speakerset hogere middenklasse

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wookson
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 19:10
Ik zoek een?
Ik zoek aankoopadvies voor een speakerset in de hogere middenklasse.

Wat is je budget?

Qua prijsrange zou ik bijvoorbeeld voor mijn 2 vloerspeakers max 1800euro/stuk willen uitgeven
Home theater + muziek

Wat heb je zelf al gevonden?

Momenteel bekijk ik de Focal Aria Evo X 2.
Wat voor mij wel een afknapper is , is dat ze enkel in Glossy finish verkrijgbaar zijn. De reflecties van mijn tv op de speakers vind ik dan maar niets. Het liefst zou ik voor zwart gaan , maar dan niet glossy...

Dali opticon en Sonus Faber Lumina staan ook op mijn radar.

Welke alternatieven zijn het waard om te bekijken/beluisteren?

Welke vragen heb je hier nog over?

Een brede sweetspot is ook belangrijk voor me.

.

[ Voor 24% gewijzigd door Wookson op 19-09-2025 20:04 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:25
Tweedehands een optie? B&W 803 - 804 of 703 - 704? Ik heb de 703, en ben daar blij mee ;).

edit; 8 serie kom je wel in oudere serie, niet in de nieuwere.

[ Voor 26% gewijzigd door ZveenT op 19-09-2025 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wookson
ZveenT schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 11:23:
Tweedehands een optie? B&W 803 - 804 of 703 - 704? Ik heb de 703, en ben daar blij mee ;).

edit; 8 serie kom je wel in oudere serie, niet in de nieuwere.
liever geen tweedehands, demo model zie ik eventueel nog wel zitten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Maar, wat wil/moet je precies? Het enige wat ik lees is budget en niet glossy.

Neem toch aan dat je met een dergelijk budget al minstens een shortlist hebt gebaseerd op frequentie-bereik, single of bi wiring, aantal drivers, crossover, etc?

En allicht is het interessant om te weten (aanname) welke andere speakers en typen je hebt staan in je home-theatre en welke amp/amps je gebruikt?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wookson
MAX3400 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 11:33:
Maar, wat wil/moet je precies? Het enige wat ik lees is budget en niet glossy.

Neem toch aan dat je met een dergelijk budget al minstens een shortlist hebt gebaseerd op frequentie-bereik, single of bi wiring, aantal drivers, crossover, etc?

En allicht is het interessant om te weten (aanname) welke andere speakers en typen je hebt staan in je home-theatre en welke amp/amps je gebruikt?
ben op zoek naar :

2 vloerspeakers, 1 center en 4 speakers die moeten dienen als surround in een 7.1 opstelling.
Ik zit op ongeveer 3,5 - 4 m van mijn scherm.
Single Wiring
Huidige versterker is de Marantz Cinema 60, maar voor de vloerspeakers wil ik indien nodig nog wel een extra versterker aanschaffen.
Voor de rest laat ik me een beetje leiden door jullie advies...

Op mijn shortlist staan:
- de Focal Arias, maar die zijn dan wel glossy..

- de Sonus Faber Lumina, maar daar heb ik wat schrik van de centerspeaker, die heeft maar 2X4.7inch drivers en de enige review dat ik ervan vind is dat ze of-axis niet zo goed presteren en 1 luisterpositie bij mij is niet echt centraal te noemen. Ik zit op ongeveer 3,5 - 4 m van mijn scherm.

- de Dali Opticons

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronnym
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:56
Ik zou de speakers ook eerst gaan luisteren in een winkel.

Wat wij mooi vinden klinken hoef voor jou niet mooi te zijn. Smaken verschillen nu eenmaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:55

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Arendal een optie?

https://arendalsound.com/...r-s-thx&c=1723-tower-thx#

https://arendalsound.com/product/1723-tower-thx/

Iets prijsgunstiger is mijn volgens een setje Oberon's van Dali.

[ Voor 16% gewijzigd door Fraggert op 19-09-2025 11:54 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wookson
ronnym schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 11:49:
Ik zou de speakers ook eerst gaan luisteren in een winkel.

