Tijdelijk onderhuren met koophuis, verhuren mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• untflanked
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-09 15:39
Hoi allemaal. Mijn vriendin en ik zijn op zoek naar hulp/advies/tips in onze huidige situatie. Deze is als volgt.

- Eigenaar koophuis in Groningen met kleine hypotheek t.o.v. waarde.
- Meubilair etc staat in Groningen.
- Momenteel nog ingeschreven in Groningen.
- Net aan nieuwe banen begonnen in Utrecht.
- Tot en met april onderhuur in Utrecht, geen inschrijving mogelijk.

Gezien we net aan onze nieuwe banen zijn begonnen willen ons huis nog aanhouden, omdat we willen kijken of het ons wel bevalt. Daarnaast willen we graag het kleine stukje hypotheek meenemen en natuurlijk niet veel cash op de bank hebben staan in verband met belasting hierover. Daarnaast stijgt het huis meer in waarde dan wat we kwijt zijn aan hypotheek.

We vinden het echter vervelend dat het huis zo lang leeg staat en zoeken daarom mogelijkheden om het te verhuren of in ieder geval te laten bewonen. Echter lopen we ertegenaan dat we zelf nog ingeschreven staan. De leegstandswet biedt geen uitkomst, hospitaverhuur ook niet, en momenteel zie ik in ieder geval geen goede optie door het gebrek aan mogelijkheid tot inschrijving. Er is waarschijnlijk interesse genoeg voor bijvoorbeeld een buitenlandse PhD of Post-Doc om ons huis te huren.

Mis ik een mogelijkheid, of is dit gewoon de situatie zoals die is? We vinden het jammer dat het leeg blijft staan terwijl er veel zoekenden zijn.

Ryzen 7700 | RX 6800 XT | 2x16GB DDR5 | Cooler Master NR200P

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Enige oplossing is met je bank gaan praten, want met een hypotheek zitten er strenge voorwaarden aan je verhuurmogelijkheden. Hospitaverhuur of een student een kamer verhuren mag mogelijk wel, maar alleen als je er zelf woont. Als je meer dan de helft van het jaar in Utrecht zit dan gaat dat niet op.

Kun je niet gewoon dat beetje hypotheek aflossen als het zo weinig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• untflanked
Oon schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 14:00:
Enige oplossing is met je bank gaan praten, want met een hypotheek zitten er strenge voorwaarden aan je verhuurmogelijkheden. Hospitaverhuur of een student een kamer verhuren mag mogelijk wel, maar alleen als je er zelf woont. Als je meer dan de helft van het jaar in Utrecht zit dan gaat dat niet op.

Kun je niet gewoon dat beetje hypotheek aflossen als het zo weinig is?
Jawel, de hypotheek kan worden afgelost, maar dit willen we enkel doen als we vervolgens mogen verhuren van de gemeente. Op basis van de bronnen op internet lijkt dit alsnog niet mogelijk zolang we er zelf nog ingeschreven staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ja, lekker Kafkaësk van de overheid. Aan de ene kant willen ze dat de BAG de werkelijkheid weerspiegelt, en aan de andere kant hebben ze allemaal drempels opgeworpen om dat onmogelijk te maken, met gewone normale mensen die daardoor in de problemen raken.

[ Voor 13% gewijzigd door eamelink op 19-09-2025 14:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Je creëert die leegstand door zelf illegaal onder te huren. Vind je dat niet een beetje gek?

Lekker een half jaartje als weekendretraite gebruiken als je het nodig hebt. Daarna terug of de boel verkopen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
untflanked schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 13:57:
Hoi allemaal. Mijn vriendin en ik zijn op zoek naar hulp/advies/tips in onze huidige situatie. Deze is als volgt.

- Eigenaar koophuis in Groningen met kleine hypotheek t.o.v. waarde.
- Meubilair etc staat in Groningen.
- Momenteel nog ingeschreven in Groningen.
- Net aan nieuwe banen begonnen in Utrecht.
- Tot en met april onderhuur in Utrecht, geen inschrijving mogelijk.

