Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:25
Sindskort heb ik een elektrische auto en ik wil dus graag ook een laadpaal bij huis / aan het buitenschuurtje.

Op dit moment loopt er TKF YMvK kabel 5G2.5 kabel (door een mantelbuis) van mijn huis naar het buitenschuurtje. Lengte is rond de 10 meter en komt binnen in een Attema AK1 doos. Dit wordt nu alleen gebruikt voor de verlichting en een stopcontact in het buitenschuurtje.

Kan deze bekabeling hergebruikt worden om een 11kw laadpaal aan te leggen of moet ik de bekabeling compleet laten vervangen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 17:31
Dat gaat wel alleen dan kan er niets meer bij. Alleen de laadpaal. Beter is een 5g4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qwasd
Tillumen schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 19:22:
Dat gaat wel alleen dan kan er niets meer bij. Alleen de laadpaal. Beter is een 5g4
Ik heb een andere optie tussen de schuttingplanken. Mag dit zodat ik de bekabeling tussen 2 schuttingplanken kan leggen? Welke kabel moet dit dan zijn en moet dit dan door een buis heen?

• haya
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20:27
Grondkabel geleid door een buis kan prima door de schutting heen. Wel onthouden/afspreken met de buren dat er niet geschroefd wordt. Bij mij loopt er een kabel achter de onderste plank samen met een utp buitenkabel. Gaat al twee jaar prima.

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:46
Ga maar voor een 5g6, dat geeft toch iets meer zekerheid.
Ik zou niet durven laden aan een 5g2,5 aansluiting.

Buitenkabel in een veilige diameter voorzien voor die afstand is nu ook niet de hoofdprijs.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:11
sonina schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 07:55:
Ga maar voor een 5g6, dat geeft toch iets meer zekerheid.
Ik zou niet durven laden aan een 5g2,5 aansluiting.
Dat is natuurlijk gewoon onzinnig.
Met 11kw laden loopt er niet meer dan 16A door de kabels, en daar is de boel ook op afgezekerd. Dat kan helemaal prima op 2.5mm2 kabel. Sterker nog, dat is gewoon volgens de geldende norm geschikt. Ik durf te stellen dat het overgrote deel van alle aansluitkabels voor laadpalen gewoon 2.5mm2 zijn, zeker voor afstanden van 10m of kleiner.
Extra zekerheid ga je niet krijgen door 6mm2 kabel te gebruiken.
Je kunt er dan beter voor zorgen dat de boel goed gezekerd is, en dat alle kabelverbindingen, schroefterminals, overgangen etc. goed gemonteerd zijn. Dat is veel belangrijker.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• sonina
Er is (minstens) 1 grote maar.
Kan het? Ja misschien wel. Maar, er is een schuurtje met mogelijks nog verbruikers, er is verlichting,..

Waarom zou je voor de kostprijs van die nieuwe kabel het risico nemen? Ik zou geruster zijn en moest ik voor die keuze staan de nieuwe kabel leggen. Een 5g4 kan ook al, maar opnieuw, voor het verschil in kostprijs moet je het niet doen en over zoveel jaar komt daar misschien een 22kw laadpaal of een thuisbatterij, verzin het maar.

• qwasd
haya schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 07:16:
Grondkabel geleid door een buis kan prima door de schutting heen. Wel onthouden/afspreken met de buren dat er niet geschroefd wordt. Bij mij loopt er een kabel achter de onderste plank samen met een utp buitenkabel. Gaat al twee jaar prima.
Dus ik moet perse -AS kabel nemen dan?
Zoals deze ?
Of voldoet ymvk ook gewoon?
Ik zat aan 5x4 te denken.

[ Voor 11% gewijzigd door qwasd op 20-09-2025 12:37 ]

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:33

BCC

Zet een meterkastje in de schuur op de plek van de A-Team doos - 16A 3 fase in, laadpaal en schuur uit. Zeker de hele zaak af op 16A (traag in huis, snel in de schuur) en limiteer de laadpaal op 10A. Kijk of dat voldoet in de praktijk, zo nee - investeren in slimme laadpaal.

Ik heb dit bij 3 mensen gedaan en tot nu toe gaat dat prima in de praktijk.

[ Voor 27% gewijzigd door BCC op 20-09-2025 12:31 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• qwasd
BCC schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 12:29:
Zet een meterkastje in de schuur op de plek van de A-Team doos - 16A 3 fase in, laadpaal en schuur uit. Zeker de hele zaak af op 16A (traag in huis, snel in de schuur) en limiteer de laadpaal op 10A. Kijk of dat voldoet in de praktijk, zo nee - investeren in slimme laadpaal.

Dat kan dan over de bestaande bekabeling bedoel je?

