Wifi vervangen - Fritz of Ubiquiti?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
De Wifi bij ons thuis loopt sinds jaren via een 3-tal Unifi APs, op elke verdieping één. Deze zijn uiteraard bedraad. Maar deze worden nu erg oud (10+jaar?) en ondersteunen lang niet de snelheden die onze devices aan kunnen. Er is geen controller actief, ik startte die af en toe op als ik wou updaten of iets instellen maar normaliter draaien de APs zonder centrale controller.

Wij hebben het gevoel dat we tegenwoordig meer 'hikjes' ervaren (zeer lange latency, vooral bij het openen van een device op een andere plek in huis) dan we vroeger hadden. En dat de transfers langzaam zijn in verhouding tot wat onze (moderne) devices aan kunnen.

Ik heb glasvezel internet via het KPN netwerk en een Fritzbox 7530 waarvan ik de Wifi uit heb staan.

Ik wil de Wifi setup gaan vernieuwen en ik heb twee opties in gedachten:

1: Opnieuw Unifi, 3x U7 Lite + cloud gateway ultra + een POE switch om ze te verbinden en voeden.
Voordelen:
- alles via 1 controller instellen
- goede ervaringen in het verleden, de betrouwbaarheid is de afgelopen jaren prima geweest
- uitgebreide config opties
Nadeel: Kost in totaal zo'n 550 euro

2: Fritzbox gebruiken die er toch al is, plus 2 of 3 repeaters Fritz 1200AX, bedraad verbonden.
Voordelen:
- ook alles in 1
- goedkoper
Nadeel: Ik weet niet hoe goed de roaming/mesh steering hiervan is en hoe goed je dit kunt optimaliseren.

Ik ben niet een geavanceerde gebruiker van alle Ubiquiti opties, maar ik denk dat het wel goed kan zijn om de setup te kunnen tunen door de vermogens van de APs in te stellen zodat ze wel overlappen maar niet te veel, en daardoor goede roaming/steering mogelijk te maken. Dat is eigenlijk het belangrijkste waarin ik denk dat de setup voor mij verschil maakt.

Vragen:
Hoe denken jullie over dit verschil?
Is de "mesh" (eigenlijk niet echt mesh, want centraal bedraad) werking van Fritz net zo goed als van Ubiquiti? Het gaat dus met name over het gedrag waneer clients zich door het huis bewegen en overstappen. En natuurlijk ook wel om de snelheden die het systeem behaalt.
Mis ik nog punten die voor het een of het ander spreken?

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:13
Welke ubiquiti heb je nu precies?
Als je al de AC versie hebt dan is dat voor de meeste huishoudens nog steeds een prima oplossing.
Heb je aparte 2.4/5ghz ssid of mix je die? Vaak worden problemen veroorzaakt omdat clients op de 2.4ghz blijven hangen terwijl ze wel 5ghz kunnen.

Dan terug naar je vraag:
Mesh wordt vaak op verschillende manieren gebruikt. Het kan betekenen dat je accesspoints draadloos kunnen uplinken, soms bedoelen ze er roaming mee en soms centraal management.

Wat mij betrefft zijn er 2 categorie wifi die je kunt kopen, losse accesspoints of centraal managed. Dankzij dat centrale management worden instellingen goed gezet (wachtwoord, encryptie) en gaat roamen goed.
Bij een los accesspoint moet je dat per accesspoint zelf instellen.

Voorbeelden van centraal management oplossingen zijn:
Cloud controller: KPN Superwifi, Odido Zyxel, TPLink Deco, Aruba Instant On, Fritzbox
Eigen controller: Ubiquiti/Omada

Om je eerste vraag te beantwoorden mbt roaming:
Een ubiquiti of een Frtiz, of een superwifi van kpn het roamt allemaal net zo goed. Het is de client die het verschil maakt MITS de netwerken juist zijn ingesteld.
De belangrijkste feature waar een AP het verschil kan maken is hoe ze band steering hebben geimplmenteerd maar tegelijk blijft een client een grote rol spelen.

Een ubiquiti koop je imho als je lekker wilt hobbien met vlans etc. Voor jouw situatie zou ik lekker iets keizen uit het lijstje cloud controller.
Als ik jou was zou ik inderdaad een paar fritz repeaters kopen en die bedraad aansluiten.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Het zijn UAP, dus echt wel oudere. Uplink is 100M, dus qua snelheden is dat natuurlijk wel een beperking t.o.v. huidige standaarden. Ook al enkele jaren niet meer ondersteund, en ik zou wel graag weer up to date blijven met security updates. Dus ik wil hoe dan ook wel een update gaan doen :)
Heb je aparte 2.4/5ghz ssid of mix je die?
Ik heb 1 SSID, dat zou dan beter kunnen inderdaad. Maar als ik het goed begrepen heb, is het idee van nieuwere standaarden dat die het mogelijk maken om meer actief de clients de juiste kant op te sturen? Dat zou je dan juist met 1 SSID moeten doen en het aan de controller over laten waar clients heen gaan (of in elk geval: gehint worden heen te gaan).
Als ik jou was zou ik inderdaad een paar fritz repeaters kopen en die bedraad aansluiten.
Dankjewel. In verband met de kosten is dat ook aantrekkelijk. maar ik vind het lastig om informatie te vinden over welke features die oplossing dan nog wel of niet heeft, vandaar dat ik me hier probeer wat meer te informeren :)

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:13
@mddd
De originele uap? Met de groene ringen? nice! die heb ik ook ooit gehad. mooi spul.
Dan snap ik ook wel dat je 1 SSID hebt, je hebt als het goed is helemaal geen 5ghz.

Om even samen te vatten over roamen:
- Het is aan de client. Een controller doet niets actief. Ubiquiti had vroeger (jouw model alleen gesupport als ik het goed herinner) Zero handoff. Dat was een oplossing op RF niveau en is nooit uit beta gekomen.
- Ubiquitui heeft ook minRSSI of minimum linkrate instellingen die hielpen met het roamen. MinRSSI was een paardemiddel wat je eigk nooit toepaste maar minimum linkrate deed al veel.
- Het ging vroeger vooral mis omdat mensen of hun wachtwoord of hun encryptie niet overal gelijk trokken.

Als je de instellingen goed hebt staan dan gaat roamen dus vanzelf goed. In principe hoef je het SSID niet te splitsen en lost band steering dat voor je op. Mijn ervaring is wel dat dit alleen goed werkt als je overal goede 5ghz dekking hebt. Een client wil anders nog wel eens kiezen om het sterkere 2.4ghz signaal te verkiezen boven het zwakkere 5ghz signaal terwijl het zwakkere 5ghz in de meeste gevallen een betere verbinding geeft. Met een apart 5ghz ssid los je dat op.

Je hebt wel 802.11krv maar dat is allemaal niet zo heel belangrijker bij de standaard roaming problemen

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12:31
ik heb ook een fritzbox7530, maar met 2 (wat oudere) fritz 1200 repeaters bedraad aangesloten. instellen en beheren vanuit het fritzbox UI is heel eenvoudig. ook overgang naar een ander AP loopt vloeiend met iphone. doorvoersnelheid afhankelijk van afstand tot AP van ca 500Mbit binnenshuis, tot 100Mbit 15-20m in de tuin (AP zit binnen bij de buitenmuur in een WCD)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Precies als @peter-rm goede ervaring met Fritz en twee 1200 repeaters waarvan 1 AX werkt super, ik heb ze zelfs niet bedraad aangesloten maar probleemloos voor al het mobiele gebruik. Mijn zoon gamed er zelfs overheen (geen high spec games).

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1