Inschatting staat dak ( woning 1950 )

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 24-09 15:07
Mijn vraag
in welke staat verkeerd het dak gebinte zich?

voor een woning die wij gaan aankopen ( dus nog geen vrije toegang om opnieuw foto's te gaan trekken ) had ik al graag een inschatting gehad in welke staat het dak gebinte zich bevind.
Indien we vrije toegang hebben(dus de sleutels hebben) word hier uiteraard nog door een dakwerker naar gekeken ter plaatsen.
Voor de rest van de woning gaan we uit van worst case, echter hopen we het dak gebinte nog 10jaar te kunnen behouden, en hierop nieuwe dakpannen te laten leggen met eventueel isolatie toegevoegd.

wat is jullie idee? zien jullie ergens zaken die aanduiden dat het gebinte "op" zou zijn? wij zien nergens vocht schade ( ook al is er geen onderdag!) nergens schimmel of rot hout ( alle zwarte stukken houd die je op de foto ziet zijn gewoon vuil, en voelen nog heel solide aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GyWqkdFaF69gzToOUfCsPsHexiU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ipSazPeSD8p4oP50InFRs2K2.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_QpsbHYwVdbln4DPHz6Wr8LL2m0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qzzuz10WIRdtiwobG7AmS8k2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uGhEZj_7TjZG3f7lkc9T6ln-Lgo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eTTQBlK89KRJEbRvcl4psXT6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UQBdKI7YL2Y2TFklGB_Dybo6TIo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7C72SZOsbp5CR750gJ4wYzol.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kAnbqxAnMIerCSeTKbv5aY0ksgM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rsMQgMUKjPhoaYb4OlIVIbVP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ork_4G26cPkvBbpE0neziXDbfQI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n2JwMqJG5hbOxCyvq2pDOwu9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PtsCqsgIRJC7h3ay0-fI1mwrZXk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6K35P37coA9Odu7ah8e8sp39.jpg?f=fotoalbum_large

BE - Goodwe 3Kw - 3040Wp totaal - 8X380Wp - 1 X marstek VENUS E V153 enkele fase HW P1

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04:02
Wat zegt de verkoper over het dak? Ik denk dat je sowieso er niet aan ontkomt om dak te gaan renoveren ivm isolatie etc?
Het hout ziet er op zich nog prima uit... ik heb slechter gezien - maar ben geen kenner.

Wat maakt het dat je dit uit wilt, als je uitgaat van worst case scenario? Is het zo'n mooie plek met zo'n leuke vraagprijs?
Kan je een bouwtechnische keuring als eis opgeven? En dan aangeven "renovatie mag maximaal xyz kosten" maar specifieer dan ook renovatie voor wat, enkel bouwkundig noodzakelijke ingrepen of ook naar huidige norm ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Zoals @99ruud99 zegt, dit dak stort niet zomaar in.

Maar dit is een dak vanuit de bouw, wat qua isolatie, vocht etc. gewoon niet van deze tijd is.
Dus als je iets anders wilt op zolder dan de kerstspullen neerzetten, dan kom je uit op een volledige dakrenovatie. En of je dan de spanten e.d. wel of niet vervangt, dat is dan meer een detail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 24-09 15:07
zoals ik vermeld gaan we bij de rest van de woning uit van worst case, behalve van het dak. daar dit naar een eigen schatting een 25-30.000€ extra zou kosten om dit nu geheel te renoveren, en dit momenteel liever niet in het budget ingerekend word.
5-6.000€ voor nieuwe dakpannen en eventueel langs binnen isoleren( zoldervloer+ overstekende dak gedeelte in de kamers ) zou nog binnen het budget vallen.
Er is toch een groot prijs verschil tussen het plaatsen van een onderdak + nieuwe pannelatten + nieuwe pannen, tegenover heel het gebinte te laten vernieuwen? of is een nieuw gebinte maar een klein gedeelte van de dak renovatie?

