Wifi signaal uitbreiden vakantiehuisjes

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_niceguy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09 08:51
Hi!
Ik hoor graag jullie visie / ervaring voor de volgende situatie waarbij we het internet van een huisje uit willen breiden naar omliggende huisjes.

De situatie is als volgt:
Huisje 2 - Starlink gen 2 internet, aangesloten op een TP-Link Archer MR600 router
Huisje 3 - Op 26m afstand
Huisje 4 - Op 43m afstand

Overzichtsfoto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a2KyXeb6ZjlFcuYRWjuNY5ryZAg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IMxN5HF7qk0TQOfXIgCcuf1f.jpg?f=fotoalbum_large

Foto's vanaf dakterras naar huisje 3 en 4:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dP0vxwClrp_3LPVw88YwI1F4p7o=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/bVTvqqluPpcSgL7IzmC4PWgL.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D1vxcen2H-jTJEYG5b1pOE1mJKQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ofvLAi5LydYeWBknTkuy0wrX.jpg?f=user_large

Nu overweeg ik om een TP-Link EAP 610 / 625 / 650 Outdoor op de nok van het dak van huisje 2 te plaatsen,

Zijn dit geschikte producten? En zo ja, welke dan aan te bevelen?
Wat is jullie visie / ervaring of andere adviezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:16

franssie

Save the albatross

Het zal zo snel niet zoveel verschillen per type. Wat ik wel denk te zien is dat richting huisje 4 er erg veel groen zit op de Line Of Sight (LOS) en dat kan nogal dempen op hoge frequenties. Dus 6Ghz zou ik niet in investeren.
Dus het hangt er ook wat vanaf wat de snelheidsverwachtingen zijn.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

De modellen die je noemt zijn (vziw) allemaal omnidirectional modellen. Ik zou, zelfs bij deze afstand, voor een directional model kiezen.

Daarnaast zou je kunnen overwegen om ook een verbinding tussen huisje 3 en 4 op te zetten. Dan kan je middels STP ervoor zorgen dat bij uitvallen van 1 van de verbindingen nog steeds alles werkt.

Tot slot...ik zou de verbinding los zien van de accespoint in de huisjes.

Maar je hebt nog geen eisen en wensen, anders dan de afstand, benoemd. Afgezien van snelheid, wil je (bijvoorbeeld) scheiding van netwerken maken? QoS?

Leuk projectje! Wat is het budget? En wil je het goed doen of goedkoop?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_niceguy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09 08:51
lier schreef op maandag 22 september 2025 @ 17:14:
De modellen die je noemt zijn (vziw) allemaal omnidirectional modellen. Ik zou, zelfs bij deze afstand, voor een directional model kiezen.

Daarnaast zou je kunnen overwegen om ook een verbinding tussen huisje 3 en 4 op te zetten. Dan kan je middels STP ervoor zorgen dat bij uitvallen van 1 van de verbindingen nog steeds alles werkt.

Tot slot...ik zou de verbinding los zien van de accespoint in de huisjes.

Maar je hebt nog geen eisen en wensen, anders dan de afstand, benoemd. Afgezien van snelheid, wil je (bijvoorbeeld) scheiding van netwerken maken? QoS?

Leuk projectje! Wat is het budget? En wil je het goed doen of goedkoop?
Op dit moment zoek ik vooral een betaalbare oplossing zodat we bij beide huisjes qua dekking op Whatsapp kunnen, Netflix kijken, IP camera's kunnen bekijken.
Zodra alles na de renovaties ook actiever in de verhuur gaat dan upscalen qua netwerk, al ben ik er nog niet uit hoe en wat.
Mijn eerste simpele gedachte is: we hebben bij huisje 2 erg snel onbeperkt internet en voor zover mogelijk willen we dat delen met huisjes 3 en 4.

Zou de TP-Link CPE510 een alternatief kunnen zijn als AP bij huisje 2 en als client in huisje 3 en 4?

Wat zijn jouw ideeën om dit voor nu betaalbaar op te zetten?

Nog interessant ter aanvulling om over na te denken:
Verderop staan nog 2 huisjes, op 750m en 950m afstand, met deels wat struiken en bomen er tussen.
Is hier ook nog wat mogelijk?

