Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florisvs
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:30
Ik heb een probleem met het verdubbelen van mijn RAM.

Vier jaar geleden heb ik een moederbord ASRock B450 Pro4 R2.0 aangeschaft met 2x 8GB DDR4 RAM G.Skill F4-2400C17D-16GNT.
Dit heeft al die tijd gefunctioneerd, maar nu wil ik het werkgeheugen verdubbelen van 16GB naar 32GB.

Om de kans op succes het grootst te houden heb ik hetzelfde merk en type erbij gekocht, dus weer 2x 8GB DDR4 RAM G.Skill F4-2400C17D-16GNT.
Ondanks hetzelfde type blijkt een productiedatum van 4 jaar later niet hetzelfde te zijn. Ze zien er ook anders uit (wat ik al vreemd vind, maargoed).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X2XJfIta81I7fWLxD23tOM_QWxM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lyD451faPpWlCicmgcNsFyjA.jpg?f=fotoalbum_large
(Om de stickers op 1 foto te houden heb ik de voorkant en achterkant omgewisseld, maar op beide foto's is de bovenste nieuw en de onderste oud).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G5rLaruJSufZ5fYxHHE6dgdV2ug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M6F09szpmUmcXPdHtWptTePN.jpg?f=fotoalbum_large

Probleem is, het moederbord lust ze niet. Ik heb diverse combinaties geprobeerd (met en zonder de oude erbij, verschillende slots en volgordes), BIOS gereset, BIOS geupdate, maar steeds als er een nieuwe module in zit blijft het systeem hangen met 3 lange pieps.

In eerste instantie bleef hij nog wel opstarten met alleen de 2 oude modules erin. Maar de laatste keren werd de tweede module (in slot B2) niet meer herkend, en had ik alleen nog 8GB in slot A2 werkend.

Maar nu na de laatste poging met weer een nieuwe module bijgezet te hebben (en weer verwijderd en BIOS gereset) wil hij helemaal niet meer opstarten. Ook met alleen een oude module in A2 blijft hij hangen op 3 lange pieps.

Herkent iemand dit?
Zijn de nieuwe modules niet wat ze zeggen te zijn?
Zijn de oude modules nu (ook?) defect?
Gaat nu alsnog 2 nieuwe modules van 16GB elk (van een ander merk?) kopen wel werken?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:56

HugoBoss1985

Xenotech

Apart dat het systeem nu helemaal niet meer wilt, ook niet met je oude modules!
Je begint inderdaad met 1 module met A2 en met 2 modules (voor dual-channel) A2 + B2.

Het kan zijn dat je er een pin (of meerdere) van de ram sloten op het moederbord vervormd zijn.
Deze borden (ik heb zelf de B350M) hebben een aparte manier van ram insteken.
Omdat je het ram onderin erin kanteld en aandruk en bovenin alleen erin duwt/vast klemt komt er wat rare kracht op de pinnen bij het plaatsen.
Dat kun je even visueel inspecteren.

Anders eens de bios batterij uit het systeem, CMOS reset pinnen shorten (verbinden) en met de stroom kabel uit het systeem de aan/uit knop van je systeem 30 seconden ingedrukt houden.
Daarna weer de stroom erin en proberen met 1 module in slot A2 te POSTen.

Als het systeem zo met 1 van de 2 originele stripjes in geen van de 4 sloten POST is er denk ik (toevallig) wat anders aan de hand.
Dan is het zaken afkoppelen/uitbouwen en uitsluiten.

In het algemeen over je ram:

Single sided vs dual sided, dat kan het probleem zijn.
Dus ja, het zijn toch echt andere modules!
En dat kan ook een reden zijn dat het niet (samen) gaat werken.
Er zitten dus gewoon andere ram chips op het nieuwe geheugen omdat dezelfde totale hoeveelheid geheugen wordt behaald met maar 8 chips i.p.v. 16 chips.

Soms is het beter in zo'n geval om gewoon een nieuw setje van 2 modules aan te schaffen.
Dat zal ook beter compatible zijn/beter werken met AM4.
4 Modules werkt vaak lastiger/slechter dan 2 modules.

[ Voor 16% gewijzigd door HugoBoss1985 op 19-09-2025 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florisvs
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:30
Single/dual sided zal inderdaad het verschil zijn. Stond er bij de aankoop niet bij, dus ik was in de veronderstelling dat dat onderscheid er niet zou zijn.

Blijft nog wel de vraag hoe het kan dat de nieuwe (single sided of niet) het ook niet doet als losse module in A2, dus niet gecombineerd met de oude. Lijkt er toch (ook) een probleem te zijn in het detecteren, ondanks de BIOS update.

Op het eerste gezicht lijkt er niets mis te zijn met de pinnen van de sloten, maar dat bekijk ik later nog eens nauwkeuriger.
Maar dat zal niet de reden zijn dat de nieuwe module(s) het in geen enkel slot deed.

Een reset met ook de batterij eruit heb ik nog niet gedaan. Kan ik een keer proberen, maar is nu wat moeilijker bereikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:56

HugoBoss1985

Xenotech

Ik denk dat het nieuwe ram gewoon niet compatible is.
Niet teveel tijd aan besteden, retour doen.

Zorg nu dat het systeem weer werkt met de oude modules.
Dan overwegen om een 2x16gb kit te kopen.
Je 2x8gb zet je dan op V&A of in een ander systeem.