Refurbished optiplex (of alternatief) voor max. €700

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digibeyt
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 17:12
Hi Tweakers!

Ik ben op zoek naar een desktop voor thuis. Op het moment beschik ik alleen over een HP laptop met een intel i5 van de 8e generatie (ik dacht de mobile versie) met 16 gb ram, maar het voldoet eigenlijk al heel lang niet meer: te traag, loopt vaak vast, windows lijkt met de update slechter te draaien etc. Tijd voor een desktop dus.

Ik heb een beetje last van keuzestress, omdat ik over een vrij beperkt budget beschik en ik er zo veel mogelijk performance/longevity uit wil slepen.

Telkens wanneer ik iets leuks zie, is er altijd wel een alternatief wat nét iets duurder is maar wel veel meer performance biedt. En dan schuif ik het toch maar weer voor me uit.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral veel huis tuin en keuken surfen (met ontzettend slecht tabblad-management :) ), mailen, de Office suite, jullie kennen het wel.

Ik moet (persoonlijke) foto's/filmpjes kunnen editen, maar ik doe dit niet professioneel. Dus wél de Adobe suite, maar geen dedicated videokaart nodig.

Programmeren idem: ik vind het leuk om net iets meer dan een hello world programmaatje te kunnen schrijven, maar ik denk voorlopig niet aan CUDA-gerelateerde zaken.

Wel wil ik wat meer met Linux spelen (Windows blijft noodzakelijk, al komt het me de spuigaten uit), en met virtualisatie in het algemeen. Wil zelf het een en ander hosten.

Ik wil de computer ook gebruiken voor algemene knowledge management en om mijn media en back ups te beheren en af te spelen (zal eerst denk ik een aparte hdd worden, misschien ooit een NAS/RAID systeem met 3-2-1 principe). Ik was van plan de computer aansluiten op mijn televisie. Misschien dat ik er later een tweede monitor bij neem.

Ik heb dus niet heel veel nodig qua performance, maar ik wil vooral niet allerlei bottlenecks tegenkomen wanneer ik eens iets nieuws wil proberen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Max. €700 voor alles (eigenlijk 800, maar €100 heb ik gereserveerd voor de back up hdd, een 4 TB Seagate)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem helemaal niets mee.

Zoals ik eerder meldde, wil ik de computer aansluiten op de smart tv (neem aan gewoon met een hdmi kabel), waardoor een losse monitor voor nu niet nodig is.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb veel ram nodig. 16 GB is gewoonweg veel te weinig. Ik zat dus te denken aan 32 GB voor nu en wellicht dat ik er later meer geheugen bijsteek.

Ik weet helemaal niets van AMD, dus ik kijk voornamelijk naar intel. Ik wil geen afgeknepen CPU. Het liefst zou ik het nieuwste spul willen hebben, maar een i5/i7 vanaf de 12e generatie lijkt me voldoende (en zo zie je maar dat ik net bij de vervloekte intel generaties uitkom)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Merken maken me niet heel veel uit. Vooral geen locked down of onbetrouwbare prut.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het ding mag foeilelijk zijn, zolang het maar geen rgb-kermisattractie is. Het liefst heb ik ook geen stofzuigergeluid door ventilatoren die continu aangaan, maar muisstil als zo'n be quiet systeem is overkill.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?[i]

Wijze raad!

Ik heb mijn oog laten vallen op een refurbished optiplex voor €450: een Dell mini 7010 met een i5-13500T en 32GB DDR4. Ik weet niet of linkjes toegestaan zijn.

Ik verwacht hier de ssd van te moeten vervangen (+ een losse back up hdd bij te doen), waardoor het totaalbedrag iets hoger wordt. Ik moet dan ook nog een keyboard, muis, kabels etc. op de kop tikken, maar ik heb dus nog aardig wat speling.

Is dit een goede deal of zie ik iets over het hoofd? Er staat niet bij van welk merk het geheugen is enkel DDR4 3200 MHz.

Verder staat er over de voeding het volgende waar ik niet veel wijzer van werd: “Voeding: DELL 90W Adapter”. Het is toch geen laptop?

Ik ken de shop zelf ook helemaal niet en ik heb geen ervaring met refurbished systemen. Er zit 3 maanden garantie op.

Als jullie betere suggesties hebben hoor ik het graag. Ik zie een beetje door de bomen het bos niet meer, en wil toch zo langzamerhand de knoop doorhakken.

Mijn excuses voor de langdradigheid.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15:25
700 euro is toch gewoon zat voor een volwaardige nieuwe desktop? Of is die 700 euro inclusief monitor?
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 9600X Boxed€ 194,89€ 194,89
1MoederbordenGigabyte B650 GAMING X AX V2 (rev. 1.x)€ 147,24€ 147,24
1BehuizingenChieftec Apex Q€ 66,-€ 66,-
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 32,15€ 32,15
1Geheugen internPatriot Viper Venom PVV532G600C30K€ 94,37€ 94,37
1Voedingenbe quiet! Pure Power 13 M | 550W€ 87,99€ 87,99
1Interne SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 109,99€ 109,99
Totaal€ 732,63
En hier kan echt hier en daar nog wel een tientje af. Dit is met alle draadloze connectiviteit erop, 3 m.2 slots, 32GB snel ram, een volledig up to date voeding, nieuwste generatie processor, 2TB NVMe opslag etc.

Wil je perse intel dan wissel je wat onderdelen om met deze
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core Ultra 5 225 Boxed€ 186,99€ 186,99
1MoederbordenMSI PRO B860M-A WIFI€ 169,-€ 169,-
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B5200C40€ 85,-€ 85,-
Totaal€ 440,99

[ Voor 110% gewijzigd door youridv1 op 22-09-2025 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:08
Ligt eraan wat voor grootte de pc mag hebben. Een Dell mini kun je verder niet uitbreiden en heeft een externe voeding.

[ Voor 13% gewijzigd door zx9r_mario op 22-09-2025 10:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:31
Je wilt geen afgeknepen CPU zeg je, maar je kiest wel voor een i5-13500T, hetgeen juist een afgeknepen processor is. Voor een dergelijke mini-pc natuurlijk wel begrijpelijk, want ze verbruiken een stuk minder stroom, dus minder warmte dus minder fans nodig etc etc.

Voeding is inderdaad extern, dus je hebt net als bij een laptop een stekker met een blok er aan.