Lamellen bevestigen aan plafond/vloer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22:07
Hallo allemaal,

Ik heb de volgende vraag.

Een tuinarchitect heeft voor onze tuin een prachtig ontwerp gemaakt. Om de kosten te drukken kiezen we ervoor het houtwerk (dat onder de overkapping komt) zelf uit te voeren. Een deel van de bestaande overkapping wordt afgeschermd door een soort van lamellen muur.

Zie rechts op het plaatje voor het idee van de architect. Hoe kan ik de balken het beste (onzichtbaar) aan vloer en plafond vastmaken. Het makkelijkst is om een houten frame te maken met daartussen de lamellen en vervolgens dit frame op zijn plaats te schuiven. Echter willen we voor een chique uitstraling gaan waarbij je enkel de lamellen ziet. Ze moeten wel (ivm optrekken vocht) een klein stukje vrij van de grond staan.

De tegelvloer bestaat uit keramische tegels van 1x1 m (en 2 cm dik), met daaronder een waterdoorlatende cementgebonden fundering.

Wie o wie heeft de beste tip om dit praktische op te lossen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lKDAxiskj9LDsRi9CtJjVtNs-rs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Jc9sO9J0T8W7qMP4HK41dUU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door remc1979 op 22-09-2025 14:52 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:15
zou aan beide uiteinden een schroefdraadbus in de lamellen monteren en onder en boven het bouwwerk ook en dan zo diep maken dat je het draadeinde er diep genoeg in kunt draaien met de hand zodat je daarna de draadeinde in de andere bus kan draaien en vastzetten met moeren boven en onder per kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:50
De onderzijde, pin in de grond waarover de balk vrij op en neer kan bewegen, dit om uitzetting op te vangen.
In het plafond een hanger bolt, weet ff de Nederlandse naam niet. Heeft aan een kant M8 en anderzijds is een houtschroef profiel.
Aan de bovenzijde van de balk een rampa moer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
Toerq schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 02:34:
zou aan beide uiteinden een schroefdraadbus in de lamellen monteren en onder en boven het bouwwerk ook en dan zo diep maken dat je het draadeinde er diep genoeg in kunt draaien met de hand zodat je daarna de draadeinde in de andere bus kan draaien en vastzetten met moeren boven en onder per kant.
Dank voor dit antwoord. Ik begrijp denk ik wat je bedoeld. Komt er dan een moer zowel tegen de balk aan, als tegen het plafond/vloer?
Is het mogelijk om zo'n schroefdraadbus in een keramische tegel te monteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Onderkant hoeft toch geen schroefdraad? Dat kan gewoon een holle bus zijn zoals het scharnier van een deur. Kan zelfs gewoon een boorgat in de plank zijn als die stevig genoeg zijn.

De plank hangt dan alleen en leunt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:12

Mad-Matt

TheDoctor#2181

FireAge schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 08:39:
Onderkant hoeft toch geen schroefdraad? Dat kan gewoon een holle bus zijn zoals het scharnier van een deur. Kan zelfs gewoon een boorgat in de plank zijn als die stevig genoeg zijn.

De plank hangt dan alleen en leunt niet.
Dit inderdaad, de onderkant hoeft geen schroefdraad te zijn, de bovenkant trouwens ook niet.
Holle bussen met pennen in het hout. Lengte van de pen onderin bepaald de hoogte boven de grond.(en de plank staat dan gewoon op de bodem van de bus. (Enige wat ik me afvraag, gaan de houten lamellen in loop van de tijd niet bol staan, soort van doorhangen)

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
Mad-Matt schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 08:43:
[...]

Dit inderdaad, de onderkant hoeft geen schroefdraad te zijn, de bovenkant trouwens ook niet.
Holle bussen met pennen in het hout. Lengte van de pen onderin bepaald de hoogte boven de grond.(en de plank staat dan gewoon op de bodem van de bus. (Enige wat ik me afvraag, gaan de houten lamellen in loop van de tijd niet bol staan, soort van doorhangen)
Maar dan kunnen de lammellen toch vrij draaien? Dat is niet de bedoeling. De lamellen moeten vast staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
Dank voor jullie reactie. Ik stoei nog met de wijze waarop ik de schroefdraadbus in de keramische tegels kan monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

remc1979 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 08:45:
[...]

