Schoorsteen verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maritt
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 22-09 21:54
We wonen in een jaren 80 huis, noord Holland noord,Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/shp-mEou034GwB0gfSseiusudAI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zk8xeBSxSkVgoRttwvDXMnwv.jpg?f=fotoalbum_large en hebben al jaren last van lekkage.

Nu wordt er aangegeven dat we alleen nog maar kunnen impregneren. Iets wat elke zoveel jaar terug zou komen.

Spullen die op de vliering staan beginnen enorm te ruiken naar vocht.

Buren met wie we de schoorsteen delen willen er geen geld aan uitgeven. Toch willen wij de schoorsteen laten verwijderen. Zij gebruiken hem nog voor de open haard dus er zal iets terug geplaatst moeten worden.

Maar bij welk bedrijf doen we dat en wat zouden de kosten dan ongeveer zijn?
Nu offerte gehad van 9300 incl btw.

We zullen een puin container voor de deur plaatsen voor het afvoeren van het puin. Vervolgens zullen we met een grote kraan komen. Om de betonnen plaat te kunnen takelen. Tevens kunnen we rest van het puin met deze hijskraan weg takelen.

Aan uw zijde timmeren we het dak dicht. Bij uw buren metselen we een klein deel van de schoorsteen terug. En hier plaatsen we een rvs buis op. Zodat de buis nog de juiste hoogte heeft voor het schoorsteen kanaal.

Houd er rekening mee dat we sloop werkzaamheden uitvoeren. Wij zijn niet aansprakelijk voor enige schade op of aan de woning. De kans bestaat altijd dat er wat gruis of brokjes in het kanaal kunnen vallen. Uiteraard voeren wij de werkzaamheden met de uiterste zorg uit. Hierbij de offerte.

Werkzaamheden, incl materiaal en arbeid:
- Vervoer / transport
- Ladder stellage
- Huur hijskraan
- Puin container
- Schoorsteen afbreken
- Puin afvoeren
- Dak dicht timmeren
- Waterdichte afwerking
- Overig klein bevestiging materiaal

€5880,- ex btw

Optie:
- Kleine schoorsteen terug metselen bij de buren van +/- 5 lagen. Hier een rvs top sectie met rvs pijp op plaatsen. Zodat de schoorsteen tbv de open haard, verlengd is tot de nok.

€1880,- ex btw

De klus kan eventueel op korte termijn worden uitgevoerd. Neem een kijkje in ons foto album voor een impressie van onze werkzaamheden. Zie onze website voor de algemene voorwaarden.

Houd er rekening mee, dat u als klant zijnde. Er zorg voor dient te dragen, indien er wanden/muren/vloeren moeten worden afgeplakt. Dat u dit zelf voorbereid voor aanvang van de werkzaamheden.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:29
Wat is je vraag? Of dit een realistische offerte is?
Vraag dan bij andere bedrijven een offerte op, dan zie je wat hun prijzen zijn.

Let ook op dat je wel toestemming nodig hebt van je buren. Je gaat namelijk ook hun eigendom veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
In de situatie dat je hem deelt blijft dit een fors risico wat je neemt. Jij bent verantwoordelijk dat ook de buren daarna geen lekkage meer hebben (of krijgen).

9300 is veel geld voor dit, zeker omdat het grootste gedeelte zit in het alsnog opnieuw opmetselen van een schoorsteen voor de buren. Impregneermiddel kost een paar tientjes en moet iedere 10 jaar ongeveer opnieuw worden gedaan. Ik zou eerst even impregneren en dan kijken of de lekkage niet meer terugkomt.

Ik ben een voorstander van verwijderen van schoorstenen, maar dan wel volledig en voor een normale prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:40
Als je pech hebt zit er ook nog asbest in beide kanalen…

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

TwingyTwingy schreef op zondag 21 september 2025 @ 09:23:
IImpregneermiddel kost een paar tientjes en moet iedere 10 jaar ongeveer opnieuw worden gedaan. Ik zou eerst even impregneren en dan kijken of de lekkage niet meer terugkomt.

