Grondkabel door tuin naar meterkast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_19
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-09 22:01
Hoi allemaal,

Ik heb wat advies nodig, aangezien ik het in de NEN1010 niet kan vinden(?) en/of gewoon graag bevestiging of advies ontvang :+

Situatie:
We willen graag een blokhut achterin onze tuin zetten, waar we natuurlijk ook elektriciteit willen hebben. Er ligt dus ook al een mantelbuis vanuit onze kelder richting tuin waar de blokhut moet komen.

Plan:
Nu ben ik van plan om (2x4mm2 + mantel als aarde) YMvK-as-kabel erdoor te leggen. Volgens mij zou deze al overkill zijn omdat hij door een mantelbuis gaat, en de kabelmantel dus niet per sé nodig zou zijn, maar goed... better safe than sorry. Als er toch ooit eens gegraven wordt door een eventuele toekomstige koper... Kabel bewust wat dikker gekozen i.v.m. afstand en eventueel verlies op de stroomkabel...

Onze meterkast bevindt zich in het trappenhuis. De meterkast is via de kelder te bereiken om kabels/pvc buizen naartoe te leggen.

Vraag:
Is het nodig om in onze kelder een lasdoos te leggen en hier een koppeling naar de meterkast te maken, zodat er dus eigenlijk 2 stukken zijn? Of mag ik deze YMvK-as-kabel direct op de muur monteren en zo richting meterkast leggen? Dat laatste lijkt mij de voorkeur te hebben, minder koppelingen lijkt me beter. Plus ik kan niet eens vinden hoeveel 4mm2 door een 16mm of 19mm buis mogen...

Mis ik verder nog zaken waar ik op moet letten?

Hopelijk is het verhaal een beetje duidelijk genoeg uitgelegd! :henk

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:33

BCC

Als je toekomstbestendig wil zijn leg je krachtstroom rechtstreeks vanaf de meterkast.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_19
BCC schreef op zondag 21 september 2025 @ 15:21:
Als je toekomstbestendig wil zijn leg je krachtstroom rechtstreeks vanaf de meterkast.
Kijk, nu weet ik wat ik vergeten ben... Geplande toepassing:
  • (buiten)verlichting (lampen binnen en sierverlichting aan de buitenkant)
  • 18v gereedschap opladen
  • elektrische fiets opladen
  • AP/ip camera
  • afkortzaag/tafelzaag
Vrij licht gebruik dus, dus krachtstroom lijkt me nogal overkill.. Heb wel nagedacht over 3-fasen... Maar daar is het gebruik helemaal niet naar. Eventueel wel die euro extra voor de kabel leggen misschien maar meenemen. We hebben trouwens nog helemaal geen 3-fasen-aansluiting in onze woning, dus dan zou het echt maar "voor de toekomst" zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Tweaker_19 op 21-09-2025 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:33

BCC

Door een krachtstroom kabel te leggen kun je - later een meterkastje zetten, later een laadpaal eraan knopen, maar nu een stop contactje aansluiten en de buitenlamp schakelen vanuit huis. Allemaal zinniger dan 4mm aanleggen imho.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweaker_19
BCC schreef op zondag 21 september 2025 @ 15:32:
Door een krachtstroom kabel te leggen kun je - later een meterkastje zetten, later een laadpaal eraan knopen, maar nu een stop contactje aansluiten en de buitenlamp schakelen vanuit huis. Allemaal zinniger dan 4mm aanleggen imho.
Laadpaal zal nooit daar komen. Hebben geen eigen oprit, blokhut komt in het uiterste hoekje van de tuin zo ver mogelijk van de straat vandaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:37
YMVK direct naar de meterkast brengen, niet moeilijker maken.
Het gaat erom dat het dubbel geisoleerd is, dus draad + buis of draad + kabelmantel.

Maar, in 16mm mag 3x4mm, in 19mm mag 5x4mm.
Mocht je met buizen werken heb je er alsnog twee nodig want de kabels zijn waarschijnlijk aparte groepen.

Trek ook ethernetkabel(s) in de mantelbuis erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Tweaker_19 schreef op zondag 21 september 2025 @ 15:29:
[...]

Kijk, nu weet ik wat ik vergeten ben... Geplande toepassing:
  • (buiten)verlichting (lampen binnen en sierverlichting aan de buitenkant)
  • 18v gereedschap opladen
  • elektrische fiets opladen
  • AP/ip camera
  • afkortzaag/tafelzaag
Vrij licht gebruik dus, dus krachtstroom lijkt me nogal overkill.. Heb wel nagedacht over 3-fasen... Maar daar is het gebruik helemaal niet naar. Eventueel wel die euro extra voor de kabel leggen misschien maar meenemen. We hebben trouwens nog helemaal geen 3-fasen-aansluiting in onze woning, dus dan zou het echt maar "voor de toekomst" zijn.
Trek je dan ook gelijk UTP mee? Kun je de camera bedraad aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_19
jeroen3 schreef op zondag 21 september 2025 @ 15:36:
YMVK direct naar de meterkast brengen, niet moeilijker maken.
Het gaat erom dat het dubbel geisoleerd is, dus draad + buis of draad + kabelmantel.
Thanks, wel gelezen, maar niet geschakeld dat een kabel natuurlijk ook 2x geïsoleerd is.
Maar, in 16mm mag 3x4mm, in 19mm mag 5x4mm.
Mocht je met buizen werken heb je er alsnog twee nodig want de kabels zijn waarschijnlijk aparte groepen.
Oh, daar staat het wel. Op een andere site vond ik alleen info over 2,5mm of 1,5mm kabels in een buis.

