Het digitale kamercorrectie ervaringen/discussie Topic

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

Audione0

Strijdt der titanen

Topicstarter
Digital room correction, van meetmicrofoon tot magie in de woonkamer.

Na een herindeling van onze woonkamer en het opnieuw managen van de speakerkabels, kwam ik weer uit bij een oude bekende: digital room correction. Een onderwerp dat bij hifi-liefhebbers vaak vragen oproept, maar ook verrassend veel discussie oplevert maar ook nuance verdient. Want wat doet het nou écht met je geluid? En hoe ver wil je gaan in het tunen van je ruimte, digitaal?
In dit topic wil ik graag ervaringen, (en volgens mij bestaat deze nog niet) inzichten en praktische tips verzamelen over digitale kamercorrectie. Niet als een droge opsomming van systemen, maar als een levendige uitwisseling tussen mensen die met hun oren én hun hoofd luisteren maar tevens graag willen tweaken en proberen.

Wat verstaan we onder digital room correction?
Kort gezegd: het corrigeren van akoestische problemen in je luisterruimte via software. Denk aan reflecties, staande golven, basproblemen, allemaal zaken die je luidsprekers niet zelf kunnen oplossen (of misschien wel, maar hier heb ik geen kennis van). Met een meetmicrofoon en slimme algoritmes kun je die invloed van de kamer deels neutraliseren. Het resultaat? Meer rust, meer detail, en soms zelfs een herontdekking van je eigen set.

Er zijn inmiddels flink wat opties op de markt, elk met hun eigen filosofie:
• Dirac Live - voor wie fasecorrectie en precisie zoekt
• RoomPerfect – behoudt het karakter van je luidsprekers
• REW + Convolver – DIY voor de avontuurlijke tweaker
• Audyssey, ARC, YPAO, MCACC – ingebouwd in veel AV-receivers
• miniDSP – flexibel en modulair

Zelf werk ik met Dirac live, incl bass management @ een Arcam AVR 5, wat een flinke leercurve heeft maar ik merk dat de combinatie van meting en subjectieve fine-tuning al een wereld van verschil maakt. Maar het blijft een zoektocht: hoe meet je goed, wat corrigeer je wel of niet, en hoe voorkom je dat je de ziel uit je muziek of film haalt?

Waar ik benieuwd naar ben en doel van dit topic:
• Hoe hebben jullie room correction toegepast in jullie setup?
• Welke software of hardware gebruiken jullie, en waarom?
• Zijn er momenten geweest waarop je dacht: “Nu klopt het écht”?
• En misschien ook: wanneer heb je het juist weer uitgezet?

Zelf ben ik nog aan het ontdekken in het meten via Dirac live, als ik hiermee klaar ben zal ik mijn bevindingen en metingen delen.
Bonuspunten voor foto’s van je meetopstelling, screenshots van je filters of diagrammen van je frequentierespons. Maar ook zonder meetmicrofoon ben je welkom, want luisteren blijft uiteindelijk ook gewoon een menselijk vak en dat is wat natuurlijk (na het meten en tweaken) het leukste is :P
Laat van je horen, deel je ervaringen, en wie weet helpen we elkaar naar een nóg betere luisterervaring. Want zoals altijd geldt: meten is weten, maar luisteren is begrijpen.

[ Voor 2% gewijzigd door Audione0 op 20-09-2025 23:33 . Reden: room correction ipv kamercorrectie ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:20

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Er was wel dit topic, al weer even geleden:
Digital Room Correction - DIY
Maar gezien dat kortlopend was, lijkt het me een uitstekend idee als je jouw nieuwe topic behoudt.

Als je ook de wat bekendere term 'room correction' aan je TS toevoegt, is je topic ook voor andere mensen terug te vinden.

[ Voor 24% gewijzigd door Jorgen op 20-09-2025 19:33 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Ik had een Denon X3800H met Audyssey MultEQ® XT32 en ik vond het maar bagger, je moet eigenlijk een app kopen om de juiste instellingen aan te passen.
Dirac Live is mogelijk maar kost 1/3e van deze receiver dus nooit gedaan.

Uiteindelijk weer voor mijn oude liefde gegaan met een Anthem, ARC is een stuk eenvoudiger en klinkt voor mij een stuk beter. de Denon had tientallen extra opties waar je maar mee blijft prutsen, de Anthem klinkt gewoon goed uit de doos.