Ik ben een voorstander van verwijderen van schoorstenen, maar dan wel volledig en voor een normale prijs.
Dit inderdaad. Ik heb destijds de voegen en slabben opnieuw laten doen. En daarna (zelf) geïmpregneerd, en voor die paar tientjes scheelt je dat heel veel gedoe, discussie, kosten en herstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
De offerte is fors. Vraag er nog 2 op.
Ik heb een schoorsteen laten verwijderen, al wel een paar jaar geleden, voor nog geen 1000 euro.
Het is 1 dag werk voor 2 personen. Die van jou is wel flink. Reken op 2 dagen slopen .
Terugmetselen voor je buren gaan jullie dus betalen?

Als het lood nog goed is zou ik imo toch impregneren. Dat blijft minstens 6 jaar z'n werk doen. Eventueel die top plaat waterdicht maken.
Genoeg tijd om wat langer te oriënteren op een andere oplossing.

Als het lood ook einde verhaal is zou ik wel direct doorpakken en alles verwijderen fo anders renoveren. Renovatie zou wel voor zon 2000 euro moeten kunnen.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maritt
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 22-09 21:54
Nee we willen hem verwijderen.
Hebben al opnieuw laten voegen, lood vervangen en alles.
Kunnen niemand vinden die wil impregneren voor fatsoenlijke prijs.
2500 euro omdat er hoogwerker moet komen.
Waar kunnen we wel een fatsoenlijke prijs krijgen voor verwijderen van de schoorsteen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Maritt schreef op zondag 21 september 2025 @ 09:32:
Waar kunnen we wel een fatsoenlijke prijs krijgen voor verwijderen van de schoorsteen?
Andere aannemers aanschrijven voor een offerte.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:47
Is dit mogelijk ook nog vergunningsplichtig i.v.m. aanzicht van de woning wat wijzigt?

Dat zonnepaneel eronder zou ik ook niet gerust op zijn, als een sloper een baksteen laat vallen en die stuitert op het paneel dan kun je die ook afschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Nu online
Wat dacht je van zelf een hoogwerker huren en even naar boven gaan :+
Uurtje werk, hoop plezier :*)

Hoogwerker kost je geen 2500 euro. Dus als je het niet zelf wilt doen, beter gaan zoeken. Als dit de meest scherpe offerte is geweest dan gaat er iets niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Als het gedeeld eigendom is moeten de buren gewoon lappen als onderhoud/renovatie nodig is. Ik zou dat echt hoog opspelen. 9k is geen kattenpis.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Hou er wel rekening mee dat het op 5 december een stuk lastiger wordt voor Sint en Piet om de kadoos af te leveren,niet geheel onbelangrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Dat lood aan de zijkant ziet er niet uit dat het recent vervangen is.
En voor verwijdering zal je ook met de buren moeten overleggen, hoe staan die er in?

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Ben benieuwd naar wat detailfoto's van die renovatie. Bij goed aangebracht lood kan het niet meer lekke naar binnen.
Aan de foto te zien lijkt het alsof er wat lood(vervanger) alleen in de horizontale voeg is geslepen.. Loketten aan de zijkant zien er niet nieuw uit.
Dus dat is dan niet echt een renovatie te noemen, maar meer iets zoals het gros van de klusbedrijven het denkt te kunnen oplossen.
Voegwerk ziet er op de foto wel netjes uit.
Check ook het lood aan de kant van de nok, daar is waar veel water verzameld.
Verder zuigtabletten een niet geimpregneerde zich vol als een spons, dus dat hadden ze ook direct na opnieuw voegen al wel kunnen bedenken/adviseren.