===
pagani schreef op zondag 21 september 2025 @ 15:39:
Trek je dan ook gelijk UTP mee? Kun je de camera bedraad aanleggen.
Trek ook ethernetkabel(s) in de mantelbuis erbij.
Jep, die sowieso want ik wil daar graag een AP + ip camera hebben ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Tweaker_19 op 21-09-2025 15:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:19
Tweaker_19 schreef op zondag 21 september 2025 @ 15:08:
Vraag:
Is het nodig om in onze kelder een lasdoos te leggen en hier een koppeling naar de meterkast te maken, zodat er dus eigenlijk 2 stukken zijn? Of mag ik deze YMvK-as-kabel direct op de muur monteren en zo richting meterkast leggen? Dat laatste lijkt mij de voorkeur te hebben, minder koppelingen lijkt me beter. Plus ik kan niet eens vinden hoeveel 4mm2 door een 16mm of 19mm buis mogen...

Mis ik verder nog zaken waar ik op moet letten?

Hopelijk is het verhaal een beetje duidelijk genoeg uitgelegd! :henk
Antwoord op je vraag:
Nee het is niet nodig om een lasdoos te monteren.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

AlphaRomeo

FP PowerMod
Tweaker_19 schreef op zondag 21 september 2025 @ 15:08:
Ja dat mag gewoon, zelfs veiliger dan VD draad in een PVC buis door het aardscherm in de as-kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_19
Bedankt voor de antwoorden allemaal! Het wordt dus gewoon de kabel aan de muur monteren en direct doorleggen naar de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:42

dragonhaertt

@_'.'

Als je hem inderdaad netjes in een buis legt kan je hem altijd nog vervangen voor 3-fase kabel als dat later nodig is.

Voor nu is gewoon die ymvk-as 4mm2 een prima oplossing.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:39
Ik zou ook voorkeur hebben voor een buis. Recent zelf van die rode 40mm (flexibele) mantelbuis gebruikt. Daar steek je niet zo maar doorheen. Daar kan dan buitenkabel in, zonder -as. Ik betaalde voor 25 meter 25 euro.

Overigens zie ik in de startpost iets over 2x4, weet niet of dat een typfout was maar ik zou aarde wel meenemen.

[ Voor 21% gewijzigd door sdk1985 op 23-09-2025 10:45 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

AlphaRomeo

FP PowerMod
sdk1985 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:40:
Overigens zie ik in de startpost iets over 2x4, weet niet of dat een typfout was maar ik zou aarde wel meenemen.
Dat hoeft dus niet als je een aardscherm hebt, dan is het scherm de aarde. Die zgn litze werk je dan weer open aan beide kanten en sluit je aan op de aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
AlphaRomeo schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:54:
[...]

Dat hoeft dus niet als je een aardscherm hebt, dan is het scherm de aarde. Die zgn litze werk je dan weer open aan beide kanten en sluit je aan op de aarde.
Oh je hebt gelijk bij die -as zit natuurlijk de aardlitze erbij ipv geel-groen.

Ik heb overigens gehad dat zo'n kabel circa 1 meter volledig verkleurd was. Bleek dat de lasdoos buiten, niet door mij aangelegd :X , water in kon komen. Dus de buitenmantel/litze zijn gaan roesten. Sindsdien dus een voorkeur voor buizen ipv direct in de grond. Dan kun je veel makkelijker een kabel vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:40

Mavamaarten

Omdat het kan!

sdk1985 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 11:23:
[...]

Oh je hebt gelijk bij die -as zit natuurlijk de aardlitze erbij ipv geel-groen.

Ik heb overigens gehad dat zo'n kabel circa 1 meter volledig verkleurd was. Bleek dat de lasdoos buiten, niet door mij aangelegd :X , water in kon komen. Dus de buitenmantel/litze zijn gaan roesten. Sindsdien dus een voorkeur voor buizen ipv direct in de grond. Dan kun je veel makkelijker een kabel vervangen.
Inderdaad, controleer zeker of de mantel van je kabel tegen UV kan, grote kans dat dat bij een grondkabel niet zomaar het geval is. Ik heb hier geen elektriciteit meer achterin de tuin omdat de vorige eigenaar die kabel gewoon los tegen de gevel had lopen (zonder PVC of flex errond), en zowel de mantel als de isolatie rond de aders is compleet verrot.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:42

Fe2O3

Ja das roest

Toekomstbestendig is een schakelaar vanaf waar je richting de schuur gaat, of aparte groepen, zodat je de stroom daar in 1x kunt killen zonder te hoeven zoeken naar hoe dat ookalweer moest.

