aangegeven was in de plaatjes op de website. Maar toen ik 'm eenmaal besteld had keek ik toch nog extra goed bij de specs en blijkt het een WUXGA (1920x1200) OLED te zijn. De variant van deze zenbook 14 met een 2.8K OLED kon ik overigens nergens meer vinden bij Nederlandse winkels. En het is de lichtste laptop met deze specs die ik kon vinden en veel mensen geven de laptop goede reviews.

Ik had daarnaast voor een iets goedkopere maar oudere Intel variant kunnen gaan met een 2.8K OLED display, maar die maakte gebruik van Intel Arc en had minder RAM. Dus een vergelijking door ChatGPT en Copilot laten maken en die geven beide aan dat de AMD variant betere performance heeft dan die Intel omdat die stabieler draaid, betere thermals heeft, meer RAM natuurlijk, maar ook beter is in shader verwerking, light baking en denoise processing (dingen die ik voor het creatieve proces allemaal gebruik). Daarnaast klagen veel mensen over het geluid van de Intel fans op dit model laptop.

[ Voor 33% gewijzigd door NerdFury2020 op 23-09-2025 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:11

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@NerdFury2020 vergeet niet dat bij mac alles veel meer geoptimaliseerd is en de nieuwe apple processoren zelf wel een beest zijn. Ook qua GPU kan bijvoorbeeld een refurbished M2 Pro wel interessant zijn, enige waar je op moet letten dat hij wel met 16GB ram komt. Bijvoorbeeld; https://www.iused.nl/refu...zT_lF8AcjOYBoCRjwQAvD_BwE

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Oeps let wel op dit is een M1 16 inch die ik linkte. Ik denk dat het mogelijk moet zijn met zoeken een M2 14 inch met 16GB ram te vinden voor €1000, maar is wel even zoeken nog.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NerdFury2020
  • Nu online
DeNachtwacht schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:46:
@NerdFury2020 vergeet niet dat bij mac alles veel meer geoptimaliseerd is en de nieuwe apple processoren zelf wel een beest zijn. Ook qua GPU kan bijvoorbeeld een refurbished M2 Pro wel interessant zijn, enige waar je op moet letten dat hij wel met 16GB ram komt. Bijvoorbeeld; https://www.iused.nl/refu...zT_lF8AcjOYBoCRjwQAvD_BwE
Thanks! Ik heb daar inderdaad ook naar zitten kijken. Niet dat ik echt 32RAM nodig hebt, al maakt het de denoise in DXO Photolab 9 wel lekker snel. Maar die laptops zijn dan weer 16 inch en Macbooks hebben geen OLED. Ze hebben volgens mij wel een soort van OLED, maar dan toch net weer anders. En ik zou er kwa gewicht niet echt op vooruit gaan (2,15kg).

Het zijn wel mooie laptops. Ik ben altijd wel fan geweest van het design van Macbook en de bouwkwaliteit is altijd top. Maar goed, voorlopig blijft het toch bij een Windows pc. Misschien maar beter ook, dan zijn al mijn tabbladen en opgeslagen wachtwoorden te synchroniseren. :)

Edit: Ik zie nu net je edit. Hahah. Ja, inderdaad. m2 14 is ook nog best zwaar in vergelijking. Maar ook goede specs. Ik heb die niet kunnen vinden op sites zoals rebuy enzo, jammer genoeg. Anders had het wel het overwegen waard geweest denk ik.

[ Voor 8% gewijzigd door NerdFury2020 op 23-09-2025 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Of net even iets extra en een nieuwe Macbook Air met M4 chip? Die kost €1200, komt standaard met 16GB en als je ergens onderwijskorting kan regelen komt die €1000 wel in zicht. En neem van mij aan Macbook schermen zijn juist top, het is niet voor niets dat vrijwel de gehele grafische industrie op Apple zit.

Heb je wel het nieuwste van het nieuwste. Synchronisatie met windows is gewoon iCloud installeren op windows ;-)

[ Voor 24% gewijzigd door DeNachtwacht op 23-09-2025 10:57 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Anders ook nog een M3 24GB variant voor 1200
uitvoering: Apple MacBook Air 2024 13" M3 8-core, 24GB ram, 10-core GPU, 512G...
Maar wel 13'
15' kost een aardige extra duit
uitvoering: Apple MacBook Air 2024 15" M3 8-core, 24GB ram, 10-core GPU, 512G...
Anders een M4, maar die zitten wel rond de 1550
uitvoering: Apple MacBook Air 2025 13" M4 10-core, 24GB ram, 10-core GPU, 512...
uitvoering: Apple MacBook Air 2025 15" M4 10-core, 24GB ram, 10-core GPU, 512...
Maar dan ga je zelfs met verkoop van oude laptop makkelijk nog richting de 1000.

Ik zie overigens dat je je laptop probeert te verkopen voor 800, dat gaat nooit lukken. Ik zou verrast zijn als je er meer dan 600 voor vangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NerdFury2020
  • Nu online
Thomg schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:16:
Anders ook nog een M3 24GB variant voor 1200
uitvoering: Apple MacBook Air 2024 13" M3 8-core, 24GB ram, 10-core GPU, 512G...
Maar wel 13'
15' kost een aardige extra duit
uitvoering: Apple MacBook Air 2024 15" M3 8-core, 24GB ram, 10-core GPU, 512G...
Anders een M4, maar die zitten wel rond de 1550
uitvoering: Apple MacBook Air 2025 13" M4 10-core, 24GB ram, 10-core GPU, 512...
uitvoering: Apple MacBook Air 2025 15" M4 10-core, 24GB ram, 10-core GPU, 512...
Maar dan ga je zelfs met verkoop van oude laptop makkelijk nog richting de 1000.

