PSU niet genoeg pcie/cpu connectors

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rodrigo
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-09 17:59
ik heb al een tijdje de thermaltake toughpower GF3 1000W, tezamen met een AMD Radeon 7900 XTX.
Ik heb deze psu gekocht omdat mijn vorige niet genoeg PCIE kabels had (de kaart heeft er 3 nodig)
Deze heeft in totaal 4 PCIE poorten, maar voor de 7900XTX heb ik 1 kabel met dubbele PCIE connector)
Dus 2 zijn in gebruik voor de GPU en 1 voor het mobo.

Nu heb ik recent een MSI X870E gekocht met een 9800X3D en deze heeft 2x een PCIE kabel nodig voor de cpu connectors en 1X een PCIE kabel voor de PCIE connector

Ik kom net 1x een PCIE connector te kort?

Moet ik echt een nieuwe PSU kopen of kan ik dit degelijk oplossen?

[ Voor 14% gewijzigd door Rodrigo op 22-09-2025 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minirjav
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 24-09 07:51
Volgens de specificaties van je voeding zou deze de volgende aansluitingen moeten hebben:

4x 6+2-pins PCI-e
1x 4+4-pins EPS
1x 8-pins EPS

Als ik naar de specificaties van het moederbord kijk, heb je inderdaad twee EPS-aansluitingen nodig en één PCI-e.
Dan zou het naar mijn idee gewoon moeten werken.

Aangezien de voeding volledig modulair is, kan het zijn dat je ergens nog een extra aansluitkabel hebt liggen voor de laatste PCI-e-aansluiting.

[ Voor 6% gewijzigd door Minirjav op 22-09-2025 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rodrigo
Hey Minirjav,
Ik denk dat de specs op tweakers verkeerd zijn.

Dit is wat ik heb (zie foto):
https://www.thermaltake.c...d-tt-premium-edition.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:59
Ja de OC edities hebben meer nodig.

Je zou een adapter kabel van de 12VHPWR naar EPS12V kunnen zoeken, die bestaan vast.
Zoiets, maar dan andersom: https://www.thermaltake.c...gen-5-splitter-cable.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Is dit je voeding?
Afbeeldingslocatie: https://www.thermaltake.com/media/catalog/product/cache/cc8b24283b13da6bc2ff91682c03b54b/t/o/toughpower_gf3_1000_04.jpg
bron

Ik tel 4 keer 8 pin cpu/pcie.

Zou dit wat zijn?
https://www.amazon.nl/-/e...VHPWR-Power/dp/B0BLXYJ8VR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:42

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Dat is een splitter, die kan dus maar de helft van het vermogen leveren.

Dergelijke splitters en adapters (met extra overbrengingspunt) zou ik proberen te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Schopje MME -> OH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Voor de CPU heb je geen PCIe 8 pin (of 6+2) kabel nodig, maar een EPS 8-pin of een 4+4 (of allebei, maar een 9800X3D trekt zo weinig vermogen dat je zelfs met 1x EPS 8-pin nog prima uitkomt). Ze zijn allemaal 8 pin, maar dat is de enige overeenkomst.

Als je een PCIe kabel in je CPU power aansluiting duwt heb je in het allerbeste geval een PC die niet opstart, in het slechtste geval komt er rook uit.

edit: De kabels die bij/aan je voeding zitten voldoen prima (zoals @Minirjav hierboven al zei). Je moet alleen niet de CPU en EPS kabels door elkaar halen, want dan kom je idd te kort en werkt het niet.

[ Voor 21% gewijzigd door spone op 22-09-2025 19:49 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
De PCIe connector op het moederbord hoeft alleen aangesloten te worden als je meerdere PCIe x16 sloten gaat vullen. De 75w voor het bovenste PCIe x16 slot kan prima door de 24p ATX connector. Zo gaat dat bij simpeler moederborden ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rodrigo
Even een update moest iemand in de toekomst dit probleem hebben:

1. De 2 CPU connectors zijn niet verplicht voor een processor zoals de 9800x3d, dewelke max 120W nodig heeft (tenzij je echt serieus gaat overclocken)
2. De PCIe connector is ook niet nodig als je enkel een GPU hebt die zijn eigen voedingskabels heeft.

Ik was een nieuwe psu met genoeg kabels gaan halen (als backup), maar de doos was per ongeluk beschadigd geworden dus kon ik deze niet terugbrengen (wat de originele bedoeling was).
Ik heb dus uiteindelijk een nieuwe psu in mijn computer gestoken.

[ Voor 3% gewijzigd door Rodrigo op 23-09-2025 08:21 ]

Pagina: 1