Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florisvs
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-09 00:06
Ik heb een probleem met het verdubbelen van mijn RAM.

Vier jaar geleden heb ik een moederbord ASRock B450 Pro4 R2.0 aangeschaft met 2x 8GB DDR4 RAM G.Skill F4-2400C17D-16GNT.
Dit heeft al die tijd gefunctioneerd, maar nu wil ik het werkgeheugen verdubbelen van 16GB naar 32GB.

Om de kans op succes het grootst te houden heb ik hetzelfde merk en type erbij gekocht, dus weer 2x 8GB DDR4 RAM G.Skill F4-2400C17D-16GNT.
Ondanks hetzelfde type blijkt een productiedatum van 4 jaar later niet hetzelfde te zijn. Ze zien er ook anders uit (wat ik al vreemd vind, maargoed).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X2XJfIta81I7fWLxD23tOM_QWxM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lyD451faPpWlCicmgcNsFyjA.jpg?f=fotoalbum_large
(Om de stickers op 1 foto te houden heb ik de voorkant en achterkant omgewisseld, maar op beide foto's is de bovenste nieuw en de onderste oud).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G5rLaruJSufZ5fYxHHE6dgdV2ug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M6F09szpmUmcXPdHtWptTePN.jpg?f=fotoalbum_large

Probleem is, het moederbord lust ze niet. Ik heb diverse combinaties geprobeerd (met en zonder de oude erbij, verschillende slots en volgordes), BIOS gereset, BIOS geupdate, maar steeds als er een nieuwe module in zit blijft het systeem hangen met 3 lange pieps.

In eerste instantie bleef hij nog wel opstarten met alleen de 2 oude modules erin. Maar de laatste keren werd de tweede module (in slot B2) niet meer herkend, en had ik alleen nog 8GB in slot A2 werkend.

Maar nu na de laatste poging met weer een nieuwe module bijgezet te hebben (en weer verwijderd en BIOS gereset) wil hij helemaal niet meer opstarten. Ook met alleen een oude module in A2 blijft hij hangen op 3 lange pieps.

Herkent iemand dit?
Zijn de nieuwe modules niet wat ze zeggen te zijn?
Zijn de oude modules nu (ook?) defect?
Gaat nu alsnog 2 nieuwe modules van 16GB elk (van een ander merk?) kopen wel werken?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:54

HugoBoss1985

Xenotech

Apart dat het systeem nu helemaal niet meer wilt, ook niet met je oude modules!
Je begint inderdaad met 1 module met A2 en met 2 modules (voor dual-channel) A2 + B2.

Het kan zijn dat je er een pin (of meerdere) van de ram sloten op het moederbord vervormd zijn.
Deze borden (ik heb zelf de B350M) hebben een aparte manier van ram insteken.
Omdat je het ram onderin erin kanteld en aandruk en bovenin alleen erin duwt/vast klemt komt er wat rare kracht op de pinnen bij het plaatsen.
Dat kun je even visueel inspecteren.

Anders eens de bios batterij uit het systeem, CMOS reset pinnen shorten (verbinden) en met de stroom kabel uit het systeem de aan/uit knop van je systeem 30 seconden ingedrukt houden.
Daarna weer de stroom erin en proberen met 1 module in slot A2 te POSTen.

Als het systeem zo met 1 van de 2 originele stripjes in geen van de 4 sloten POST is er denk ik (toevallig) wat anders aan de hand.
Dan is het zaken afkoppelen/uitbouwen en uitsluiten.

In het algemeen over je ram:

Single sided vs dual sided, dat kan het probleem zijn.
Dus ja, het zijn toch echt andere modules!
En dat kan ook een reden zijn dat het niet (samen) gaat werken.
Er zitten dus gewoon andere ram chips op het nieuwe geheugen omdat dezelfde totale hoeveelheid geheugen wordt behaald met maar 8 chips i.p.v. 16 chips.

Soms is het beter in zo'n geval om gewoon een nieuw setje van 2 modules aan te schaffen.
Dat zal ook beter compatible zijn/beter werken met AM4.
4 Modules werkt vaak lastiger/slechter dan 2 modules.

[ Voor 16% gewijzigd door HugoBoss1985 op 19-09-2025 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florisvs
Single/dual sided zal inderdaad het verschil zijn. Stond er bij de aankoop niet bij, dus ik was in de veronderstelling dat dat onderscheid er niet zou zijn.

Blijft nog wel de vraag hoe het kan dat de nieuwe (single sided of niet) het ook niet doet als losse module in A2, dus niet gecombineerd met de oude. Lijkt er toch (ook) een probleem te zijn in het detecteren, ondanks de BIOS update.

