Bodemwarmtepomp met R290 installatie in kelder: veiligheid?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvi
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 29-09 08:52

Context

Mijn vrouw en ik hebben besloten om om voor de verwarming van ons huis gebruik te gaan maken van bodemwarmte: een water/water warmtepomp met gesloten lus, verticale boring. Offerte is inmiddels getekend. Om de prijs wat te drukken, hebben we met het installatiebedrijf afgesproken dat we ook wat werkzaamheden zelf doen, zoals verwijderen van de CV ketel en voorbereiden van de aansluitingen voor de nieuwe warmtepomp. Ik werk zelf in de IT maar heb (denk ik) bovengemiddeld veel ervaring met klussen, incl installatiewerk.

De gekozen warmtepomp is van EcoForest: volgens de offerte is het een "EcoGEO B2 T 2-10 Pro EH". Deze gebruikt R290 (propaan) als koudemiddel.

In overleg met het installatiebedrijf hebben we gekozen om de warmtepomp in de kelder te plaatsen: dat is de een geschikte plek voor koppelen aan zowel de bodemlus als bestaande installaties. Daarnaast overwegen we om in de toekomst nog de vollege BG vloer te vervangen, en dan is de kelder zo ongeveer de enige ruimte die onveranderd blijft.

Vraag

Een van de zaken die ik moet voorbereiden, is een 80mm "afvoer voor propaangas". Nu zijn er 2 details die me niet duidelijk zijn:
  1. De kelder bevindt zich onder het maaiveld. Propaan is zwaarder dan lucht. Heeft het dan wel zin om een aparte afvoerbuis te maken? Hij moet een redelijk stuk naar boven om op een logische plek buiten te komen.
  2. Zijn er nog eisen aan het materiaal waarvan een dergelijke afvoer wordt gemaakt? Mijn eerste neiging zou zijn om PVC te gebruiken, verlijmd of evt met rubber manchet. Maar bij de schouw had de medewerker van het installatiebedrijf het over PP buizen met manchet.
Ik kan helaas heel weinig over dit onderwerp vinden; hopelijk heeft iemand hier de juiste kennis :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:41
https://www.nvkl.nl/2022/...%20zeer%20geschikt%20voor.

Dit apparaat heeft slechts 150 gram R290 en mag dus volgens de oude en nieuwe veiligheidsstandaard in een niet-geventileerde ruimte geplaatst worden. (monobloc buitenunit warmtepompen hebben vaak meer dan 1 kg)

R290 is zwaarder dan lucht, ik vraag me daarom ook af hoeveel zin het heeft om een ventilatiebuis te maken in een kelder. Vraag die medewerker gewoon of PVC ook mag.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenvi
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 29-09 08:52
busscherski schreef op zondag 21 september 2025 @ 21:41:

Dit apparaat heeft slechts 150 gram R290 en mag dus volgens de oude en nieuwe veiligheidsstandaard in een niet-geventileerde ruimte geplaatst worden. (monobloc buitenunit warmtepompen hebben vaak meer dan 1 kg)

R290 is zwaarder dan lucht, ik vraag me daarom ook af hoeveel zin het heeft om een ventilatiebuis te maken in een kelder. Vraag die medewerker gewoon of PVC ook mag.
Bedankt voor het meedenken @busscherski !

Inmiddels heb ik de technische handleiding van de unit ontvangen. Daaruit blijkt dat de unit zelf een R290-detector en afvoerventilator bevat.
Oa deze teksten vind ik hierin:
De ecoGEO+ PRO-productserie maakt gebruik van het ontvlambare koudemiddel R290. Daarom is
de warmtepomp standaard uitgerust met apparatuur voor detectie en afvoer van koudemiddel voor
gevallen waarin er een lek ontstaat.
en
De hoogte van de uitlaat ten opzichte van de openbare weg moet minimaal 2,20 meter zijn.
Raadpleeg de plaatselijke regelgeving.
Dus het heeft daadwerkelijk zin om een afvoerkanaal te maken (of eigenlijk: dat moet ik gewoon doen, voor de veiligheid).

Ik zal nog een keer extra navragen of ik niet gewoon PVC mag gebruiken, of bijvoorbeeld Dyka Air kanalen die ik netjes verlijm.