Lekkage radiator vinden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornricardo33
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 26-09 19:43
Sinds vorige week hangt er een vieze geur in de bijkeuken. Na wat speurwerk lijkt de geur vooral rond en onder de radiator vandaan te komen. Het ruikt een beetje koolachtig/muf, maar de exacte bron is lastig te achterhalen.

De cv-ketel heb ik gisteren bijgevuld tot 2.0 bar, vandaag staat hij alweer op 1.9 bar. Rondom de radiator lijkt alles verder droog; alleen op de plek die je op de foto ziet is iets te zien. Alle aansluitingen ogen verder in orde.

Heeft iemand tips hoe ik de bron van de geur beter kan lokaliserenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2AX1OEU_VWI_A-IRuVO2WDVaBGE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fG7XY4VWBVYsKhFBDjRqnNx5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H6NT-pJw9P8Pa1kt4On8xzn29h0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DOqmdtDGAkBciMPBCCCPnzSA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dKACX2hlAyitJ7cIKW0OGntVO1s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hzxtQ8iC1Zptn0mmSQw1FRhm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6i8ZO1Mw-9B16fcWP6xhsEhtWmE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E1Iwf8psrzaFchkvamuyoiy5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vCon8yY9zjjvxINOe5kP1dwDYsk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NfM1T4AfpbjV94beHWJOXO5G.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
is t beton daar ook vochtig?
hoe zit het met de aansluitingen recht erboven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:55
Iets zegt mij inderdaad het inderdaad meer de aansluiting bij de verdeler is. Natte plek lijkt er wel precies onder.

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Volgens mij ooit een wat papier (koffiefilter) met een wasknijper oid zien gebruiken om te kijken waar het vochtig werd.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:06
Toiletpapier of keukenpapier rond aansluitingen wikkelen, je ziet dat het papier er anders uitziet als het nat is (geweest). Normaal zie je ook aanslag van opdrogend water.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornricardo33
Bedankt voor de tip zal het vanavond proberen. Geur in huis is op zit moment niet al te best

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:55
bjornricardo33 schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:19:
De cv-ketel heb ik gisteren bijgevuld tot 2.0 bar, vandaag staat hij alweer op 1.9 bar.
Ik geloof echt wel dat er een probleem is, anders had je geen natte plek. Maar wil wel even hier op reageren. Die druk of het drukverschil dat je ziet zou ik niet te veel uit afleiden. Een verschil van 2.0 en 1.9 is zo klein, dat kan ook komen door bijvoorbeeld temperatuurschommelingen, een thermostaatkraan die dicht- of juist opengedraaid wordt, etc.

Lang geleden heb ik wel eens ergens gewoond waar de druk in 24 uur van 2.2 naar 0.8 ging, dan weet je zeker dat er ergens iets lekt. Maar als het van 2.0 naar 1.9 gaat, not so much.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-09 22:48
De vraag is, wat is er sinds vorige week veranderd in die hoek?
Sluit me wel aan bij de anderen dat ik eerder de vloerverwarmingsverdeler zou verdenken dan de radiator.
Wellicht tegenaan gestoten waardoor nu ineens een koppeling niet lekker meer zit?
Die gele vlekker op het natte beton vind ik ook vreemd.. ziet er uit alsof dit al wat langer lekt.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjornricardo33
aan het hele systeem niets veranderd. Voor de verdeler staat een houten constructie, waardoor niemand de verdeler kan aanraken of er per ongeluk tegenaan kan stoten.

Ik heb nu over de hele lengte en bij alle koppelingen keukenpapier aangebracht. Tot nu toe blijft alles droog, maar de geur is duidelijk aanwezig.

Gisteren heb ik de verwarming nog aangezet; ik ruik de geur sterk, maar ik zie nergens lekkage

Is het handig om het systeem helemaal zelf te ontluchten? Ontluchten heb ik al tijdje 1.5 jaar niet meer gedaan.

[ Voor 14% gewijzigd door bjornricardo33 op 24-09-2025 14:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

Zou er rond die locatie misschien een riool/afvoerleiding kunnen zitten? Bijvoorbeeld achter het muurtje.
De openingen waar de leidingen de grond in gaan, lijken niet volledig afgesloten te zijn. Mogelijk komt de geur daar vandaan. Dit is voor mij wel lastig te zien in de foto.
Om zaken uit te sluiten, zou je wat Pur schuim in de openingen kunnen spuiten om te testen of de geur dan vermindert.

