Wasbak PP naar riool PVC, hoe?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Mijn vraag
Ik zit in mijn keukenkastje met de aansluiting van de wasbak naar het riool in mijn maag. De aansluiting is vanuit volgens mij 1½" PP naar 40mm PVC en dat is nooit goed aangesloten. Daar komt nu bij dat de PVC sifon die daar direct onder zit gescheurd is in de lengte, iets boven de schroefdop, en dus sowieso vervangen moet worden. Ik wil dit graag 'goed' doen maar ik kom tot de conclusie dat ik echt geen idee heb hoe ik dat het beste moet aanvliegen.

Koop ik een 1½" PP naar 40mm PVC verloop?
Koop ik een inzetrubber (ergens..)?
... ?

Wat foto's van de situatie
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/original/68/38/1b50a7d2cd045b2e52c1d96bac96.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/original/5a/67/650ae36a928ccaa416785b1741a1.jpeg

De aansluiting in de PP komt van de vaatwasser. Het PVC buisje dat op de achtergrond langs de wand loopt komt van de Quooker overloop.

Edit:
Ik ben me bewust dat alle PVC die nu onder de wasbak tot aan het Y-stuk zit weg moet en ik helemaal opnieuw moet beginnen. Dat is het probleem niet, gaat mij vooral om het stuk PP goed/waterdicht aansluiten op de PVC, ergens in de keten.

[ Voor 10% gewijzigd door lolgast op 20-09-2025 09:53 ]

Alle reacties

• Gotenx
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12:59
Door bijvoorbeeld dit sifon toe te passen. De wartel past op je huidige aansluiting (je huidige VW aansluiting vervalt dus). Je zal enkel moeten zorgen dat je het pvc aanpast zodat er een stukje 40mm buis gecreëerd wordt waarop je het sifon dan weer kan aansluiten (en natuurlijk de quooker daarachter weer opnieuw aansluiten.)

[ Voor 3% gewijzigd door Gotenx op 20-09-2025 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-09 22:59
PP op PVC werkt het beste met een manchetsok, of een verlooprubber
Wel even de juiste diameters erbij pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:29
ah ja dit heb ik ook en stond nog op het lijstje om te fixen. Bedankt voor de reminder!

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
MzKzM73 schreef op zondag 21 september 2025 @ 08:30:
PP op PVC werkt het beste met een manchetsok, of een verlooprubber
Wel even de juiste diameters erbij pakken.
Zoiets zat ik van de week ook naar te kijken, maar kwam zo snel niets tegen in mijn maten (38mm PP naar 40mm PVC). Misschien maar een stukje 50mm->40mm PVC pakken om zo'n rubber in te kunnen gebruiken dan.

Voelt wel een beetje houtje-touwtje als ik eerlijk ben, met zo'n verloop van 50 naar 40mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
koop een nieuwe keukensifon welke je dan met de wartel op 40mm kan draaien.. en ja dan moet je nog verlopen naar 50 maar goed :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-09 22:59
lolgast schreef op zondag 21 september 2025 @ 16:59:
[...]

Zoiets zat ik van de week ook naar te kijken, maar kwam zo snel niets tegen in mijn maten (38mm PP naar 40mm PVC). Misschien maar een stukje 50mm->40mm PVC pakken om zo'n rubber in te kunnen gebruiken dan.

Voelt wel een beetje houtje-touwtje als ik eerlijk ben, met zo'n verloop van 50 naar 40mm.
Zelf een rubber verloopring 32-40 gehaald afgelopen week voor eenzelfde "probleem". Die maat hebben ze ook (let wel dat die 40mm OD is, je zult dus nog een v40mm PCV mof nodig hebben)
Pagina: 1