TP-Link: Omada of Deco systeem

Pagina: 1
Acties:

• daniel-rwd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:13
Hallo allemaal,

Graag zou ik het (draadloze) netwerk thuis willen verbeteren. Ik heb een redelijk standaard situatie denk ik maar ik kom er toch niet helemaal uit welke route te bewandelen. De Deco keuze is wat meer plug and play maar daardoor minder toekomst bestendig door gemis aan instellingen? Omada biedt veel uitbereiding en meer instellingen.

Huidige situatie:
Jaren 30 woning met houten vloeren, meterkast naast de voordeur. Tussen meterkast en zolder kan ik gemakkelijk een kabel trekken in een lege mantelbuis.
Odido glasvezel met standaard Zyxel modem (2 jaar oud)
Op het modem zit bekabeld aangesloten een Synology NAS, Home Assistent PC, Fibaro en Hue bridge

Reden van de aanpassing is geen wifi bereik op zolder, wordt een thuiswerkplek. Daarnaast is een beter wifi signaal op het terras wel wenselijk. Normaal en gast wifi en verder op dit moment geen eisen wat instellingen betreft.

Optie 1: TP link deco x50 3 pack 176 euro
https://tweakers.net/pricewatch/1785238/tp-link-deco-x50-3-pack.html
a. Zyxel behouden en deco`s alleen gebruiken als wifi netwerk
b. Zyxel weg, 1 node als router, dan een switch toevoegen voor LAN aansluitingen

Optie 2: TP link Omada ER706W 133 euro + twee AP`s
https://tweakers.net/pricewatch/1996462/tp-link-omada-ax3000-gigabit-vpn-router.html
Zyxel er uit en dan een aantal AP`s er bij, kan met 1 AP minder uit omdat de router ook wifi zend
Controller er bij aanschaffen? EC200 tp link 87 euro

Optie 3: TP link Omada ER7212PC 158 euro + drie AP`s
https://www.routershop.nl/p/tp-link-tl-er7212pc-omada-vpn-router-switch-met-controller-79169
Mooie alles in 1 oplossing, uitbreiden met AP`s

3b, TP link Omada ER7212PC V2 217 euro + drie AP`s
https://www.routershop.nl/p/omada-by-tp-link-er7212pc-v2-gigabit-multi-wan-vpn-router-met-ingebouwde-controller-90511

Niet iedereen is te spreken over de eerste versie van de er7212pc, de V2 is net uit dus die "moet" je dan eigenlijk wel nemen maar dan vind ik het bij elkaar wel duur worden..

De AP`s voor de Omada zou bijvoorbeeld een EAP235 wall kunnen zijn a 50 euro per stuk
https://tweakers.net/pricewatch/1510546/tp-link-eap235-wall.html

- Ik ben erg benieuwd wat jullie advies zou zijn, dat kan natuurlijk ook iets anders zijn dan ik genoemd heb
- Uniquiti leek me snel erg duur te worden dus vandaar de TP link keuze
- EAP235 goede keuze? Werkt dit ook vanuit een kast of moet het echt vrij hangen om goed te werken
- Controller noodzakelijk/ te adviseren in het Omada systeem?

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Hier ex TP-Link gebruiker (aantal EAP-245, met OC200 controller, Omada switch en router).
Het is prima spul. Jaren plezier gehad. Maar aangezien je nog geen TP-Link collectie hebt.

Misschien HPE Instant On iets?

AP21 redelijk betaalbaar.

Nog makkelijker en sneller te configureren dan TP-Link & controller niet nodig die zit ingebouwd.

Zyxel router wifi uit en HPE Instant On word je WiFi.
Reden van de aanpassing is geen wifi bereik op zolder, wordt een thuiswerkplek. Daarnaast is een beter wifi signaal op het terras wel wenselijk. Normaal en gast wifi en verder op dit moment geen eisen wat instellingen betreft.
Bij HPE Instant On Gasten WiFi zo up en running zonder gedoe met vlannen en firewall regels.

Deco. Geen ervaring mee maar veel minder pro dan Omada en HPE Instant On.

HPE Instant On zo in te richten dat het set en forget word. Dus automatisch firmware updates.

Tot slot
Controller noodzakelijk/ te adviseren in het Omada systeem?
Nee, maar controller vooral nodig als je makkelijk wilt maken met instellen, updaten en overspringen op APs.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

• daniel-rwd
Bedankt voor je reactie, nooit van gehoord, ik ga me inlezen over de HPE Instant On !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Omada en Deco zijn beide managed WiFi. Odido biedt ook managed WiFi aan met hun Zyxel platform. Regel #1 van managed WiFi: geen systemen mixen. Dus ofwel alles Zyxel houden, danwel WiFi uit op de Zyxel zo niet hele router (geen modem, je hebt immers glas.... sowieso goed idee om te melden exact welke "standaard" je gekregen hebt) vervangen door iets van ander systeem.
Normaal en gast wifi en verder op dit moment geen eisen wat instellingen betreft.
GastWiFi is een simpel klinkende requirement waar een enorme adder onder het gras kan zitten zodra je meerdere AP's gaat gebruiken ipv alleen WiFi op de router.

Op de router is het technisch simpel om te implementeren, twee aparte NAT chains die naar de WAN gerouteerd worden. Daarmee is geborgd dat gastnetwerk en eigen netwerk gescheiden zijn. Een knopje omzetten en klaar.