De vorige eigenaar is helaas niet meer beschikbaar om vragen aan te stellen O-)

BE - Goodwe 3Kw - 3040Wp totaal - 8X380Wp - 1 X marstek VENUS E V153 enkele fase HW P1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:01
Voor zover het op de foto's te zien is is dit nog prima, het zal ook goed ventileren dus als er eens wat vocht is gekomen is dat weer snel opgedroogd ook. Nieuwe dakpannen lijkt me nergens voor nodig. Dit zijn gewoon gebakken pannen die gaan wel 150 jaar mee. Haal ze eraf en zorg voor een waterdichte folie onder de pannen en leg deze weer terug op nieuwe latten.
Gebinte vervangen gebeurt bijna nooit, ik kom dagelijks in panden van 200 jaar oud en daar zijn de gebinten meestal nog prima. Daar zou ik me echt geen zorgen over maken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haya
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20:37
De kosten inschatting is wat laag.
Hier 85 vierkante meter dak vier nieuwe Velux dakramen 21.5 cm isolatie. Overstek laten maken. Nieuwe goten petjes op twee schoorstenen en nieuw Keralit boeidelen.
Bijna 70.000 in de btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-09 12:13
Zie ik nou goed dat het dak niet voorzien is van planken? Puur pannetjes op wat dwarslatjes?

Dat wil je helemaal vernieuwen. Dus eerst een dicht dak maken met planken. Daarbovenop panlatten en folie en dan nieuwe pannetjes.

Geen idee hoeveel m2 dak je hier hebt, maar er moeten aardig wat steigers gebouwd worden. Qua kosten zou ik inschatten op zo’n 50 a 70k.

Ikzelf heb een gewone doorzonwoning uit de jaren 60 (90m2 woonoppervlakte). Tussenwoning met zadeldak. Heb recent het dak laten renoveren. Dus pannen en panlatten er af (dak is gewoon dicht met planken). Folie, nieuwe panlatten en pannen laten leggen. En schoorstenen laten renoveren (Isolatie doe ik later zelf van binnenuit) Kosten: 18.500.

Arbeid is duur. En hier moet wel heel veel gebeuren…….

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Panzer_V schreef op zondag 21 september 2025 @ 20:12:
Zie ik nou goed dat het dak niet voorzien is van planken? Puur pannetjes op wat dwarslatjes?

Dat wil je helemaal vernieuwen. Dus eerst een dicht dak maken met planken. Daarbovenop panlatten en folie en dan nieuwe pannetjes.

Geen idee hoeveel m2 dak je hier hebt, maar er moeten aardig wat steigers gebouwd worden. Qua kosten zou ik inschatten op zo’n 50 a 70k.

Ikzelf heb een gewone doorzonwoning uit de jaren 60 (90m2 woonoppervlakte). Tussenwoning met zadeldak. Heb recent het dak laten renoveren. Dus pannen en panlatten er af (dak is gewoon dicht met planken). Folie, nieuwe panlatten en pannen laten leggen. En schoorstenen laten renoveren (Isolatie doe ik later zelf van binnenuit) Kosten: 18.500.

Arbeid is duur. En hier moet wel heel veel gebeuren…….
Welnee, je kan gewoon buitenzijde spinvliesfolie plaatsen en binnenzijde dan isoleren. Dakbeschot is mooi maar echt niet noodzakelijk als er geen leefruimte achter zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-09 19:18
Toevallig hier net een offerte ontvangen om het dak te renoveren. Situatie is niet helemaal vergelijkbaar, maar op die offerte gaat het snel richting de ton. Hoewel ik niet denk dat renoveren in dit geval direct nodig is (als je heel stoken niet erg vindt), zou ik wel rekening houden met een (fors) hoger budget als het eenmaal zo ver is.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:46
@Freeaqingme Wat moeten ze in vredesnaam allemaal wel niet doen dat ze op een ton uitkomen? Als je het mij vraagt is dat bedrag juist gestoord hoog.

Idempotent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
MainframeX schreef op zondag 21 september 2025 @ 22:14:
@Freeaqingme Wat moeten ze in vredesnaam allemaal wel niet doen dat ze op een ton uitkomen? Als je het mij vraagt is dat bedrag juist gestoord hoog.
Hangt ook een beetje van de maat van je huis/dak af. De gemiddelde Noord Hollands stolpboerderij ben je al wel een ton voor kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-09 19:18
MainframeX schreef op zondag 21 september 2025 @ 22:14:
Nouja, in z'n algemeenheid, je moet een paar weken steigers huren, die moeten opgebouwd worden, zelfde geldt voor een lift. Afhankelijk van wat er precies moet gebeuren moet daar ook nog een dag bijvoorbeeld een kraan bij gehuurd worden. Alleen daarmee zit je al op 10K als 't een beetje tegenvalt, en dan heb je nog niets voor de verbouwing zelf.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Freeaqingme schreef op maandag 22 september 2025 @ 12:43:
[...]