Gezien we net aan onze nieuwe banen zijn begonnen willen ons huis nog aanhouden, omdat we willen kijken of het ons wel bevalt. Daarnaast willen we graag het kleine stukje hypotheek meenemen en natuurlijk niet veel cash op de bank hebben staan in verband met belasting hierover. Daarnaast stijgt het huis meer in waarde dan wat we kwijt zijn aan hypotheek.

We vinden het echter vervelend dat het huis zo lang leeg staat en zoeken daarom mogelijkheden om het te verhuren of in ieder geval te laten bewonen. Echter lopen we ertegenaan dat we zelf nog ingeschreven staan. De leegstandswet biedt geen uitkomst, hospitaverhuur ook niet, en momenteel zie ik in ieder geval geen goede optie door het gebrek aan mogelijkheid tot inschrijving. Er is waarschijnlijk interesse genoeg voor bijvoorbeeld een buitenlandse PhD of Post-Doc om ons huis te huren.

Mis ik een mogelijkheid, of is dit gewoon de situatie zoals die is? We vinden het jammer dat het leeg blijft staan terwijl er veel zoekenden zijn.
Geen neefje of nichtje dat tijdelijk op jullie huis wil passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

untflanked schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 14:14:
[...]

Jawel, de hypotheek kan worden afgelost, maar dit willen we enkel doen als we vervolgens mogen verhuren van de gemeente. Op basis van de bronnen op internet lijkt dit alsnog niet mogelijk zolang we er zelf nog ingeschreven staan.
Maar wat je nu doet mag ook niet, als je (semi)permanente woonplek de plek is waar je onderhuurt dan moet je je daar ook inschrijven.

Als je vraag is of je je eigen woning mag verhuren wanneer je zelf een andere vaste (huur)woning hebt gevonden, dan moet je bij de gemeente zijn maar in de meeste gevallen mag dat gewoon, dan is het gewoon een huurhuis. Daar zitten wel heel wat lasten en plichten aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:08
Ik vraag me af of je nu zelf niet aan het frauderen bent (en / of fraude aan het faciliteren bent, omdat bijvoorbeeld jouw verhuurder nog subsidies opstrijkt bijvoorbeeld op het huis dat hij klaarblijk niet meer bewoond), immers 'inschrijven niet mogelijk' is vaak enkel iets dat een verhuurder wel roept, maar deze niet kan verbieden. Volgens mij is het zelfs wettelijk verplicht te in te schrijven op het adres waar je het grootste gedeelte van de tijd verblijft.

Ik vermoed dan ook dat je gewoon naar de gemeente kan gaan en je in kan schrijven op je huidige adres, wat de verhuurder daar ook over 'verbied'.

Daarnaast, wat zegt je hypotheek contract hierover, vaak mag daarin onderverhuren ook niet, tenzij er nadrukkelijke toestemming is van de bank.

[ Voor 26% gewijzigd door Dennism op 19-09-2025 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:03
Je zou je huis kunnen onderverhuren. Daar zitten vanuit de bank wat haken en ogen aan, maar ik weet iemand die het in de crisis tijd gedaan heeft. Onmogelijk is het dus niet.

Wat wel een probleem kan zijn is dat je je huurder niet uit je huis krijgt na het aflopen van de overeenkomst. https://www.schenkeveldad...-huurovereenkomst-wat-nu/

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• untflanked
FirePuma142 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 14:23:
Je creëert die leegstand door zelf illegaal onder te huren. Vind je dat niet een beetje gek?

Lekker een half jaartje als weekendretraite gebruiken als je het nodig hebt. Daarna terug of de boel verkopen.
Helaas zat er voor ons niet veel meer anders op. Zonder inkomen een huurwoning of koopwoning vinden is vrij onmogelijk, tenzij het dus om onderhuur gaat. In dit geval van vrienden die aan het reizen zijn.