Liefst zonder onderbrekingen naar je schuur, dan hoef je ook geen zut waterdicht te maken.

Zou de kabels los in de grond leggen, met zo'n plastic sheet eroverheen zodat je weet dat je kabels gaat tegenkomen bij graven. Niet in een buis waarin eea kan blijven staan (water/condens). De kabel zelf is als het goed is al goed genoeg om diep in de grond te liggen.

De kabel niet strak in de grond, zorg voor een lus of stuk extra zodat de kabel en grond een beetje kunnen bewegen/verzakken.

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Fe2O3 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 11:34:
Toekomstbestendig is een schakelaar vanaf waar je richting de schuur gaat, of aparte groepen, zodat je de stroom daar in 1x kunt killen zonder te hoeven zoeken naar hoe dat ookalweer moest.

Liefst zonder onderbrekingen naar je schuur, dan hoef je ook geen zut waterdicht te maken.

Zou de kabels los in de grond leggen, met zo'n plastic sheet eroverheen zodat je weet dat je kabels gaat tegenkomen bij graven. Niet in een buis waarin eea kan blijven staan (water/condens). De kabel zelf is als het goed is al goed genoeg om diep in de grond te liggen.

De kabel niet strak in de grond, zorg voor een lus of stuk extra zodat de kabel en grond een beetje kunnen bewegen/verzakken.
Het idee van een buitenkabel is toch dat deze tegen water kan?

Verder het lint zeker een goede toevoeging, wel minimaal 1 spade diepte hoger natuurlijker. Zandbed wordt ook aangeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:42

Fe2O3

Ja das roest

sdk1985 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 13:20:
[...]

Het idee van een buitenkabel is toch dat deze tegen water kan?
Klopt, maar als hij in een buis ligt vol met water en het gaat vriezen dan gaat er iets stuk :) en dan ligt de kabel continue in water, ipv (op 60cm diep) meestal droge of vochtige grond.

Veiligheid op veiligheid stapelen maakt het niet altijd veiliger als je het niet goed doet, de kabel is al waterdicht genoeg voor zo in de grond.

[ Voor 16% gewijzigd door Fe2O3 op 23-09-2025 13:25 ]

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Fe2O3 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 13:23:
[...]

Klopt, maar als hij in een buis ligt vol met water en het gaat vriezen dan gaat er iets stuk :) en dan ligt de kabel continue in water, ipv (op 60cm diep) meestal droge of vochtige grond.

Veiligheid op veiligheid stapelen maakt het niet altijd veiliger als je het niet goed doet, de kabel is al waterdicht genoeg voor zo in de grond.
Op 60 centimeter diepte vriest het in Nederland niet. Maar goed, vol water of condenswater is überhaupt wel even een ander verhaal. Laat ik het zo zeggen; zelf heb ik gekozen voor een 40mm flexibele polyethyleen mantelbuizen. Daarin heb ik een regenbocht gemaakt zodat er geen water in kan stromen.

Ik zie vooral de voordelen van buizen
1) je kunt de kabel vervangen
2) ga je met een spade aan de slag dan geeft dat een ander gevoel dan een harde wortel (spade gaat helaas zowel door een -as kabel als een polyethyleen buis heen als je genoeg kracht zet).

Verder heb ik dus de nadelen ervaren van het direct in de grond leggen van losse kabels; de eerder genoemde aantasting en ik was niet zo blij met de kwaliteit van die kabel (1.5mm kwadraat). Vervolgens de conclusie dat het héél veel werk ging zijn om die kabel te vervangen; zeker 6 meter bestrating en een paar flinke struiken die je onderweg gaat tegenkomen. Tevens midden in de tuin een grote notenboom dus de kans is aanzienlijk dat er tevens enorme wortels lopen van die boom. Oh wat had ik het fijn gevonden als de vorige eigenaren mantelbuis hadden gebruikt.

Maar het is niet zwart/wit.

[ Voor 21% gewijzigd door sdk1985 op 23-09-2025 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:36

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Hier 1x ymvk 2,5mm2, en 1x 4mm2 t.b.v. terrasheaters. Let ook op dat je misschien netwerkkabel nog wilt aanleggen. Altijd handig, wifi in de tuin.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
NeFoRcE schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 14:21:
Hier 1x ymvk 2,5mm2, en 1x 4mm2 t.b.v. terrasheaters. Let ook op dat je misschien netwerkkabel nog wilt aanleggen. Altijd handig, wifi in de tuin.
ja, zeker de kabel voor draadloos internet niet vergeten!
Pagina: 1