Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterDX
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-09 20:26
Serieuze disclaimers: ik ben totaal geen echte tweaker, en ik heb dit idee bekeken door even met chatgpt te praten.

Sinds kort zit ik aan de digitale meter, in Belgie, met een zwak injectietarief van rond de 0.05eur/kwh.
Ik vroeg me af of er betere zaken zijn om m'n overschot aan elektriciteit te spenderen, en 1 van de ideeën is om een home GPU farm te verhuren?

Het model volgens chatGPT:

Investering in hardware: 3000eur (geen top tier GPU, een RTX 4090).
Stroomverbruik: 0.6 kW*1h. Verlies van injectietarief hiervoor dus een kost van 0.12eur/u
Verhuurprijs volgens Vast.ai (3eur/u). Dit is de hoogste onzekerheid wellicht?
Verhuur voor bv 150dagen/jaar * 4u/dag=600u/jaar
Dunno of belastingen mee tellen, stel bv 30% vermindering
Terugverdientijd = 3000eur / (600*(3-0.12)*(1-30%)) = 2.5jaar

Dat zou pak beter zijn dan een thuisbatterij of zo. Spoort dit plan of niet helemaal? Plan verbetert mssch bij gebruik van meer high-end on-demand GPUs, maar ik moet ook opletten dat ik niet moet investeren in beter internet netwerk enz. Het is voor de duidelijkheid puur een manier om m'n zonnepanelen te laten renderen. Dat ik er een mooie GPU mee kan afschrijven is gewoon mooi meegenomen.

Mocht het plan jullie kritische blik overleven - iemand die al ervaring heeft met die verhuurplatformen? Ik heb de indruk dat ze toelaten om je hardware naar eigen vermogen aan te bieden (dus, als de zon hier schijnt), maar ik kan me voorstellen dat de afnemers niet blij zijn als hun AI training in het midden stopt of zo (daartegenover ik kan me ook wel voorstellen dat ze met checkpointing daar wel oplossingen voor hebben).

Anyway, ik wil bijleren, benieuwd wat er komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-10 19:47

Toppe

Oké ✅

Voor het leren van Ai heb je een farm nodig, niet een thuis setup.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:58

Rmg

Hoe kom je aan die 3 euro per uur?

Zeker met zon lage instance duration gaat dat em nooit worden natuurlijk https://cloud.vast.ai/create/

[ Voor 60% gewijzigd door Rmg op 21-09-2025 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterDX
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-09 20:26
da was de denkfout, ik denk dat chatgpt een gemiddelde bid prijs heeft genomen.
De marginale prijs voor zo'n unit is eerder 0.15eur/u, en das al genoeg om het te doen crashen.