Toon posts:

scanner

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met het installeren van mijn scanner. Het is toch vervelend om voor het inscannen van een foto iedere keer met windows geconfronteerd te worden. Maar goed kortweg het lukt niet. Ik heb suse 7.2 en daarin sane en xsane geinstalleerd. Op de site van sane staat dat mijn scanner, een mustek scanexpres 600 sep (op de printerpoort)moet werken onder linux. Maar sane kan ik niet vinden en xsane start wel op maar hij gaat zelf detecteren en dan kan hij niks vinden, en dan stopt hij ermee.

Is het nou mogelijk of niet om mijn scanner te instaleren en zo ja hoe

alvast bedankt

Ed

Verwijderd

Heb je de juiste modules gebruikt ?
Of heb je de driver mee gecompileerd in de kernel ?

Verwijderd

als je op http://www.google.com zoekt naar linux mustek 600 parallel dan vind je genoeg documentatie over je scanner en hoe die te installeren. :)

Suc6!

Verwijderd

Topicstarter
owwwww het is dus niet zo dat ik xsane aanklik en mijn scanner wordt geinstalleerd.

Ik heb helemaal niks met mudules en kernels gedaan. Ik ben hier ook nog maar een paar dagen mee bezig (suse), ik snap er dus geen drol van haha maar goed. Hoe weet ik of ik de juist modules heb gebruikt (wat doen die dingen uberhaut). En wat is die Kernel dan????????

Ed

Verwijderd

koop eens een boek :)

mijn microtek scanmaker x6 USB werkt iig prima...

Je zal iets van parallelle scsi support :? oid in je kernel moeten bakken stel ik me voor...mijn USB scanner wordt ook als SCSI device gezien.

Verwijderd

De kernel is het binnenste van het besturingssysteem.
Modules oftewel drivers zijn gedeeltes van de kernel. Wanneer je dezen laadt worden ze onderdeel van de kernel. Je laadt natuurlijk alleen die modules die je nodig hebt.

Wat jij nodig hebt is een kernelmodule die kan zorgen voor de basic communicatie met de scanner. Wanneer dat opgezet is kun je sane, met zijn backend/driver gebruiken. Deze verzorgt het echte scanproces.

Sinds sane 1.0.3 zit de mustek_pp backend in sane, die dus parport mustek scanners ondersteund.
Op de site:
http://home.nexgo.de/jochen.eisinger/sane/
staat jouw scanner als "should work".

Mocht je een configbestand zoeken, ik geloof dat je in /etc/sane.d/dll.conf de optie musteka4s2 uit moet zetten. Dus een # ervoor.
Heb ik net ook maar in de manpage gelezen:
man sane-mustek_pp
is hoe je op de console de manpage leest.

En /etc/sane.d/mustek_pp.conf is het config bestand van je scanner.

Xsane is niet echt lekker om te testen of die al werkt, fijner is de commandline util: scanimage -L

Verwijderd

Hmm, nou ik het zo eens bekijk, heb je geen specifieke kernelmodule nodig.
Parport en parport_pc zouden dus genoeg moeten zijn.
Met "lsmod" kun je kijken welke modules geladen zijn, en met "modprobe parport" kun je de parport module laden.

Verwijderd

Topicstarter
hmm het is allemaal zo anders als windows, haha ben plug en pray gewend. Maar goed ik heb dat hele suse paket met 5 boeken ofzo maar ik kom er gewoon niet door. Het is zoiezo al engels en dan komen ze met regels zoals:

INSTALLED_INCLUDES = $(addprefix $(top_srcdir)/include/sane/,sane.h sanei.h \
sanei_backend.h sanei_codec_ascii.h sanei_codec_bin.h sanei_debug.h \
sanei_net.h sanei_scsi.h sanei_wire.h saneopts.h sanei_pa4s2.h) \
include/sane/config.h

nou dan beginnen mijn oren te klapperen en dan ben ik de hele draad weer kwijt. Maar dat is ook wel weer de uitdaging.

Dus ik ga maar weer wat dingen proberen.

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 12:40
[sorry, dubbel-post]

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 12:40
Zulke regels kan je ook rustig links laten liggen, die zijn enkel nuttig wanneer je zelf een driver wilt gaan schrijven ofzo, en dat wil je niet.