Nouja, in z'n algemeenheid, je moet een paar weken steigers huren, die moeten opgebouwd worden, zelfde geldt voor een lift. Afhankelijk van wat er precies moet gebeuren moet daar ook nog een dag bijvoorbeeld een kraan bij gehuurd worden. Alleen daarmee zit je al op 10K als 't een beetje tegenvalt, en dan heb je nog niets voor de verbouwing zelf.
Hier ook laten doen en was ook zoiets kwijt (120m^2 complete renovatie/isolatie met 2 nieuwe dakkapellen). Zeker bij oudere huizen gaat er nog best wat voorwerk in zitten en je weet nooit wat je aantreft als ze daadwerkelijk het dak opentrekken. Steiger rondom het huis, kraan in de tuin, 3 vaklui die een paar weken bezig zijn, afvoer puin, toch maar de schoorsteen meenemen, toch maar 2 nieuwe kozijnen, etc, etc. Het tikt allemaal aan.

Het zal vast goedkoper kunnen met busje beunhazen die alles volblaffen met PUR maar ik wilde graag dat het ook goed gebeurde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:46
Haha ja maar spreek je dan nog van een dak renovatie of heb je dan het oude dak eraf getrokken en er een nieuwe opgezet inclusief spanten? Vraag is of dat hier nodig is of dat men gewoon kan doorbouwen op de oude constructie, maargoed daar heb ik dan weer geen verstand van :/

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-09 16:09
ik mis even de reden waarom?
Zijn er bekende problemen met het dak (anders dan dat je het ws voelt waaien op zolder) of lekkage bij regen en wind onder een bepaalde hoek?
Mijn advies, bekijk eerst wat je doel is (comfort, energiezuinig, duurzaam of goekoop). Aan de hand daarvan bekijk wat nodig is.
b.v. Isoleren, kun je prima zelf doen. Dak winddicht maken is wat meer werk en er zit nu inderdaad geen dakbeschot op, maar dat is ook niet altijd nodig (wenselijk is een ander verhaal, maar hangt af van je redenen).
Pannen vervangen is puur estetisch.
Tenzij die balken echt rot zijn (ziet er op de foto's niet zo uit) zou ik de rest lekker laten voor wat het is.

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:52
Als je de pannen gaat vervangen en een onderdak gaat plaatsen van dakbeschot en spinvlies, en vervolgens vanbinnen gaat isoleren, gaat dat ook een hoop kosten.

En je krijgt het nooit 100% goed.

Ik zou deze platen laten plaatsen.
Binnenkant + isolatie en dakbeschot in 1x. Zit er met 1 tot 2 dagen op.
Panlatten op schieten, en je kan de pannen leggen.

Mijn buren hebben dat gedaan, en ik ben helemaal om.
(zelf heb ik het op de door jou voorgestelde manier gedaan)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h8NSAV9e9T6P4uQmiifMAYbE_SQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xMJuCKnSOGagUBF3WoXIvEzO.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Asg6EG4O2yWshUbpXPFqBtj8ZCM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3krBj6F0XCaCqmO25lv6xtpw.jpg?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door FRANQ op 22-09-2025 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-09 14:16

dollyking

duck tape

hamvraag is, ga je de zolder ook gebruiken? zo niet, dan kan je een vlies plaatsen en zo laten, je kan ook plafonds op de slaapkamer goed isoleren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
FRANQ schreef op maandag 22 september 2025 @ 15:34:
Als je de pannen gaat vervangen en een onderdak gaat plaatsen van dakbeschot en spinvlies, en vervolgens vanbinnen gaat isoleren, gaat dat ook een hoop kosten.

En je krijgt het nooit 100% goed.

Ik zou deze platen laten plaatsen.
Binnenkant + isolatie en dakbeschot in 1x. Zit er met 1 tot 2 dagen op.
Panlatten op schieten, en je kan de pannen leggen.

