Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xndrdvrs
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 18-10 10:07
Hey tweakers!

Ik heb een vraag over een warmte installatie voor ons nieuwe duurzame huis. We hebben een Hygienebuffervat 1000 L die zowel de warmte levert voor tapwater en voor onze vloerverwarming. Ik wil graag slim kunnen verwarmen en daarvoor gelaagde warmte gebruiken in mijn buffervat. Met een verwarmingselement boven en eentje onder. Ik heb vooral een vraag over de noodzaak voor een expansievat in mijn vloerverwarmingskring. Maar ik ben ook benieuwd naar opmerkingen over mijn installatieschema. Het is best moeilijk om voorbeelden te vinden op internet voor een dergelijke installatie. Ik heb zoveel mogelijk de relevante elementen in mijn schema proberen te tekenen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PuPlbxsDzwPGWWImXQRaLsB-wX8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zZtLug9HJwMc3NWgFBhuFnUP.png?f=fotoalbum_large

Twee specifieke vragen die ik heb:
- Ik zie vaak dat het met buffervat gekoppelde expansievat ook nog een extra veiligheidsgroep heeft. Is dat nodig?
- Is er ook nog een apart expansievat nodig voor de vloerverwarmingskring? Het water wat daar bijgemengd word kan best heet zijn, want ik ben van plan het buffervat echt als warmteopslag te gaan gebruiken.

Ik hoop dat er mensen zijn met ervaring op dit gebied! :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:57
Wat is precies je doel? Waarom een vat gedeeld voor SWW en vloerverwarming? Vloerverwarming is een uitstekende LT systeem welke je bij voorkeur met een gesloten verdeler (zonder pomp) aansluit op de warmtepomp middels een driewegklep.

Neem aan dat het boilervat gevuld is met drinkwater. Waarom dan een expansievat van 100l en geen inlaatcombinatie? Daarnaast, waarom een vat van 1000L? Gaat het hier om grootverbruiker?

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xndrdvrs
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 18-10 10:07
Hey Luc, bedankt voor je reactie.

Eerst even over het doel: Mijn idee was om een enkele groot vat te gebruiken voor zowel de hoge als lage temperatuur, ik las dat er in een buffervat (met stilstaand water) prima een verschil van 40 graden kan zitten tussen de onderste laag en de bovenste laag. De tapwaterspiraal loopt van onder naar boven en pakt dus alles tot en met 80 graden mee. Verder zitten er nog 2 spiralen (1 onder en 1 boven) die ik kan gebruiken voor de vloerverwarming. In eerste instantie wilde ik het buffervat verwarmen met elektrische elementen. Ik zou dan overtollige zonne-energie op kunnen slaan, en mogelijk ook slim elektriciteit inkopen. Mocht dit niet werken, dan neem ik een warmtepomp om het vat op basis temperatuur te brengen.

Mijn vraag was eigenlijk over de noodzaak voor een expansievat in de vloerverwamingskring. Ik weet niet of dat gangbaar is? En misschien wijkt mijn opstelling ook af van de gangbare, vandaar mn vraag. Omdat ik het vat als warmte(energie)opslag ga gebruiken kan het zijn dat de voeding voor de vloerverwarming best hoge temperatuur heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-10 10:20

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Een dergelijke verwarming (cop=1) is in NL verboden als.hoofdverwarming. Dat komt omdat het 4x zoveel energie kost als een warmtepomp. Ook al gebruik je enkel de goedkope uren. Dit gaat je bakken met geld kosten voor verwarming.

Ook moet het water best warm zijn om voldoende warm water te kunnen maken. Je gelaagdheid gaat behoorlijk om zeep als je nu gaat douchen, dus je hebt een heel warm vat nodig. Dat is weer slecht voor een warmtepomp.

Dat is dus ook de reden dat je dit soort installaties niet ziet. Ze werken niet...

Dan nog het antwoord op je vraag: ja je hebt een expansievat nodig op je verwarming circuit. Je hebt in deze situatie ook een expantievat nodig op je vat, gezien het beide gesloten systemen zijn die een flinke temperatuurvariatie krijgen

[ Voor 18% gewijzigd door prein2 op 04-10-2025 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:07
Deze setup werkt enkel als je bijv een palletkachel met CV koppeling hebt. Een WP werkt efficient bij lage temperaturen (denk 30 graden Celcius), met deze setup moet de WP een vat van 1000 liter altijd op minimaal 50 graden, zo niet 60 graden houden. De COP is dramatisch bij dit soort temperaturen.

Kortom, er is maar 1 oplossing, terug naar de tekentafel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:43
Ik geef je een 10 voor creativiteit in out of the box denken. Het praktijkcijfer is wat lager.

Ik denk dat je even moet sparren met een echte HVAC ontwerper en alles eens herzien.

Je lijkt ergens gekeken te hebben in Duitsland of op Duitse sites.
Duitsland heeft vreemde regels over overstorten en expansie vaten. Dat moet daar weg komen.

Nou ja veemd, het is strenger en anders.
Dat komt omdat in Duitsland veel met echte hout CV ketels wordt gestookt op dit soort hygriene vaten, die staan zo op 80-90c en houtvuur is slecht regelbaar dus moeten er overal overstorten op waar een deel kan worden afgesloten en ook meerdere expansievaten.

Als je die 1000L neerzet in NL en verwarmd met een warmtepomp kan je gewoon af met 1 overstort 3bar en 1 expansievat 25l.
Alleen is dat gewoon een slecht plan.

Wat je al zegt, vloerverwarming is lage temp (max 35C) tapwater is hoge temp (cv aanvoer 60C om 50c tapwater te halen)

Dat gaat helemaal niet samen in 1 vat.
Tenzij je het hele vat opwarmt naar 60C en met een menggroep CV vloerverwarming terug mengt naar 35C max (met Stooklijn)

Dus tenzij je een hout cv gaat koppelen niet doen met 1 vat.

[ Voor 72% gewijzigd door Technician- op 05-10-2025 08:40 ]

Pagina: 1