In jouw situatie zou ik overwegen om zelf te impregneren. Schuif wat dakpannen omhoog en ga dat dak op.
Bij twijfel gooi je een lus om de schoorsteen en zeker je jezelf vast. Dat zal de gemiddelde tweaker adviseren. Of ik hetzelf zou doen, denk t niet.

Of klik je velux dakraampje er uit en stap met een trapje je dak op.

Dan even aankijken en rationeel beslissen ipv nu uit lekkage paniek

[ Voor 27% gewijzigd door pentaw1nz op 21-09-2025 11:46 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haya
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20:37
Zon schoorsteen is een enorme koudeval. Vaak is het metselwerk op zolder zo koud dat al het vocht uit het huis daar op terecht komt. Dit wordt vaak verward met lekkage.
Voorts zien die loodslabben aan de zijkanten er oud uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:15
TwingyTwingy schreef op zondag 21 september 2025 @ 09:34:
[...]

Wat dacht je van zelf een hoogwerker huren en even naar boven gaan :+
Uurtje werk, hoop plezier :*)

Hoogwerker kost je geen 2500 euro. Dus als je het niet zelf wilt doen, beter gaan zoeken. Als dit de meest scherpe offerte is geweest dan gaat er iets niet goed.
er ligt een plaat beton bovenop dat ding, daar is wel even een knappe kraan voor nodig om die weg te tillen. een hoogwerker lijkt me hier niet de juiste term.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Nu online
No Hands schreef op maandag 22 september 2025 @ 07:13:
[...]

er ligt een plaat beton bovenop dat ding, daar is wel even een knappe kraan voor nodig om die weg te tillen. een hoogwerker lijkt me hier niet de juiste term.
Ging om het uitsparen van de 2500 euro voor het impregneren, niet het verwijderen van de schoorsteen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:15
TwingyTwingy schreef op maandag 22 september 2025 @ 07:15:
[...]

Ging om het uitsparen van de 2500 euro voor het impregneren, niet het verwijderen van de schoorsteen :+
oja, goeiemorgen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
evilution schreef op zondag 21 september 2025 @ 09:34:
Als het gedeeld eigendom is moeten de buren gewoon lappen als onderhoud/renovatie nodig is. Ik zou dat echt hoog opspelen. 9k is geen kattenpis.
Onderhoud is iets anders dan verwijderen wat TS graag wil.

Weghalen op alleen jouw kosten zou ik nooit doen, zoals al gezegd ben je dan 100% verantwoordelijk. Als er dan (toch/ook) lekkage is bij de buren kloppen ze bij jou aan.

Nee, zorg echt voor een oplossing waar jullie samen achterstaan.

Edit: en impregneren lijkt me voor 2,5k ook best prijzig, je zou kunnen kijken hoeveel je bespaart door zelf een hoogwerker te regelen, maar dan ben je natuurlijk wel zelf verantwoordelijk dat die er is als de klus begint.

[ Voor 16% gewijzigd door ZeRoC00L op 22-09-2025 07:30 ]

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:53
@Maritt

Als je hem deels laat terug metselen, heb je alsnog een stuk schoorsteen door het dak steken op de erfscheiding.
Dit geeft dezelfde kans op vochtdoorslag als dat je nu hebt.
Je schiet er dus niks mee op.

Laat de schoorsteen bij de buren tot beneden het dak weghalen, en plaats een rvs schoorsteen die met een dakplaat door het dak heen steekt.
Dit is vele malen beter dan nog een nieuw stukje metselwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:31

aap

Wij hebben vorig jaar een lekkende schoorsteen van ogenschijnlijk ongeveer gelijke formaat laten weghalen voor zwart 2000 euro. Was wel geen gedeelde en we hebben er niks voor terug laten komen.
De mannen (waren er 2) bouwden een steiger (geen kraan gebruikt) en waren in minder dan een dag klaar. Ik vind het zelf snel verdiend voor de heren, maar ik ben wel van de lekkage af.

Misschien helpt je dat toch om de prijzen te beoordelen?