[ Voor 6% gewijzigd door mr_niceguy op 22-09-2025 18:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Als je zowel client als AP in huisjes wil leggen, is een ethernetkabel dan mogelijk? Dan deel je de WiFi bandbreedt niet namelijk. Het zijn de afstanden ook niet en wellicht zijn er al mantelbuizen voor water oid?
Dan is het ook makkelijker om later bij verhuur met VLANs te gaan werken om de huisjes uit elkaar te houden. Dan ga je al wel eerder naar een Omada of Unifi systeem. Dus dan is die paar tientjes voor een Omada rondstraler wellicht al een betere investering.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:28
Ga voor bekabeld dan heb je altijd verbinding. De afstand hoeft geen probleem te zijn.
Het lijkt mij uitermate vervelend (en kostbaar) om om de paar jaar toppen uit de bomen te snoeien omdat ze de wifi verbinding verstoren. Bomen groeien harder dan je denkt namelijk.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:10
Dit is een dermate complexe setup dat een beetje actieve monitoring en foutdiagnose in een portal van bijv unifi wel kan helpen.

Ongeacht merk, ik zou zeggen op huisje 2 een paal met een semi-omnidirectionele point-to-poibt, en op huisje 1 en 3 een directionele ontvanger.
Dan binnen de huisjes gewoon elke hun eigen accesspoint.

Wel het groen snoeien, line-of-sight is essentieel. Als dat niet kan moet je graven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

De 750m en 950m huisjes zijn wat uitdagender. Ga je met WiFi zeker niet redden en met Ethernet waarschijnlijk ook lastiger. Dan wordt het glas of een tweede starlink aldaar.
Als er overigens al COAX ligt naar de huisjes zou je MOCA kunnen overwegen, werkt ook prima (tot een meter of 100) - laatst nog bij een neefje aangelegd omdat ie niet kon gamen vanwege de slechte wifi.

[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 22-09-2025 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nautaonline
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:06
Ubiquiti Nanostations om de link van huisje 2 naar huisje 3 te gaan, en huisje 4. Beide op elk een andere frequentie dan de wifi indoor, en dan heb je weinig last van de links onderling.

Dan kun je in elk huisje zelf weer 1 of meerdere APs plaatsen, en als je daar bijvoorbeeld allemaal UniFi APs plaatst kun je het eenvoudig beheren, desnoods met wat UniFi Mini Switches erbij. Vervang je de TP Link router nog door een Cloud gateway ben je helemaal klaar.

Misschien wel even wat takken wegsnoeien tussen 2 en 4, maar dan ben je er wel.

Heb zelf zoiets in beheer, boerderij met stal verderop, geen kabels behalve elektra ooit gelegd, zit ook zo’n nanostation link tussen, en klaar. IP cameras etc gaat er allemaal over zonder problemen.

Edit: de twee verderop, die kun je met 5ghz link wel bereiken, maar dan heb je wel een redelijke line of sight nodig. Anders blijft er echt heel weinig over van het signaal.

Misschien is een hogere mast plaatsen een idee?

Edit2: Hoe is het zicht van 3 naar 4 onderling? Je kan natuurlijk ook zo’n route kiezen.

[ Voor 17% gewijzigd door nautaonline op 22-09-2025 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

franssie schreef op maandag 22 september 2025 @ 18:41:
De 750m en 950m huisjes zijn wat uitdagender. Ga je met WiFi zeker niet redden en met Ethernet waarschijnlijk ook lastiger. Dan wordt het glas of een tweede starlink aldaar.
Als er overigens al COAX ligt naar de huisjes zou je MOCA kunnen overwegen, werkt ook prima (tot een meter of 100) - laatst nog bij een neefje aangelegd omdat ie niet kon gamen vanwege de slechte wifi.
Als alle tussenliggende 'grond' in eigen beheer is dan zou ik er persoonlijk voor kiezen om overal 'single-mode' fiber de 'grond' in te laten werken zodat er ook een galvanische scheiding tussen de huisjes aanwezig is / blijft.

950 meter 'spaaien' werd vroeger in de tijd van de PTT nooit echt als zijnde een groot probleem gezien maar tegenwoordig wordt dat niet meer gedaan en komt er gewoon een sleuvenfrees welke de grip inclusief bekabeling in één machinale werkgang 'onzichtbaar' aanlegt >:)

En gezien de omgeving is de bodem daar niet als te rots-achtig.

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 22-09-2025 19:08 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:28
Waarom moet dat?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Will_M schreef op maandag 22 september 2025 @ 18:47:
[...]

