[3D Printen] houder sondevoeding serieproductie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +80 Henk 'm!

• Crazy-Al
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17-10 10:13
Hier een "leuke",

Afgelopen maandag is mijn zoontje geboren, en hij heeft helaas zijn eerste dagen moeten doorbrengen op de neonatale afdeling in een warmte couveuse met sondevoeding. Die sondevoedinh moesten wij als ouder toedienen, want de voeding werd door een spuit toegediend dat niet via in een infuuspaal kon.

Dat... Kon makkelijker.

Een goed gesprek met een zuster gehad, toen hoofd verpleging, en akkoord gekregen om wat te experimenteren...

Ik presenteer u de Neonatal 22mm clamp Alec & James, vernoemd naar twee kanjertjes die gelukkig eerder zijn hersteld dan dat ze dit kunnen gebruiken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fbr5C4Pl70PBG1-Ojtu7MuWwzlw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hNAxfsMFkXCxE2ma1v6gZPZe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z4_5Z6BfDUl-VOJgO1kg2FAGo-k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HdlKfPYCv8s4zgL0wJCfwK3d.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wwkg9X5ANRM6uJw-mN8l3aXJi-Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E687M9F47sp4egbCiN86Aem5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h1WfQkW4rDn4cvAszC7tiS_WvQM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q93Us0uCM46Nrf31qj6V7z58.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jFyC9PJQVKVavlwbVLY6z3qN3kc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BIwdJvJDWByPQegSqWxc2IV7.jpg?f=fotoalbum_large

Volgende stap is het licentievrij publiceren zodat ouders van jonge ukjes die dit kunnen gebruiken dit kostenloos kunnen printen, of voor een schappelijke prijs bij een reseller.

Stiekem een beetje trots 🥰

Edit: Te vroeg op plaatsen gedrukt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Crazy-Al
streamnl schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 21:43:
[...]

Normaal lurk ik hier mee maar nu “moet” ik reageren…

_/-\o_

(Ook gefeliciteerd en hopelijk gaat het met iedereen nu goed en wel)
Dank! Het gaat nu goed, na 4 dagen all inclusive zitten we weer thuis in eigen huis. Zowel kleine als moeders maken het nu goed.

Ik vind het nu spannender om te kijken hoe/of dit wat wordt. Ik vond het leuk om te zien dat ze al TPU geprint materiaal gebruiken, als je goed kijkt naar de voorbeeldfotos zie je een felrode klem om de hulpknop heen, dat is ook TPU geprint.

Mijn grootste streven/vraagstuk is hoe hier wettelijk mee om te gaan. Het zijn niet-steriele omgevingen, dus hoeft het niet steriel materiaal te zijn. Ze gebruiken al TPU, dus vermoed ik dat dat wel goed is. Maar als ze in grote schaal dat willen, dan krijg je de vraagstukken over hoe dan, welke kwaliteit etc., ik zou het ergens fijner vinden als ze met een onafhankelijke printbedrijf in zee zouden kunnen gaan voor de productie en kwaliteitsgarantie, dan een zolderkamerprintamateur met A1 mini en P1S.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Crazy-Al
Hier even een update over de TPU klemmen voor sondevoeding.

Het ziekenhuis is enorm enthousiast en wilt op 4(!) locaties in NoordHolland mijn ontwerp invoeren. Echter kom ik hiermee in een organisatorische uitdaging.

- Het ziekenhuis wilt graag X aantal kant en klaar afnemen. Dit is uitdagend.
- Het ziekenhuis wilt graag een inkoopfactuur met KvK. Beide heb ik niet en geen ervaring mee.

Ik overweeg om ze te adviseren een extern printbedrijf in te schakelen, wat vinden jullie?

[ Voor 33% gewijzigd door Crazy-Al op 19-09-2025 12:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-10 23:13
Crazy-Al schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 12:38:
Hier even een update over de TPU klemmen voor sondevoeding.

Het ziekenhuis is enorm enthousiast en wilt op 4(!) locaties in NoordHolland mijn ontwerp invoeren. Echter kom ik hiermee in een organisatorische uitdaging.