Mijn buren hebben dat gedaan, en ik ben helemaal om.
(zelf heb ik het op de door jou voorgestelde manier gedaan)

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb er ook isobouw renoplaten op laten leggen. Paar puntjes:
-Niet goedkoop
-Vergunningsplichting (je huis wordt hoger en als je het goed aansluit op de gevels ook breder/dieper)
-De platen zijn handig voor eenvoudige dakvormen, minder handig voor de dakvorm van de TS (je hebt zo acht platen waaraan je bijna de helft "snijverlies" hebt)

Voor TS: Het ziet er nog prima uit, maar wel gedateerd. Als je er niks op slaat zou ik (i.v.m kosten) nu de zoldervloer isoleren, tenzij je die 100k euro die een renovatie zal kosten binnen zeg twee jaar voorhanden hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door pagani op 22-09-2025 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:52
pagani schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:00:
[...]

Ik heb er ook isobouw renoplaten op laten leggen. Paar puntjes:
-Niet goedkoop
-Vergunningsplichting (je huis wordt hoger en als je het goed aansluit op de gevels ook breder/dieper)
-De platen zijn handig voor eenvoudige dakvormen, minder handig voor de dakvorm van de TS (je hebt zo acht platen waaraan je bijna de helft "snijverlies" hebt)

Voor TS: Het ziet er nog prima uit, maar wel gedateerd. Als je er niks op slaat zou ik (i.v.m kosten) nu de zoldervloer isoleren, tenzij je die 100k euro die een renovatie zal kosten binnen zeg twee jaar voorhanden hebt.
Er zijn ook kleinere platen wat het snijverlies flink kan verminderen, maar ook de mogelijkheid om het zelf te doen vergroot. Een hijskraan is dan niet nodig ook.
https://www.isolatiemater...00x1200x140mm-rd636-288m2

Probleem met isoleren van binnenuit zoals ik gedaan heb, is dat het erg moeilijk is om alle details goed af te werken. Dat valt echt vies tegen.
Maar die details zijn juist zo belangrijk om een goede isolatiewaarde te behalen.

[ Voor 6% gewijzigd door FRANQ op 22-09-2025 16:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
FRANQ schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:06:
[...]

Er zijn ook kleinere platen wat het snijverlies flink kan verminderen, maar ook de mogelijkheid om het zelf te doen vergroot.

Probleem met isoleren van binnenuit zoals ik gedaan heb, is dat het erg moeilijk is om alle details goed af te werken. Dat valt echt vies tegen.
Maar die details zijn juist zo belangrijk om een goede isolatiewaarde te behalen.
Ik benoemde ook alleen de nadelen, de voordelen van buitenzijdig isoleren zijn er zeker :) De complete buitenschil van ons huis is als een jas om een ouder huis.

[ Voor 5% gewijzigd door pagani op 22-09-2025 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:33
The_Belgian_GST schreef op zondag 21 september 2025 @ 16:44:
zoals ik vermeld gaan we bij de rest van de woning uit van worst case, behalve van het dak. daar dit naar een eigen schatting een 25-30.000€ extra zou kosten om dit nu geheel te renoveren, en dit momenteel liever niet in het budget ingerekend word.
5-6.000€ voor nieuwe dakpannen en eventueel langs binnen isoleren( zoldervloer+ overstekende dak gedeelte in de kamers ) zou nog binnen het budget vallen.
Er is toch een groot prijs verschil tussen het plaatsen van een onderdak + nieuwe pannelatten + nieuwe pannen, tegenover heel het gebinte te laten vernieuwen? of is een nieuw gebinte maar een klein gedeelte van de dak renovatie?

De vorige eigenaar is helaas niet meer beschikbaar om vragen aan te stellen O-)
Als je nieuwe pannen doet dan kun je beter ook meteen isoleren via de buitenkant. Van binnenuit is in dit geval veel meer werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:12
Nou nou nou een ton aan kosten voor dit dak. Ik heb twee jaar geleden een vergelijkbaar dak van 70m2 laten vernieuwen (pannen, latten, gehele dak uitgevlakt met balken, 12 cm extra glaswol bovenop reeds aanwezig 14 cm pur) voor ongeveer 14k.

Destijds een vijftal offertes opgevraagd die tussen de 12 en 19k zaten.

Mijn advies voor deze woning: ga niet te snel isoleren. Woon eerst een tijd in de woning, laat een aantal dakwerkers langskomen. De beste manier van isoleren is van buiten. Je hebt in België daar geen vergunning voor nodig onder bepaalde voorwaarden (zoals max 26 cm extra dikte, geen structurele wijzigingen).

Zodra je dan weet wat het geintje kost kun je een keuze maken. En die dakwerker komt op zijn vroegst toch pas over een jaar langs om je dak te leggen.
Pagina: 1