Nieuwe tv kopen (huidige tv LG77GX 2020)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• marsmars
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21-09 09:24
Ik zoek een?
Een nieuwe OLED-tv, 77” of 83”, ter vervanging van mijn LG OLED77GX.

Hi allemaal,
Sorry voor de spam en dat ik weer iets post, maar het blijft toch kriebelen. 😅 Mijn LG OLED77GX is nog steeds een prachtige tv, maar ik merk dat ik vaker denk: “Is dit het nog wel?” Ik wil iets nieuws dat helderder is, beter upscale’t (AI), meer impact heeft bij HDR-content én misschien alvast wat groter is (83”) voor mijn volgende huis over een paar jaar. Zeker nu Black Friday eraan komt, wil ik goed geïnformeerd zijn.

Wat is je budget?
Tot ongeveer €5.000. Als er écht iets uitzonderlijks is, mag het iets erboven liggen, mits futureproof.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ……
Vooral films en series kijken via streamingdiensten (Netflix, Disney+, HBO Max, etc) en veel NHL kijken via DAZN/NHL.tv. Ik gebruik een soundbar, dus interne speakers zijn minder belangrijk.
Belangrijk voor mij:
• Zeer goed HDR-beeld (helderheid, impact, kleur)
• Mooie zwartwaarden zonder black crush
• AI-upscaling van HD-content (veel content is nog geen native 4K)
• Minder reflectie dan mijn huidige LG GX
• Eventueel groter formaat (83”) als dat past bij de ruimte

Wat heb je zelf al gevonden?
Mijn huidige tv is de LG OLED77GX (2020). Mogelijke upgrades:
• LG G5 (2025) – MLA-WOLED, erg helder (~2300 nits), Dolby Vision, goed OS
• Samsung S95F (2025) – QD-OLED (alleen t/m 77”), hoge piekhelderheid, matte coating (Glare Free), 165Hz, top voor HDR
• 83” S95F gebruikt géén QD-OLED maar standaard WOLED → dat weerhoudt me
• Sony Bravia 9 || – Alleen tot 65” (helaas geen 77 of 83) —> die valt dan af.

Welke vragen heb je hier nog over?
1. Past 83 inch goed bij mijn kijkafstand?
→ Vanaf muur tot voorkant bank is 3,20m, met nog ±50cm zitkussen erbij waar ik tegenaan zit. Dus ~3,70m totaal.
2. Wat is op dit moment de beste OLED-tv in 83 inch? En welke als ik bij 77” blijf?
3. Wat zijn de concrete praktijkverschillen tussen mijn LG GX en bijv. de LG G5 of Samsung S95F? Niet alleen specs, maar wat zie ik echt in beeld?
4. Heeft het zin om te wachten tot 2026? Komt er dan (realistisch gezien) een 83” QD-OLED met matte coating?
5. Heeft een Apple TV 4K box echt meerwaarde naast een high-end smart-tv?
→ Ik hoor dat Dolby Vision via Apple TV box vaak beter werkt dan via de ingebouwde apps van de tv zelf. Klopt dat? Is het het waard? Zijn er andere voordelen (snellere UI, betere upscaling)?

Alle hulp, adviezen en ervaringen zijn welkom en ik wil gewoon een weloverwogen keuze maken. 🙏

Thanks alvast!

Marcel

Alle reacties

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:47
Ik heb de 83 inch Sony A90J gehad en nu vervangen door een Sony 77A95L.

Reden is vrij simpel: de 83 inch past niet in de nieuwe wandkast. Ik heb gewoon de bank wat naar voren gezet om het te compenseren.

1. Upscaling versus maat

Wat ik heb bemerkt is dat 77 inch wel de sweetspot is waarop minder (1080 ) materiaal er nog goed en scherp uitziet. Op een 83 inch vind/vond ik dat er echt softer uitzien. Op een kijkafstand van 3,7 mtr is dat wel iets om even naar te kijken in een winkel etc.
De technische reden is vrij simpel: een 4k oled heeft 3840 x 2160 pixels, die verdeeld worden over een oppervlakte. Of het nu een 55” of een 65 of 77 inch oled is, ze hebben allemaal dezelfde hoeveelheid pixels maar bij een grotere tv zit daar gewoon meer ruimte tussen.

