Plaatsen van een 2e groepenkast, gecentreerd boven de meter?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobjeDopje
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-10 02:15

RobjeDopje

Daar heb je hém weer

Topicstarter
Hey allemaal!

Ik kom er niet echt uit of het idee wat ik in m'n hoofd heb zitten nou officieel zou mogen.

We hebben in onze huidige groepenkast te weinig ruimte, dus er moet een 2e bij komen.

Huidige situatie;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SpjzdpIfgyhH7YOSsaD0CPAgSG8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J58DuygsvwvdO9BAz8eIqbgH.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie eigenlijk altijd dat er links of rechts nog een groepenkast naast geplaatst wordt. Gezien we inmiddels 3fase hebben en heel wat meer groepen nodig gaan hebben, had ik het volgende idee;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UqtFkSsfnwFdDqwq7JsPaLmkT6k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PaYZitiALNyknBTZBmkINnuA.png?f=fotoalbum_large

Mooi over het midden. De hoofdschakelaar zou ik dan in de linkerkast, rechtsonder plaatsen. De andere verdeling dan gewoon wat het mooiste uitkomt.

Het valt me alleen op dat ik vrijwel nooit zo'n oplossing zie - volgensmij moet het prima kunnen maar misschien zie ik iets over het hoofd.

Ben benieuwd of er tweakers zijn die hier inhoudelijk meer over weten!

[ Voor 18% gewijzigd door RobjeDopje op 21-09-2025 11:30 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Praktisch gezien, waarom zou ik iemand geld betalen om de huidige kast te gaan verplaatsen (moet ook allemaal maar kunnen met de huidige kabels) als je er gewoon een kast naast kan knallen.
Je ziet de hele meterkast daarna toch bijna nooit :+

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Buiten dat de aansluitingen van zowel het meterbord als de groepenkast veelal in het midden zitten, is het onevenredig veel werk om een bestaande kast om te hangen puur voor optisch genot. Alle uitgaande leidingen moeten opzij (welke nu veelal netjes in het midden uitkomen van een enkele kast) en dan nog de mogelijke te korte draden daar gelaten..

Oh, en officieel mag je alles boven je meterbord zelf bepalen, zo lang je hoofdschakelaar maar als eerste aangesloten wordt. (hier monteren netbeheerders ook op af bij nieuwe aansluitingen) en deze moet boven het meterbord zitten. In de praktijk kan hier wel van worden afgeweken, maar bij bestaande aansluitingen is dit lastig omdat de draden vanaf de meter er nou eenmaal al in zitten. (qua lengte)

[ Voor 36% gewijzigd door Koekstra op 21-09-2025 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17-10 19:02
Kan prima.. mits je beide kasten met elkaar kan koppelen, soms zit dat erbij, danwel moet je die koppel stukken los bij bestellen.
'schouwer' van een meterkast willen iets hebben om af te kunnen keuren, dat heb je nu niet.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-10 15:55
@RobjeDopje
Ik zie nog wel vrije ruimte voor modules in je huidige groepenkast?

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Puch-Maxi schreef op zondag 21 september 2025 @ 14:12:
@RobjeDopje
De foto is 1 fase, TS geeft aan inmiddels 3 fasen te hebben, de foto is oud.

@RobjeDopje door wie wil je het laten uitvoeren? Moet iemand bij komen met zegelrecht als je de hoofdschakelaar (of de kast waar die in zit) wilt gaan verplaatsen. Dit is potentieel dodelijk als je dit zelf doet.
Edit: oh en rechtsonder in de rechter kast moet maar ook net passen met de lengte van de draden tussen de meter en de hoofdschakelaar.