- Het ziekenhuis wilt graag X aantal kant en klaar afnemen. Dit is uitdagend.
- Het ziekenhuis wilt graag een inkoopfactuur met KvK. Beide heb ik niet en geen ervaring mee.

Ik overweeg om ze te adviseren een extern printbedrijf in te schakelen, wat vinden jullie?
Ik zou misschien https://create4care.nl/ contacteren met je idee. Weet niet of je die al kent, maar die doen dit soort projecten vaker met ziekenhuizen. Misschien kunnen zij je verder helpen.

Uiteindelijk kan je het laten 3D printen of als er erg veel vraag is naar deze oplossing kan je het zelfs laten spuitgieten oid.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Pierre

Van nature lui!

En nadenken over patent.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Over wat voor volumes hebben we het @Crazy-Al Kleine ondernemer worden is nu ook weer niet zo heel lastig :)
Is helaas snel een wat dure exercitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-Al
Jampot007 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 12:55:
[...]

Ik zou misschien https://create4care.nl/ contacteren met je idee. Weet niet of je die al kent, maar die doen dit soort projecten vaker met ziekenhuizen. Misschien kunnen zij je verder helpen.

Uiteindelijk kan je het laten 3D printen of als er erg veel vraag is naar deze oplossing kan je het zelfs laten spuitgieten oid.
Dank! Goede tip!
Patent kost helaas rond de €8000... Nooit niet wat ik er aan ga verdienen...
GoldenSample schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 17:32:
Over wat voor volumes hebben we het @Crazy-Al Kleine ondernemer worden is nu ook weer niet zo heel lastig :)

[...]

Helaas geen ervaring, en met een jong gezin vind ik dat enorm spannend. Tijd is nu een zeldzaam iets.

Ik verwacht een totaal van 200 stuks. 4 locaties a 25 stuks, 2 modellen. 4x2x25 = 200. Met een vraagprijs van €5 heb ik een winstmarge van €3 wat net aan €600 is, als alles goed gaat. Inkoop TPU al meegerekend.

Het model is juist duurzaam en wasbaar ontworpen.

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Pierre

Van nature lui!

Crazy-Al schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 20:19:
Snap ik helemaal, is er dan niets te verzinnen via een notaris (geen idee of dat wel kan) of zo? je zou toch niet willen dat er iemand aan de haal gaat met jou idee.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Crazy-Al
Pierre schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 12:15:
[...]

Snap ik helemaal, is er dan niets te verzinnen via een notaris (geen idee of dat wel kan) of zo? je zou toch niet willen dat er iemand aan de haal gaat met jou idee.
In alle eerlijkheid is mijn uitgangspunt vooral, deel medische informatie gratis. Als ik kinderen in europa, amerika, afrika of azie kan helpen, in een groot ziekenhuis of klein kliniek, ben ik blij. Voor mij was dit twee avondjes modelleren tijdens een serie kijken, maar dit kan voor sommige ongelukkige ouders en kinderen uren meer tijd samen opleveren.

De enige angst die ik heb is dat een groot bedrijf iets kan doen waardoor juist de non-profits er niet mee vandoor kunnen. Achja... Ik heb inmiddels twee adresjes gekregen die daarmee kunnen helpen.

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:27

Reinier

\o/

Heel gaaf dit!
Bij ons was geen noodzaak om de spuit ergens aan vast te maken. Het voeden duurde maar een paar minuten volgens mij (en de vpk deed het).

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Pierre schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 12:15:
[...]

Waarom niet? Hoeveel zou je aan patenten hieraan kunnen verdienen is de eerste vraag. Tweede vraag is zelfs als je ermee wat denkt te kunnen verdienen, is het patenteerbaar? (Ik heb wat twijfelachtige patenten gezien al, dus ik zal niet met zekerheid stellen dat het onmogelijk is, maar een klem om een object vast te houden is natuurlijk niet een enorme innovatie, even los ervan dat het gemak voor de praktijk enorm mooi is! )

Derde vraag is of je het patent dan gaat verdedigen. Als je erachter komt dat een ziekenhuis ergens ook wat heeft om spuiten op hun plek te houden, ga je ze dan aanklagen? En het laatste ding: Je zou verrekte snel moeten zijn, want normaal is het idee dat je iets patenteert voordat je het deelt met de wereld.