Als alle tussenliggende 'grond' in eigen beheer is dan zou ik er persoonlijk voor kiezen om overal 'single-mode' fiber de 'grond' in te laten werken zodat er ook een galvanische scheiding tussen de huisjes aanwezig is.
<>
En gezien de omgeving is de bodem daar niet als te rots-achtig.
Helemaal eens. Maar dat lijkt stap 3 te zijn.
stap i is kijken of er Überhaupt wifi verbinding op redelijke snelheid mogelijk is
stap 2 kijken hoe de huisjes 3 en 4 zelf van een AP te voorzien
stap 3, de huisjes 5 en 6 voorzien van internet (of TS verhuurd die als natuurhuisjes zonder internet voor ouders die hun pubers willen pesten opvoeden }) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:10
Je mag de bitjes ook over roepen, maar dat heeft waarschijnlijk niet de voorkeur. 😅

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:38
Ik neem aan dat er wel elektra naar de huisjes ligt? Dan kan een powerline setje een hele goede oplossing zijn.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mr_niceguy schreef op maandag 22 september 2025 @ 18:13:
[...]

Op dit moment zoek ik vooral een betaalbare oplossing zodat we bij beide huisjes qua dekking op Whatsapp kunnen, Netflix kijken, IP camera's kunnen bekijken.
Zodra alles na de renovaties ook actiever in de verhuur gaat dan upscalen qua netwerk, al ben ik er nog niet uit hoe en wat.
Mijn eerste simpele gedachte is: we hebben bij huisje 2 erg snel onbeperkt internet en voor zover mogelijk willen we dat delen met huisjes 3 en 4.
Op zich logische gedachte, maar pas op met 'goedkope' oplossingen. Goedkoop kan duurkoop zijn als het toch niet voldoet en vervangen moet worden, al helemaal als huurders dermate pissig zijn over prestaties/stabiliteit dat ze niet meer terugkomen en ja, die bestaan, zeker op plekken waar mobiele dekking tegenvalt.
Zou de TP-Link CPE510 een alternatief kunnen zijn als AP bij huisje 2 en als client in huisje 3 en 4?
Als AP: nee: Dit is een directioneel apparaat dat een kant op straalt (met 13dBi gain), niet twee verschillende. Wat je op huisje 2 wilt is iets met een high-gain omnidirectionele antenne. Die zendt uit in een platte pannenkoek. Deze apparaten zijn wel als bridge geschikt voor op de huisjes - als je teminste vrij zicht hebt.

Ik zou sowieso eerst je topologie helder krijgen en dan pas kijken naar meest geschitkte apparaten/systemen om dat te realiseren, niet lukraak een apparaat kiezen en dan proberen de rest daar passend mee te maken.
wat zijn jouw ideeën om dit voor nu betaalbaar op te zetten?
Doe het goed en lees je in over outdoor WiFi, het is geen rocket science maar wel degelijk een andere tak van sport dan indoor.

Even heel kort waar je op moet letten:
- omdat je geen muren hebt, heb je geen signaalreflecties - signalen gaan niet de hoek om, line-of-sight is key. Als je vanuit ene antenne de andere niet kunt zien, gaat de verbinding niet vliegen.
- je moet meer dan alleen de line-of-sight vrijhouden, ook een sigaarvormige ruimte eromheen, de Fresnel-zone. Max 40% maar liefst hooguit 20% ervan mag obstakels bevatten. Hoe dik die sigaar is, hangt af van frequentie(band) en afstand. Hier een rekenhulp. 43m en 2.4GHz geeft een bescheiden 1.1m radius dat vrij moet zijn, minder in de 5GHz.
- onderschat bomen niet. Als je in het najaar of in de winter kijkt kan alles vrij lijken, maar dan komt de lente. En wat ene jaar nog goed gaat kan na een seizoen forse groei tegenvallen.
- signalen dempen met kwadraat van afstand. Ook hier rekenhulpen zat. Ga uit van zendsterkte van 20dBm. Dus in het voorbeeld van 43m verlies je 62dB in de 5GHz en kom je uit (met 5dBi omni antenne op AP en 13dBi directionele antennes op de bridges) op -42dBm, wat perfect is. Over grotere afstanden wordt het uitdagender.
Nog interessant ter aanvulling om over na te denken:
Verderop staan nog 2 huisjes, op 750m en 950m afstand, met deels wat struiken en bomen er tussen.
Is hier ook nog wat mogelijk?
Ja, met zelfde eisen, alleen is de impact groter.