2. Nieuwe techniek /HDR

Je gaat er zeker op vooruit. De huidige generatie oled’s hebben een hogere helderheid en piekhelderheid. Upscaling en vooral kleuren zijn beter dan “vroeger”.

Mijn persoonlijke keuze:

1. Panasonic 77 Z90B of 77 Z90A
2. LG 77 G5 of 83 G5
3. Samsung 77 SF95 F of 83 SF95F

De LG kent wat probleempjes (floating black, near posterization in HDR etc.) en Samsung vind ik altijd wat kunstmatig. Of de problemen met LG verholpen zijn of nog steeds bestaan, zou ik niet weten maar ze waren er destijds niet blij mee.
Wil je toch een 83 inch scherm, dan kan je alleen maar kiezen tussen LG of Samsung.

3. QD oled
Sony had een QD oled (de A95L), die kan je nog krijgen in 77 inch maar het is een model (topmodel) uit 2022 ofzo. Ik wilde persé een QD van Sony vanwege de betere kleuren groen en rood. Er is nog wel een nieuw model van Sony met QD oled maar die gaat maar tot 65 inch en valt dus af.

Samsung heeft ook nog QD in zijn S95F modellen zitten met betere kleuren groen en rood. Maar ik vind zelf het beeld altijd wat too much op de 1 of andere manier.

QD oled wordt dus schaars.

Maar het verschil in kleur vergeleken met een topmodel van LG of Panasonic is niet erg groot, zeker als je ze niet naast elkaar kan zien.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:22

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De nieuwe televisies zijn beter, maar bedenk wel dat je duizenden euro's gaat uitgeven om hetzelfde plaatje terug te krijgen: Een GX is voor gewoon SDR HD-beeld, wat het meeste beeld is dat we bekijken, volledig adequaat. Je moet echt 4K-materiaal in HDR hebben om goed voordeel uit de betere specificaties te halen.

83" is enorm groot. In beginsel bepaalt je interieur of het een goed idee is. Voor 3,20m zou ik eerder 65" aanraden.

Het is niet bekend wat er in 2026 gaat gebeuren. Ik verwacht geen 83" mat QD-OLED-paneel, omdat Samsung deze schermmaat van LG betrekt. Het kan dus alleen als Samsung ook 83"-panelen gaat maken, maar Samsung heeft niet de multi model glass techniek die LG gebruikt om meerder schermmaten in een enkel moederglas te produceren. Voor Samsung een dure hobby dus en daarbij speelt dat Samsung de investeringen in televisiepanelen wil verminderen. Samsung zal waarschijnlijk zijn bestaande panelen incrementeel verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagles
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 02:55
Ik heb vandaag een 83 inch LG C4 gekocht, met een LG 77 inch C3 in bezit die ik nu nog gebruik tot 83 inch levering. Persoonlijk zou ik echt altijd aanraden voor zo groot mogelijk te gaan. En vergeet niet dat 77 en 83 meer scheelt dan het lijkt, het is uit mijn hoofd namelijk 76.5 inch en 83.4 inch dus bijna een inch extra kado. Kijk eens op Youtube als ze de 77 en 83 naast elkaar zitten, je zult echt met verbazing constateren dat het verschil veel groter is dan je dacht.
Ik ben van een 55, via een 65 naar een 77 gegaan, en sinds vandaag naar een 83 inch. Voor mij is groter elke keer zo goed bevallen dat ik nóg groter wilde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Even los van dat écht futureproof IMHO niet bestaat in techniek; ga gewoon kijken in een winkel. Ik zit op vergelijkbare afstand naar een G4 83” te kijken en van mij mag het groter. Maar budget liet dat niet toe..

Maar voor €5K.. ga niet af op online verhaaltjes en ga simpelweg kijken. Wie weet vind je het antie reflectie matte scherm wel erg lelijk. Op basis van mijn ervaring hoef ik geen mat OLED scherm (of welk mat scherm dan ook). Er is een reden dat de meeste schermen hoogglans zijn, dat heeft zijn redenen, maar dat wilt niet zeggen dat dit voor jouw wel of niet beter is.

Ik zou in jouw geval 2 jaar wachten en ná de verhuizing een nieuwe TV kopen. Scheelt ook kans op schade bij verhuizing.

[ Voor 9% gewijzigd door Thalaron op 23-09-2025 06:51 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW