Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteGe
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-09 23:03
Mijn vraag
Enorme twijfel hier! Ik heb een TP-Link C340 2,8mm-camera besteld (bullet camera) als bewakingscamera voor mijn voordeur en oprit. Hij komt onder een carport te hangen. Maar de enige manier om een ​​beetje goed zicht te hebben en de voordeur, de inloopdoor van de garage (tussen de zwarte auto en de voordeur) en de oprit te zien, is op deze plek. Maar vlak naast waar de camera op deze positie hangt zit een voetpad (brandgang), dus de camera zou van buitenaf het zicht van de camera te manipuleren zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b3D500960efiH1fwKOSTynTcn7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d7OSAO3o4iZhgaYInBUK8d0u.jpg?f=fotoalbum_large

Ik twijfel nu of ik de camera hier moet plaatsen, met mogelijk risico op manipulatie en veel moeite om de kabel daarheen te krijgen (want dan moet ik een moeilijk gat boren), of dat ik een dome/fisheye/ander type-camera moet gebruiken.

Maar een bredere kijkhoek dan de C340 zie ik niet veel, anders dan dat je dan naar een PTZ camera toe moet die meebeweegt. En dat is eigenlijk net niet wat ik zoek.

De oprit is ongeveer 8,5 meter lang en 5 meter breed. Ik kan de camera zonder problemen midden van die 5 meter onder de carport hangen, maar het liefst zou hij dan al van dichtbij die 5 meter moeten beslaan.

Welk type camera en/of oplossing voorzien jullie als potentiële oplossingen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Opslag gebeurt via een synology NAS
Aansluiting gebeurt bedraad, liefst met PoE, via UTP
Budget is ongeveer tot 75 euro, maar als er echt geen goede opties zijn kan deze opgerekt worden tot 100 euro.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De C340 met een 2,8 mm brandpunt, op verschillende plekken gekeken wat voor beeld deze geeft.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:13
En als je er 2 ophangt? ook een boven je voordeur?
En dan nog 2 aan de voorgevel, met nummerplaat herkenning, mogelijk ook gezichtsherkenning voor het gemak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-09 23:01
99ruud99 schreef op zondag 21 september 2025 @ 16:10:
En als je er 2 ophangt? ook een boven je voordeur?
En dan nog 2 aan de voorgevel, met nummerplaat herkenning, mogelijk ook gezichtsherkenning voor het gemak?
Voor €75? Of ben je aan het trollen?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
2 camera's kan prima - de voorgevel lukt niet, en was meer een troll gezien je de overburen ook mee filmt.
uitvoering: TP-Link Tapo C500 dit soort camera's zijn ook vaak afgeprijsd (laatst 4 stuks voor indoor gebruik gehaald).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteGe
Het is ook niet de bedoeling dat de voorgevel meegefilmd wordt, en deze still was toen ik de camera met mijn hand vast had om te zien wat voor beeld het zou geven. Het is juist de bedoeling dat er zo weinig mogelijk van publiek terrein gefilmd wordt. Dus qua dat zou deze camera nog best voldoen, alleen de plek zelf vind ik niet zo handig aangezien je dan vanuit de brandgang naast mijn garage de camera zo kan manipuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
heb je plattegrondje?
Waarom niet boven je voordeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteGe
Zeker heb ik die. Kom er daar nu ook door achter dat de carport/inrit 4 meter breed is i.p.v. 5 meter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qa3gJaNfFuKpgrA3a8psJZWVeQI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FUrlwhLRxZKorTxEfINno8Ws.png?f=user_large

Boven de voordeur gaat lastig omdat je dan én met de bekabeling zit, veel last hebt van regen wat van de dakrand af komt (hebben we helaas ook met andere zaken last van) en je dan juist niet ziet wat er bij de auto's gebeurt en wie er richting de voordeur komen lopen.

De C340 die ik nu heb (en ook nog gewoon retour kan) red het qua kijkhoek niet om dan ook te zien wat er bij de deur gebeurt.

Reden voor de camera is dat er de laatste tijd meer figuren in de wijk lopen die bij schuren en voordeuren checken of ze wel op slot zitten en die kijken of er nog pakketjes liggen. En dat laatste komt helaas omdat er nogal wat pakketbezorgers zijn die de pakketjes onder de carport neerleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
En tussen de garagedeur en garagepoort? dan heeft die goed je "voordeurpad".
Natuurlijk kan je dan nog kruipend rechts van auto lopen, als het echt moet kan je dan daar (rechts van poort) nog een camera hangen.
De camera rechts kan verschoven worden, de camera links zal erg moeilijk zijn (alles kan, kwestie van bovenlangs gaan / achter/ onder auto's kruipen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik zou dan toch twee camera's ophangen, eentje langs de voordeur, eentje langs/pver de auto's.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzym
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 10:08
Als je manipulatie wilt uitsluiten zou je wellicht moeten kijken naar een dome-camera in plaats van een bullet.
Zelf heb ik Reolink hangen, de RLC-840A zou voldoen aan wat jij zoekt.
Pagina: 1