Ik zoek een?
Een nieuwe OLED-tv, 77” of 83”, ter vervanging van mijn LG OLED77GX.
Hi allemaal,
Sorry voor de spam en dat ik weer iets post, maar het blijft toch kriebelen. 😅 Mijn LG OLED77GX is nog steeds een prachtige tv, maar ik merk dat ik vaker denk: “Is dit het nog wel?” Ik wil iets nieuws dat helderder is, beter upscale’t (AI), meer impact heeft bij HDR-content én misschien alvast wat groter is (83”) voor mijn volgende huis over een paar jaar. Zeker nu Black Friday eraan komt, wil ik goed geïnformeerd zijn.
⸻
Wat is je budget?
Tot ongeveer €5.000. Als er écht iets uitzonderlijks is, mag het iets erboven liggen, mits futureproof.
⸻
Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ……
Vooral films en series kijken via streamingdiensten (Netflix, Disney+, HBO Max, etc) en veel NHL kijken via DAZN/NHL.tv. Ik gebruik een soundbar, dus interne speakers zijn minder belangrijk.
Belangrijk voor mij:
• Zeer goed HDR-beeld (helderheid, impact, kleur)
• Mooie zwartwaarden zonder black crush
• AI-upscaling van HD-content (veel content is nog geen native 4K)
• Minder reflectie dan mijn huidige LG GX
• Eventueel groter formaat (83”) als dat past bij de ruimte
⸻
Wat heb je zelf al gevonden?
Mijn huidige tv is de LG OLED77GX (2020). Mogelijke upgrades:
• LG G5 (2025) – MLA-WOLED, erg helder (~2300 nits), Dolby Vision, goed OS
• Samsung S95F (2025) – QD-OLED (alleen t/m 77”), hoge piekhelderheid, matte coating (Glare Free), 165Hz, top voor HDR
• 83” S95F gebruikt géén QD-OLED maar standaard WOLED → dat weerhoudt me
• Sony Bravia 9 || – Alleen tot 65” (helaas geen 77 of 83) —> die valt dan af.
⸻
Welke vragen heb je hier nog over?
1. Past 83 inch goed bij mijn kijkafstand?
→ Vanaf muur tot voorkant bank is 3,20m, met nog ±50cm zitkussen erbij waar ik tegenaan zit. Dus ~3,70m totaal.
2. Wat is op dit moment de beste OLED-tv in 83 inch? En welke als ik bij 77” blijf?
3. Wat zijn de concrete praktijkverschillen tussen mijn LG GX en bijv. de LG G5 of Samsung S95F? Niet alleen specs, maar wat zie ik echt in beeld?
4. Heeft het zin om te wachten tot 2026? Komt er dan (realistisch gezien) een 83” QD-OLED met matte coating?
5. Heeft een Apple TV 4K box echt meerwaarde naast een high-end smart-tv?
→ Ik hoor dat Dolby Vision via Apple TV box vaak beter werkt dan via de ingebouwde apps van de tv zelf. Klopt dat? Is het het waard? Zijn er andere voordelen (snellere UI, betere upscaling)?
⸻
Alle hulp, adviezen en ervaringen zijn welkom en ik wil gewoon een weloverwogen keuze maken. 🙏
Thanks alvast!
Marcel
Een nieuwe OLED-tv, 77” of 83”, ter vervanging van mijn LG OLED77GX.
Hi allemaal,
Sorry voor de spam en dat ik weer iets post, maar het blijft toch kriebelen. 😅 Mijn LG OLED77GX is nog steeds een prachtige tv, maar ik merk dat ik vaker denk: “Is dit het nog wel?” Ik wil iets nieuws dat helderder is, beter upscale’t (AI), meer impact heeft bij HDR-content én misschien alvast wat groter is (83”) voor mijn volgende huis over een paar jaar. Zeker nu Black Friday eraan komt, wil ik goed geïnformeerd zijn.
⸻
Wat is je budget?
Tot ongeveer €5.000. Als er écht iets uitzonderlijks is, mag het iets erboven liggen, mits futureproof.
⸻
Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ……
Vooral films en series kijken via streamingdiensten (Netflix, Disney+, HBO Max, etc) en veel NHL kijken via DAZN/NHL.tv. Ik gebruik een soundbar, dus interne speakers zijn minder belangrijk.
Belangrijk voor mij:
• Zeer goed HDR-beeld (helderheid, impact, kleur)
• Mooie zwartwaarden zonder black crush
• AI-upscaling van HD-content (veel content is nog geen native 4K)
• Minder reflectie dan mijn huidige LG GX
• Eventueel groter formaat (83”) als dat past bij de ruimte
⸻
Wat heb je zelf al gevonden?
Mijn huidige tv is de LG OLED77GX (2020). Mogelijke upgrades:
• LG G5 (2025) – MLA-WOLED, erg helder (~2300 nits), Dolby Vision, goed OS
• Samsung S95F (2025) – QD-OLED (alleen t/m 77”), hoge piekhelderheid, matte coating (Glare Free), 165Hz, top voor HDR
• 83” S95F gebruikt géén QD-OLED maar standaard WOLED → dat weerhoudt me
• Sony Bravia 9 || – Alleen tot 65” (helaas geen 77 of 83) —> die valt dan af.
⸻
Welke vragen heb je hier nog over?
1. Past 83 inch goed bij mijn kijkafstand?
→ Vanaf muur tot voorkant bank is 3,20m, met nog ±50cm zitkussen erbij waar ik tegenaan zit. Dus ~3,70m totaal.
2. Wat is op dit moment de beste OLED-tv in 83 inch? En welke als ik bij 77” blijf?
3. Wat zijn de concrete praktijkverschillen tussen mijn LG GX en bijv. de LG G5 of Samsung S95F? Niet alleen specs, maar wat zie ik echt in beeld?
4. Heeft het zin om te wachten tot 2026? Komt er dan (realistisch gezien) een 83” QD-OLED met matte coating?
5. Heeft een Apple TV 4K box echt meerwaarde naast een high-end smart-tv?
→ Ik hoor dat Dolby Vision via Apple TV box vaak beter werkt dan via de ingebouwde apps van de tv zelf. Klopt dat? Is het het waard? Zijn er andere voordelen (snellere UI, betere upscaling)?
⸻
Alle hulp, adviezen en ervaringen zijn welkom en ik wil gewoon een weloverwogen keuze maken. 🙏
Thanks alvast!
Marcel