Opbouw stopcontact plaatsen en verlengen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Daniel4589
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 17:07
Goedendag allen,

Ik wil graag een opbouw stopcontact plaatsen en een nieuw opbouw stopcontact gaan plaatsen.
Vanuit de lasdoos ligt er nu een los stopcontact op de grond, helaas door de vorige bewoner zo gerealiseerd en ik wil het zo goed mogelijk nu gaan doen.

Dus vanuit de lasdoos en nieuw opbouw stopcontact plaatsen en ook degelijk aan de muur vastzetten.

Vanuit de lasdoos een nieuwe kabel trekken die dan naar een nieuw opbouw stopcontact gaat voor de nieuwe situatie.

Eigenlijk niet een hele moeilijke klus, alleen de vraag is eigenlijk welke draad hiervoor gebruikt moet worden. Dit gezien de nieuwe kabel niet in de muur gefreesd kan worden maar met een kabelgootje bovenop de plint zal moeten komen. Alleen nu las ik dat VD draden niet in een kabelgootje los mogen liggen en dat vmvl kabel niet gebruikt mag worden om stopcontacten te verlengen als permanente oplossing.

Maar nu zie ik eigenlijk de bomen door het bos niet meer wat wel en niet mag.

Hopelijk jullie expertise hierop.

Bedankt alvast.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UC6JV5kQybNFxj2wYvbd9qyNRWM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p8kvevZGkxM6YkIDyd4t6vV3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dBxenHOYpco56EW1HyPAY6ntrDI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xfdk6mmRFR9yCaQ12F4AzCUc.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:48
YMVK kan je hier prima toepassen:
- Kroonsteentjes vervangen door WAGO lasklemmen
- YVMK langs de muur, evt in een pijpje naar beneden
- Aansluiten op een opbouw WCD
Idealiter zou je dan ook de doos in de muur nog kunnen voorzien van een degelijke afdekplaat, maar dat lijkt niet mogelijk zonder een deel van het keukenblad weg te halen.

Voor het stopcontact aan de andere kant van de keuken vraag ik me af je hiermee de mooiste oplossing krijgt: het zal nog wel een uitdaging om van de plint netjes onder het keukenbok te komen.
Hoeveel hak- en breekwerk ben je bereid om te doen?

Spel en typfouten voorbehouden

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Gewoon VD in Attema P25 goot. Dat mag.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Daniel4589
FredvZ schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 15:00:
YMVK kan je hier prima toepassen:
- Kroonsteentjes vervangen door WAGO lasklemmen
- YVMK langs de muur, evt in een pijpje naar beneden
- Aansluiten op een opbouw WCD
Idealiter zou je dan ook de doos in de muur nog kunnen voorzien van een degelijke afdekplaat, maar dat lijkt niet mogelijk zonder een deel van het keukenblad weg te halen.

Voor het stopcontact aan de andere kant van de keuken vraag ik me af je hiermee de mooiste oplossing krijgt: het zal nog wel een uitdaging om van de plint netjes onder het keukenbok te komen.
Hoeveel hak- en breekwerk ben je bereid om te doen?
Dank je wel voor het snelle antwoord, vanuit de lasdoos werk ik het netjes weg naar het opbouw stopcontact met wago klemmen. Hak en breekwerk is nu geen optie helaas

Die afdekplaat gaat helaas niet lukken gezien dit niet is aangepast met plaatsen van de keuken helaas. Maar kan het wel zo netjes mogelijk maken.

Maar voor mijn beeldvorming VMVL kabel nag niet gebruikt worden hiervoor? Gezien de stugheid en dikte van de YVMK kabel?

• Daniel4589
Dus daar mogen dan 3 losse draden in liggen? Las namelijk dat dit niet mocht ivm warmte/hitte ontwikkeling.

Wil het namelijk zo goed mogelijk doen dit keer en geen 620 euro moeten betalen voor een elektricien die mij die offerte gaf 8)7

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ja, dat mag gewoon, er mag zelfs 5x 2,5mm2 in. Kun je makkelijk zelf doen, 620 euro neer moeten leggen voor die 2 meter slaat nergens op. Die elektricien is een laaienlichter.

@Daniel4589 Het is wel belangrijk dat je met P25 zorgvuldig werkt om te voldoen aan noot a in onderstaande tabel. Dus geen goot in verstek leggen maar de juiste hoek- en koppelstukken gebruiken en kieren in de goot of het deksel voorkomen.
Zie hiervoor deze site.
Afbeeldingslocatie: https://www.elektroraad.nl/sites/default/files/Tabel%2052.A.1.%20installatiemethoden.png

[ Voor 58% gewijzigd door evilution op 20-09-2025 20:03 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:48
Daniel4589 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 15:17:
Maar voor mijn beeldvorming VMVL kabel nag niet gebruikt worden hiervoor? Gezien de stugheid en dikte van de YVMK kabel?
VMVL is bedoeld om apparaten mee aan te sluiten. De meeste WCD gaan er vanuit dat er aders/draden met een solide kern worden gebruikt om de spanning aan te sluiten. Bij gebruik van de soepele aders van een VMVL gaat dat of niet passen of de kans op "slecht contact" wordt een stuk groter.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel4589
Super bedankt allemaal, heb het gisteren aangesloten en de juiste hoek gebruikt mbt de goot.
Sorry voor de mindere kwaliteit foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z0G1RaQmMTjm4HRRs56lJzVcZvY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lJYLrxWHzCx3Ezke8lNL8dI1.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1