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 17:31
sonina schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 10:04:
Er is (minstens) 1 grote maar.
Kan het? Ja misschien wel. Maar, er is een schuurtje met mogelijks nog verbruikers, er is verlichting,..

Waarom zou je voor de kostprijs van die nieuwe kabel het risico nemen? Ik zou geruster zijn en moest ik voor die keuze staan de nieuwe kabel leggen. Een 5g4 kan ook al, maar opnieuw, voor het verschil in kostprijs moet je het niet doen en over zoveel jaar komt daar misschien een 22kw laadpaal of een thuisbatterij, verzin het maar.
Enige juiste antwoord is; afhankelijk van de lengte van de kabel. Als de kabel langer wordt moet de diameter toenemen. Voor korte stukken is 5g2.5 perfect geschikt.

• sonina
Rond de tien meter.
Een schuurtje met verlichting en een stopcontact.

Veel variabelen, dus mijn advies is om een dikkere kabel te nemen.

Maar ja, in theorie (en praktijk) kan het waarschijnlijk met wat er nu ligt, mits goed gezekerd en voorzichtig in gebruik.

Waar het hier soms snel gaat over elektrische auto's die spontaan ontbranden tijdens het laden, of het advies om direct de brandverzekering aan te schrijven en andere rampscenarios, lijkt het extra investeren in een paar meter 5g6 of 5g4 mij toch redelijk doenbaar als je toch aan de slag gaat met de elektrische installatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:08
BCC schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 12:29:

Dit is zeker een optie om te overwegen. In mijn ogen de beste optie op het ingraven van een nieuwe dikke kabel na. Als @qwasd zonnepanelen heeft is het limiteren van de laadpaal een goede optie om export van PV te voorkomen.
Een auto laadt je meestal 's nachts op. Met 10A heb je een 60 kwh accu (die compleet leeg is, wat nooit voorkomt) in 10 uur opgeladen.

Vreemd die neiging van zoveel users om onnodig dik te gaan voor een semi-tijdelijke kabel bovengronds. Er is nauwelijks verlies over die afstand en qua veiligheid zit het risico in de aansluitingen en de afwerking(bovengronds!) van de kabel. Maar ach, de extra kosten van 10m 4-6mm² kabel is tientjeswerk.

Lukraak een rekenmodule over kabelverlies: https://www.lapp.com/nl/n...mogenscalculator/e/083701

[ Voor 26% gewijzigd door Kanoet op 20-09-2025 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aj835Xf9MjRmWcW2AwqD9n9aLw4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YuII9FL1a9wyy3VTeluZLj9J.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb nog even gekeken in de kruipruimte en deze buis zou naar de schuur / voortuin moeten lopen. De stroomkabel en waterleiding die komen namelijk ook ergens onder de grond binnen in de schuur. De stroomkabel wordt daar gebruikt voor de verlichting en stopcontact en waterleiding voor een buitenkraan.

Zou hier nog een kabel bij kunnen voor de laadpaal? Dan is het natuurlijk nog een kwestie van zoeken waar deze binnenkomt in de schuur. In de schuur zie ik 2 kabels uit de grond binnenkomen voor stroom maar die extra kabel kan ook zijn omdat ik nog een wcd in de tuin heb zitten.

[ Voor 10% gewijzigd door qwasd op 21-09-2025 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC

BCC

Ik denk niet dat je hier nog iets bij in krijgt , maar ik hoop voor je dat ik het mis heb

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
BCC schreef op zondag 21 september 2025 @ 20:47:
Ik denk niet dat je hier nog iets bij in krijgt , maar ik hoop voor je dat ik het mis heb
Huidige 5x2.5 voor 5x4/5x6 vervangen en je eerdere voorstel toepassen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Over 5x2,5 mag je 3x16A trekken, dus 11000watt. Ik weet niet waarom je naar dikkere aders wil, zeker niet voor die 10 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:25
De optie om een laadpaal te limiteren op 3x12A of 3x10A vind ik een goede.
Even los van de kabel is het geen goed idee om 16A te gaan laden op een 16A automaat.
Omdat de laadpaal inderdaad op een eigen groep moet zit je vast aan een onderverdeler (zgn PV-verdeler) in je schuur met een hoofdschakelaar en 2 automaten. In de woning kun je dan een aardlekautomaat plaatsen, C16A 300mA.

Dat 5G2,5mm² maar 16A mag dragen bij 10 meter is natuurlijk onzin, dit is doorgaans veel meer, hoeveel de kabel kan dragen in jouw situatie kun je testen met een installatietester zoals een Metrel.

[ Voor 20% gewijzigd door Jim423 op 21-09-2025 22:35 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1