En het lijkt er inderdaad op dat het gewoon een tijd leeg gaat staan dan. Het is ook helemaal niet zo zeer dat we er een slaatje uit willen slaan, maar dat het lang leeg staat is zonde, van twee kanten.
President schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 14:33:
[...]

Geen neefje of nichtje dat tijdelijk op jullie huis wil passen?
Helaas zijn we afkomstig uit het zuiden, dus geen familie in de buurt van Groningen.
Dennism schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 14:42:
Ik vraag me af of je nu zelf niet aan het frauderen bent, immers 'inschrijven niet mogelijk' is vaak enkel iets dat een verhuurder wel roept, maar deze niet kan verbieden. Volgens mij is het zelfs wettelijk verplicht te in te schrijven op het adres waar je het grootste gedeelte van de tijd verblijft.

Ik vermoed dan ook dat je gewoon naar de gemeente kan gaan en je in kan schrijven op je huidige adres, wat de verhuurder daar ook over 'verbied'.

Daarnaast, wat zegt je hypotheek contract hierover, vaak mag daarin onderverhuren ook niet, tenzij er nadrukkelijke toestemming is van de bank.
Het is niet zozeer dat de verhuurder dit roept, maar enkel dat we juist blij zijn dat we op een hele korte termijn iets hebben gevonden waar we kunnen onderhuren, bij vrienden. Er is dus ook geen sprake van subsidies o.i.d., juist een prettige situatie waarin het huis van vrienden niet hoeft leeg te staan en wij een fijne plek hebben om te wonen.

De bank wil niet dat we onderverhuren, maar omdat we eventueel de mogelijkheid hebben om de hypotheek af te lossen waren we aan het kijken wat mogelijk was.

Ik snap de algehele tendens hier en ik ben het ook helemaal er mee eens. Echter knaagt het toch wel dat er geen mogelijkheden zijn hierin om twee vliegen in één klap te slaan. Derhalve willen we ook niet onderverhuren en zelf degene zijn die zeggen 'registratie niet mogelijk', en was ik juist benieuwd of er andere mogelijkheden waren.

[ Voor 3% gewijzigd door untflanked op 19-09-2025 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

In sommige gemeenten ben je overigens verplicht te melden als "jouw pand" meer dan x maanden leegstaat zoals bijvoorbeeld https://www.amsterdam.nl/...ng-langer-6-maanden-leeg/

Doe vooral even je licht op bij de gemeente Groningen dus ook hoe zij ertegenaan kijken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:08
untflanked schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 14:49:

Het is niet zozeer dat de verhuurder dit roept, maar enkel dat we juist blij zijn dat we op een hele korte termijn iets hebben gevonden waar we kunnen onderhuren, bij vrienden.
Maar wat is dan exact het probleem om je daar in te schrijven? Bij een frauderende verhuurder snap ik dat die dat liever niet wil :) Maar bij vrienden mag dat toch niet direct een issue zijn, er even vanuit gaande dat de zaken waar dat mogelijk financieel impact op heeft goed geregeld zijn tussen jullie. Tenzij die vrienden zich ook niet aan de regels houden en je dus weer terugkomt bij de frauderende verhuurder (ook al zijn het vrienden), die vrienden kunnen immers prima gelijk met jullie ingeschreven staan als ze korter dan 8 maand aan het reizen zijn. Als ze langer dan 8 maand aan het reizen zijn moeten ze zich uitschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:43
eamelink schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 14:23:
Ja, lekker Kafkaësk van de overheid. Aan de ene kant willen ze dat de BAG de werkelijkheid weerspiegelt, en aan de andere kant hebben ze allemaal drempels opgeworpen om dat onmogelijk te maken, met gewone normale mensen die daardoor in de problemen raken.
Half Groningen staat vol "2e huizen" die worden onderverhuurd voor maximaal geld, dus zo heel gek is het niet. Daar wordt TS nu wel slachtoffer van inderdaad, maar om het weg te zetten als "Kafkaesk" is wat bout
Pagina: 1