Asus P8H77-V LE (LGA1155) bios niet bereikbaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddegret
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 23:32
Hallo , bij mijn oudere maar goed werkende pc met moederbord P8H77-V LE (LGA1155) , is het onmogelijk om het bios op te roepen tijdens opstart DEL /F12 / F2 allerlei toetsen geprobeerd maar krijg nooit het bios te zien.
Post screen heb ik bij mijn weten nog nooit gezien.
Heropstart door bij uitvoeren >> shutdown /r /fw in te geven werkt ook niet krijg dan de melding>dat opstarten naar UI van firmware niet wordt ondersteund etc.
Dit alles met het oog om van win10 naar win 11 te gaan om eventueel te kunnen opstarten via usb of dvd.
Het moet zowieso mogelijk zijn om in het bios te geraken , maar aangezien het in het verleden niet nodig was heb ik er nog nooit naar gekeken.

Alvast bedankt voor eventuele...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:05
Een paar opties:

Zonder SSD/HDD starten (kabels even loshalen). Dan proberen in BIOS te komen.

PS/2 toetsenbord in plaats van USB gebruiken indien je die hebt liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:52
Heb je uitgezocht of win11 op dit systeem wel mogelijk is?
Ik schat zo in dat dit systeem te oud is, welke cpu zit er in een ondersteund die Win11?

[ Voor 43% gewijzigd door JappieR op 21-09-2025 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddegret
Acid Vendetta schreef op zondag 21 september 2025 @ 20:28:
Een paar opties:

Zonder SSD/HDD starten (kabels even loshalen). Dan proberen in BIOS te komen.

PS/2 toetsenbord in plaats van USB gebruiken indien je die hebt liggen.
Zal ik eens proberen zonder ssd
PS/2 toetsenbord weet nog niet of die kan aangesloten worden(pc uitbouwen) , heb wel al eens geprobeerd met ander toetsenbord op andere usb aansluiting zonder resultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• freddegret
JappieR schreef op zondag 21 september 2025 @ 20:42:
Heb je uitgezocht of win11 op dit systeem wel mogelijk is?
Ik schat zo in dat dit systeem te oud is, welke cpu zit er in een ondersteund die Win11?
officieel te oud voor win 11 , maar desalniettemin moet ik in het bios raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Zit er een videokaart in? Trek die er eens uit en sluit je scherm aan op het moederbord. Wellicht lukt het dan wel.

Zo niet, doe een cmos reset, mogelijk staat er iets als fastboot aan en als je dan nog geen uefi boot aan hebt staan ga je er inderdaad niet zomaar in komen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:14
freddegret schreef op zondag 21 september 2025 @ 20:52:
officieel te oud voor win 11 , maar desalniettemin moet ik in het bios raken.
Probeer eens om de optie snel opstarten (fast startup) uit te zetten?
How To Geek: Shutting Down Doesn’t Fully Shut Down Windows 10 (But Restarting Does)
Misschien kan je dan wel in bios komen via DEL/F2 of F8?

Arcolinux: Setting the BIOS in Asus P8Z77-V LE

[ Voor 19% gewijzigd door The_Doman op 21-09-2025 21:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freddegret
Het loskoppelen van de SSD was voldoende om het bios terug zichtbaar te krijgen.
Nu ook fast boot uitgeschakeld en de post delay time een beetje verhoogd (voordien was het niet te zien tijdens opstarten , nu wel )
Snel opstarten onder energiebeheer windows stond al uit.
Dank aan iedereen voor de hints & tips :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddegret
Blijkbaar te vroeg victorie gekraaid , vandaag is het post screen terug niet meer te zien en halen de toetsen DEL en F2 niets meer uit...raar. Dit zonder verder nog aanpassingen gedaan te hebben.

[ Voor 0% gewijzigd door freddegret op 23-09-2025 21:32 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:14
freddegret schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 21:31:
Blijkbaar te vroeg victorie gekraaid , vandaag is het post screen terug niet meer te zien en halen de toetsen DEL en F2 niets meer uit...raar. Dit zonder verder nog aanpassingen gedaan te hebben.
Is dit na het herplaatsen van de SSD?
Of heb je al een keer kunnen opstarten/installeren van USB met aangesloten SSD?

Ik heb hier ook een Acer laptop waarbij ik NIET in de bios/boot menu kan komen als er geen bootable (MBR/UEFI) HDD/SSD in zit.
Dan moet ik dus eerst de SSD installeren/bootable maken op/via een ander systeem.

[ Voor 19% gewijzigd door The_Doman op 23-09-2025 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degrader
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-09 13:28
Als het opstartgedrag nu weer is zoals het voor de BIOS-wijzigingen was, dan is misschien het CMOS-batterijtje leeg, aangezien de instellingen weer verloren lijken te zijn. Wat gebeurt er als je het batterijtje eruit haalt en opstart? En anders eens proberen te vervangen.

[ Voor 13% gewijzigd door Degrader op 23-09-2025 22:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:08

Umbrah

The Incredible MapMan

Als het een Uefi install is kun je altijd vanuit WinPE in de setup komen, goed artikel daarover hier: https://learn.microsoft.c...bios-mode?view=windows-11 - - tl,dr: via recovery onder settings kan je advanced startup selecteren (in theorie ook met shift ingedrukt tijdens boot maar mijn theorie is dat zo'n oud boardje enkel human interface devices op bepaalde poorten ondersteund), en zo in de uefi setup komen

• freddegret
Terug de SSD losgekoppeld , alsook direct het cmos batterijtje vervangen.
Dit gaf als gevolg dat ik bepaalde instellingen moest aanpassen , momenteel heb ik terug de mogelijkheid om het bios op te roepen.
Ik heb nu wel het probleem dat de pc niet opstart van mijn SSD maar van een oudere HD waar ik vroeger nog linux op geinstalleerd had , als ik kijk bij boot option priority toont hij enkel de dvd en de schijf van linux destijds. Het is niet mogelijk om de andere schijven (er zitten er meerdere in) zichtbaar te krijgen.
Eerste pag van bios heb ik wel F8 boot keuze en dan zie ik wel al de schijven staan die er in zitten , maar van zodra ik ze aanduid start hij al op van die schijf , dus moet iedere keer via deze weg mijn ssd benaderen.
Bij mijn andere pc in het bios kan ik de schijven naar boven plaatsen met het + teken om zo de gewenste schijf als eerste boot aan te duiden , maar hier lukt het momenteel nog niet...

hints & tips welkom

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:11

HugoBoss1985

Xenotech

Edit, dit was hierboven al genoemd: Voor de volgende keer kun je ook proberen of je via Windows naar het bios kan opstarten:
Shift toets ingedrukt houden terwijl je "opnieuw opstarten" selecteert vanuit Windows.
Dan kun je kiezen om (opnieuw op te starten en) direct naar UEFI te rebooten.

Dat je de schijf nu niet ziet kan komen omdat wellicht SATA/AHCI niet ingesteld staat of het bios staat op CSM of andersom op UEFI.

[ Voor 4% gewijzigd door HugoBoss1985 op 25-09-2025 11:18 ]

• freddegret
Indien AHCI aanstaat heb ik opstartproblemen met Windows die vanalles probeert te herstellen.
Vanuit Windows reboot shift F2 krijg ik melding dat dit niet ondersteund wordt.
Ik raak wel in bios nu , maar weet niet hoe ik mijn ssd te zien kan krijgen bij boot prioriteit, ze staat er wel tussen als ik in bios op F8 de lijst schijven oproep om op te starten , maar dan start de pc direct op van de aangeduide ssd , zonder dat dit bewaard wordt.....
Pagina: 1