mr_niceguy schreef op maandag 22 september 2025 @ 18:13:
[...]
Op dit moment zoek ik vooral een betaalbare oplossing zodat we bij beide huisjes qua dekking op Whatsapp kunnen, Netflix kijken, IP camera's kunnen bekijken.
Zodra alles na de renovaties ook actiever in de verhuur gaat dan upscalen qua netwerk, al ben ik er nog niet uit hoe en wat.
Mijn eerste simpele gedachte is: we hebben bij huisje 2 erg snel onbeperkt internet en voor zover mogelijk willen we dat delen met huisjes 3 en 4.
Op zich logische gedachte, maar pas op met 'goedkope' oplossingen. Goedkoop kan duurkoop zijn als het toch niet voldoet en vervangen moet worden, al helemaal als huurders dermate pissig zijn over prestaties/stabiliteit dat ze niet meer terugkomen
en ja, die bestaan, zeker op plekken waar mobiele dekking tegenvalt.
Zou de TP-Link CPE510 een alternatief kunnen zijn als AP bij huisje 2 en als client in huisje 3 en 4?
Als AP: nee: Dit is een directioneel apparaat dat een kant op straalt (met 13dBi gain), niet twee verschillende. Wat je op huisje 2 wilt is iets met een high-gain omnidirectionele antenne. Die zendt uit in een platte pannenkoek. Deze apparaten zijn wel als bridge geschikt voor op de huisjes - als je teminste vrij zicht hebt.
Ik zou sowieso eerst je topologie helder krijgen en dan pas kijken naar meest geschitkte apparaten/systemen om dat te realiseren, niet lukraak een apparaat kiezen en dan proberen de rest daar passend mee te maken.
wat zijn jouw ideeën om dit voor nu betaalbaar op te zetten?
Doe het goed en lees je in over outdoor WiFi, het is geen rocket science maar wel degelijk een andere tak van sport dan indoor.
Even heel kort waar je op moet letten:
- omdat je geen muren hebt, heb je geen signaalreflecties - signalen gaan niet de hoek om, line-of-sight is key. Als je vanuit ene antenne de andere niet kunt zien, gaat de verbinding niet vliegen.
- je moet meer dan alleen de line-of-sight vrijhouden, ook een sigaarvormige ruimte eromheen, de Fresnel-zone. Max 40% maar liefst hooguit 20% ervan mag obstakels bevatten. Hoe dik die sigaar is, hangt af van frequentie(band) en afstand.
Hier een rekenhulp. 43m en 2.4GHz geeft een bescheiden 1.1m radius dat vrij moet zijn, minder in de 5GHz.
- onderschat bomen niet. Als je in het najaar of in de winter kijkt kan alles vrij lijken, maar dan komt de lente. En wat ene jaar nog goed gaat kan na een seizoen forse groei tegenvallen.
- signalen dempen met kwadraat van afstand. Ook hier
rekenhulpen zat. Ga uit van zendsterkte van 20dBm. Dus in het voorbeeld van 43m verlies je 62dB in de 5GHz en kom je uit (met 5dBi omni antenne op AP en 13dBi directionele antennes op de bridges) op -42dBm, wat perfect is. Over grotere afstanden wordt het uitdagender.
Nog interessant ter aanvulling om over na te denken:
Verderop staan nog 2 huisjes, op 750m en 950m afstand, met deels wat struiken en bomen er tussen.
Is hier ook nog wat mogelijk?
Ja, met zelfde eisen, alleen is de impact groter.
- op 950m heb je in de 2.4GHz te maken met een Fresnel-zone met radius van 5.4m, in de 5GHz 3.9m, dat is wat uitdagender tenzij een van de kanten op een heuvel of elektriciteitsmast oid staat

- in de 5GHz heb je met dezelfde hardware 89dB demping, waardoor je op -69dBm uitkomt. Als je bedenkt dat minimaal 'goed' signaal -67dBm is en je in de regel uit wilt gaan van een fade margin van minstens 5dB, zou je op -62dBm moeten willen mikken (liever -57dBm). Dat gaat met deze hardware niet lukken. Gelukkig bestaan er meer extreme richtantennes met wel 25dBi gain. Met een 25dBi antenne op de bridge (het huisje) ga je wel de -57dBm halen - maar dan moet je Fresnel zone wel helemaal schoon zijn
Nu, tot zo ver de theorie. Dan de praktijk. Als ik jouw foto's kijk zie ik marginaal line-of-sight naar huisje 3, met teveel fresnel zone bezet. Naar huisje 4 zie ik helemaal geen line of sight. Enige manier om tussen deze punten met WiFi te slagen is als je vrij rigoreus de kettingzaag erbij pakt...
Alternatieven voor deze korte stukjes zijn al genoemd: bekabelen ipv WiFi. Of de antenne bij huisje 2 op een zodanig hoge mast plaatsen dat je wel LoS hebt incl fresnel naar beide huisjes.
Naar de andere huisjes kan ik niet beoordelen, maar hetzelfde geldt: LoS+fresnel moet vrij zijn. Zo niet gaat het niet vliegen.