Wat komt er te staan als je 'lsmod' intikt in een console waarin je root bent? (ik neem aan dat je al weet dat een console een soort 'DOS-prompt' is?)

Als parport en parport_pc er niet tussen staan, kan je die laden met 'modprobe parport' en 'modprobe parport_pc'.
Heeeeeeeeeel misschien wordt je scanner dan door een scanprogramma gezien, maar je moet vast nog iets instellen aan sane. Ik heb echter een USB scanner, en dat werkt dus anders.

Trouwens, Sane is een stuk stoerder dan twain van Windows: je computer wordt een sane-server, waar andere computers mee kunnen verbinden. Zo kan je dus vanaf een andere computer scannen! (voor thuis misschien niet heel handig, maar voor bedrijven met 1 dure scanner wel. En doe doe iets maar eens met Windows :)).

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Verwijderd

Topicstarter
parport en parport_pc stonden er inderdaad niet in, die heb ik zoals jullie zeiden geladen met modprobe en inderdaad ze stonden er toen wel in. Toen starte ik dus xsane op maar nog steeds niks hij kan hem niet vinden.

Verwijderd

Vergeet dat xsane voor nu maar even.
Wat je beter kunt gebruiken is scanimage.
Zoek een prompt, zet je scanner aan, en laad die modules.
Doe daarna: scanimage -L
Geeft hij daar wat op terug?

In het algemeen (volgens de docs van mustek_pp) moet je de /etc/sane.d/mustek_pp.conf aanpassen.
Maar dat ziet er nogal cryptisch uit. Ik zou zo even niet weten hoe je dat aan zou moeten passen dan.

Wat je in ider geval kunt doen is /etc/sane.d/dll.conf aanpassen, zodat er in ieder geval mustek_pp staat.
De optie musteka4s2 moet je daarin uitzetten.

He, dit had ik toch al eens geschreven?
Lees je dit wel?
En doe je er wat mee?

Verwijderd

Okee, vanaf het begin:

<diepe zucht>

Kijk eens op http://www.buzzard.org.uk/jonathan/scanners.html, daar staan alle parallele poort scanners onder linux. Je ziet dat onderaan, bij mustek, de kleuren groen zijn, dit betekent dat het "zou moeten werken". Nu weet ik niet precies wat voor scanner je hebt, 600III of 600II, maar klik even op de desbetreffende links die daar gegeven zijn.

Op http://home.germany.net/freestyle/sane/ (onderaan) vind je een iets exactere lijst van supported Mustek scanners. Kijk daar eens of jouw specifieke model gesupport wordt ja of nee.... Er staan ook installatie-instructies, je moet dus de linux parallele poort module (parport_pc) hebben geinstalleerd ("/sbin/modprobe parport_pc" in console) en daarna Sane (Download gewoon de nieuwste sane, 1.0.5 dus, van de link gegeven op de pagina van die tweede link: http://www.mostang.com/sane/). Sane heeft de Mustek modules al (de "sane-mustek backend"). Dan moet je zelf ff uitvinden hoe je dat exact gaat laten werken en dan zou scanimage of xsane moeten werken.

Heb geduld en als iets niet meteen lukt, gewoon kopje koffie pakken en nog eens proberen. Het is heel simpel: modprobe parport_pc en sane 1.0.5 installeren...

Suc6!

Verwijderd

Topicstarter
Marcel
natuurlijk lees ik wat op mijn vraag geantwoord wordt, 't lukt alleen niet. Die 2 dingen staan er dus (parport en parport_pc). Ook niet met scanimage hij vindt geen scanner.

Zou het ermee te maken hebben dat mijn scanner niet met de hand aangezet kan worden. Hij gaat pas aan in windows als ik mijn scansoftware opstart???? Hij staat dus niet aan als ik hem dus door xsane of scanimage laat opzoeken.

Je schreef verder ook nog dat ik ddl.conf aan kan passen. Als ik dan mustek_pp opzoek dan staat er een # voor dat verwijst naar een regel over netwerk. Klopt dit????? En hoe kan ik die andere regel uitzetten (musteka4s2)

Heeft het nut om een nieuwere versie van sane te downloaden?? Hoe kan ik trouwens zien welke versie ik nu heb??

Verwijderd

Beelzebubu, volgens mij is het wat meer trial en error met deze scanner.

