Upgrade van Intel naar amd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoemper
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21-09 23:25
Beste

Ik heb een oude pc die nog draait op W10.
Ik ga Mobo, cpu en ram vernieuwen, zodat ik kan upgraden naar W11.

Mijn huidige build heeft 3ssd's. 1 daarvan bevat de Windows, maar ook nog andere data.
Nu lees ik dat ik best een clean windows install doe, maar is het me niet duidelijk of ik die hele SSD moet leegmaken waar nu windows op staat.

Koppel ik de 2 andere ssd's al aan of doe ik dat nadat nieuwe systeem op W11 zit om eventueel dataverlies te vermijden?

Nog iets dat ik mis?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Een nieuwe installatie is doorgaans onnodig. Je kan vanuit Windows 10 de setup van Windows 11 starten en daarna upgraden naar Windows 11 met behoud van instellingen. De data op de disk blijft.

De twee SSD's die niet gekoppeld zijn aan Windows kun je inderdaad voor de installatie loskoppelen.

Als je nog een MBR schijfindeling hebt, moet die eerst worden opgezet naar GPT en UEFI boot.

Zo kun je zien of je MBR of GPT SSD's hebt (alle SSD's aangesloten):

Afbeeldingslocatie: https://www.tenforums.com/attachments/tutorials/413778d1723562542-check-if-disk-mbr-gpt-windows-disk_management_partition_style_view_menu.png?s=eeeae60bacd30a8ba87589307c4751de
bron

Je kan een screenshot maken en die hier posten, dan kunnen we zien wat je hebt.

Edit: toegevoegd dat data blijft.

[ Voor 3% gewijzigd door mrmrmr op 21-09-2025 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04:02
Mocht je toch nieuwe installatie willen doen kan dat ook met behoud van documenten. Tijdens de installatie vraagt Windows of je alles wilt wissen of documenten wilt bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-09 15:42
Sorry, maar een nieuwe installatie is IMHO zeer zeker noodzakelijk als je van Intel naar AMD gaat.

Die oude windows gaat nooit werken. je zult de partitie moeten verwijderen of op een SSD installeren waar nog geen windows op staat.

Let op de IMHO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@MEN-O

Dat is niet noodzakelijk. Windows kiest de juiste drivers tijdens het booten. Problemen kunnen wel voorkomen in drivers en gebruikerssoftware voor een grafische kaart en andere configuratiesoftware voor systeemonderdelen. Die kunnen tevoren worden gedeïnstalleerd om dat risico te minimaliseren. Windows kan worden gestart met minimale drivers (safe mode) mocht dat nodig zijn. Daarna kunnen de drivers voor Intel worden geïnstalleerd die de fabrikant aanraadt.

Het beste is de installatie off-line te doen zodat er geen drivers worden gedownload tijdens de (de-)installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:42

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

MEN-O schreef op zondag 21 september 2025 @ 12:15:
Sorry, maar een nieuwe installatie is IMHO zeer zeker noodzakelijk als je van Intel naar AMD gaat.

Die oude windows gaat nooit werken. je zult de partitie moeten verwijderen of op een SSD installeren waar nog geen windows op staat.

Let op de IMHO.
Bijzonder statement. Heb je hier zelf ervaring mee? Want zo'n 1,5 maand geleden heb ik de pc van een vriendin van mij een upgrade gegeven en haar oude W10 installatie startte probleemloos op. Kwam van een Intel 7700k en GTX 1060 naar een AMD 7600X met RX 9060XT. Als het echt "nooit gaat werken", hoe komt het dan dat dit gewoon startte zonder problemen?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoemper
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21-09 23:25
MEN-O schreef op zondag 21 september 2025 @ 12:15:

Let op de IMHO.
Ik lees inderdaad toch veel verhalen over de Windows installatie.

Dus concreet
Ik vervang Mobo, cpu en ram, herstart de pc en installeer windows via een boot USB en installeer windows op een SSD waar nog geen windows op stond?

Wat met de windows die er al op stond op de andere SSD?
Hoe krijg ik die er af met behoud van de data die ook op die SSD staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:31
Eerst data eraf halen voordat je pas wat gaat instaleren,anders heb je kans dat je de verkeerde pakt en alsnog spul wist.

Persoonlijk zou ik zelf met een schoon systeem willen beginnen, zonder oude drivers en andere vervuiling van windows.
Nieuw systeem, nieuwe installatie

Ik zeg dus niet dat het zo niet zal werken,met de oude installatie

[ Voor 48% gewijzigd door freaky35 op 21-09-2025 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@hoemper

Volg mijn aanwijzingen in dit bericht en dit bericht.

Je zal tijdens de installatie een vraag van deze strekking tegenkomen kort na het starten van setup vanuit je huidige Windows 10:
Afbeeldingslocatie: https://www.ct.nl/app/uploads/2022/01/Windows-11-installatie-aanpassen.png
bron

Een backup van data is altijd al een goed idee, los van de aanschaf van nieuwe hardware. Maar voor de installatie van Windows 11 op de manier die ik in bovenstaande link aangaf is dat niet nodig. Als je bijvoorbeeld terug wil naar de vorige versie kun je de upgrade terugdraaien.

Er is weinig kans op problemen bij een normale office desktop computer zonder grafische kaart. Kom je een probleem tegen, vraag dan eerst hier om hulp voordat je drastische actie onderneemt zoals wissen van een disk.
Pagina: 1