Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasBe
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 21-09 19:39
Beste leden,

Ik ken niets van deze technieken, maar mijn verbruik is naar mijn mening toch abnormaal hoog.

Vloerverwarming gelijkvloers staat op 18 graden op thermostaat, deze heeft dus nog niet opgesprongen.
Eerste verdiep radiatoren staan dicht.

Nieuwe installatie Vaillant EcoTEC plus met boiler 200L.

Aan wat kan dit extreme verbruik liggen?

1 a 2 keer douchen per dag, verder geen bijzonderheden…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oa_7EXbdO-BuCjbO1wqtjU_TLn0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dxlk3DDgJ6BrVhAAbYhevKfs.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:15
Belgie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
MathiasBe schreef op zondag 21 september 2025 @ 18:48:
Nieuwe installatie Vaillant EcoTEC plus met boiler 200L.
-------
[Afbeelding]
De Vaillant EcoTEC plus is zover ik zie een Gas ketel en je hebt er een losse boiler (zonder zelf verwarming) bij, maar je meet het electriche verbruik?
-Als dat klopt zou ik eens goed kijken of je geen meetfout maakt, bv eenheden. De ketel zelf zou 1 watt ofzo verbruiken.
-als dat niet klopt, kun je dan wat meer info geven over welke ketel je exact hebt, en hoe je wat meet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06:53
canonball schreef op zondag 21 september 2025 @ 19:00:
[...]

De Vaillant EcoTEC plus is zover ik zie een Gas ketel en je hebt er een losse boiler (zonder zelf verwarming) bij, maar je meet het electriche verbruik?
-Als dat klopt zou ik eens goed kijken of je geen meetfout maakt, bv eenheden. De ketel zelf zou 1 watt ofzo verbruiken.
-als dat niet klopt, kun je dan wat meer info geven over welke ketel je exact hebt, en hoe je wat meet?
Belgie rekent gas af in kwh i.p.v. m3 zoals wij. Kan je ook zien aan het taalgebruik.

@MathiasBe Dat is +-5 kuub gas per dag de laatste 3 dagen. Er is dan iets serieus fout als de verwarming uit staat. Of je moet met 1 a 2 keer douchen uren bedoelen, dan klopt dat wel.

Met 200L boiler bedoel je een Vaillant unistor die zijn warmte van de ketel krijgt? Geen losse elektrische boiler?

Kan je de ketel horen? Draait die continue of springt die steeds aan?
Kan je controlen op lekkage van warm water?

Ik zou er een monteur voor laten komen. Het kan best dat er een sensor kapot is of de driewegklep vast zit/lekt.

[ Voor 3% gewijzigd door Ricko1 op 21-09-2025 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Ricko1 schreef op zondag 21 september 2025 @ 19:12:
[...]
Belgie rekent gas af in kwh i.p.v. m3 zoals wij. Kan je ook zien aan het taalgebruik.
Ah, thnx, België had ik wel door, maar dat ze het anders afrekenden wist ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:06

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Waarom zou je er een boiler bij willen, het is toch een combiketel die continu tapwater levert?
Het verbruik zou wel eens de legionella run kunnen zijn die hem naar 70C brengt en/of de boiler temperatuur staat veel te hoog.
De boiler kan uit als je de cvketel niet op comfort zet, geen idee of het tapwater altijd door de boiler zal gaan ( daar zijn handleidingen voor).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:41
Dat is dus een verbruik van bijna 1,5kW gemiddeld over 17 dagen… dat is echt niet alleen standverlies of een legionella run…

Welke leidingen zijn warm die niet warm horen te zijn?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:47

paQ

Je ruikt ook geen gas bij de ketel?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Mylan Piron
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22:38
Check eens of er een 'comfort modus' o.i.d op je boiler ingeschakeld staat? Daarmee wordt de (paar) liter tapwater die in je boiler z'n 'circuit' zit op temperatuur gehouden om meteen warm water te kunnen leveren. Dat verbruikt natuurlijk gas, weliswaar continu kleine beetjes.
Pagina: 1