Vraag

• wallah
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21-09 06:29
Hoi

ik heb voor mijn off grid she shed een trobolo droogtoilet gekocht.
Ik wil de poep gaan composteren om later op het landje de weidebloem stroken te gaan bemesten.

Ik begrijp dat je mensenpoep het beste gesloten kan composteren en zuurstof 'creeert' door draaien.

Ik kwam deze draaibare compostvaten online tegen, heeft iemand ervaring met deze (en wellicht iemand die zelf om poep composteert)?

https://duurzametuinartik...qHGPrgD6LJssaAgzAEALw_wcB

Ik maak niet superveel gebruik van het toilet dus 2 vaten zou voldoende moeten zijn.
In het toilet gebruik ik 100% afbreekbare zakken en zaagsel. En cellulose wc papier.
Ik zou dan de zakjes in het vat mikken met wat extra stro en dan 1 keer per week draaien (is dat voldoende?).
Na een paar maanden zou ik vat 2 op dezelfde manier gaan gebruiken en vat 1 alleen nog draaien.
Als vat 1 dan humus is geworden zou ik dan kunnnen gaan rouleren.
Ik denk dat het 6 maand duurt voordat het humus zou zijn?

Ik slik geen medicijnen dus dat is geen issue.

Dus vele vragen! Iemand ervaring/ideeen/tips??
Dank alvast! _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
100% afbreekbare zakken zijn ramp voor compostbak, maar dat zullen we even overslaan.
Let op dat je humane poep compost niet mag gebruiken in omgeving van planten waarvan je (delen) wilt eten. Je kan hiermee namelijk pathogenen verspreiden, niet enkel direct maar ook indirect via insijpeling naar grondwater.

Goed, dan de praktijken die ze in China bijvoorbeeld gebruiken. Hier gebruiken ze de poep wel om rijstvelden te bemesten. Hoe zit dit dan? Eigenlijk precies hetzelfde. De rijst is dus ook mogelijk besmet. Maar door het voor consumptie te verhitten dood je de pathogenen die mee zijn gekomen.

De poep heeft ongeveer een jaar nodig om te composteren in een vat dat hitte vasthoudt. Dus niet 6 maanden...
Let op dat als je er biodegradeable zakjes in doet deze het proces vertragen! Je kan er dan eenvoudig 2 maanden bij optellen helaas, ondanks dat de zakjes al bijna uit elkaar vallen zodra je ze erin stopt.

Er zijn ook zakjes die niet biodegradeable zijn maar composteerbaar, dat is al heel stuk beter. Tot slot zijn er ook zakjes van sucrose, wat nog een stuk beter is.

[ Voor 20% gewijzigd door 99ruud99 op 20-09-2025 10:11 ]

• wallah
Hee bedankt!
Ik ga er de moestuin sws niet mee voeden, alleen de bloemenwijde.
Ik zal eens kijken naar de sucrose zakken.

• breadje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:30
Ons compost toilet in Zweden is na een jaar mooi zwarte grond geworden. We gebruiken daar 2 plastic tonnen die we afwisselen. Het is daar in de winter serieus onder 0, maar het is toch netjes gecomposteerd. We gebruiken geen zakken overigens, de grond is mooi zwart en goed uit de ton te kiepen na een jaar. Zakken zijn dus niet perse nodig.

• wallah
Zetmeel zou dan denk ik ook wel kunnen.

• wallah
breadje schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 10:55:
Ons compost toilet in Zweden is na een jaar mooi zwarte grond geworden. We gebruiken daar 2 plastic tonnen die we afwisselen. Het is daar in de winter serieus onder 0, maar het is toch netjes gecomposteerd. We gebruiken geen zakken overigens, de grond is mooi zwart en goed uit de ton te kiepen na een jaar. Zakken zijn dus niet perse nodig.
Dank je wel. In mijn hoofd is het wel fijner om zakken te gebruiken; maar dat zit dus echt tussen mijn oren. Ook omdat ik er soms een week niet ben.

• wallah
breadje schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 10:55:
Nog even over je antwoord.. Keer je de vaten of zoiets? Of schep je de inhoud om? En voeg je verder nog iets toe (takjes, stro oid)?

• breadje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:30
Alleen wat compost om het af te dekken. Dan draaien we het vat dicht met deksel (er zitten gaten in de zijkant geboord voor lucht). Na een jaar is het 'klaar'. We keren het dus niet om

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:44
99ruud99 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 10:09:Let op dat je humane poep compost niet mag gebruiken in omgeving van planten waarvan je (delen) wilt eten. Je kan hiermee namelijk pathogenen verspreiden, niet enkel direct maar ook indirect via insijpeling naar grondwater.
Goed gecomposteerde humane ontlasting kan gewoon in een groentetuin gebruikt worden.
Dat doen we al honderden jaren, getuige de aardewerkscherven uit de middeleeuwen die op akkers rond dorpen/steden te vinden zijn en afkomstig zijn uit de vele beerputten die destijds om de zoveel tijd leeggemaakt werden en waarvan de inhoud werd opgehaald en op de akkers verspreid. Pathogenen zitten ook in koeien- en varkensmest, die mest wordt (vaak ongecomposteerd) ook gewoon gebruikt op de akkers.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Pagina: 1