Koof maken rondom ventilatiekanaal

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artie16
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-09 13:02
Beste Tweakers,

In onze keukenruimte hebben we een luchtkanaal van onze onderburen die we graag netjes willen weg werken. En aangezien er maar 1 elektragroep aanwezig was, hebben we daar een extra meterkast laten plaatsen. Dus de koof moet eigenlijk ook een luikje hebben zodat we er nog bij kunnen.

Voor een betere beeldvorming hoe het er nu uit ziet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IONLvyleD7lc3HLmv4FIqITdJdE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Ubbnyvt2L92SOQpoeOTWUUq.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil hier met 33x44mm balken een frame maken en daar tegen aan OSB platen plaatsen. Die OSB platen hoeven niet helemaal naar de vloet, aangezien er nog een aanrechtblad tegen aan komt. Vervolgens een stukadoor het geheel netjes laten afwerken.

In SketchUp heb ik m'n idee proberen uit te werken:
Overview:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W8MGXYGQ75VkMdlsLHvoAZ-H89I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/A3HLdpDMFRfkqhUwj7aoeFPJ.png?f=fotoalbum_large
Voorkant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dHNtGq6BwmA5wdE61CsnZToKTSQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Chr1RDmne9e6USB3nerTwTvr.png?f=fotoalbum_large
Zijkant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JBTlHOBT7SOZyVERdthkiDJnRQc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sc8ylcEiGvg7IanjMg3iYgTs.png?f=fotoalbum_large

Zoals je op de eerste foto kan zien, loopt het plafond van het gele dwarsgelegen gedeelte niet helemaal door naar de muren. Dit wil ik eerst dicht maken doormiddel van een passend makend OSB plaat dit vast schroef met behulp van kleine balkjes gemonteerd aan de muren.

Mijn vraag is of dit idee van mij een beetje realistisch is en of het beter/makkelijker kan. Hieronder nog een aantal punten waar van ik het niet zeker weet:
  1. Zijn de gekozen balken (33x44mm) uberhaupt goed genoeg? Ik wil zoveel mogelijk ruimte overhouden. En aangezien ik er OSB platen er tegenaan wil monteren, lijkt het me geen probleem. Zou me kunnen voorstellen als je direct gipsplaten wilt monteren dat je wat meer ruimte nodig hebt qua balken.
  2. Bij de zijkant wil dus het liefst dat de balk rechts vast wordt gezet tegen de uitstekende muur. Enige nadeel is dat bij de vloer er geen ruimte is. Ik heb daarom die balk dus niet helemaal naar de vloer laten lopen. De hoogte die ik nu heb gekozen is arbitrair.
  3. Voor het luikje heb ik nu rondom de meterkast balken geplaatst met 5cm ruimte aan de zijkanten. Qua diepte zitten de meterkast op de helft van een balk (2.2cm). Mijn idee is om het luikje zelf vast te zetten met magneet snappers.
Wat vinden jullie hiervan?

Hopelijk is dit een beetje realistisch :)

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:24
Luchtkanaal van de onderburen? Wat luchten ze daarmee dan?

Maar dit kan prima, balkjes met slagpluggen aan je muur vast, osb zorgt voor stevigheid en je kan er makkelijk gips op vast zetten. De plek van die meterkast is dubieus maar het za vast een appartement achtige situatie zijn. Als er ooit wat is, hoe vind de brandweer dan in hemelsnaam je meterkast? helemaal als het achter een luikje zit waar je vervolgens je keukeninventaris voor zet.
Ik weet bijna zeker dat je langer heb zitten sketchuppen dan dat het kost om dit framepje op de muur te schroeven.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

No Hands schreef op maandag 22 september 2025 @ 15:11:De plek van die meterkast is dubieus maar het za vast een appartement achtige situatie zijn. Als er ooit wat is, hoe vind de brandweer dan in hemelsnaam je meterkast? helemaal als het achter een luikje zit waar je vervolgens je keukeninventaris voor zet.
Voor zover ik begrijp is dat niet de meterkast, maar enkel een onderverdeler om meer groepen te realiseren in de keuken. Die kan de brandweer dus gewoon in één klap uitschakelen vanuit de daadwerkelijke meterkast.

@artie16 voor het luikje zou je ook nog voor een kant en klare oplossing kunnen kiezen. Ik heb zelf een tijdje terug zo'n luikje in de ombouw van het bad gemaakt (na het vervangen van het afvoerprutswerk van de vorige bewoner): https://www.hornbach.nl/p...iting-30-x-30-cm/5034430/
Al weet ik niet of het wenselijk is om zo'n elektrische installatie achter een metalen deurtje te stoppen.

[ Voor 5% gewijzigd door Orion84 op 22-09-2025 15:16 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:52
Orion84 schreef op maandag 22 september 2025 @ 15:15:
[...]

Al weet ik niet of het wenselijk is om zo'n elektrische installatie achter een metalen deurtje te stoppen.
De schakelkast is van kunststof en dus is hij aanraakveilig.
Het metalen deurtje lijkt me dan ook geen enkel probleem.

(En hoewel dat niks zegt, in franse wintersport appartementen zit het vaak ook achter zo'n zelfde deurtje.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artie16
No Hands schreef op maandag 22 september 2025 @ 15:11:
Luchtkanaal van de onderburen? Wat luchten ze daarmee dan?

