• Daby
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20-09 09:53
Ik las vandaag een artikel over het drijvende zonnepark in zee bij Egmond en de enorme milieuschade die het thans veroorzaakt: https://www.nhnieuws.nl/n...spoelen-aan-op-het-strand

Ik als een van de direct gedupeerde, het is immers ons milieu(!), en tevens belastingbetaler vraag me toch heel erg af wie zijn verantwoordelijk, wie gaat het milieu schoonmaken en wie gaat dat betalen?

Als Rijkswaterstaat ook maar een deel van de schade gaat betalen komt dat bij ons terecht.
Als energietarieven daardoor straks omhoog gaan komt het ook bij ons terecht.
Het is werkelijk te gek voor woorden.
Je krijgt zo elke keer een koekje van andermans deeg....

D’r is toch zo’n algemene en logische regel “De vervuiler betaald”?

Ik wordt hier heel erg droevig van.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Het is juist goed dat we met dit soort dingen experimenteren.
En daar gaat wel eens wat mis natuurlijk.

Als rijkswaterstaat dan de eigenaar is van dat ding dan is het logisch dat rws ook betaalt.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:13

Onbekend

...

Eerst even een linkje naar dat ding:
https://oceansofenergy.blue/hollandse-kust-noord-1-project/

Het is dus van Crosswind (Shell & Eneco joint venture), en dat betekent dat de verantwoordelijkheid en kosten daar ook op verhaald worden. Mogelijk dat de verzekering ook nog iets dekt, maar het gaat dus niet meteen naar de belastingbetaler.

Daarnaast was de capaciteit goed voor 0,5 MWh, wat ongeveer 1/5e is van wat een gemiddelde windmolen doet. Het verlies van die capaciteit valt in het niet als je dat vergelijkt met de totale hoeveelheid opgewekte energie, dus hierdoor zullen de energieprijzen niet van stijgen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12:28
Okay - er gaat wel eens iets fout, wat is het alternatief? Ken je deepwater horizon nog?

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• Daby
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20-09 09:53
Onbekend schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 09:27:
Mogelijk dat de verzekering ook nog iets dekt, maar het gaat dus niet meteen naar de belastingbetaler.
Je zegt het goed, "niet meteen naar de belatingbetaler" maar dus uiteindelijk wel...
Juup schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 09:27:
Het is juist goed dat we met dit soort dingen experimenteren.
Experimenteren okay, maar niet op zee ook al is het ver weg en ook al merk je er in eerste instantie niets van.
We hebben toch ook van de modellen waar je de kracht van het water op de dijken meet, waarom dan niet de zonnepanelen, die moeten alle stormen kunnen doorstaan!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:13

Onbekend

...

Daby schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 09:47:
[...]

Je zegt het goed, "niet meteen naar de belatingbetaler" maar dus uiteindelijk wel...
Verklaar je nader.

Overigens komt alles indirect via een belastingbetaler aan inkomsten, bijvoorbeeld direct of indirect via subsidies.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Chewmonkey
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20-09 18:22
Je probeert wat, het lukt of het mislukt en je gaat verder.
Zonder de vervuilende ruimtevaart schreven we nu nog met houtskool en kroontjespen, even gechargeerd.

*nee, de balpen is niet dankzij ruimtevaart uitgevonden, maar ik borduur graag voort op deze fabel in een metafoor.

24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik vraag me af waarom iemand het een goed idee vond om op zout water een pv park te bouwen.
Mijn ervaringen met zeewater is dat zo ongeveer alles binnen record tijd begint te oxideren.

Laat ze die innovatie uitvoeren boven land zoals parkeerterreinen, gebouwen en dat soort zaken.
En dus niet op lanbouwgrond/grond die ook geschikt was voor woningbouw om daarna pv op die huizen te plaatsen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:07

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

[...]

[...]

Experimenteren okay, maar niet op zee ook al is het ver weg en ook al merk je er in eerste instantie niets van.
We hebben toch ook van de modellen waar je de kracht van het water op de dijken meet, waarom dan niet de zonnepanelen, die moeten alle stormen kunnen doorstaan!
Ah, je hebt ervoor gestudeerd? Of heb je weleens zoiets gezien op Discovery en denk je dat je expert bent? :+
Denk je nou echt dat ze dit zomaar zonder plan of voorafgaande tests/simulaties ver in zee plempen? En het is ook niet door een storm of iets dergelijks gekomen, maar door brand (2x). Gebeurt helaas wel vaker dat PV-panelen in de fik vliegen...

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ronald.42 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 18:24:
Laat ze die innovatie uitvoeren boven land zoals parkeerterreinen, gebouwen en dat soort zaken.
Euhm, je weet dat we al heel lang op heel veel gebouwen zonnepanelen plaatsen? De reden dat ze experimenten op zee is omdat we verrekte veel oceaan hebben, veel meer dan ongebruikt land in Nederland, en mogelijk ook nog dat ze kunnen meeliften op de infrastructuur van windmolens. Ook van die dingen ze op zee bouwen, dat ook maar verbieden?
[...]