Hier een patent op willen nemen geeft alleen hoofdpijn. Je moet gewoon blij zijn als je op deze manier mensen kan helpen (en dat is TS dus ook!). Daarnaast is het voordeel van dat het hier nu staat dat sowieso niemand hoeft te proberen dit te patenteren, het bestaat duidelijk al.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

GoldenSample schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 17:32:

[...]

Even op die site gekeken en 3D print oplossingen lijkt niet iets waar ze vies van zijn.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

[...]

Dank! Goede tip!

[...]

[...]

Helaas geen ervaring, en met een jong gezin vind ik dat enorm spannend. Tijd is nu een zeldzaam iets.

Ik verwacht een totaal van 200 stuks. 4 locaties a 25 stuks, 2 modellen. 4x2x25 = 200. Met een vraagprijs van €5 heb ik een winstmarge van €3 wat net aan €600 is, als alles goed gaat. Inkoop TPU al meegerekend.

Het model is juist duurzaam en wasbaar ontworpen.
Nofi maar je bent te goed voor de wereld. Dat is gewoon weg erg weinig voor de tijd moeite en het idee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remielowik
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:59
Ik zou wel even uitkijken voor regelgeving, sinds dit medisch is kan het nog best wel eens zijn dat je aan strikte regels(materiaal etc) moet voldoen en het een en al op papier zal moeten zetten(risico analyse etc, misschien zal je aan de mdr moeten voldoen) en zal je ook mogelijk aansprakelijk aannemen wat je mogelijk niet wil. Denk dat dit iets meer voeten in de aarde heeft dan even een paar protos printen.

[ Voor 6% gewijzigd door remielowik op 21-09-2025 01:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-Al
remielowik schreef op zondag 21 september 2025 @ 01:42:
Ik zou wel even uitkijken voor regelgeving, sinds dit medisch is kan het nog best wel eens zijn dat je aan strikte regels(materiaal etc) moet voldoen en het een en al op papier zal moeten zetten(risico analyse etc, misschien zal je aan de mdr moeten voldoen) en zal je ook mogelijk aansprakelijk aannemen wat je mogelijk niet wil. Denk dat dit iets meer voeten in de aarde heeft dan even een paar protos printen.
Eens, daarom zijn mijn favo uitkomsten dat het ziekenhuis de bestanden van mij overneemt om bij een professioneel bedrijf het te laten produceren.

Och, zolang het radiostilte is vanaf het ziekenhuis weet ik nog niets. De interesse is er, nu de hoogste klap nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:13

Bob Popcorn

Plop!

Iets patenteren is echt enorm lastig, en dan gaat voor zo'n klem ook niet lukken. Simpelweg je ontwerp deponeren kan, maar iemand kan dan alsnog aan de haal gaan met het idee achter een klem om een standaard spuit aan een bed vast te klemmen. Als ik dit zie, zelf ook ontwerp (licht wijzig) en uitbreng ben ik al om je patent heen, want het is een vrij algemeen ding en algemene dingen zijn nou eenmaal niet zo handig te beschermen met een octrooi.