Maar dit kan prima, balkjes met slagpluggen aan je muur vast, osb zorgt voor stevigheid en je kan er makkelijk gips op vast zetten. De plek van die meterkast is dubieus maar het za vast een appartement achtige situatie zijn. Als er ooit wat is, hoe vind de brandweer dan in hemelsnaam je meterkast? helemaal als het achter een luikje zit waar je vervolgens je keukeninventaris voor zet.
Ik weet bijna zeker dat je langer heb zitten sketchuppen dan dat het kost om dit framepje op de muur te schroeven.
Vergeten te vermelden dat dit om een bovenwoning gaat. Ik gok dat dit het luchtafvoer van de onderburen is? De keuken zit daar ook namelijk.

Zoals @Orion84 al zei, dit is inderdaad een onderverdeler. De elektricien noemde het altijd gewoon tweede meterkast. In de meterkast in de gang zitten twee hoofdschakelaars.

Hahaha ja over dat sketchuppen zal vast kloppen :X
Orion84 schreef op maandag 22 september 2025 @ 15:15:
[...]

Voor zover ik begrijp is dat niet de meterkast, maar enkel een onderverdeler om meer groepen te realiseren in de keuken. Die kan de brandweer dus gewoon in één klap uitschakelen vanuit de daadwerkelijke meterkast.

@artie16 voor het luikje zou je ook nog voor een kant en klare oplossing kunnen kiezen. Ik heb zelf een tijdje terug zo'n luikje in de ombouw van het bad gemaakt (na het vervangen van het afvoerprutswerk van de vorige bewoner): https://www.hornbach.nl/p...iting-30-x-30-cm/5034430/
Ah bedankt voor de tip, weet niet helemaal zeker of dit qua zicht past. Maar misschien kan ik nog wat anders kant en klaar vinden.

Wat betreft het monteren. De muur zal wel niet helemaal recht zijn en waterpas. Is het dan handiger om stelschroeven te gebruiken of uitvulplaatjes zoals deze:
https://www.gamma.nl/asso...aatjes-16-stuks/p/B104716
En wat is sowieso aan te raden qua lengte van schroef?

En een filmpje van Karwei hadden ze het erover om de balk die op de vloer komt niet vast te schroeven maar vast te zetten met montage kit. Klinkt mij redelijk logisch, of zijn daar andere meningen over?

In ieder geval bedankt voor de antwoorden! Nu nog alles kopen en zien over te brengen. Wordt leuk met balken van 2.7m lang 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:24
Ik denk dat daar vroeger een haard zit en dit een schoorsteenkanaal was. Lucht toe of afvoer van de buren lijkt me beide onwenselijk. Toevoer is er niet als jij het dichttimmert en als de buren alle vieze lucht daar afvoeren wordt jij ook niet blij.
Een meterkast is het als er een meter is, zo wordt het hooguit een groepenkast.
Als jij slagpluggen gebruikt die lang genoeg zijnd an trek je dat balkje wel tegen de muur. Daar zijn echt geen vulplaatjes voor nodig. alles glad en strafzaken doe je uiteindelijk met je gipsplaat/stucwerk.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

@No Hands het kanaal van de onderburen waar hij op doelt loopt neem ik aan door die witte koof waar die groepenkast tegenaan hangt, niet het kanaal wat je bij het plafond ziet zitten, dat zal voor zijn eigen afzuiging zijn?
Wel inderdaad de vraag waar die ventilatiebuis van is die uit het plafond steekt en hoe dat in het plan past?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artie16
@Orion84 Ja inderdaad, althans dat neem ik aan. Het lijkt er wel op dat het twee aparte kanalen zijn, aangezien ik boven op dak ook twee kanalen zie zitten. En ik heb ook tot nu toe niks geroken. Origineel zat daar de afzuigkap op aangesloten. We willen nu over naar een filter. Dus wat mij betreft kan het kanaal dicht. Of is het handig om een rooster aan te brengen voor ventilatie? We hadden het getest of het lucht aanzuigt, en dat leek het wel. Maar laatst had ik toch echt het idee dat er lucht vandaan komt.

@No Hands Ah ja sorry ik haal de groepenkast en meterkast door elkaar heen. Het is inderdaad dan een groepenkast.
No Hands schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:53:
Als jij slagpluggen gebruikt die lang genoeg zijnd an trek je dat balkje wel tegen de muur. Daar zijn echt geen vulplaatjes voor nodig. alles glad en strafzaken doe je uiteindelijk met je gipsplaat/stucwerk.
Maar wil je niet alles al waterpas hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06:51
Als daar een afzuiging zat, zal dat waarschijnlijk een open kanaal zijn.
Afhankelijk van binnen / buiten temperaturen, krijg je dan een schouweffect en beweegt de lucht daar vrij door.

Daar gaat in de winter dan veel koude invallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artie16
sonina schreef op maandag 22 september 2025 @ 20:01:
Als daar een afzuiging zat, zal dat waarschijnlijk een open kanaal zijn.
Afhankelijk van binnen / buiten temperaturen, krijg je dan een schouweffect en beweegt de lucht daar vrij door.

Daar gaat in de winter dan veel koude invallen.
Dat klinkt wel logisch inderdaad. Las ergens anders om er gewoon glaswol in te drukken en dan dicht maken? Of gewoon pur erin?
Pagina: 1