GEEKOM A9 Mega - De ultieme game mini-pc en/of LLM server?

Pagina: 1
Acties:

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-09 22:27

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Ik back nu al enige dagen een KS project waar ik toch wel enigszins naar uit kijk. Het gaat hier om de GEEKOM A9 Mega mini-pc met 128GB quad channel LPDDR5x geheugen. De specs van dat ding zou wel eens een serieuze kandidaat kunnen zijn om mijn Cassandra in huis te realiseren :)

Maar nu kwam ik ook een videootje tegen dat dat ding ook aardig wat games zou kunnen verwerken. En met de huidige dollar prijs is dit toch wel even een leuk ding om naar te kijken.

Wat denken jullie? Voor 1600 euro een gamepc en LLM verslinder in huis erbij...das toch geen geld?

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dat dint haalt gebaseerd op de video een ~75 FPS gemiddeld in Cyberpunk, met 60FPS minimum, op full HD resolutie (okay granted, 1920x1200 noemt ie geloof ik) en high presets. Een RTX5050, draait 82 gemiddeld op ultra, en 110 op medium (respectievelijke 64 en 90 FPS als minimum).

Voor minder geld koop je de 1440p game systeem van de BBG, die zou als ik interpoleer op high rond de ~200 FPS leveren.

En natuurlijk, dit is een mini PC. Een Lenovo LOQ 15ARP9, van de laptop BBG, gaat voor €1200, en levert 47.5 FPS op op 1440p ultra. Als ik dat extrapoleer naar 1080p high gebaseerd op andere benchmarks dan kom ik uit op een ~95-100 FPS daarop.

Onder de streep lijkt mij dit gewoon een duur ding die duur kan zijn omdat ze net een iets nieuwere AMD chip erin hebben gedaan. De enige reden dit te kopen is als je in een kleine form factor LLMs die veel geheugen nodig hebt wil draaien, waarbij het dingetje blijft dat geheugen een limiterende factor is bij LLMs, maar als hij in gaming zo achterblijft, zal ook voor LLMs de processing gewoon beperkt zijn. En dan is de vraag of een model wat zoveel geheugen nodig heeft, lekker gaat draaien.

En natuurlijk, wil je hem voor LLMs dan kan je ook een spelletje erop spelen. Maar dat is absoluut niet waarom je zoiets moet kopen als hoofddoel, want hij bljift gewoon zwaar achter voor die prijs.

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:06

Videopac

Rommelt wat aan.

Het verbruik zal wel hoog zijn en hoe lang zijn de AI prestaties vooruitstrevend voor dit geld?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-09 22:27

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Met een TDP van 140W en natuurlijk de 128GB geheugen en zijn kleine vorm is dit een 'leuke' LLM servertje voor je lokaal netwerk. Privacy kost wat tegenwoordig. Maar als je hier een Plex server, Home Assistant server en Proxmox op kan draaien dan is dit systeempje zo gek nog niet, lijkt mij.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Je kunt ook eens kijken naar een DGX spark, alle fabrikanten zoals dell, hp, asus, lenovo, komen er binnenkort mee:
https://www.nvidia.com/en...s/workstations/dgx-spark/

Wel wat duurder maar heel compact en heeft echt wat AI power.

[ Voor 3% gewijzigd door Navi op 20-09-2025 22:23 ]