VRR Flickering werkelijk een issue?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 10:21
Ik bedacht mij gisteren dat ik mijn huidge widescreen wilde vervangen door een QD-Oled. De Dell AW3425DW.

Nu lees ik mij verder in, en zie dat wrijwel alle Oleds (Woled QDOled) lijden aan VRR Flickering. Dus voordat ik de doos openmaak, de vraag of dit in de praktijk ook een probleem is.

- Resolutie 3440x1440 240hz
- GPU 7900 XTX
- 7800X3d

Doorgaan is de games die ik speel BF/COD6/Helldivers (Lees AAA games), produceert het systeem veel en stabiele frames. VRR via HDMi2.1 hoeft dus helemaal niet aan te staan. En anders is er nog AMD Freesync.

M.a.w. moet VRR daadwerkelijk aan staan ? Zo ja dan komt VRR flickering per definitie voor. Zo nee, dan maak ik de doos open en test een paar uurtjes.

Iemand wat slimme inzichten?

(Ja, ik had reeds de winkel gevraag om te annuleren, maar ondanks dat deze nog niet is verzonden kunnen ze dit binnen hun proces niet voor elkaar krijgen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je kan 3 dingen doen

- direct gesloten doos weigeren aan deur en mail achteraan "WKOA"
- gesloten doos naar ontvangst zelf terugbrengen naar postkantoor en retour want "WKOA"
- monitor kortstondig uitpakken, minimaal aansluiten; half uurtje testen; inpakken en terugsturen "WKOA"

VRR is uiteindelijk een techniek waarbij de smoothness van lagere fps beter wordt weergegeven en je dus minder stotters of tearing hebt. Als je een GPU hebt die voldoende fps genereert en je denkt daarmee geen./nooit VRR gebruikt, zou je ook je game kunnen locken op x fps en ervan af zijn.

Dat gezegd hebbende: de nieuwe monitor ondersteunt toch gewoon G-Sync en Freesync? Waarom heb je dan VRR nodig? #vragenopvrijdag

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
MAX3400 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 12:52:
Dat gezegd hebbende: de nieuwe monitor ondersteunt toch gewoon G-Sync en Freesync? Waarom heb je dan VRR nodig? #vragenopvrijdag
Voor zover ik weet is G-Sync en FreeSync een implementatie van VRR.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Er zullen ongetwijfeld mensen over me heen duikelen om te zeggen dat ik onzin praat

maar dit is typisch zoiets wat, als het er al is, echt lang niet iedereen ziet. Dus of het een issue is, dat is echt heel persoonlijk. Als ik jou was zou ik opzoeken wat VRR doet, want het is meer dan corrigeren van instabiele of lage framerates

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
MAX3400 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 12:52:
Je kan 3 dingen doen

- direct gesloten doos weigeren aan deur en mail achteraan "WKOA"
- gesloten doos naar ontvangst zelf terugbrengen naar postkantoor en retour want "WKOA"
- monitor kortstondig uitpakken, minimaal aansluiten; half uurtje testen; inpakken en terugsturen "WKOA"

VRR is uiteindelijk een techniek waarbij de smoothness van lagere fps beter wordt weergegeven en je dus minder stotters of tearing hebt. Als je een GPU hebt die voldoende fps genereert en je denkt daarmee geen./nooit VRR gebruikt, zou je ook je game kunnen locken op x fps en ervan af zijn.

Die laatste vraag is dan ook mijn vraag. Heb ik VRR daadwerkelijk nodig? Ik denk het niet. De setup produceert voldoende frames en er is idd ook Freesync.

En het liefst wil ik de doos gewoon openmaken. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
418O2 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 12:58:
Er zullen ongetwijfeld mensen over me heen duikelen om te zeggen dat ik onzin praat

maar dit is typisch zoiets wat, als het er al is, echt lang niet iedereen ziet. Dus of het een issue is, dat is echt heel persoonlijk. Als ik jou was zou ik opzoeken wat VRR doet, want het is meer dan corrigeren van instabiele of lage framerates
In mijn leven heb ik zoveel apparatuur gehad. Als iets een probleem heeft, 100% dan ik het zie of hoor.
Het probleem is namelijk dat je onderzoek gaat doen en daarom hetgeen niet meer kan negeren.

Vriend Chatgpt:
Goede keuze, die Dell Alienware AW3425DW is een van de betere ultrawide QD-OLED’s op dit moment. 👌

Even over VRR flickering:

Wat het is: bij OLED-panelen (zowel WOLED als QD-OLED) kan de helderheid soms zichtbaar gaan “pompen” of flikkeren als de framerate fluctueert binnen het VRR-bereik (bijv. tussen 48–175 Hz). Dit komt doordat OLED-pixels heel direct reageren op de refresh-rate.