- op 950m heb je in de 2.4GHz te maken met een Fresnel-zone met radius van 5.4m, in de 5GHz 3.9m, dat is wat uitdagender tenzij een van de kanten op een heuvel of elektriciteitsmast oid staat :o
- in de 5GHz heb je met dezelfde hardware 89dB demping, waardoor je op -69dBm uitkomt. Als je bedenkt dat minimaal 'goed' signaal -67dBm is en je in de regel uit wilt gaan van een fade margin van minstens 5dB, zou je op -62dBm moeten willen mikken (liever -57dBm). Dat gaat met deze hardware niet lukken. Gelukkig bestaan er meer extreme richtantennes met wel 25dBi gain. Met een 25dBi antenne op de bridge (het huisje) ga je wel de -57dBm halen - maar dan moet je Fresnel zone wel helemaal schoon zijn :o

Nu, tot zo ver de theorie. Dan de praktijk. Als ik jouw foto's kijk zie ik marginaal line-of-sight naar huisje 3, met teveel fresnel zone bezet. Naar huisje 4 zie ik helemaal geen line of sight. Enige manier om tussen deze punten met WiFi te slagen is als je vrij rigoreus de kettingzaag erbij pakt...

Alternatieven voor deze korte stukjes zijn al genoemd: bekabelen ipv WiFi. Of de antenne bij huisje 2 op een zodanig hoge mast plaatsen dat je wel LoS hebt incl fresnel naar beide huisjes.

Naar de andere huisjes kan ik niet beoordelen, maar hetzelfde geldt: LoS+fresnel moet vrij zijn. Zo niet gaat het niet vliegen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Daarom zou ik eerst eens een eap 610 oid kopen, kijken wat het doet (ik vermoed niet veel) maar die is altijd nog te integreren als indoor AP ergens in een Omada systeem (wat leuke dingen biedt zoals tickets voor data en tijd voor gasten met dus een dynamische inlogcode etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
hesselbeertje schreef op maandag 22 september 2025 @ 19:26:
Ik neem aan dat er wel elektra naar de huisjes ligt? Dan kan een powerline setje een hele goede oplossing zijn.
Het is toch zeker een optie die in ieder geval de moeite waard is om te onderzoeken/proberen.?

Lange afstand scorebord netwerkkabel 250 meter
benprint schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:15:
TL-PA7010 van TP-link. Deze kastjes praten via het stroom met elkaar. Volgens de specs kunnen ze 300 meter overbruggen. in ons geval lukte 250 niet eens maar 175 meter dus wel. Stom toevallig zit de container en het scorebord op de zelfde groep en de zelfde fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

The_Doman schreef op maandag 22 september 2025 @ 19:49:
[...]

Het is toch zeker een optie die in ieder geval de moeite waard is om te onderzoeken/proberen.?

[...]
Lijkt mij ook, als er niet een radiotelescoop oid in de buurt zit >:)
Maar voor de huisjes in de buurt zou het voldoende kunnen zijn, tenslotte een beetje netflix etc gebruikt ook weer niet zoveel bandbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The_Doman schreef op maandag 22 september 2025 @ 19:49:
[...]

[...]
Als je al naar Powerline gaat kijken is het zaak om ook daar de specs van de verbinding te achterhalen. Belangrijkste is of het andere huisje een eigen aardepen heeft, of dat de aarding via de stroomkabel vanuit de hoofdwoning gaat.

Indien alles vanuit hoofdwoning gaat kun je MIMO gebruiken, heeft het een eigen aardepen dan zit je aan SISO vast. De set waar je naar linkt is een SISO set met Homeplug AV 2.0 standaard. Je kunt (ruim) dubbele prestaties daarvan halen onder zelfde omstandigheden met G.hn wave 2 apparatuur zoals de Devolo Magic 1 (SISO) of 2 (MIMO). Als je al naar powerline kijkt zou ik niet ouder dan G.hn wave 2 kijken, er zijn (behalve prijs) geen nadelen tov oudere G.hn wave 1 of Homeplug AV 2.0.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

franssie schreef op maandag 22 september 2025 @ 19:52:
[...]

Lijkt mij ook, als er niet een radiotelescoop oid in de buurt zit >:)
Maar voor de huisjes in de buurt zou het voldoende kunnen zijn, tenslotte een beetje netflix etc gebruikt ook weer niet zoveel bandbreedte.
Bandbreedte is niet eens de uitdaging. De vraag is of de verbinding stabiel is of niet. Dat kan ook bij sterk signaal een uitdaging zijn als apparatuur stoort op de gebruikte frequenties (2-80MHz). Dingen als inverters voor zonnepanelen zijn notoir voorbeeld daarvan.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:04

DukeBox

loves wheat smoothies

Mogen de huisjes bij elkaars netwerk komen of moeten ze gescheiden blijven? Ik weet niet of het ze verhuurd worden o.i.d. je wil dan niet dat mensen bijv. op elkaars tv gaan casten.

