Opbouw betonvloer met vloerverwarming vervanging kruipruimte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Igor92
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:20
Ik heb recent een huis (1959) gekocht waarvan de woonkamer vloer (rot hout) aan vervanging toe is.

De vloer was in dusdanige slechte staat dat je hier (na verwijderen laminaatvloer) vrijwel direct doorheen zakte. Een gevaarlijke bedoeling dus. Op de dag van ontvangt sleutel heb ik de gehele vloer er uit gesloopt en de dagen er op het puin geruimd en afgvoerd. Ik overwoog eerst de vloer eventueel te herstellen echter was deze niet meer te redden. Meerdere draagbalken waren volledig doorgerot .

Inmiddels is dit de status (zie foto's onderaan). Ik heb inmiddels een laag van de plek waar vermoedelijk ooit een schouw stond weggebikt, en ook het draagmuurtje in het midden is inmiddels een steen lager afgebroken.
De kruipruimte lijkt gemiddeld zo'n 54CM diep te zijn

Nu is het tijd voor de opbouw.
Mijn (initiële) plan op aanraden van familie:
1. Folie plaatsen (Vochtwering).
2. opvullen met XPS / EPS plaat tot 10-12 cm van vloerniveau. (dat zou nu betekenen 3 lagen van 14cm = 42cm XPS)
3. Nog een laag folie en randisolatie foam
4. Vloerverwarming plaatsen pp betongaas / netten
5. Beton storten (laag van 10-12 cm) (Met hierin dus de vloerverwarming) (Ik ben bewust dat vloerverwarming in beton wat trager reageert).
6. Betonvloer vlinderen

Later zou ik hier graag (PVC) laminaat op leggen.

Mijn vragen:
- Als ik de bovenstaande opbouw zou volgen kom ik op een dikte van 42cm aan (XPS) Isolatie plaat. Dat lijkt mij behoorlijk veel. Maar levert een enorme isolatiewaarde op. Een alternatief zou zijn; verder opvullen met zand en de isolatie dikte reduceren. Of een dikkere betonlaag (meer beton om op te warmen = een nog trager reagerend systeem).

- Een is een alternatieve opbouw heel veel slimmer / is mijn huidige plan "dom"? Ik kom het zelfde soms tegen als ik online zoek, echter zie ik vaker een opbouw met een zandcement of anhydrietvloer bovenop het beton met de vloerverwarming er in. Echter zie ik hier ook weer verschillen in opbouw en waar mensen isolatie plaatsen.

- De keuken is al voorzien van een betonvloer (vermoedelijk niet geisoleerd). Hier wil ik de vloer naadloos op aansluiten i.v.m het leggen van PVC (klik?) laminaat. Is het vlinderen van de betonvloer voldoende? Of is er nog een laag egaline o.i.d. nodig?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lsCecJBOYuPdSkNH7A6hXDKaq7A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FQj8mo0K9RDP7HGxDNMcWS2L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rtahm3Z-PjauUKZTQ9bIoNUxGhg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nD8hcflqsA36A82Ou7wWPJNH.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bboy1987
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 21:02
is schuimbeton geen optie?
k ga dit wel even volgen wij krijgen 9 oktober de sleutel en onze woning heeft ook houtvloer die eruit moet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:00
Ik zou ook schuimbeton serieus overwegen. De kruipruimte volblubberen, maar daar bovenop een paar centimeter anhydriet met daarin de vloerverwarming. Biedt vrijwel alleen maar voordelen ten opzichte van de methode die je zelf van plan bent uit te voeren.

Wat betreft de doorlopende vloer. Met vloerverwarming zou ik PVC gaan plakken (niet klikken). En dan is egaline sowieso noodzakelijk.

[ Voor 15% gewijzigd door OosterF op 21-09-2025 08:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Zou in jouw geval EPS100 pakken ipv XPS. Een stuk goedkoper en kan zo'n betonvloer gewoon dragen.
Wat betreft die traagheid van vloerverwarming: in het voorseizoen duurt het hier 3 dagen voordat de vloer van mijn berging op temperatuur is. 12cm beton met vloerverwarming erin vastgemaakt op het gaas. Ik zou voor een woonkamer liever met een dekvloer werken waar de verwarming aan de bovenkant van de vloer ligt.