Wanneer het optreedt: vooral in donkere scènes, bij lage FPS (<70 fps), of wanneer de framerate constant op en neer gaat.

AMD 7900 XTX + FreeSync / Adaptive Sync: AMD’s implementatie van VRR staat erom bekend iets gevoeliger te zijn voor flicker op OLED dan NVIDIA’s G-Sync modules. Maar jouw monitor heeft G-Sync Compatible / FreeSync Premium Pro ondersteuning, dus de kans dat je er last van hebt is klein zolang je in een stabiele FPS-range blijft.

Concreet in jouw setup (3440×1440 + 7900XTX + 7800X3D):

Jouw GPU/CPU combo is krachtig genoeg om bijna alles boven de 100 fps te draaien op ultrawide QHD, zeker met wat settings tweaken. Dat zit ruim in de “sweet spot” van het VRR-bereik → dus flicker is dan nauwelijks zichtbaar.

Als je games speelt die zwaar inzakken (<60 fps, bijvoorbeeld Flight Sim of zwaar gemodde games), dan kan je licht flickeren zien, vooral in donkere stukken.

Sommige Dell/QD-OLED reviews melden dat het flicker-effect op dit model minder sterk is dan bij de oudere LG WOLED’s, omdat de pixel drive beter is afgesteld.

Kans op last in jouw geval:

Grootste deel van je games: praktisch nihil.

Zware titels / lage FPS: kleine kans, vooral merkbaar als je erg gevoelig bent voor beeldartefacten.

Workaround: je kunt een FPS-limiet instellen (bijvoorbeeld 120 of 140 fps) om te zorgen dat de framerate niet te veel fluctueert. Dan blijft VRR stabiel.

👉 Dus: de kans dat jij serieuze last krijgt van VRR flickering is vrij klein, gezien je resolutie, videokaart en dat de AW3425DW een van de betere QD-OLED implementaties heeft.
Dus misschien toch maar testen of het echt een probleem is.

[ Voor 62% gewijzigd door Lumics op 19-09-2025 13:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Lumics schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 13:00:
[...]

Die laatste vraag is dan ook mijn vraag. Heb ik VRR daadwerkelijk nodig? Ik denk het niet. De setup produceert voldoende frames en er is idd ook Freesync.

En het liefst wil ik de doos gewoon openmaken. :-)
Freesync == VRR!

Of je er last van gaat hebben is een combinatie van hoe gevoelig je ervoor bent, en hoe onstabiel je framerate is bij jouw favoriete spellen (en hoe donker ze zijn, donkere beelden heeft OLED meer problemen mee met VRR). Ik ben zelf hier toevallig ook naar aan het kijken, maar vaak genoeg om bijvoorbeeld DLSS artifacts te laten zien zie ik filmpjes op het internet en is mijn reactie: "Ik zie niks". Bij de flicker filmpjes is het echter vaak toch wel echt overduidelijk en behoorlijk storend (mijn inziens erger dan wat slechtere kleur afstelling bijvoorbeeld).

Ik zou hem sowieso proberen, waarom niet? Genoeg mensen gebruiken onder de streep OLED met VRR en vinden het acceptabel voor hun (of merken er zelfs niks van). De volgende vraag is natuurlijk in hoeverre jij persoonlijk VRR nodig hebt: Met Vsync krijg je stutters, maar de één merkt er niks van, de ander vindt het schijt irritant (me included). Zonder Vsync en zonder VRR krijg je tearing, de één vindt het afschuwelijk, de ander merkt er eigenlijk niks van (me included). Dus persoonlijk zou ik waarschijnlijk gewoon gaan voor VRR uitschakelen, maar als je behoort bij de groep die gevoelig is voor tearing en voor Vsync stutters, tja dan is dat ook niet een geweldige optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huit
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-09 18:56
Gewoon proberen, dat is enige manier om er achter te komen of je zonder VRR kunt of kunt leven met eventuele VRR flicker. Het is erg persoonlijk. Ik heb zelf ooit Gigabyte AORUS FO27Q3 geprobeerd. Minimaal uitgepakt en aangesloten, verpakkingen netjes gehouden. Ik kon niet tegen het onrustige beeld zonder VRR, maar ook niet tegen de VRR flicker, dus heb hem geretourneerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
Nou, Verschillende games geprobeerd en nergens is VRR Flicker een issue als VRR aanstaat. Maar VRR mag gewoon uit omdat de FPS doorgaans toch 140+ zijn.

Maar, ik krijg wel vermoeide ogen van dit scherm. Ik heb al 5 jaar Oled schermen in huis en nooit ergens last van, maar het lijkt wel of ik scheel kijk, Is dat de hoge refreshrate, de subpixel-indeling of wellicht iets anders.

Vorige monitor was een 165hz IPS met de zelfde resolutie, en direct na de wissel vermoeide ogen en koppijn. Kwestie van wennen?
Pagina: 1