Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odieus
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-10 11:46

Odieus

Onuitstaanbaar

Topicstarter
Ik heb onlangs mijn LG C8 vervangen met een LG G5. Ik heb in huis een Plex server draaien op mijn Synology NAS. De 4k videos die hierop staan kon ik zonder issues bekijken via de Plex app op mijn C8. Op mij G5 stottert het beeld continu en slaat hij zelfs secondes over en af en toe loopt de hele Plex app vast. Mijn setup in huis is verder gelijk gebleven.

Wat ik al heb geprobeerd:
- Ethernet kabel eruit gehaald en via WiFi verbonden, omdat ik zag dat de netwerk kaart best traag is.
- IPv6 uitgezet
- Emby server geconfigureerd en de Emby app geïnstalleerd, dit geeft dezelfde issues
- Plex app geïnstalleerd op mijn PS5 die via ethernet kabel is verbonden. Die heeft dezelfde issues.
- Verschillende content geprobeerd. Niet 4k HDR content speelt hij zonder issues af
- Verschillende settings aangepast, maar dit heeft nog niet geleid tot een oplossing. In de basis gebruik ik deze settings: https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/g5-oled/settings
- TV geüpdatet naar de laatste firmware

Ik heb hierbij volgens mij uitgesloten dat het aan mijn netwerk of Plex server ligt.

Als er iemand is die met dezelfde issues kampt en een mogelijke oplossing of tips heeft zou ik dat zeer op prijs stellen!

PSN: LinQ-NL

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:25

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Je geeft te weinig informatie over je plex server, 4K HDR content moet je of een redelijk goede gpu hebben of een flinke CPU. Ik zie nergens waar je plex media server uitsluit btw. Dat doe je door op een ander apparaat te kijken of het daar wel zonder stotteren gaat op 4K HDR.

Maar gezien het voorheen wel zonder problemen afspeelde kan het nog aan het aantal fps/hz liggen.

[ Voor 60% gewijzigd door CrankyGamerOG op 21-09-2025 19:05 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odieus

Odieus

Onuitstaanbaar

Topicstarter
CrankyGamerOG schreef op zondag 21 september 2025 @ 19:03:
Je geeft te weinig informatie over je plex server, 4K HDR content moet je of een redelijk goede gpu hebben of een flinke CPU. Ik zie nergens waar je plex media server uitsluit btw. Dat doe je door op een ander apparaat te kijken of het daar wel zonder stotteren gaat op 4K HDR.

Maar gezien het voorheen wel zonder problemen afspeelde kan het nog aan het aantal fps/hz liggen.
Het feit dat mijn C8 dezelfde content zonder juddering afspeelt via de Plex app geïnstalleerd op de tv zelf en op exact dezelfde manier aangesloten sluit dit toch al uit?

Voor de volledigheid, de Plex server draait op mijn Synology DiskStation DS920+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:25

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Odieus schreef op zondag 21 september 2025 @ 19:11:
[...]

Het feit dat mijn C8 dezelfde content zonder juddering afspeelt via de Plex app geïnstalleerd op de tv zelf en op exact dezelfde manier aangesloten sluit dit toch al uit?

Voor de volledigheid, de Plex server draait op mijn Synology DiskStation DS920+.
Nee dat sluit dat niet uit. Er kan toch opeens iets veranderd zijn in je plex server? Wellicht heb je nu transcoding wel aan staan en voorheen, en vice versa? Wellicht is er een update geweest? Zoveel variabelen.
Maar kijk naar je instellingen op de TV hoeveel fps/hz deze staat, dat kan zeker ook stotteren veroorzaken.

[ Voor 8% gewijzigd door CrankyGamerOG op 21-09-2025 19:29 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:43

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Wat @CrankyGamerOG bedoelt is dat je even naar je stream informatie moet kijken om uit te sluiten of je NAS transcoded. Als het een direct stream is dan kan je Plex uitsluiten.
Probeer anders een testbestand 4K HDR via Plex en USB, dan kan je misschien ook wat uitsluiten.

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:15
Heb je gecertificeerde 2.1 Hdmi kabel als aansluiting, bij mij gaf een 2.0 kabel problemen

[ Voor 3% gewijzigd door ramrodwillem op 22-09-2025 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odieus

Odieus

Onuitstaanbaar

Topicstarter
Bedankt voor alle input! Ik ga nog even verder op avontuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:44
Waarschijnlijk gaat Plex transcoden met je nieuwe tv en je console waar bij je oude tv de stream rechtstreeks werd doorgegeven. Ik heb geen ervaring met Plex, maar mogelijk kun je dit ergens uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:58

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Soms moet de tv app ook even zo ingesteld worden zodat deze goed kan omgaan met Direct Stream-verbindingen. Anders krijg je idd transcoding-issues.. :)

En tip: probeer ook altijd eerst zonder ondertitels die meegestreamd worden. Dit zorgt soms ook voor een recode, indien verkeerd ingesteld.

