Behuizing: Fans draaien niet, geven wel licht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-09 13:17
Mijn vraag

Ik heb sindskort een Sharkoon Rebel C70G RGB behuizing en hier heb ik ook al mijn hardware ingebouwd en gaat aan en alles werkt.... BEHALVE de case fans welke niet draaien maar wel aan gaan (RGB).
Ik zal heel eerlijk zijn, ik had dus alles aangesloten en pc gestart en lampjes van de FANS gingen aan dus ik dacht die draaien wel, maar dat bleek dus helemaal niet het geval te zijn, en op dit moment gebruik ik mijn desktop helemaal niet veel dus ik ben er sinds gister achter gekomen dat de FANS niet draaien.

- De case is voorzien van een FAN controller waar alle FANS op aan zijn gesloten(vanuit fabriek) en dat boordje heb ik voorzien van stroom via SATA Power.

- Ik heb voorheen al eens eerder een Sharkoon desktop gehad met zelfde principe en dat ging gewoon goed.

-Ik heb op mijn MSI moederbord de kabel van de FAN controller aangesloten op de JRAINBOW2 waar ik de vorige FAN controller van vorige sharkoon behuizing ook op aan heb gesloten.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb geen MSI center of iets dergelijks op mijn pc

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb wel even als test de back case FAN aangesloten direct op moederbord op een SYS_FAN1 aansluiting en dan draait de FAN wel..

Jullie enig idee wat het kan zijn ?

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

Beste antwoord (via Jeroenzer op 22-09-2025 08:54)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:23
Nee klopt, sommige controllers moet je op de controller zelf (of kast zelf) besturen.
Zit er ergens een schakelaar op de controller?
Of kan je ergens nog een stekker insteken?

Oeps , even in handleiding gekeken, er dit geen fan hub enkel een rgb hub in je behuizing.(P16/p17 handleiding).

Dus je zult de fans toch nog los moeten aansluiten op je mobo.

[ Voor 47% gewijzigd door 99ruud99 op 22-09-2025 08:34 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Heb je de fan controller ook ergens aangesloten op een fan header van je mobo (sys fan 1 of 2)?
Als je in je bios kijkt kan je bij fans de snelheid instellen, heb je dat al eens geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenzer
99ruud99 schreef op maandag 22 september 2025 @ 08:17:
Heb je de fan controller ook ergens aangesloten op een fan header van je mobo (sys fan 1 of 2)?
Als je in je bios kijkt kan je bij fans de snelheid instellen, heb je dat al eens geprobeerd?
Hoi,

Nee ik heb alleen de kabel op de JRAINBOW2 aangesloten van de FAN controller, en natuurlijk de power.
Ik heb net even gekeken in mijn kast en er is geen andere kabel vanaf de controller dan de kabel voor op de JRAINBOW aansluiting op MOBO

Er zijn nog de losse aansluitingen van de case FANS voor op de SYS_FAN aanlsutingen op mobo maar die hoef ik toch niet nog apart aan te sluiten ? Heb ik bij mijn vorige Sharkoon behuizing ook niet gedaan

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Nee klopt, sommige controllers moet je op de controller zelf (of kast zelf) besturen.
Zit er ergens een schakelaar op de controller?
Of kan je ergens nog een stekker insteken?

Oeps , even in handleiding gekeken, er dit geen fan hub enkel een rgb hub in je behuizing.(P16/p17 handleiding).

Dus je zult de fans toch nog los moeten aansluiten op je mobo.

[ Voor 47% gewijzigd door 99ruud99 op 22-09-2025 08:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenzer
aaaah oke, dan heb ik dat helemaal gemist.
Is voor mij echt al een behoorlijk lange tijd dat ik zaken heb ingebouwd dus ik heb daar gewoon stom niet naar gekeken.

Even mijn oude kast erbij gepakt en die had het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lIcYzp8cq7Jr-Ltqq2rsI4o35EA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BuGuxHNaSJRmRNxKQnso14Pa.jpg?f=fotoalbum_large

Die had natuurlijk die extra stroom (zwarte strip) aansluiting voor de FANS.

Nouja, nu ik dit weet kan ik ermee leven opzich :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenzer
Alles aangesloten op de SYS_FAN inputs op mobo.
Fans draaien.

Thanks voor de support @99ruud99

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenzer
Slotje mag erop :)

Pagina: 1