Zoals eerder gemeld, als je een kabel kan trekken/graven heeft dat de voorkeur, anders zou ik voor deze afstand een gescheiden mesh maken tussen de 3 locaties met een outdoor AP en binnen een AP met voor ieder huisje een eigen VLAN. Persoonlijk zou ik voor unify kiezen qua beheer en gemak van opzetten.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Denk dat er genoeg opties en overwegingen zijn voor @mr_niceguy om op te reageren :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:55

BCC

Wikipedia: IP over Avian Carriers Is nog niet langsgekomen toch ?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:22
Omdat je niet veel snelheid hoeft, de line of sight discutabel is en goedkoop zou ik zoiets kopen en kijken of dat werkt

https://www.wifishop.nl/p...int-to-point-bundel-59389

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:17

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Packet loss kan nogal hoog zijn O-)

@mr_niceguy ik was in augustus op een camping aan zee en daar hadden ze rondom rond unify accespoints (uitvoering: Ubiquiti UniFi AC Mesh (5-pack)) gezet op de verlichtingspalen met een straal verbinding als backbone naar de verste punten, de dichtste punten zijn bedraad. Het verste punt (straal verbinding) was dan terug met een switch verdeeld naar 3 a 4 andere AP's.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Irtimid
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 25-09 11:00
Even nog een paar centen van mijn kant, zoals eerder door dion_b aangegeven moet je outdoor rekening houden met de freshel zone, en dat is veel meer dan de LoS.

Nou wil het buiten wel eens stevig waaien (boom-/struiktoppen en takken die heftig bewegen), heel hard regenen of sneeuwen en dan heb je dus kans (juist als je met dat weer binnen een film wil kijken etc.) dat het niet werkt.
Dat is het grote nadeel van deze oplossing, aan de andere kant zal het goedkoper zijn dan overal MM fiber in mantelbuizen in te graven en daar speciale apparatuur voor te moeten kopen.
Ben je niet goedkoper uit door op elk vakantiehuisje een Starlink te plaatsen (geen idee wat dat kost)?

"'Cause the world is a car and you're the crash test dummy" - "Hail" _ The Devil Makes Three

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Starlink systemen kosten minimaal EUR 35/maand aan abonnementskosten nog los van de aanschaf van apparatuur. Dat tikt snel aan...

Mbt draadloos vs bedraad: op korte afstanden zoals de huisjes op de foto is kabel/vezel trekken meestal a) goed te doen en b) kostentechnisch vaak beter dan alternatieven, maar als afstanden richting een kilometer gaan ligt dat een stuk minder voor de hand - niet alleen kost zoveel vezel een hoop, maar als je ondergronds gaat worden de graafwerkzaamheden fors en als je bovengronds gaat moet je rekening houden met exact diezelfde weersinvloeden die je noemt - en als je daarbij over/onder andermans of openbaar terrein moet komt er nog geregel en vergunningen bij kijken. Juist over dergelijke afstanden zijn draadloze verbindingen vaak een goed alternatief, maar dan moet je wel de moeite nemen/investering doen (in masten e.d.) om het een succes te maken. Daarbij kun je ook denken aan repeating stations (ik noem het bewust geen repeater omdat het andere categorie hardware en werking is dan ding dat je voor EUR 15 bij de Action haalt) om obstakels als heuvels te omzeilen.

IMHO leukste variant van WiFi om uit te zoeken, maar eentje waarbij 'het mag niets kosten' of nog meer 'het moet ivm WAF onzichtbaar blijven' nadrukkelijk niet gaat vliegen.

Oslik blyat! Oslik!

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 11:49
Hier hetzelfde "probleem" maar dan omdat ziggo te duur word.

Huisje buurman heeft al een utp buitenkabel onder de carpot.
Ik moet dan 45 meter "graven".

Meest stabiele en beste lijkt mij dat je een utp grondkabel koopt en deze in een (40 mm) schutbuis gooit.
Ik ga er zelf een ucg ultra tussenzetten en een unifi switch.
Wij hebben allebei al unifi accespoints dus daar kan een mooi groot netwerk van gemaakt worden.
Pagina: 1