Ik zie overigens dat je je laptop probeert te verkopen voor 800, dat gaat nooit lukken. Ik zou verrast zijn als je er meer dan 600 voor vangt.
Ik blijf toch bij Windows. Heb de benchmarks ook bekeken, laptop die ik nu gekocht heb draait bij wijze van spreken Cyberpunk 2077 op 50fps op medium settings. Een nieuwe m4 macbook die red dat niet, draait cyberpunk mogelijk helemaal niet.

Niet dat ik Cyberpunk ga spelen op een laptop.

En bizar hoe de markt werkt dan. Deze ooit voor 1099 gekocht en hij is nog helemaal nieuw, er zit geen krasje op. Zelfs nog garantie, en moderne apparatuur. En dan is 800 te veel?

Maar goed.. verlaagd naar 650. Kijken of er mensen zijn die willen onderhandelen. Als ze ‘m komen ophalen vind ik 600 prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

NerdFury2020 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:29:
[...]

Ik blijf toch bij Windows. Heb de benchmarks ook bekeken, laptop die ik nu gekocht heb draait bij wijze van spreken Cyberpunk 2077 op 50fps op medium settings. Een nieuwe m4 macbook die red dat niet, draait cyberpunk mogelijk helemaal niet.

Niet dat ik Cyberpunk ga spelen op een laptop.

En bizar hoe de markt werkt dan. Deze ooit voor 1099 gekocht en hij is nog helemaal nieuw, er zit geen krasje op. Zelfs nog garantie, en moderne apparatuur. En dan is 800 te veel?

Maar goed.. verlaagd naar 650. Kijken of er mensen zijn die willen onderhandelen. Als ze ‘m komen ophalen vind ik 600 prima.
Als je kijkt naar de prijsgeschiedenis zie je dat deze heel vaak voor 750 euro te koop was. Je hebt het helaas gekocht op het moment dat het (blijkbaar) vrij kort het duurst was.
Gaming laptops zijn ook een van de minst waardevaste techdingetjes die je kan hebben. Bij een gebruiksproduct is de waarde eigenlijk vrij rap al -20% als je het hebt gebruikt (net als auto's). Maar bij tech heb je ook nog het probleem dat constante verbeteringen je laptop ook sneller outdated/ingehaald maken. In jouw geval is helaas dat 4050 laptops gewoon flink in waarde zijn gezakt over tijd.

Check anders even in je dagelijkse gebruik hoe vaak je de GPU gebruikt. Zit die vrij vaak op 100% usage als je in unity 6 bezig bent bijv.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NerdFury2020
  • Nu online
Thomg schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:38:
[...]

Als je kijkt naar de prijsgeschiedenis zie je dat deze heel vaak voor 750 euro te koop was. Je hebt het helaas gekocht op het moment dat het (blijkbaar) vrij kort het duurst was.
Gaming laptops zijn ook een van de minst waardevaste techdingetjes die je kan hebben. Bij een gebruiksproduct is de waarde eigenlijk vrij rap al -20% als je het hebt gebruikt (net als auto's). Maar bij tech heb je ook nog het probleem dat constante verbeteringen je laptop ook sneller outdated/ingehaald maken. In jouw geval is helaas dat 4050 laptops gewoon flink in waarde zijn gezakt over tijd.

Check anders even in je dagelijkse gebruik hoe vaak je de GPU gebruikt. Zit die vrij vaak op 100% usage als je in unity 6 bezig bent bijv.?
Ja, dat is waar. De markt vernieuwd constant. Aan de ene kant wel erg jammer, maar goed. Als je de spullen gewoon houd en nooit verkoopt dan heb je daar over het algemeen minder last van. Ik heb jaren gedaan met een GTX 1660 SUPER. :P

Op mijn desktop heb ik een 4090 en mijn GPU gebruik is echt enkel voor games. En voor World of Warcraft is dat echt minimaal.. die nieuwe laptop die ik dan gekocht heb die heeft ook een AI processor en 32GB RAM samen met de Radeon 860M. Benchmarks laten zien dat je daar echt wel prima op kan gamen.

Nu zal de keer dat ik er op game waarschijnlijk enkel World of Warcraft bevatten, waarvan merendeels met een xbox controller, ik wilde namelijk graag een xbox ally x kopen in de eerste instantie, maar aangezien ik ook tijden heb dat ik totaal geen games speel vond ik dat zonde, terwijl een laptop voor programmeren / Unity 6 / fotoshop wel altijd handig is.

Microsoft heeft ook aangegeven dat de versie van Windows 11 die de xbox ally x krijgt (waarin dus alle achtergrond processen uit staan en je in een console achtige mode zit) in 2026 ook live gaat naar andere apparaten. Dus ik heb een kleine hoop dat we die ook kunnen toepassen op laptops via windows updates, dat zou de gaming performance nog beter kunnen maken in de gevallen dat ik wel game.

En nog even een bedankje voor iedereen die bijgedragen heeft aan dit topic! Waardeer de input, ook al had ik enkele uren na het posten al impulsief de trekker over gehaald op een laptop. (Ik ben overigens heel tevreden met de keuze tot dusver).

[ Voor 5% gewijzigd door NerdFury2020 op 23-09-2025 13:08 ]

Pagina: 1