Alleen op land experimenteren dus? En als er dan een stuk grond vervuild raakt? Dan ook dat verbieden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:35
[...]
De voordelen die dit oplevert op het moment dat ze de fouten hebben opgelost komen ook bij de belastingbetaler te liggen.
[...]
Dus jij blijft liever gas en olie stoken zodat we zeker weten dat de aarde naar de klote gaat, waarbij de huidige kosten van die milieu-schade en klimaatverandering al vele malen groter zijn dan de kosten van een experiment dat een keertje niet vlekkeloos verloopt.

En daarbij, hoe denk jij dat die modellen tot stand zijn gekomen? Daar komt heel wat praktijk-data bij kijken en daarbij weet je ook pas echt of iets werkt als je het in de praktijk hebt gedaan.

Wat jij hier vraagt is dan ook precies waar ze mee bezig zijn. Door dit zo te doen weten ze wat wel/niet klopt aan de modellen en daardoor kunnen ze die bijstellen en de problemen volgende keer voorkomen.

[removed]

• Ronald.42
  • Niet online
Sissors schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 18:34:
[...]

Euhm, je weet dat we al heel lang op heel veel gebouwen zonnepanelen plaatsen? De reden dat ze experimenten op zee is omdat we verrekte veel oceaan hebben, veel meer dan ongebruikt land in Nederland, en mogelijk ook nog dat ze kunnen meeliften op de infrastructuur van windmolens. Ook van die dingen ze op zee bouwen, dat ook maar verbieden?

[...]

Alleen op land experimenteren dus? En als er dan een stuk grond vervuild raakt? Dan ook dat verbieden?
Een windmolen die met zijn ter zake doende onderdelen fier boven het zoute water staat is een hele andere tak van sport.

Er zijn nogal wat hectare's grond vol geplemd met pv parken daar hadden ook huizen onder kunnen staan.
Daar is ook ergens een tekort hoorde ik.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Sissors
  • Niet online
Ronald.42 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 18:48:
[...]
Er zijn nogal wat hectare's grond vol geplemd met pv parken daar hadden ook huizen onder kunnen staan.
Daar is ook ergens een tekort hoorde ik.
Dus je snapt nu waarom het aanlokkelijk is om te experimenteren met het op zee doen :)

• Ronald.42
  • Niet online
Sissors schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 18:51:
[...]

Dus je snapt nu waarom het aanlokkelijk is om te experimenteren met het op zee doen :)
Ik snap dat er een verdien model gemaakt is en dat iemand dat een goed idee vond.
Maar pv met al zijn verbindingen boven zout water, ik zou het niet bedenken zeg maar..

Er zijn toch wel plannen te maken op land, hier is onlangs 120 hectare in gebruik genomen voor pv.
Daar was toch ook wel een slimme combinatie mogelijk geweest met woningen.
Nu ligt het vlak vol met panelen.

Ik zou graag zien dat partijen samenkomen om meerdere problemen te combineren in een oplossing.
De meerkosten van een pv project op zee gebruiken binnen het land zeg maar.

• Sissors
  • Niet online
Ronald.42 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 18:59:
[...]
Er zijn toch wel plannen te maken op land
Wat je net zelf al schreef, het land is behoorlijk vol in Nederland. Als je kijkt naar nieuwbouwprojecten zullen er eigenlijk altijd zonnepalen al op de woning zitten. En granted soms kan dat nog meer hoor, maar het is niet dat er nu geen rekening wordt gehouden met zonnepanelen en nieuwbouw combineren.

Maar dat is dus niet afdoende. Dus dan moet je of meer van de schaarse grond hier eraan opofferen, of het ergens anders doen, zoals op zee. En natuurlijk zitten daar uitdagingen aan vast met zout water. Geloof het of niet, dat zullen degene die hiermee zijn begonnen ook begrepen hebben.

• Ronald.42
  • Niet online
Sissors schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 19:03:
[...]

Wat je net zelf al schreef, het land is behoorlijk vol in Nederland. Als je kijkt naar nieuwbouwprojecten zullen er eigenlijk altijd zonnepalen al op de woning zitten. En granted soms kan dat nog meer hoor, maar het is niet dat er nu geen rekening wordt gehouden met zonnepanelen en nieuwbouw combineren.

Maar dat is dus niet afdoende. Dus dan moet je of meer van de schaarse grond hier eraan opofferen, of het ergens anders doen, zoals op zee. En natuurlijk zitten daar uitdagingen aan vast met zout water. Geloof het of niet, dat zullen degene die hiermee zijn begonnen ook begrepen hebben.
We zijn wel in staat om dik 3000 hectare vol te bouwen met zonnepanelen op onze ozo kostbare landbouwgrond maar we zijn niet in staat dat te combineren met woningbouw.
Iets met stikstof of zo.
Dus dan wijken we uit naar zee met alle meerkosten en problemen van dien.

Dat geld moet toch slimmer ingezet kunnen worden.

Uiteindelijk komt het erop neer dat door regels het op land bouwen van het één of ander niet gaat dus wijken we uit naar zee om geld te verdienen.
Ja geld verdienen , als het niet uit kon gebeurden dat soort plannen niet.

Je zou nog kunnen hopen dat er een meer doortastende regering opstaat met iets van een toekomst visie maar dat zit er helaas ook niet in.

Pagina: 1