Then again, wil je het als eenpitter opnemen tegen een bataljon aan advocaten van een (Amerikaans eventueel) ziekenhuis? Succes.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-10 15:09
Crazy-Al schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 22:16:
[...]Mijn grootste streven/vraagstuk is hoe hier wettelijk mee om te gaan. Het zijn niet-steriele omgevingen, dus hoeft het niet steriel materiaal te zijn. Ze gebruiken al TPU, dus vermoed ik dat dat wel goed is. Maar als ze in grote schaal dat willen, dan krijg je de vraagstukken over hoe dan, welke kwaliteit etc., ik zou het ergens fijner vinden als ze met een onafhankelijke printbedrijf in zee zouden kunnen gaan voor de productie en kwaliteitsgarantie, dan een zolderkamerprintamateur met A1 mini en P1S.
Goed uitgangspunt.
- Qua patenten oid, je hebt het open gepubliceert met intentie dat het vrij te gebruiken is, gooi hier even de bestanden erbij en een bestaande open licentie en dan kan iedereen er mee aan de slag. De beste bescherming tegen een evil bedrijf wat er schatrijk van wil worden, is dat je die klem die zij voor 5000€ willen verkopen zelf kan 3d printen voor 5€.
- Qua productie en verantwoordelijkheid: enkele voor jezelf of kennissen maken is "veilig". Blijf ver weg van "ik ga medische hulpmiddelen produceren en er geld aan verdienen". Die 200 stuks maken lijkt daar sterk op.

Dus in mijn ogen kan je 2 kanten op:
- Hier is het ontwerp, beste ziekenhuis, zoek zelf een printer.
- Ik wil zonder enige verantwoordelijkheid te nemen over ontwerp, veiligheid en aansprakelijkheid wel als vrijwilliger die dingen voor je printen, regelen jullie een vrijwilligersovereenkomst? Ik weet niet of dit BE of NL is, maar in BE kan je als vrijwilliger een billijke vergoeding voor je tijd krijgen wat vaak een goeie manier is om bijvoorbeeld ouders die wat in elkaar knutselen voor op school te beveiligen tegen vanalles (verzekering, fiscaal vriendelijke onkostenvergoeding, ...).
Wil je de laatste piste op, ga dan even sparren met een jurist.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18-10 20:41
Bob Popcorn schreef op maandag 22 september 2025 @ 15:38:
[...]

Iets patenteren is echt enorm lastig, en dan gaat voor zo'n klem ook niet lukken. Simpelweg je ontwerp deponeren kan, maar iemand kan dan alsnog aan de haal gaan met het idee achter een klem om een standaard spuit aan een bed vast te klemmen. Als ik dit zie, zelf ook ontwerp (licht wijzig) en uitbreng ben ik al om je patent heen, want het is een vrij algemeen ding en algemene dingen zijn nou eenmaal niet zo handig te beschermen met een octrooi.

Then again, wil je het als eenpitter opnemen tegen een bataljon aan advocaten van een (Amerikaans eventueel) ziekenhuis? Succes.
En voor een patent/ocrooi had je je uitvinding geheim moeten houden. Door er hier al over te publiceren kan het ook niet meer aangevraagd worden.
Voorwaarden octrooi
Voor een octrooi gelden voorwaarden. Bijvoorbeeld dat uw uitvinding nergens bekend is. U moet uw uitvinding daarom geheimhouden totdat u octrooi aanvraagt.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Op een 3D ontwerp zit los van octrooi ook copyright (auteursrecht) waarschijnlijk. Dat gezegd hebbende, een goed gevoel dat je iets goed kan doen wereldwijd zou voor mij onbetaalbaar zijn. Ik zou inderdaad de STL aan het ziekenhuis geven en zelfs publiceren op basis van een licentiemodel waar jij je goed bij voelt (bij bronvermelding).

[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 23-09-2025 15:31 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:37
Ik zou het lekker op thingiverse met een GPL licentie publiceren zodat anderen er ook niet rijk van zouden moeten kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 16:45
franssie schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 15:30:
Op een 3D ontwerp zit los van octrooi
Als het vooraf is aangevraagd wat hier niet het geval is.
Tevens zijn er legio redenen waarom een aanvraag in dit geval geen stand zou houden. Hieronder valt bijvoorbeeld het ontbreken van een innovatieve stap.
ook copyright (auteursrecht) waarschijnlijk.
Zelfs dat hangt er vanaf. Enige mate van creativiteit is bijvoorbeeld vereist. De lat daarvoor ligt op zich niet hoog dus de gepubliceerde uitvoeringsvorm zal wel beschermd zijn.