De # voor mustek_pp moet je inderdaad weghalen.
En je moet een # voor de musteka4s2 zetten.
En saned moet iig geen # voor staan.

Het aparte van deze backend is dat hij root access moet hebben op je parport, daarom gaat hij via de saned daemon.
Dit is de netwerrk daemon. Wat je dus doet is scannen over het netwerk van je eigen pc, localhost.
In je /etc/sane.d/saned.conf moet je dan de # voor localhost weghalen.

Verder moet je de saned daemon actief maken.
Waarschijnlijk gaat dit via inetd of xinetd.
Welke suse gebruikt weet ik niet.
Heb je een /etc/inetd.cond of /etc/xinetd.conf ?
Als daar al een saned regel instaat, moet je hiervoor de # weghalen.
Staat die er niet in, dan zal je hem zelf erin moeten zetten.

Hoe je het aan en uitzetten doet weet ik niet. Misschien met de parport_probe kernelmodule?
Iemand die hier een idee over heeft?
Misschien wanneer de mustek_pp backend werkt, dat hij dan de scanner aanzet wanneer je scanimage aanroept?

Ik neem aan dat suse wel de laatste sane versie heeft.
Je hebt versie 1.0.3 of nieuwer nodig.
Doe eens: rpm -qa |grep sane

Verwijderd

Topicstarter
hij doet het!!!!!!!!!! Nadat ik het # weggehaald had al, de rest heb ik nog niet gedaan. Ga ik zo ook eens proberen maar ik kan in iedergeval scannen. Super

Bedankt voor jullie hulp
Ed

Verwijderd

Op vrijdag 21 september 2001 19:51 schreef MarcelP het volgende:
Verder moet je de saned daemon actief maken.
Waarschijnlijk gaat dit via inetd of xinetd.
:P

(x)inetd is voor netwerkdaemons. Saned hoort via een scriptje in /etc/rcX.d (X = runlevel) geactiveerd te worden of vergelijkbare wijze (toevoegen aan rc.local werkt ook wel) :)

Verwijderd

Mooi dat hij het doet.

Je kunt hem als user gebruiken of alleen als root?

Verwijderd

Topicstarter
hmm je goed punt alleen als root.

eens even alle punten doorlopen die jij aangaf te veranderen.

Het # -je voor mustek_pp weghalen is gelukt

een # -je voor musteka4s2 zetten is niet gelukt omdat ik de regel (of bestand) niet kan vinden. Hetzelfde kan gezegd worden voor de regel (of bestand) saned.

Het hekje voor localhost weghalen is gelukt, maar ik vond het wel vaag want voor alle dingen die daar stonden staat een # -je. Nu dus alles behalve voor localhost?????

Suse gebruikt /etc/inetd.conf, maar daar staat geen saned regel. Hoe maak ik die dan??????

De scanner springt dus automatisch aan als ik begin, daar heb ik niets voor in hoeven stellen.

Verwijderd

Als er een # voor een regel staat betekent het dat het een comment is, of een optie die uit staat.
Localhost heb je aanstaan in saned.conf, en dat is waar je moet zijn.
Localhost is je lokale computer.

Als er geen musteka4s2 in je dll.conf staat is dat ok.
De docs van mustek_pp zeiden dat die zouden conflicteren. Maar als die er niet instaat zal die ook geen conflict geven.

Aha, wanneer je over het netwerk scant gebruik je de net backend.
Deze zal vast al wel aanstaan in je dll.conf.

Hier heb ik in saned.conf nog staan hoe je hem precies opzet:
#
# NOTE: /etc/inetd.conf and /etc/services must also
# be properly configured to start the saned daemon as
# documented in saned(1), services(4) and inetd.conf(4)
#
# for example, /etc/services might contain a line:
# sane 6566/tcp # network scanner daemon
#
# and /etc/inetd.conf might contain a line:
# sane stream tcp nowait root /usr/local/sbin/saned saned

De bestanden /etc/services en /etc/inetd.conf zal je dus aan moeten passen.

Daarna kun je inetd opnieuw opstarten.
Dat kun je doen door het pid op te vragen, process id nummer:
ps ax |grep inet
Daarna kun je hem zijn config opnieuw laten lezen met kill -1:
kill -1 <pid>
Pagina: 1