Verder zou ik de vloer van je keuken ook slopen en die meenemen bij het isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:57
Prima plan, ik zie geen nadelen. XPS kun je gebruikt kopen op MP, dat kost zowat niks en kun je opstapelen tot de gewenste hoogte. Bij opvullen met zand moet je dat ook weer aantallen etc, dat is veel meer werk dan platen isolatie neerleggen.
Er zijn heel veel verschillende opbouwen mogelijk en er is er eigenlijk geen een die fout is, iedereen heeft zijn eigen voorkeur.
Een trage vloer is een bedenksel van iemand ooit geweest wat als hardnekkig fabeltje rondspookt. Je zet je vloerverwarming 1 keer aan, dan warmt het op en daarna hoeft het niet meer uit. In goed geïsoleerde huizen zin er geen dingen als nachtverlaging en afkoelen en opwarmen nodig.
Vlinderen is een redelijk dure aangelegenheid, het laatste laagje met een egaliserende mortel is meestal een stuk goedkoper.
@OosterF Welke voordelen kun jij bedenken?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:00
Schuimbeton nivelleert de vloer grotendeels direct en het is veel minder gedoe. Het grootste werk voor schuimbeton is het verwijderen, afvoeren en eventueel uitgraven van de vloer, maar dat is hier allemaal al gebeurt. Daarnaast kan er een dunnere anhydriet vloer op (6cm vaak voldoende) dan de 12cm die TS van plan is. Dit zorgt voor een prettigere werking van de vloerverwarming. Daarnaast verwacht ik dat schuimbeton met alle kosten meenemende goedkoper zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
@Igor92 kijk ook eens naar broodjes vloeren. Goed zelf te doen en je behoudt je kruipruimte.

Qua diepte van de vloerverwarming:
Hoe dieper de vloerverwarming, hoe groter het temperatuurverschil wordt tussen vloeroppervlak & watertemperatuur. Dat kan een paar graden gaan schelen.
Andersom, hoe ondieper de vloerverwarming, hoe meer temperatuur verschil je krijgt tussen de leidingen, je voelt dan waar de leidingen lopen. (Met een IR camera te zien)

Hoe meer vermogen je nodig hebt, hoe groter dit effect gaat zijn, maar het is dus een balans.

Qua massa, massa is traag, dus je systeem wordt langzamer als er meer massa inzit. Dat werkt 2 kanten op, rustiger in gedrag, dus lekker constant of juist sloom.

Zit je in team nachtverlaging, heb je een kachel of veel zoninstraling, dan kan een trage vloer heel irritant worden. Heb je een huis dat minder last heeft van dit soort dingen, dan is een constante temperatuur prima.
Elk huis is daarin ook weer uniek, mijn huis heeft een souterrain, die ruimte reageert compleet anders dan de rest van het huis. Zodra het een beetje fris begint te worden, moet daar de verwarming als eerste aan, maar wordt het daarna echt koud dan isoleert de grond de ruimte juist extra tov de normale buitenmuren en neemt de warmtevraag nauwelijks toe. Mijn naregeling houdt daar dus rekening mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Igor92
Super bedankt voor de reacties! Dit helpt zeker!

@bboy1987 @OosterF Ik heb schuimbeton zeker overwogen, echter is de prijs van schuimbeton laten storten een stuk hoger en de uiteindelijke isolatiewaarde is een stuk lager. Ik hoop zo veel mogelijk zelf te kunnen doen. Maar met de voorwaarde dat het op een goede manier gedaan wordt, met als voordeel ik er een paar 1000 euro mee bespaar (Die ik dan weer mooi in meubels e.d. kan stoppen.) Ik zie momenteel nog niet echt hoe schuimbeton goedkoper gaat zijn. Misschien wel makkelijker.

@_JGC_ @No Hands Thanks, wat is de reden van de vloerverwarming in de dekvloer? Snelheid? Of makkelijker er bij kunnen i.v.m. problemen? Het huis is verder goed geisoleerd, Dubbelglas (mogelijk wat gedateerd), spouwmuurisolatie, dak isolatie) En met de vloer er bij dus nog beter.

@TheGhostInc Ik heb ook gekeken naar broodjesvloeren. Echter vallen die vaak wat duurder uit heb ik het idee. De andere opties lijken me wat dat betreft eenvoudiger. Daarnaast heb ik weinig aan behoudt van de kruiptuimte aangezien deze niet toegankelijk is vanuit de hal / elders en er lopen verder geen leidingen of electra onder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@Igor92 Met vloerverwarming in de constructievloer liggen de buizen op 6cm onder het oppervlak. In de dekvloer liggen ze veel hoger. Hoe dieper het ligt, hoe trager het reageert en hoe meer je buffert.

