Context
Mijn vrouw en ik hebben besloten om om voor de verwarming van ons huis gebruik te gaan maken van bodemwarmte: een water/water warmtepomp met gesloten lus, verticale boring. Offerte is inmiddels getekend. Om de prijs wat te drukken, hebben we met het installatiebedrijf afgesproken dat we ook wat werkzaamheden zelf doen, zoals verwijderen van de CV ketel en voorbereiden van de aansluitingen voor de nieuwe warmtepomp. Ik werk zelf in de IT maar heb (denk ik) bovengemiddeld veel ervaring met klussen, incl installatiewerk.De gekozen warmtepomp is van EcoForest: volgens de offerte is het een "EcoGEO B2 T 2-10 Pro EH". Deze gebruikt R290 (propaan) als koudemiddel.
In overleg met het installatiebedrijf hebben we gekozen om de warmtepomp in de kelder te plaatsen: dat is de een geschikte plek voor koppelen aan zowel de bodemlus als bestaande installaties. Daarnaast overwegen we om in de toekomst nog de vollege BG vloer te vervangen, en dan is de kelder zo ongeveer de enige ruimte die onveranderd blijft.
Vraag
Een van de zaken die ik moet voorbereiden, is een 80mm "afvoer voor propaangas". Nu zijn er 2 details die me niet duidelijk zijn:- De kelder bevindt zich onder het maaiveld. Propaan is zwaarder dan lucht. Heeft het dan wel zin om een aparte afvoerbuis te maken? Hij moet een redelijk stuk naar boven om op een logische plek buiten te komen.
- Zijn er nog eisen aan het materiaal waarvan een dergelijke afvoer wordt gemaakt? Mijn eerste neiging zou zijn om PVC te gebruiken, verlijmd of evt met rubber manchet. Maar bij de schouw had de medewerker van het installatiebedrijf het over PP buizen met manchet.