Halloween + pneumatiek (cylinder) vraag

Pagina: 1
Acties:

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-09 14:21

xces

To got or not to got..

Topicstarter
Binnenkort is het weer halloween; ik heb vorig jaar een pneumatische cillinder gekocht met een bore size van 40mm en een stroke van 800mm. Ik heb het vandaag voor de eerste keer aangesloten, maar om eerlijk te zijn is het effect niet wat ik had gehoopt.

Wat ik wilde bereiken is om het geheel in de bosjes te plaatsen, en op basis van een PIR/ESP32+relais omhoog te laten schieten. Dat is ook de reden dat ik voor de 800mm stroke size had gekozen. De snelheid van de cilinder is echter niet bijster snel, het schiet niet omhoog zeg maar wat ik wel gehoopt had.

Kan ik op 1 of ander manier er een hefboom van maken zodat ik deze cilinder kan gebruiken, of moet ik met een eventuele kleiner cilinder werken die een bore size van 16mm of 20mm heeft icm en een lengte van 20cm of 30cm en er dan een hefboom van maken?

Ik ben niet vanuit mezelf thuis in hefbomen en pneumatiek (deze pagina heeft me al veel geleerd) maar ik zou er graag wat meer over willen weten, in de hoop dat jullie mij een beetje in de richting kunnen helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:40

Illusion

(the art of)

Ik verwacht dat elke cylinder prima is, maar dat je het vooral in debiet van je compressor en de doorlaat van de kleppen moet zoeken.

Heb je foto’s en typenummers van alles wat je er nu omheen hebt zitten?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Begin eens met welke type cilinder je hebt, er zijn er met schroeven om het luchtdebiet en de luchtrem op het einde te regelen.
Als die bijna dichtstaan is het traag.
Daarnaast nog welke luchtdruk gebruik je en wat voor ventiel.

Als ik hier een 40mm luchtcilinder gewoon op druk zet met 8mm slangen dan schiet hij sneller uit dan zijn schaduw zeg maar.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Eerste test die ik zou doen, hoe zit het qua kracht?

Heeft de huidige cilinder eigenlijk teveel kracht dan is een maatje kleiner geen slecht idee. Want je gaat meer lucht gebruiken bij een grotere cilinder en alles moet dan groter (slangen, valves, compressor etc)
En een lichtere setup is meestal wat sneller, totdat hij onvoldoende kracht heeft, dan zakt je snelheid weg.

Maar dit is overigens het spel bij dit soort dingen, voor je het weet heb je een hele collectie aan spullen liggen, omdat je vooraf niet exact weet wat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-09 14:21

xces

To got or not to got..

Topicstarter
Ik heb deze cilinder. Er zit een schroefje met een 'volume' symbool bij, maar die doet vrij weinig.
- Bore: 40 mm, Stroke: 800 mm
- Action Type: Double Acting; Rod Type: Single Rod
- Port Size: PT1/4"; Piston Port Size: M12x1.25
- Max. working pressure 110/kgf/cm²
- Weight: 3060 g

En daarbij deze 5/2 magneetklep. Momenteel nog de 220v versie, maar dit zal een 12v versie kunnen worden:
- Product Name: 2 Position 5 Way Solenoid Valve
- Coil Voltage: AC 220 V
- Port size: Air intake (P) = 1/4 inch PT; air outlet (A B) = 1/4 inch PT; air outlet (R S) = 1/8 inch PT
- Pressure range: 25-116 psi (0-0.8 MPa); valve CV: 0.78

Er zitten luchtdempers (van die gouden dopjes) op de magneetklep, als ik die eraf haal gaat het sneller. Qua luchtdruk geeft mijn compressor ongeveer 6 bar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:07

Kheos

FP ProMod
Heb je een schema van hoe die cilinder is aangesloten op hetgeen je wil verplaatsen?
Als dat gewoon op en neer gaat, dan gaat die inderdaad traag gaan. Maar als je die met een scharnier laat werken zet je de lengte van die cilinder om in de scharnier snelheid.
Dus gaat je spook of whatever niet op en neer, maar van horizontaal naar verticaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
xces schreef op maandag 22 september 2025 @ 14:21:
[...]

Ik heb deze cilinder. Er zit een schroefje met een 'volume' symbool bij, maar die doet vrij weinig.
- Bore: 40 mm, Stroke: 800 mm
- Action Type: Double Acting; Rod Type: Single Rod
- Port Size: PT1/4"; Piston Port Size: M12x1.25
- Max. working pressure 110/kgf/cm²
- Weight: 3060 g

En daarbij deze 5/2 magneetklep. Momenteel nog de 220v versie, maar dit zal een 12v versie kunnen worden:
- Product Name: 2 Position 5 Way Solenoid Valve
- Coil Voltage: AC 220 V
- Port size: Air intake (P) = 1/4 inch PT; air outlet (A B) = 1/4 inch PT; air outlet (R S) = 1/8 inch PT
- Pressure range: 25-116 psi (0-0.8 MPa); valve CV: 0.78

Er zitten luchtdempers (van die gouden dopjes) op de magneetklep, als ik die eraf haal gaat het sneller. Qua luchtdruk geeft mijn compressor ongeveer 6 bar.
Naar beneden gaat hij wel door het gewicht toch?
Dus dan maar één kant van de cilinder aansluiten de andere kant laat je gewoon open.
Om te proberen kun je even die slang van de cilinder halen en dubbel knikken dan is het ventiel doormiddel van die slang "afgedopt"
Kijken hoe snel hij dan uit wil schuiven.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Pagina: 1