Maar dan kunnen de lammellen toch vrij draaien? Dat is niet de bedoeling. De lamellen moeten vast staan
ah ja, dat is wel een ding ja. Maar met schroefdraad is dat in principe ook zo. na verloop van tijd zal dat lastiger gaan, maar in het begin met schoon schroefdraad heeft dat ook niet veel nodig om te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

En anders hier eens naar kijken:

https://gadero.nl/flex-fence-panelen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
Dit kan enkel bij dunne planken. Ik wil er brede balken plaatsen (ca. 15 bij 5 cm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
Mad-Matt schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 08:46:
[...]

ah ja, dat is wel een ding ja. Maar met schroefdraad is dat in principe ook zo. na verloop van tijd zal dat lastiger gaan, maar in het begin met schoon schroefdraad heeft dat ook niet veel nodig om te draaien.
Daarom ben ik dus op zoek naar de ideale oplossing ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-10 20:14
Hoeveel afstand wil je aan de onderzijde houden? Met opspattend water zal je naar ik verwacht best wel sterke verkleuring gaan zien, weet niet of je daar bewust van bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Als je bovenaan schroefdraad en onderaan een bus doet, kun je bovenaan met een extra moer gewoon borgen dat de lamellen niet meer kunnen draaien.

Tevens "denk ik" dat de lamellen minder snel zullen kromtrekken als ze hangen ipv leunen. Maar beste is misschien als je ze van twee kanten kan opspannen.

Ik denk dat ze tzt toch wel wat krommer worden. Zo niet in de lengte, dan wel in de breedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:43
Hou er rekening mee, dat ook deze planken krimpen, krommen en uitzetten door weersinvloeden. En dat kan behoorlijk zijn. Nadeel aan onderzijde is regen, altijd en langer nat dan boven. Een bevestiging onder krijgt het zwaar te verduren. Ook verven en zo moet makkelijk kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:15
remc1979 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 08:18:
[...]

Dank voor dit antwoord. Ik begrijp denk ik wat je bedoeld. Komt er dan een moer zowel tegen de balk aan, als tegen het plafond/vloer?
Is het mogelijk om zo'n schroefdraadbus in een keramische tegel te monteren?
dat zal niet gaan geloof ik maar een bus onderaan kan ook waar een soort pin er lekker strak in gaat zodat het niet gaat klapperen (misschien iets taps maken op de hoogte die je wenst), je zou ook de lamellen van aluminium of ander soort metaal kunnen maken en dan wrappen met een houtlook of poedercoaten

[ Voor 4% gewijzigd door Toerq op 23-09-2025 09:30 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:35
Beetje simpel gedacht, maar waarom vraag je dat niet gewoon even aan hem? Hij heeft toch zelf ook wel een idee en zo niet, dan weet hij toch wel wie je hierbij kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21:11
Met een speciale boor kun je gaten in de keramische tegels boren. Je kan (hol of massief) rvs buisjes (+/- 12 a 15 mm doorsnee) , op maat zagen, en dan gaten boren in de balken, de buisjes met kit of watervaste lijm monteren. Met een chemisch anker of kit kun je de balkjes met buisjes in de tegels monteren.
Boven kun je de balken gewoon met lange schroeven monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:02
Ik zou de buisjes/staven van @vogelmans wel vastlijmen in de balken, maar zonder lijm of wat dan ook in de tegelgaten steken. Op die manier vang de rek en krimp van de balken mooi op.
Als je 2 buisje onder, en 2 stelschroeven boven per balk gebruikt kan je tot zekere hoogte ook nog wat torsie van de balken aan.

elleP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trommelaap
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:19
amiaima schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 03:01:
..
In het plafond een hanger bolt, weet ff de Nederlandse naam niet.
Houtdraadbout?

You should never underestimate the predictability of stupidity | PVoutput: Franeker - ZZW 3440WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:35
Een stokschroef/stokeind.

Alternatieve optie: er zijn specifiek voor het monteren van palen oplossingen met een bout en montageplaat, meestal gebruikt voor de staanders van overkappingen (zoiets). Daar een van uitzoeken die past bij de maat van de balken en dan toepassen? Normaal giet je die in beton, als de keramische tegels er nog niet liggen is het voor de stevigheid misschien slim om een strook beton te gieten en daar de draadeindes in te bevestigen. Die tegel kan er daarna natuurlijk gewoon overheen om het geheel af te dekken.