Maar als je met meerdere AP's gaat werken, moet je dus ook op de verbinding tussen je router en die andere AP verkeer scheiden. Ook geen rocket science, maar wel even stapje omhoog qua complexiteit: je moet (minimaal) twee VLANs op je netwerk definieren, eentje voor bewoners en eentje voor gasten. Vervolgens een trunk van router naar AP('s) waar de VLANs tagged zijn, dan de twee SSIDs (bewoners vs gast) untagged toewijzen aan de twee VLANs.Tenslotte moet je je overige switch/routerpoorten untagged lid maken van de bewoners-VLAN.

Deco en Zyxel bieden net zo'n makkelijke knopje aan en doen dit onder de motorkap.
Met Omada mag je dit zelf instellen. Flink wat extra werk. Voordeel is dat je veel flexibeler kunt zijn in toewijzingen.

Alternatief: hou gastennetwerk op de WiFi van de Zyxel router en verbind je eigen apparaten met je eigen gekozen WiFinetwerk. Dan hoef je niet met VLANs te rommelen. Betekent wel dat je de Zyxel router moet houden.
- Ik ben erg benieuwd wat jullie advies zou zijn, dat kan natuurlijk ook iets anders zijn dan ik genoemd heb
- Uniquiti leek me snel erg duur te worden dus vandaar de TP link keuze
- EAP235 goede keuze? Werkt dit ook vanuit een kast of moet het echt vrij hangen om goed te werken
- Controller noodzakelijk/ te adviseren in het Omada systeem?
Je neemt hier gelijk aan dat je een eigen router nodig hebt. Dat kan, en dat moet zodra je met VLANs wilt rommelen, maar als je tevreden bent met de routerfunctionaliteit van de naamloze Zyxel die je daar hebt en alleen WiFi anders wilt doen, dan kun je prima die Zyxel router houden en alleen WiFi vervangen. Dan heb je ook geen router nodig en vallen kosten mee, waarbij Ubiquiti's UniFi (let op: ze hebben meerdere productreeksen die niet onderling samenwerken, dus specificeren van UniFi is wel zo relevant) of HPE Aruba's InstantOn niet meer zoveel duurder zijn.

Verder zou ik anno 2025 geen legacy WiFi-5 spul als de EAP235 meer kopen. Het gaat daarbij niet zozeer om de prestaties (voor 99% van gebruik is zelfs WiFi-4 nog prima mits van voldoende dekking voorzien) maar omdat chipfabrikanten ondersteuning voor de chipsets op gegeven moment gaan staken. WiFi-5 is ondertussen meer dan 10 jaar oud en ronduit EoL. Grote risico dus op stopzetten van security updates binnen een aantal jaar. Ik zou niets ouders dan WiFi-6 aanraden op dit moment, ongeacht je eisen.

Tenslotte zou ik in-wall zaken afraden. Ja, het is netter weggewerkt, maar WiFi werkt het beste met vrije line-of-sight; je wilt zo min mogelijk obstakels hebben tussen je AP(s) en de clients, liefst helemaal geen. Dat betekent dat je je AP's zo hoog mogelijk wilt hangen zodat ze boven meubels uitkomen, liefst middenin een ruimte; het is niet voor niets dat prosumer en enterprise spul overwegend ceiling-mount is. Is dat niet haalbaar, dan is muurmontage nog acceptabel, maar je wilt juist ook naar de zijkanten kunnen stralen.

Wall-mount is eigenlijk vooral bedoeld voor ruimtes met dermate zware muren dat je in iedere ruimte een AP nodig hebt, maar binnen de ruimte weinig obstakels zijn. Jij wilt een woning met meerdere kamers met een beperkt aantal AP's bedienen. Dat is een prima uitgangspunt, maar kies dan ook hardware dat ervoor gemaakt is. Bij Omada zou ik naar de EAP610 kijken bijvoorbeeld. Wil je toch per se iets op muur monteren, pak dan tenminste WiFi-6 (EAP615wall)

Oslik blyat! Oslik!

• daniel-rwd
Bedankt voor je input!

Zyxel T 56

Als de ap`s het best in het zicht en hoog gemonteerd worden dan is het lastig daar een op een nette manier een lan kabel te krijgen.. zonder kabel en dus draadloos mesh vs ap`s in de kast en wel bedraad

Zyxel houden en AP(`s) toevoegen is ook een idee ja.
unifi u6+ / u7 kost rond de 93 euro
HPE ap21 78 euro, AP102euro

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Kan en ga je alle (incl outdoor) accesspoints bedraad aansluiten?

CISSP! Drop your encryption keys!

• daniel-rwd
Binnenshuis was dat wel het plan, voor buiten moet ik nog even een oplossing bedenken

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ok dan kan beide
Een omada zou ik kopen als ik met zaken als vlans/getweak aan de gang wil

Een deco gewoon plug en play wifi. Gasten wifi heb je overigens ook op deco.

Qua toekomstbestendigheid/snelheid/bereik ga je geen verschil maken. Omdat je ze bedraad aansluit heb je iig geen tri-band nodig en volstaat een deco x10/x20/x50/be25. Die kanje dan combineren met een x50-outdoor

Afhankelijk van de snelheden die je wenst (en afhankeijl van je client kunt ) behalen kun je iets kiezen.
De standaard goto keus was met wifi 6 een deco x50. De x10/20 zijn wat goedkopere varianteren hierop.
Be25 is een beetje het x50 model van de wifi7 lijn (wel zonder 6ghz)

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1