Verder nog iets om rekening mee te houden: vloerverwarming in je constructievloer kan je meestorten maar daarna nooit meer fatsoenlijk repareren. Een dekvloer trek je veel makkelijker open voor evt reparaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Igor92
_JGC_ schreef op zondag 21 september 2025 @ 10:40:
@Igor92 Met vloerverwarming in de constructievloer liggen de buizen op 6cm onder het oppervlak. In de dekvloer liggen ze veel hoger. Hoe dieper het ligt, hoe trager het reageert en hoe meer je buffert.

Verder nog iets om rekening mee te houden: vloerverwarming in je constructievloer kan je meestorten maar daarna nooit meer fatsoenlijk repareren. Een dekvloer trek je veel makkelijker open voor evt reparaties.
Juist, die snap ik. Dat maakt het dus een wat trager reagerend systeem. Wat niet direct een probleem is. Ik haal de radiatoren op den duur wel weg, echter ben ik wel van plan (op den duur) een extra binnenunit aan de airco te hangen (Nu enkel een binnen unit op de grootste slaapkamer). Waarmee ik de woonkamer "snel" zou kunnen verwarmen mocht het nodig zijn.

Zou ik met een beetje handigheid de vloerverwarmingsbuizen ook op 3-4 cm onder het beton kunnen leggen zodat deze wat hoger in de betonlaag liggen en je deze dus sneller "voelt"? Je vloerverwarming op netten kun je natuurlijk wat hoger leggen d.m.v. wat blokjes tussen het betongaas en de 10x10cm gaas netten voor de vloerverwarming.

Verder; voor zover ik zie / lees / weet is een vloerverwarming een gesloten systeem, en is de kans dat daarmee iets mis gaat (zeker in het beton) (zo lang ik niet in de grond ga boren...) heel (heeeeel) klein?

[ Voor 13% gewijzigd door Igor92 op 21-09-2025 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@Igor92 Of er wat mis gaat is helemaal aan jezelf natuurlijk... 1x de boor erdoor en je mag in hard beton hakken... niet mijn hobby :P

Wat ik met mijn berging altijd doe in het begin van het stookseizoen is het regelventiel verder opendraaien zodat er meer flow door de vloer komt. Als dan uiteindelijk de vloer op temperatuur is draai ik het ventiel weer terug naar de oorspronkelijke stand.

Zal komende winter wel anders worden, in plaats van een 6KW ketel hangt er nu een 5KW warmtepomp aan, die kan ook op laag vermogen draaien waardoor er langere tijd flow door de vloer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
_JGC_ schreef op zondag 21 september 2025 @ 16:12:
@Igor92 Of er wat mis gaat is helemaal aan jezelf natuurlijk... 1x de boor erdoor en je mag in hard beton hakken... niet mijn hobby :P

Wat ik met mijn berging altijd doe in het begin van het stookseizoen is het regelventiel verder opendraaien zodat er meer flow door de vloer komt. Als dan uiteindelijk de vloer op temperatuur is draai ik het ventiel weer terug naar de oorspronkelijke stand.

Zal komende winter wel anders worden, in plaats van een 6KW ketel hangt er nu een 5KW warmtepomp aan, die kan ook op laag vermogen draaien waardoor er langere tijd flow door de vloer is.
Haha, dat zal dan niet mijn probleem zijn, maar mogelijk de volgende bewoner (Al mag ik hopen dat mensen verstandig genoeg zijn als ze er bewust van zijn dat er vloerverwarming in de vloer ligt.... Als ik vloerverwarming in de vloer leg weet ik donders goed dat ik er niet meer in moet gaan boren (Net zo goed in een cementdekvloer..) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@Igor92 Ik sta nergens versteld van hoor... bij ons op kantoor al meerdere units waar ze door de vloerverwarming gegaan zijn. Bouwlui zijn niet zo snugger helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bboy1987
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 21:02
nu je zo gaat isoleren zou ik toch ook eens kijken of je subsidie kan krijgen. elke euro is mooi meegenomen toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:08

Wuursj

want worst is al bezet

Wat je ook kiest: niet overhaast te werk gaan bij 'no return' oplossingen die de hele kruipruimte vullen. Je kunt er nooit meer fatsoendelijk bij dus ook al liggen er nu geen leidingen.

Ik heb bijvoorbeeld een loze leiding gelegd zodat er ooit nog een WP in de tuin gezet kan worden (staat nu op het dak). En een hoop kabels naar de schuur voor stroom, PV en data.

Wat zit er onder de keuken? 'Moet' dat niet in een keer mee?

Hier was schuimbeton het goedkoopst maar ben zelf wel voor een lichtgewicht broodjesvloer gegaan.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Pagina: 1