Op het eerste gezicht lijkt er niets mis te zijn met de pinnen van de sloten, maar dat bekijk ik later nog eens nauwkeuriger.
Maar dat zal niet de reden zijn dat de nieuwe module(s) het in geen enkel slot deed.

Een reset met ook de batterij eruit heb ik nog niet gedaan. Kan ik een keer proberen, maar is nu wat moeilijker bereikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Ik denk dat het nieuwe ram gewoon niet compatible is.
Niet teveel tijd aan besteden, retour doen.

Zorg nu dat het systeem weer werkt met de oude modules.
Dan overwegen om een 2x16gb kit te kopen.
Je 2x8gb zet je dan op V&A of in een ander systeem.

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:47
Koop dan ook gelijk een snellere set, 3000-3600mhz. Kost hetzelfde en is toch weer wat vlotter. Uiteraard 2x16gb.

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

meljor schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 09:13:
Koop dan ook gelijk een snellere set, 3000-3600mhz. Kost hetzelfde en is toch weer wat vlotter. Uiteraard 2x16gb.
*Mits zijn cpu het ondersteund... met een eerste of tweede generatie Ryzen is het maar afwachten of 3000mhz al goed/stabiel werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tja, dit is risico met kopen van RAM van geheugereepbakkers ipv daadwerkelijke chipfabrikanten (Samsung, Micron, Hynix, Nanya etc) - je kunt zelfs met identieke productnummers totaal andere reepjes krijgen.

Hier heb je zowel andere chipdichtheden (4Gb vs 8Gb chips), ander organisatie (single-sided vs double-sided) als andere chipbakker (Spectek aka de reject-merk van Micron vs Samsung chips). Deze DIMMs hebben maw behalve de sticker letterlijk niets met elkaar in gemeen.

Je zegt dat single/dual sided het verschil zal zijn - ik twijfel daar sterk aan, dat is minst relevante van de drie factoren voor compatibility. Geheugendichtheid is alleen een issue als je geheugencontroller (CPU) de hogere dichtheiid niet ondersteunt. Je meldt je CPU niet, dat is voor deze vraag dus wel relevant. Asrock heeft niet voor niets verschillende geheugen QVL's online staat voor verschillende CPU generaties, waarbij ze expliciet de chipfabrikant vermelden: G-Skill zijn niet de enige koekenbakkers die meerdere chiptypes onder zelfde modelnr verkopen :X

Als ik overigens voor Matisse (o.a. Ryzen 5 3600) kijk zie ik geen enkele G-Skill 2400MT/s DIMM op de QVL; er staan wel G-Skill DIMMs met andere snelheden, maar dan met Hynix chips. Ze gebruiken echt van alles door elkaar...

Oslik blyat! Oslik!

• Florisvs
Voor de volledigheid dan ook de CPU, dat is de AMD Ryzen 5 5600G.

Op de site van ASRock kan ik daar geen geheugen ondersteuningslijst voor vinden.
Als die er niet is, dan is het een beetje op de gok van wat er wel en niet zal werken.
Is het dan het beste te kiezen voor iets wat bij een eerdere serie wel vermeld staat?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ryzen 5 5600G is een Cezanne. Die staat inderdaad niet op de site van Asrock, maar aangezien Cezanne een versie van Vermeer is met IGP, is de Vermeer lijst relevant hier (geen prijs voor Asrock qua duidelijkheid...)

In dit geval weer geen 2400MT/s G-Skill, wel snellere DIMMs met Hynix of Samsung chips. Die laatste is C16Q2-familie, niet C17D, maar goed, gezien deze opschriften van G-Skill getuige jouw DIMMs zo goed als random zijn zegt dat alsnog weinig. Enige constatering die we kunnen doen is dat deze nieuwe G-Skill DIMMs niet werken op jouw moederbord met jouw CPU erop. Je zou kunnen kijken of je andere DIMMs kunt vinden met dezelfde Spectek chips als je originele...

Oslik blyat! Oslik!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Let er sowieso op dat CPU's de laatste jaren wel vaker moeite hebben met 4 RAM-sticks. "Vroeger" was extra sticks toevoegen heel gangbaar en normaal, tegenwoordig is dat sowieso altijd een beetje een gok.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
4 dimms blijft lastig voor Ryzen. Een nieuw setje 2x16GB halen is de beste oplossing. Pak dan meteen 3200C16 want dat beinvloed de prestaties van de iGPU positief. Met uitvoering: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK en uitvoering: G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS zijn goede ervaringen op het betreffende Asrock bord icm Zen 3 cpu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florisvs
Goed, ik kan een nieuw setje van 2x16GB kopen, maar zit eerst nog met het andere probleem: geen enkele module doet het nu.

