Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:59
Ik draai proxmox 8 met meerdere LXC's en VM's.
Een van de VM's is pfsense
(KPN mtu ont direct naar een netwerkkaart en via proxmox naar pfsense)
Dit alles draait heerlijk stabiel.

Ook een Linux VM (Debian 12/13 of Ubuntu 23/34) met Spice of standaard console werkt prima.
Maar als ik XRDP gebruikt crashed de LAN kant van de proxmox host.
Via VPN en de WAN kan ik er nog in maar de switch aan LAN kan ik niet meer pingen.
Ik probeer van alles om het netwerk te herstarten (ifreload) maar dat helpt niet. Dus reboot ik de host.

Vandaag een schone installatie gedaan met Proxmox 9 maar het probleem blijft.
Ik start Ubuntu met XRDP, speel een Youtube video en binnen een paar minuten val de host om.
(met video forceer ik het sneller, maar het valt ook om met webbrowsen)

Diezelfde setup met dezelfde VM op Proxmox 9 zonder pfsense is probleemloos.
Urenlang video op XRDP zonder crashes

Ik ben hier al maanden mee bezig maar kom niet verder.
Andere VM bios, andere VM CPU instellingen, andere machine settings, niets helpt
Ook andere virtuele netwerk adapters maakt niet uit, het blijft crashen.

Hoe troubleshoot je dit? In het log zie ik ooral fouten met USB devices.
Alleen gebruik ik USB enkel voor DSM en Zigbee
Kan ik op een of andere manier een gescheiden netwerk segment maken dat niet omvalt?

Edit
Ik heb hem in een ander vlan gezet (proxmox vlan tag)
En de optie use redirection server name:i:1 in de RDP settings
Niet te vroeg juichen maar voor nu draait het zonder te crashen :)

[ Voor 13% gewijzigd door Woodski op 19-09-2025 21:19 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je al zo handig bent om Proxmox en pfSense te draaien, moet je ook wel in staat zijn om logs te lezen. Toch rep je hier geen woord over. Dit zou de allereerste stap moeten zijn in dit soort situaties.

Sidenote: ik denk niet dat je van KPN een MTU hebt. Dat is namelijk een spec van het TCP/IP stack en is niet fysiek. Mijn vermoeden is een ONT, om van glas naar koper ethernet te gaan.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:59
Ach alles is relatief, ook handigheid met Linux.
Pfsense met de nodige vlans en de KPN WAN met vlan 6 heeft me veel tijdgekost.
Dus enige hulp hiermee is zeker gewenst

Ik heb regelmatig ik het Proxmox log gekeken maar er staat dusdanig veel in dat ik er niet uit kwam.
Daarbij vooral gezocht naar netwerk zaken maar de fouten waren allemaal iets met USB
Mijn USB controllers zijn PCIe (geen USB)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Begin met het algemene systeemlog, journalctl. Kijk rond de tijd dat het probleem gebeurde. Wat staat er dan zoal.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• deamosreapos
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:14
Weet niet of dit helemaal overeen komt, maar met mijn Proxmox server had ik allemaal vage crashes en onduidelijkheden. De logs waren niet eenduidig wat het probleem was, soms werkte het een dag soms een week.
Wat ik als fix heb gehanteerd zijn de sleep States van de pci-e ssd bootdrive. Door een bepaalde sleep state crashte de volledige server. Weet niet meer wat de exacte handelingen zijn, maar in de Grub 1 regel aanpassen. (Google is uw vriend) Na deze aanpassing heb ik nu al meer dan een jaar geen crash meer gehad ook met de upgrade van 8 naar 9.
Mogelijk helpt dit, maar klinkt niet helemaal als hetzelfde probleem aangezien je zegt dat alleen de host geen internet meer heeft en niet zozeer crasht.

[ Voor 7% gewijzigd door deamosreapos op 20-09-2025 07:14 ]