We hadden hem al laten impregneren, ondanks dat vorige eigenaren beweerden dat minder dan 5 jaar eerder ook al gedaan te hebben. Hielp niet en dus moest ie maar weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
FRANQ schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:02:
@Maritt

Laat de schoorsteen bij de buren tot beneden het dak weghalen, en plaats een rvs schoorsteen die met een dakplaat door het dak heen steekt.
Dat wel, maar het stuk is op het oog tussen de 3 en 4 meter ?
Lijkt mij vrij hoog voor alleen een RVS pijp, dan moet je ook weer schoren plaatsen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-09 22:19
FRANQ schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:02:
@Maritt

Als je hem deels laat terug metselen, heb je alsnog een stuk schoorsteen door het dak steken op de erfscheiding.
Dit geeft dezelfde kans op vochtdoorslag als dat je nu hebt.
Je schiet er dus niks mee op.

^dit. Vochtdoorslag door koudebrug is lastig vast te stellen. Wat betreft lood, dat moet inderdaad ook al goed gedaan zijn (tot in de spouw, niet verder, niet korter, als je al een spouw hebt).

Prijs is giga, wij konden hem laten weghalen/dichtmaken voor ca 1000 euro paar jaar terug. Had wel zelf voor de juiste nokvorsten gezocht, én de buren vonden het prima.

Dus even verder kijken, en ik hoop dat je buren een RVS pijp prima vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:53
ZeRoC00L schreef op maandag 22 september 2025 @ 17:10:
[...]

Dat wel, maar het stuk is op het oog tussen de 3 en 4 meter ?
Lijkt mij vrij hoog voor alleen een RVS pijp, dan moet je ook weer schoren plaatsen.
Als je de stenen telt is het vanaf het laagste punt 2 meter.
Dat kan prima met een rvs segmenten schoorsteen.

Wij verkopen die dingen op mijn werk voor de tuinbouw, ze moeten inderdaad geschoord worden bij langere lengtes. Hierbij het advies opvolgen van de verkopende partij.
Wij werken op de zaak met deze schoorsteen segmenten:
https://www.schiedel.com/...stenen/mf?snippet-id=5921
(Ik heb geen belang bij deze link op wat voor manier dan ook)

[ Voor 17% gewijzigd door FRANQ op 23-09-2025 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:39
Is het duidelijk waardoor de lekkage ontstaat? Trekt het vocht er doorheen, of heb je een koudebrug waar condens op komt? Want aangezien de buren de schoorsteen nog gebruiken zal er iets terug moeten, en de kans is groot dat je dan hetzelfde probleem weer terug krijgt. En ik weet niet of de buren nu ook last van lekkage hebben, maar als dat achteraf zo is, kloppen ze weer bij jou aan omdat je de boel niet goed opgeleverd hebt.

Als het een niet gedeelde was geweest zou ik hem zelf weggehaald hebben (hier ook al eerder gedaan). Op zich is dat niet zo moeilijk alleen wel wat zwaar (zeker voor die betonplaat moet je dan wat verzinnen)

Oh, trouwens hier hebben we dat ook zelf gedaan, maar wel door een andere partij een dubbelwandige RVS pijp terug laten plaatsen. Dat geeft een stuk minder kans op problemen dan weer een stuk op gaan metselen.

[ Voor 14% gewijzigd door redwing op 23-09-2025 12:20 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Is er voldoende ventilatie en verwarming op die vliering? Anders condenseert het vocht straks op de volgende koude plek, en ben je veel geld verder voor evenveel problemen.

Ik zou in de schoorsteen bovenaan jou kanaal afsluiten, zodat er geen tocht meer door kan. Als het even kan ook wat isolatiemateriaal in proppen. Zo beperk je de koudeval, en als dat al volstaat heb je een hele berg geld bespaard. Moet je nog impregneren kan dat nog altijd perfect.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1