[ Voor 32% gewijzigd door Michael Knight op 22-09-2025 21:52 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Odieus

Odieus

Onuitstaanbaar

Topicstarter
Even nog wat aanvullingen:
- Het aantal Hz kun je nergens instellen als je via de Plex app direct afspeelt
- Ik gebruik gecertificeerde 2.1 HDMI kabels, deze zijn nieuw, maar dit issue speelt dus ook direct via de app op de TV waar geen HDMI aan te pas komt
- Ik heb de TV terug gezet naar fabrieksinstellingen => Geen verandering
- Ik heb het video bestand af proberen te spelen via DLNA => Geen verandering
- De Plex app op de TV herstart soms met de melding: Plex wordt opnieuw gestart om geheugen vrij te maken
- Ik heb naast een 4K video ook een 1080p video proberen af te spelen => Deze hapert ook
- Disney plus Dolby Vision heeft geen issues, wel 1 audio cut gehad van een seconde. Hier klagen meer mensen over: https://www.avforums.com/...ney-sound-issues.2532174/
- In Plex heb ik de optie Disable video stream transcoding aangevinkt => Geen verschil
- In de Plex app heb ik Force direct play aangezet => => Geen verschil
- Ik heb burn in subtitles op Nooit gezet => => Geen verschil
- Naast de meegeleverde subtitles ook met externe SRT files geprobeerd => Geen verschil
- Ik heb video's zonder ondertiteling afgespeeld => Geen verschil
- Dolby Vision content heeft hetzelfde issue
- Verschillende instellingen geprobeert, het wordt aanbevolen om Film Maker Mode te gebruiken met Real Cinema aan, ik heb ook andere modus geprobeert, maar dit maakt geen verschil. Tru motion staat uit, maar heb dit ook aangezet met dejudder en deblur op 0
- De TV heeft de laatste firm ware
- TV meerdere malen van stroom af gehad en weer aangezet => Geen verschil

Dit zegt plex tijdens het afspelen:
Local (x.x.x.x)— 51 Mbps Video
4K HDR10 (HEVC Main 10)
Rechtstreeks afspelen
Audio English (EAC3 5.1)
Rechtstreeks afspelen
Ondertiteling Dutch (SRT)
Direct Stream
Ik heb helaas geen USB stick waarmee ik het op die manier kan testen, ik kan eventueel nog proberen de laptop via HDMI rechtstreeks aan te sluiten.

[ Voor 17% gewijzigd door Odieus op 24-09-2025 08:49 ]

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Kan het zijn dat je C8 meer audio codecs ondersteund dan nu je G5 en dat het afspelen daardoor nu slechter gaat? Je zou daarvoor eens met de audio instellingen binnen Plex kunnen spelen? Hoewel mijn G4 alles aan HD audio codecs ondersteund via passthrough, wil Plex geen media afspelen met TrueHD en Atmos in TrueHD in het media.

Heb toevallig gisteren wat gespeeld met de Plex app op de G4, maar dat was enkel om het e.e.a. te kunnen vergelijken (t.o.v. Plex op een externe mediaspeler).

Testing, one, two ...

• Odieus

Odieus

Onuitstaanbaar

Topicstarter
hardware-lover schreef op woensdag 24 september 2025 @ 15:07:
Kan het zijn dat je C8 meer audio codecs ondersteund dan nu je G5 en dat het afspelen daardoor nu slechter gaat? Je zou daarvoor eens met de audio instellingen binnen Plex kunnen spelen? Hoewel mijn G4 alles aan HD audio codecs ondersteund via passthrough, wil Plex geen media afspelen met TrueHD en Atmos in TrueHD in het media.

Heb toevallig gisteren wat gespeeld met de Plex app op de G4, maar dat was enkel om het e.e.a. te kunnen vergelijken (t.o.v. Plex op een externe mediaspeler).
Audio heb ik nog niet mee gespeeld omdat ChatGPT aangaf dat dat geen invloed zou moeten hebben, maar die heeft het wel vaker bij het verkeerde eind. Ik kan dat nog wel eens bekijken, bedankt voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Odieus

Odieus

Onuitstaanbaar

Topicstarter
Voor mensen met hetzelfde probleem:
Ik heb ook naar Audio instellingen gekeken, daar kan ik echter niet veel aan veranderen in mijn in situatie, dus dat hielp ook niet.

Ik had nog een Google TV liggen, die speelt alle 4K HDR content zonder issues af op mijn G5. Ik heb daarmee dus een werkende workaround. Vandaag is er ook nieuwe firmware uitgekomen, deze heb ik geinstalleerd maar nog niet getest.

Ter info: Ik heb ook op reddit een discussie gevonden met mensen met hetzelfde issue: https://www.reddit.com/r/...ry_leak_causing_stutters/. Er zijn ook mensen die sinds een WebOS update op hun C4 en B4 die klagen over hetzelfde issue.

Voor nu ben ik dus geholpen, al is het niet ideaal omdat ik een extern apparaat nodig heb.

Pagina: 1