[ Voor 12% gewijzigd door True op 21-09-2025 14:19 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:49
Nog een praktisch puntje: let ook op de uitsparing aan de onderzijde van de kast. Ik ken de kasten van Hager niet goed, maar bij ABB zijn ze aan de onderkant ofwel over de hele breedte open, ofwel over de hele breedte dicht.
Dat wordt lastig bij deze opstelling, want je wilt geen grote opening, maar de draden vanaf de meter moeten er wel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Out.of.Control schreef op zondag 21 september 2025 @ 14:22:
Nog een praktisch puntje: let ook op de uitsparing aan de onderzijde van de kast. Ik ken de kasten van Hager niet goed, maar bij ABB zijn ze aan de onderkant ofwel over de hele breedte open, ofwel over de hele breedte dicht.
Dat wordt lastig bij deze opstelling, want je wilt geen grote opening, maar de draden vanaf de meter moeten er wel in.
Dat is bij ABB gewoon een inzetplaatje. Standaard zijn de kasten open, je kunt dan een deels open, open, of dichte afdichting afnemen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobjeDopje
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-10 02:15

RobjeDopje

Daar heb je hém weer

Topicstarter
True schreef op zondag 21 september 2025 @ 14:17:
[...]

De foto is 1 fase, TS geeft aan inmiddels 3 fasen te hebben, de foto is oud.

@RobjeDopje door wie wil je het laten uitvoeren? Moet iemand bij komen met zegelrecht als je de hoofdschakelaar (of de kast waar die in zit) wilt gaan verplaatsen. Dit is potentieel dodelijk als je dit zelf doet.
Edit: oh en rechtsonder in de rechter kast moet maar ook net passen met de lengte van de draden tussen de meter en de hoofdschakelaar.
Klopt. In principe is de hoofdschakelaar dus aangesloten - die kan ik in dezelfde kast naar rechts schuiven over de rails, zonder dat ik kabels los hoef te halen. Dan kan er links daarvan mooi een 3fase alamat voor de kookplaat, en de rest daarboven / rechts boven. Hoofdzekering hoeft dan dus denk ik niet los (alles boven de hoofdschakelaar is uit). Heb de nodige ervaring, VDE gereedschap, momentschroevendraaier, en ben me redelijk bewust van NEN1010.
natural colour schreef op zondag 21 september 2025 @ 13:08:
Kan prima.. mits je beide kasten met elkaar kan koppelen, soms zit dat erbij, danwel moet je die koppel stukken los bij bestellen.
'schouwer' van een meterkast willen iets hebben om af te kunnen keuren, dat heb je nu niet.
Yep - ik heb exact zo'n groepenkast erbij gehaald met alle benodigde automaten / aardlekschakelaars / kammetjes / invoer e.d..
Oogje schreef op zondag 21 september 2025 @ 12:18:
Praktisch gezien, waarom zou ik iemand geld betalen om de huidige kast te gaan verplaatsen (moet ook allemaal maar kunnen met de huidige kabels) als je er gewoon een kast naast kan knallen.
Je ziet de hele meterkast daarna toch bijna nooit :+
Ik ben nog druk bezig in het huis (eigenlijk een complete renovatie) - er moet ook nog wat netwerkapparatuur bij komen. Leek mij mooi om het strak te doen. Misschien is het wel efficienter om er rechts gewoon 1 naast te plakken hoor.. Moet ik nog even uitzoeken. Maar vroeg me af of dit tot de opties behoorde :)
Out.of.Control schreef op zondag 21 september 2025 @ 14:22:
Ik heb nieuwe afdichtplaatjes erbij - ik wil inderdaad geen openingen in de meterkasten, en het moet goed dicht zitten. Iemand die perongeluk iets geleidends in dat gat duwt krijgt anders een flinke opdonder.
Puch-Maxi schreef op zondag 21 september 2025 @ 14:12:
@RobjeDopje
Klopt. Waar op de foto een enkelfase hoofdschakelaar zit, zit nu een 3fase hoofdschakelaar. Echter komen er nog zo'n 9 groepen bij, en een 3fase alamat voor de kookplaat. Gaat niet passen in de huidige setup :+)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Als je graag wilt dat het er symmetrisch uit ziet hang je er toch links en rechts eentje bij?
Pagina: 1