Advies ouders-pc: dagelijks gebruik + lichte fotobewerking

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yourideboer
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:05
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben bezig om voor mijn ouders een nieuwe desktop samen te stellen. Hun huidige pc is flink verouderd en ze willen graag een stil en betrouwbaar systeem waar ze de komende jaren weer zonder problemen mee vooruit kunnen. Een Mac Mini hebben we nog even overwogen, maar omdat ze nooit met macOS hebben gewerkt lijkt een nieuwe Windows desktop verstandiger.

Het gebruik is vrij herkenbaar: dagelijks internetten, mailen en administratie doen. Mijn moeder gebruikt veel Office (Word/Excel) en mijn moeder doet hobbymatig fotografie. Daarvoor wil hij graag Lightroom en Photoshop kunnen gebruiken, maar dit is puur voor hobby en geen professioneel gebruik. Het systeem hoeft dus niet high-end te zijn, maar moet wel soepel blijven draaien bij wat grotere fotobestanden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Qua budget is er geen harde grens, maar ik wil het netjes houden. Ik heb zelf een build samengesteld die rond de €850 uitkomt. Om het af te kaderen zet ik het maximum op ongeveer €1000.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur hebben ze al. Alleen de desktop moet samengesteld worden.
Monitor wordt nog aangeschaft (waarschijnlijk een 34” ultrawide). Deze valt buiten het budget, maar het systeem moet dit wel soepel kunnen aansturen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
– CPU met geïntegreerde GPU
– Minimaal 2TB
– 32GB geheugen
– Stil en energiezuinig systeem (voeding/koeling)
– Bij voorkeur onboard Wi-Fi

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Er zijn geen specifieke merkvoorkeuren. Betrouwbaarheid en stilte zijn het belangrijkst.

Ga je overklokken?
Nee.

Mijn vraag:
Is dit een gebalanceerde build voor mijn ouders? Zien jullie nog verbeteringen of besparingen zonder dat het ten koste gaat van prestaties of stilte? Of juist upgrades die voor een iets hogere prijs een merkbaar betere ervaring geven? Alle feedback is welkom!

Mijn huidige build
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core Ultra 7 265K Boxed€ 293,99€ 293,99
1MoederbordenASUS Prime B860-PLUS WIFI€ 138,02€ 138,02
1BehuizingenChieftec APEX AIR€ 74,58€ 74,58
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 32,29€ 32,29
1Geheugen internPatriot Viper Venom PVV532G600C30K€ 94,37€ 94,37
1Voedingenbe quiet! System Power 11 550W€ 59,93€ 59,93
1Interne SSD'sWD Black SN850X (zonder heatsink) 2TB€ 147,-€ 147,-
Totaal€ 840,18

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:11

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Wat dacht je van een "windows mac mini"?
https://www.minisforum.co...ro?variant=49669588549938

Of deze, nog recenter en komt iets meer richting jullie budget:
https://www.bee-link.com/...65?variant=47237801804018

Een minipc voldoet prima voor hun doel, is lekker stil en kun je zelfs netjes achter een monitor wegwerken als je wil.

GMKTec, Beelink en Minisforum zijn hier een beetje de nieuwe merken. Is ook gewoon op Amazon of Bol te bestellen afhankelijk van het model, maar de website van de fabrikant is wel goedkoper en sowieso handig om even te zien wel nieuw model de beste keus is. Op Amazon en Bol zelf staan er ook een hoop 4-5 jaar oude modelletjes tussen die dan dus eigenlijk behoorlijk overpriced zijn.

Maar met een model die de Ryzen 9 8945HS heeft of zo'n nog nieuwere Ryzen AI kun je als je weet wat je moet hebben dus ook prima op amazon of bol (of pc winkels her en der) wel vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door DeNachtwacht op 21-09-2025 09:43 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:28

Thomg

Aww yiss

Ik zou het ook misschien even met je ouders hebben over hoe het eruit komt te zien.
De APEX AIR is een leuke kast, maar meer iets voor een budget gaming PC, niet echt voor een semi-office pc/workstation voor de ouders.
Iets als dit bijv.
product: Lian Li & DAN Cases A3-mATX
Jonsbo heeft ook wat stijlvolle kasten zoals
product: Jonsbo T6
uitvoering: Jonsbo NV10 Black
Of misschien een echte throwback als je ouders daar ook wat mee hebben
uitvoering: Silverstone FLP01
Of wat spul van Fractal
product: Fractal Design Mood
product: Fractal Design Terra
Wat je kiest kan wel wat impact hebben op wat je erin stopt.

Bij dit soort doelgroepen vind ik dat je meer moet beginnen bij de looks dan bij de harde specs.

[ Voor 4% gewijzigd door Thomg op 21-09-2025 10:05 ]