Strato Domein, Google Sites website publiceren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimVanErp
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 23-09 09:56
Mijn vraag
Ik heb een strato domein gekocht en wil daar een simpele website op plaatsen van 1 pagina zonder links oid.
Ik heb daarvoor met Google Sites gratis een site gemaakt en wil deze publiceren maar krijg het niet voor elkaar om deze zichtbaar te krijgen.

Ik heb een DNS TXT gekoppeld en moet ook een CNAME koppelen. Maar daar heb ik een subdomein voor nodig maar die wil ik niet. Als ik dit wel aanmaak en koppel krijg ik het ook niet werkend overigens.

Nu ben ik een beetje lost over hoe ik dit gepubliceerd kan krijgen zodat deze simpele pagina zichtbaar is voor iedereen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chorro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Ligt er een beetje aan wat de context is van een subdomein in dit geval, maar het kan zo zijn dat een CNAME aangemaakt moet worden tbv domeinvalidatie om een SSL certificaat te kunnen aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimVanErp
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 23-09 09:56
Er staat:
STRATO biedt je de mogelijkheid om het CNAME-record voor de door jou ingestelde subdomeinen te wijzigen. Door middel van deze wijziging kun je je subdomein doorsturen naar elk ander adres en zo externe toepassingen toegankelijk maken onder je domein. Deze dienst is bijvoorbeeld nodig om je domein te gebruiken met Microsoft Online Services of Google Apps.
en
Voor online diensten zoals GoogleApps of Microsoft Online Services (Microsoft 365) moet een CNAME-record worden ingevoerd in de DNS. Je kunt deze instelling invoeren in de STRATO klantenlogin van je pakket voor een subdomein.
Gevonden op https://www.strato.nl/faq...TRATO-configureren/#cname

Ik heb nu een subdomein (home) aangemaakt en alle DNS instellingen behalve CNAME verwijderd. Dit subdomein heb ik in Google Sites toegevoegd als domein dus even afwachten wat hij hiervan vindt maar ik denk niet dat dit de oplossing gaat zijn.
Maar mocht dit wel helpen, is mijn site dan ook zichtbaar zonder het subdomein? Ik begrijp het nut en de beperking niet.

Ik wacht even de publicatie af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:48

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Ik denk dat je even terug moet gaan naar de basis..
Je hebt een domein geregisterd zonder hosting pakket neem ik aan en een site op Google Sites.
Oké prima er zijn nu twee zaken mogelijk aan de hand:
1: Google vereist een TXT (of wat dan ook) record om te bewijzen dat jij daadwerkelijk de eigenaar bent van het domain en deze te "koppelen".
2: Je moet daadwerkelijk een functioneel record (A of CNAME) aanmaken om te zorgen dat jouw domein verwijst naar het IP adres waar jouw webserver te vinden is.
Dit is eigenlijk heel simpel:
(A record voorbeeld) WimVanErp.nl > 255.255.255.255
(CNAME voorbeeld) WimVanErp.nl > webserver.webserver.webserver.

In DNS records bestaat natuurlijk zoals als subdomains (www.WimVanErp.nl) of wildcards *.WimVanErp.nl (alles dus). en zelfs root "WimVanErp.nl". Ik neem aan dat Google sites wel aangeeft welke records je moet aanmaken. Ik denk in stappen:
1: Verifieer je domain (waarschijnlijk met een TXT).
2: Zorg dat je de juiste records zijn aangemaakt n.a.v. de Google instructies.

Waar loop je precies tegenaan?
Als ik het zo lees moet je de instructies van Google opvolgen welke CNAME/A/TXT records aan te maken hier heeft Strato IMO weing mee te maken.