Nog even op een rijtje wat ik heb gedaan:

In het begin functioneerde het dus met 2x 8GB oud, en begon het probleem met het bijzetten van 2x 8GB nieuw.
Na het verwijderen van de nieuwe startte hij wel weer op met 2x 8GB oud.
Een eerste BIOS update van 5.0 naar L8.02 maakte daarin geen verandering: nieuwe deed het nog niet, oude nog wel (ik ben even vergeten of de tweede oude 8GB in B2 het toen al niet meer deed).
Ik heb ook geprobeerd de RAM snelheid te verlagen naar 2133MHz, maar dat leek de BIOS niet te pakken, want steeds als ik terug kwam in de BIOS stond het weer op 2400MHZ.

Vervolgens heb ik een volgende BIOS update gedaan naar 10.43 (is wel beta, maar dat staat bij alle nieuwere versies). Met alleen een oude 8GB in A2 ging het opstarten toen goed. De tweede oude 8GB in B2 werd niet gezien, maar hij bleef dan nog wel opstarten met de 8GB in A2.
Maar een nieuwe module erbij in A1 bracht het probleem weer terug.
En na het weer verwijderen van de nieuwe uit A1 doet de oude in A2 het nu dus ook niet meer.
Ook in de laatste BIOS versie heb ik nog geprobeerd de frequentie op 2133MHz te zetten. Ik weet helaas niet meer of dit was bij de laatste keer dat hij nog wilde opstarten, of eerder al. Maar een BIOS reset daarna had geen effect.

Inmiddels heb ik ook de batterij er volledig uit gehad, wat ook geen effect heeft.
Ook visueel zie ik geen afwijkingen aan de slots.

Zou er zoiets kunnen zijn dat als de BIOS heeft 'geruikt' aan nieuwe modules die niet worden ondersteund, hij de oude van 'hetzelfde' model als dezelfde interpreteert, en daardoor ook niet meer accepteert?
In hoeverre kunnen een (beta) BIOS update en/of pogingen de frequentie op 2133MHz te zetten hier nog effect op hebben gehad?

En vooral, hoe groot is de kans dat als ik er 2x 16GB van een ander merk/type in zet ze dan wel weer worden herkend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

En vooral, hoe groot is de kans dat als ik er 2x 16GB van een ander merk/type in zet ze dan wel weer worden herkend?
100% zeker weet je niet aangezien Asrock geen specifieke lijst heeft voor jouw CPU familie. Maar zorg dat je modules neemt uit de QVL voor Vermeer (incl de gebruikte chips) en je zou redelijk veilig moeten zitten.

Verder zou ik eens een ESCD reset proberen (stroom van computer, opstartknop ~15 sec ingedrukt houden) en kijken of dat de boel weer werkend krijgt met de oude DIMMs.

Oslik blyat! Oslik!

• Florisvs
Ik heb een nieuw setje 2x16GB DIMMs gekocht, de G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS.
(Het is overigens lastig een setje te kiezen uit de QVL, de meeste daar genoemde modellen zijn niet meer verkrijgbaar, dus moet het iets worden wat er op lijkt).

Maar ik kom er niet verder mee.
Na eerst ook weer de CMOS batterij er uit te hebben gehad voor een reset, blijft hij met een nieuwe 16GB module bij het inschakelen direct 3 lange pieps geven (om vervolgens weer uit te schakelen). Ik heb los van elkaar beide modules in alle sloten geprobeerd.

Ik begin toch het gevoel te krijgen dat het aan het moederbord ligt en niet de DIMMs.
Voordat ik het met weer een ander nieuw setje moet gaan proberen, is er een manier om uit te sluiten dat het aan het moederbord ligt? Ik ben nu meer geneigd naar een nieuw moederbord te gaan kijken.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:45

Qwerty-273

Meukposter

Je had een stabiel systeem met BIOS versie 5.
Een upgrade naar L8.02 leek ook nog stabiel
Een upgrade naar 10.43 beta maakt het onstabiel.

Kan je een downgrade doen van het BIOS naar een oudere stabiele versie? Dat kan bijvoorbeeld de L8.02 zijn (de versies er na zijn allemaal aangemerkt als beta).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Florisvs
Ik heb gezocht naar een mogelijkheid voor een downgrade van de BIOS, maar dat kan alleen vanuit het BIOS menu, en die verschijnt pas met een werkende RAM.
Dus dat lijkt geen mogelijkheid te zijn.
Pagina: 1