Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolDude99
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:11
Ik heb net voor iemand een nieuwe PC samengesteld met een AMD Ryzen 5 8600G en een Asrock B650M-HDV/M.2 moederbord. Nu moet ik drivers downloaden en installeren van Asrock voor het moederbord, maar ik weet niet precies welke. Zijn er standaard drivers die je altijd moet downloaden en installeren?

Ik ben al naar de site van Asrock geweest en de volgende drivers gedownload:
- Realtek LAN
- Realtek Audio
- AMD Chipset driver
- AMD Graphics driver
- ASRock Motherboard Utility

Er staan nog meer drivers vermeld; ben ik er nog eentje vergeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Windows, gok ik? Installeer alleen wat je nodig hebt. Hoe minder (third-party) drivers, hoe kleiner de 'attack surface' voor bugs en exploits.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolDude99
Room42 schreef op zondag 21 september 2025 @ 06:38:
Windows, gok ik? Installeer alleen wat je nodig hebt. Hoe minder (third-party) drivers, hoe kleiner de 'attack surface' voor bugs en exploits.
Goede gok!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik zou van Asrock de laatste BIOS versie nemen (geen beta) en van AMD zelf de Chipset en Grafische drivers.

Windows zal zelf wel de juist werkende LAN en Audio drivers pakken. Hierin zit zo weinig verandering in dat je die niet apart hoeft te downloaden/installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Motherboard utility is niet echt nodig, die kun je weglaten. Als je niet weet welke AMD drivers je nodig hebt kun je dat met dit tooltje uit laten zoeken: https://www.amd.com/en/re...rticles/faqs/GPU-131.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
- Realtek LAN
- Realtek Audio
- AMD Chipset driver
- AMD Graphics driver

allemaal en je kan ze van de motherboard site afhalen,echter op de site van bv realtek ,staan vaak de meest recente driver,

chipset driver kan dus via de link @Choas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolDude99
freaky35 schreef op zondag 21 september 2025 @ 10:11:
- Realtek LAN
- Realtek Audio
- AMD Chipset driver
- AMD Graphics driver

allemaal en je kan ze van de motherboard site afhalen,echter op de site van bv realtek ,staan vaak de meest recente driver,

chipset driver kan dus via de link @Choas
Ik heb bovenstaande drivers gedownload. Best wel handig om dat AMD tooltje te gebruiken om de laatste drivers voor zowel CPU als GPU tegelijk te downloaden en te installeren; dan hoef ik alleen nog maar de Realtek drivers zelf te installeren.
Pagina: 1