Echter, dit is een eenvoudig beugeltje dat iemand met een eenvoudige schuifmaat in een andere uitvoeringsvorm kan ontwerpen zonder auteursrechten te schenden.
Dat gezegd hebbende, een goed gevoel dat je iets goed kan doen wereldwijd zou voor mij onbetaalbaar zijn. Ik zou inderdaad de STL aan het ziekenhuis geven en zelfs publiceren op basis van een licentiemodel waar jij je goed bij voelt (bij bronvermelding).
Laten we niet overdrijven. Het is een handig beugeltje, maar niet veel meer.

Upload het ontwerp naar een van de bekende websites / github. Deel het ontwerp met het ziekenhuis met evt een handvol exemplaren. En laat het ze vooral zelf verder regelen.

Een beetje ziekenhuis heeft gewoon een biomedische technische werkplaats danwel een afdeling inkoop. Of men de commitment heeft is aan hen.

(Uiteraard snap ik de trots van topicstarter. Elke 3d-print ontwerper heeft dat gevoel als hij weer een praktisch probleem heeft opgelost. Maar uiteindelijk is zo'n beugeltje niet meer dan een stuk of 15 geometrische vormen samengebracht in bv 30 regels code die iedereen met een klein beetje ervaring ongeveer zo zou maken.)

[ Voor 12% gewijzigd door Rukapul op 28-09-2025 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Rukapul 80 procent wat je zegt schreef ik al - maar je moest er weer even wat van vinden?
Laten we eerder even afwachten wat TS onderneemt :P

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-10 16:26
hou er aub rekening mee dat iets verkopen onder medische vlag heel wat haken en ogen en aansprakelijkheid met zich mee brengt. Dat is tevens een reden waarom medische apparatuur zo duur is, door de enorme bult aan formulieren, protocollen en certificeringen die het met zich mee brengt.

Als jij dit verkoopt of wil gaan verkopen komt die verantwoordelijkheid er bij en kunnen mensen dus ook iets claimen als er iets mis gaat.

Ik zou dit lekker onder de Creative Commons-licentie vrijgeven, dan is het aan ieder die het gebruikt op eigen risico

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online

denk je? dit zijn 250 euro medische hulpmiddelen.
0.68 cent per bed per dag... en dan lachen de ''echte medische bedrijven'' je nog steeds uit

Maar ik zou de betreffende ziekenhuis gewoon een info pakket geven.
de files, een paar adressen waar ze het kunnen laten maken..

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

@Crazy-Al al bedacht wat je gaat doen?

Zou zelf checken mbt de aansprakelijkheid (inkoper van ziekenhuis zou hier mogelijk ook op moeten letten) en dan gewoon lekker kijken of je die 200 stuks voor een paar K kan slijten iedereen blij. Anders gewoon de suggestie aan de hand doen om het zelf ergens in te kopen en je tekening aan bieden voor een kleine vergoeding.

Dan heb je zelf weinig gelul en zoals anderen ook al zeggen, buiten of patenten meuk daadwerkelijk houdbaar is (dat je iets zou krijgen in NL betekend niet zo veel helaas) is dat gewoon zonde van je tijd, geld en moeite.

Misschien ter referentie: Heb ooit indirect ontwikkelwerk voor een groot koffiemerk gedaan, R&D van koffiemachines/systemen erg vroeg in het ontwerp process. De meest geheime projecten waren projecten die te maken hadden met koffiecupjes, pads etc. Waar constant mensen bezig waren om veranderingen proberen aan te brengen die patenteerbaar waren of gewoon concurrerende 'off-brand' cupjes/pads etc incompatible maakte. En andersom natuurlijk voor de machines van de concurrent. Dan ga je me natuurlijk niet vertellen dat een patent op een beugeltje een goed idee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clements
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:14
Ben wel benieuwd hoe dit soort spullen gereinigd worden enook bij welke temperatuur. Is daar over gesproken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:03
Laten printen bij een 3d print bedrijf met expertise in medische toepassingen, zoals bv. Oceanz in Ede. Zij hebben de nodige certificeringen voor hun productieproces.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Pagina: 1