• rinkh
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:36
Recent is onder Energy Management > Dynamic Tariff toegevoegd voor het afschakelen van de panelen gebaseerd op dynamisch contract, heeft iemand dit in de praktijk al eens uitgeprobeerd?

NH, rijtjeshuis bouwjaar 1952, enkele Quatt, Tado V3+, droogbouw vloerverwarming, HR++ glas, spouwisolatie, kruipruimte isolatie, dak isolatie 2.5rd, 12x zonnepanelen

• ohno_nl
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:20

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

Ik probeer dit in te stellen maar de instellingen worden niet onthouden, wel jammer want gister had ik voor het eerst negatieve prijzen. Werkt het bij jou?

Ik heb een ECU-R 2160

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:47
Met ECU-C wel gezien dat het werkt. Zaterdag met 0,15 en 0,02. Zondag met 0 en 0.
Moet nog wel uitzoeken wat de getallen moeten zijn en of dat dan ook doet wat ik verwacht.
Maar het is echt aan/uit en ik zou eigenlijk aan/NOM/uit verwachten.
Zoals de groene nerds uitgelegd hebben:
Bij tibber betaal je vanaf 0,02 euro tot -0.17 euro / kW altijd of je nu terug levert of afneemt.
Die periode zou je dus NOM of XOM willen draaien.
De hardware kon het, maar de software nu niet meer.

[ Voor 5% gewijzigd door Dapdodo op 27-04-2026 21:13 ]

• rinkh
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:36
Het lijkt wel te werken bij mij, niet altijd even optimaal. Ik zit bij Tibber maar heb voor nu even de bedragen van het voorbeeld van de groene nerds overgenomen 0.1308, ik weet niet precies wat het voor Tibber moet zijn.

Vandaag sloeg die vrij snel al af in de ochtend
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/McCs98EYzbayhPqBwmNk8Q5CnWw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PQbLHuRKtXsWLJXLLrEeuUdQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door rinkh op 28-04-2026 21:07 ]

NH, rijtjeshuis bouwjaar 1952, enkele Quatt, Tado V3+, droogbouw vloerverwarming, HR++ glas, spouwisolatie, kruipruimte isolatie, dak isolatie 2.5rd, 12x zonnepanelen

• Dropsen
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01:26
Fijn dat ik dit topic heb gevonden, want ik ben met precies hetzelfde aan het worstelen. Ik hoop dat iemand de juiste getallen heeft kunnen vinden. Afgelopen weekend heeft het een soort van gewerkt, maar nadat inderdaad vanochtend de panelen vrij snel al weer uit gingen heb ik energiemanagement maar weer uitgeschakeld.

Die paarse lijn is ook nauwelijks leesbaar, dus erg lastig om te achterhalen met welke prijzen uiteindelijk wordt gerekend.

Ik heb nu 0,129 ingevuld, dat is 0,1108 + 0,0182. Ik zit bij Frank Energie en volgens mij moet ik terugleverkosten op 0 zetten, want ik ontvang alles terug bij teruglevering. Maar als ik dat fout interpreteer, let me know.

Wat trouwens ook onhandig is (voor mij dan), is dat de aansturing op kwartier prijzen is en wij thuis voorlopig nog uurprijzen hanteren. Dus afgelopen zondag gingen de panelen pas om 11.30 uit ipv 11.00 uir. Omdat kwartierpijzen dus pas om 11.30 negatief werden.

Maar goed volgens mij is dit momenteel de enige methode om je panelen uit te schakelen met een ecu-r 2160. Tenzij je (zo zegt mijn installateur) een dtsu666 installeert om via modbus te kunnen schakelen. Als ik in de toekomst naar zero export wil is dat überhaupt de enige oplossing. (Met gebruik van het huidige systeem dan, de ecu-c even buiten beschouwing gelaten).