[ Voor 8% gewijzigd door dunedanh op 23-09-2025 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XOR
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23-09 16:42

XOR

Met begrip voor dat aan ieder budget zit vroeg of laat een einde zit, hoeveel bespaar je door dit zelf te doen en is dat uiteindelijk geen duurkoop? Een dergelijke constructie netjes uitvoeren op zo'n manier dat het dat op termijn ook blijft kent wel wat haken en ogen. Als je moet gaan experimenteren en daarmee mogelijk ook wat zaken beschadigt en/of later opnieuw moet doen moet het verschil wel groot genoeg zijn om het interessant te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21:11
XOR schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 16:06:
Met begrip voor dat aan ieder budget zit vroeg of laat een einde zit, hoeveel bespaar je door dit zelf te doen en is dat uiteindelijk geen duurkoop? Een dergelijke constructie netjes uitvoeren op zo'n manier dat het dat op termijn ook blijft kent wel wat haken en ogen. Als je moet gaan experimenteren en daarmee mogelijk ook wat zaken beschadigd en/of later opnieuw moet doen moet het verschil wel groot genoeg zijn om het interessant te maken.
Het kan ook gewoon leuk zijn om het zelf te doen. Ik kan me voorstellen dat zo'n lamellenwandje zelf plaatsen een bevredigend gevoel geeft, zelfs al zou het bijna net zoveel kosten als het laten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-10 11:16

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Als ik je nog een tip mag geven, ik weet niet hoe hoog je plafond wordt, maar je balken ondergaan mogelijk torsie.

Zoek hout waarbij je je niet de middenringen ziet aan de kopkant, maar een deel ervan, bijv;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SnC_tMJkLU3DZl2DxKx3m4fp4vo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ufUhMQZT9psNiKGo5sVzrG44.png?f=user_large

Die hebben minder last van torsie. Anders ga je over een paar jaar gedraaide balken zien, en da's minder strak.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XOR
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23-09 16:42

XOR

vogelmans schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 16:14:
Het kan ook gewoon leuk zijn om het zelf te doen. Ik kan me voorstellen dat zo'n lamellenwandje zelf plaatsen een bevredigend gevoel geeft, zelfs al zou het bijna net zoveel kosten als het laten doen.
Absoluut! Ik moedig dingen zelf doen (over het algemeen) zeker aan, juist ook vanwege het genoegen dat het oplevert. In dit geval geeft OP aan dat het een financiële overweging is. Gezien bij iets zelf aanpakken toch regelmatig een verschil ontstaat tussen het ideaal en de praktijk, ook in financieel opzicht, kan het geen kwaad om die verwachtingen nog eens te toetsen.

Als OP dat allemaal al ingecalculeerd heeft is het helemaal prima, maar als OP zich met tegenzin vloekend en tierend door een project moet trekken, om uiteindelijk onderaan de streep te concluderen dat de winst tegenvalt, is het ook niet leuk.

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:50
@dunedanh thanks, stokschroef/stokeind dat is het.

• remc1979
XOR schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 16:06:
Met begrip voor dat aan ieder budget zit vroeg of laat een einde zit, hoeveel bespaar je door dit zelf te doen en is dat uiteindelijk geen duurkoop? Een dergelijke constructie netjes uitvoeren op zo'n manier dat het dat op termijn ook blijft kent wel wat haken en ogen. Als je moet gaan experimenteren en daarmee mogelijk ook wat zaken beschadigt en/of later opnieuw moet doen moet het verschil wel groot genoeg zijn om het interessant te maken.
Ik begrijp je reactie. Maar wij zijn zelf ook ontzettend handig, dus draaien voor zo'n klus onze handen niet om.
Ben voor deze specifieke situatie op zoek naar tips om dit zo makkelijk en degelijk mogelijk te maken.

De schuur links op de foto staat er namelijk al, door onszelf gezet ;-)

[ Voor 4% gewijzigd door remc1979 op 24-09-2025 08:59 ]

• remc1979
djluc schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 08:56:
Hoeveel afstand wil je aan de onderzijde houden? Met opspattend water zal je naar ik verwacht best wel sterke verkleuring gaan zien, weet niet of je daar bewust van bent.
Afstand tot de onderkant zal ongeveer 5 cm bedragen
Pagina: 1