Is de druk van de CV ketel inmiddels verder gedaald?

Pardon my dutch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 14:03
Als het water in de cv recent ververst is dan kan er een klein drukverschil optreden, er zit namelijk dan namelijk nog veel lucht in het water. Ook ontluchten zal wel iets helpen maar in vers water zit zuurstof dat er in de loop van de tijd pas uit zal gaan totdat het water "dood" is.
Als je de verwarming de 1e keer aanzet komt er sowieso een vreemde lucht van de radiatoren, die geur zou na een dag of 2 weg moeten trekken.
Als er toch een klein lekje zit dan zal dit waarschijnlijk rond de aansluitingen zitten. Het lekje kan zo klein zijn dat het water vrijwel meteen verdampt door de warmte. Als je geluk hebt dan kan zo'n klein lekje, door corrosie vanzelf dicht gaan.
Ik zou de druk goed in de gaten houden en als die toch steeds blijft zakken dan zit er niets anders op dan een monteur in te schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:06

Fe2O3

Ja das roest

Muffe lucht in huis -> zorg ervoor dat je even de kranen bij de fonteintjes in de wc, badkamer ed. goed laat doorlopen. Vooral die in de wc kan een drooggevallen sifon hebben.

Als je van huis gaat, of 's nachts. Alle deuren overal dicht. Dan kan je de geur wat meer lokaliseren.

Als dat groene blok niet precies waterpas hangt, dan zal het water ergens langs het hele blok kunnen wegdruppelen .... goed schoonmaken en blaas er wat bloem tegenaan of wikkel het in wat krant. WC papier kan ook,maar zie je moeilijker dat het verkleurt.

En ontluchten kan nooit kwaad.

Is de groene aanslag op de linker koppeling droog?
https://tweakers.net/i/dK...Rhm.jpg?f=fotoalbum_large

Dum de dum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjornricardo33
Kip schreef op woensdag 24 september 2025 @ 14:54:
Zou er rond die locatie misschien een riool/afvoerleiding kunnen zitten? Bijvoorbeeld achter het muurtje.
De openingen waar de leidingen de grond in gaan, lijken niet volledig afgesloten te zijn. Mogelijk komt de geur daar vandaan. Dit is voor mij wel lastig te zien in de foto.
Om zaken uit te sluiten, zou je wat Pur schuim in de openingen kunnen spuiten om te testen of de geur dan vermindert.

Is de druk van de CV ketel inmiddels verder gedaald?
Druk is niet verder gedaald. Verder is de opening( lijkt opening ) helemaal dicht met beton dus vanuit die hoek kan niets komen

• bjornricardo33
Fe2O3 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 09:30:
Muffe lucht in huis -> zorg ervoor dat je even de kranen bij de fonteintjes in de wc, badkamer ed. goed laat doorlopen. Vooral die in de wc kan een drooggevallen sifon hebben.

Als je van huis gaat, of 's nachts. Alle deuren overal dicht. Dan kan je de geur wat meer lokaliseren.

Als dat groene blok niet precies waterpas hangt, dan zal het water ergens langs het hele blok kunnen wegdruppelen .... goed schoonmaken en blaas er wat bloem tegenaan of wikkel het in wat krant. WC papier kan ook,maar zie je moeilijker dat het verkleurt.

En ontluchten kan nooit kwaad.

Is de groene aanslag op de linker koppeling droog?
https://tweakers.net/i/dK...Rhm.jpg?f=fotoalbum_large
Het ontluchten is gebeurd. Ik heb alles ingewikkeld met wc-papier en wacht nu een weekje af. Meer kan ik zelf voorlopig niet doen. Ik vrees dat ik er uiteindelijk toch een expert bij moet halen, wat natuurlijk een dure klus zal worden.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
als je de omkasting terug plaatst... wordt de geur dan ook minder?

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

bjornricardo33 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 19:50:
[...]

Het ontluchten is gebeurd. Ik heb alles ingewikkeld met wc-papier en wacht nu een weekje af. Meer kan ik zelf voorlopig niet doen. Ik vrees dat ik er uiteindelijk toch een expert bij moet halen, wat natuurlijk een dure klus zal worden.
Probeer ook wat huishoudfolie over de plek wat donker lijkt. Zo kan je zien of daar doorsijpelend vocht is. Beste is een vochtmeter.

Pardon my dutch

Pagina: 1