Nieuw Ziggo modem, nu probleem met internet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:42

Haan

dotnetter

Topicstarter
Gisteren een nieuw modem van Ziggo ontvangen (niet om gevraagd, maar blijkbaar was het nodig), gisteren ook meteen de modems vervangen en dat ging prima, vrij snel daarna gewoon weer internet.
Nu kreeg ik halverwege de ochtend een melding dat m'n deurbel offline is, en is inderdaad de internetverbinding weggevallen. Inmiddels heb ik ontdekt dat een kabel rechtstreeks in het nieuwe modem wel werkt, ik krijg dan echter een IPv6 adres en geen IPv4.
Even op een rij wat de situatie is:
- Beginsituatie: oude (witte) Ziggo modem in bridge modus, thuisnetwerk + wifi via Fritz! 4060 router
- modem vervangen (zwart model)
- via ziggo.nl op een webinterface van het modem de wifi uitgezet (en ik denk ook DHCP maar dat weet ik niet zeker)
- tot vanmorgen geen probleem
- router rapporteert nu zelf dat er geen internetverbding is
- router en modem van stroom af gehad, geen oplossing
- ik kom niet in het Ziggo modem, het adres moet 192.166.178.1 zijn, maar dit was ook al het adres van de Fritz router, dit heb ik aangepast naar 192.168.1.1, maar dat heeft niet mogen baten.
- via ziggo.nl kom ik ook niet meer in de web interface
- via een kabel krijg ik een IPv6 adres en kan ik wel internet op

Ik vermoed dat het niet kunnen benaderen van het modem te maken heeft met dat ik geen IPv4 adres heb, kan dat kloppen? En wat zou ik kunnen om de boel weer werkend te krijgen?

Kater? Eerst water, de rest komt later

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
Inmiddels heb ik wel weer internet, na het modem een reset te hebben gegeven. Ik kan er nu bij via smartwifiweb.ziggo.nl en lokaal via 192.168.178.1 dus dat is goed. Nu de wifi weer uitgezet op het modem en voor de rest blijf ik overal vanaf en dan hopen dat het blijft werken :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je nieuwe modem zal niet automatisch in bridge modus staan, dus daar zit vermoedelijk je probleem. Kun je soms zelf uitzetten en soms heb je de service desk nodig.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:19
Je kan het modem via de Vodafone&Ziggo app in bridge modus zetten.

Ik heb zelf sinds een tijdje ook een nieuw modem (Sagemcom) en een af en toe haperende internetverbinding. Via de Vodafone&Ziggo app de service scan uitgevoerd en vervolgens via de chat een afspraak met een monteur gemaakt, die komt morgen mijn aansluiting en versterker vervangen, omdat deze te oud zijn voor het nieuwe modem.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
Met DHCP aan op het modem, en met de Fritz router die verder het routeren doet, lijkt alles wel gewoon prima te werken. Dus ik denk dat ik het verder lekker zo laat dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-09 08:57
Niet naar bedoel, maar weet je zelf wel goed wat je aan het doen bent en wat de verschillen zijn tussen een modem in router mode en bridge mode ?
Waarom je bij de 1 wel een IP kan instellen en bij de ander niet?

Waarom je een modem in Bridge mode niet kan pingen?

Zoals ik je overzicht lees, ben je zaken aan het doen waar je totaal geen verstand van hebt en dus maar aan het aankloten bent en eigenlijk het hele netwerk meer om zeep aan het brengen bent dan aan het fixen bent.

Eerlijk gezegd begin ik daarom ook te twijfelen of je eerste modem uberhaubt wel in Bridge mode stond. Gezien je niet eens het verschil lijkt te weten (althans, zo kom je op mij over).

Dus om je goed te kunnen helpen, lijkt het mij goed om aan jou te vragen wat je eigenlijk precies wilt voor situatie?
Heb je eigen netwerk apparatuur (Router) waarop je je DHCP, WIFI etc hebt geconfigureerd? Zo ja, dan wil je je (nieuwe) ziggo modem in Bridge mode hebben. Zo nee, dan wil je deze in Router mode hebben.

Bedenk goed hoe je netwerk eruit moet komen te zien, welk device welke rol moet krijgen (DHCP, WIFI, DNC, AP etc) en plan op die manier je netwerk in.
Dan pas kan je je netwerkadressen en reserveringen aanmaken en toekennen aan de andere devices.

Hoe je nu bezig bent is echt not done. Je bent nu maar aan het aankloten en hopen dat het werkt, maar dat is niet de manier om overzicht te krijgen.

En wederom. Dit is niet om je af te kraken, maar om je inzicht te krijgen in je eigen netwerk, welk device wat doet in je netwerk en hoe de rollen zijn in je netwerk zodat je sneller kan troubleshooten.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09 20:36
Ook nogal een open deur naar het internet en terug op deze wijze :-)
En Ziggo, poor you! 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door wvkreg op 21-09-2025 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
@Wylana Ik ben zeker geen netwerk-expert, dat klopt. Maar de basisprincipes ben ik bekend mee en dat moet voldoende zijn voor een standaard thuisnetwerk. Het was ook prima tot Ziggo besloot om een nieuw modem toe te sturen. Inmiddels heb ik deze via de Vodafone/Ziggo app (wie verzint zoiets 8)7 ) in bridge modus kunnen zetten.
Ik herinner me weer dat het vorige modem door een Ziggo monteur is aangepast, die kwam langs vanwege problemen met signaal en heeft toen meteen het modem vervangen en in bridge modus gezet.

Pagina: 1