Wat wij mooi vinden klinken hoef voor jou niet mooi te zijn. Smaken verschillen nu eenmaal.
Dat ben ik ook zeker van plan, maar als ik al weet naar welke merken ik moet gaan kijken/luisteren, kan ik bepalen naar welke winkels ik moet gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wookson
Arendal ga ik zeker bekijken, goede tip

Oberons zullen het niet worden, momenteel heb ik de Zensor's van Dali, en de Oberons gaan dan geen echte grote upgrade zijn vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:00
Wookson schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 11:51:
[...]

Dat ben ik ook zeker van plan, maar als ik al weet naar welke merken ik moet gaan kijken/luisteren, kan ik bepalen naar welke winkels ik moet gaan
noem er even een paar:

q acoustics 3050c
Dynaudio evoke 30
Kef Q11 meta
Teufel definion 3
Canton Townus 100

en zo kan ik wel even doorgaan. Je moet zelf gaan luisteren: dat is het beste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:55

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Wookson schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 11:58:
[...]

Arendal ga ik zeker bekijken, goede tip

Oberons zullen het niet worden, momenteel heb ik de Zensor's van Dali, en de Oberons gaan dan geen echte grote upgrade zijn vrees ik.
Klipsch?

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veertien14
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-09 08:20
Alle speakers die je noemt in huis gehad of zelf naar aan het kijken toevallig. Ik heb zelf de focal aria 926 in huis, heb de dali opticon 6 mk2 hiervoor gehad, ook beide meerdere dagen naast elkaar beluisterd thuis. En toevallig ben ik aan het kijken naar de Lumina V/V Amator.

Opticon 6 mk2:

Weggedaan vanwege de bass oa, was in mn woonkamer te overheersend en kreeg het niet goed. Wat ik vooral goed vond aan de dalis waren de vocalen, had echt een 'live' geluid alsof de artiest voor je stond. Had wel problemen met, wat ook in meerdere reviews wordt genoemd, wat complexere muziek, waarin dus veel gebeurd, wordt dan een brei aan geluid. Luister zelf heel veel prog/- metal/rock.

Arias 926

Vind ik zelf een flinke upgrade, 0 bass problemen hoever of dichtbij ik ze ook tegen de muur zet. Bij de dalis was het geluid meer uitgesmeerd, bij de focals kan je veel meer horen waar een instrument zich bevind en los horen van de andere instrumenten.

De dalis gaven een soort 3d effect wat snel vermoeiend werd. Naar de focals kan ik over het algemeen uren luisteren, dat was bij de dalis een paar nummers. De dali is nmi voorak een leuke demo speaker, achteraf niet moeten aanschaffen, maarja hierdoor weet je wel wat je wel en niet wil qua geluid.

Ben dus nu aan het kijken naar de lumina v en amator, waarom?: Vind het hoog van de focals wat te scherp wat vooral opvalt bij meerdere platen met een heldere productie. De lumina v heb ik al naast de N2 gehoord, en klonk als een prima mix van de dalis en de focal, iets minder brede soundstage dan de focals, meer intiem geluid en rustiger wat misschien als saai gezien kan worden, wel nog steeds veel detail, en de focals klonken veel scherper nmi, wat ik minder fijn vind.

Overigens heb ik ook de Focal cc900 center, ik ga ook de lumina center halen, las ook dat die, wat al genoemd werd, iets minder scoort, maarja over het algemeen komen daar voornamelijk stemmen uit, dus die komt er toch wel in mijn geval.

[ Voor 3% gewijzigd door Veertien14 op 19-09-2025 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wookson
Aangezien ik, zeker voor het home theater gedeelte, meerdere luisterposities heb is zeker een brede sweetspot ook wel belangrijk voor me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:40

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Wookson Om onduidelijke redenen heb je het format dat je kreeg bij het openen van een aankoopadviestopic niet gebruikt. Ik verzoek je om dit alsnog te doen en aan je openingpost toe te voegen - of om op een andere manier ons al in je eerste vraag van de juiste informatie te voorzien.

Zie:
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Vul hier in welk apparaat je zoekt.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Wat wil je er precies mee doen? Welke apparatuur heb je al? Wat verwacht je te kunnen gaan doen? Heb je specifieke eisen aan software die moet draaien?

Heb je zelf al een idee welk apparaat je overweegt? Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Op Tweakers verwachten we wel meer dan een heel summier boodschappenlijstje . Hoe beter jij ons van informatie voorziet - over je zoektocht, wensen, budget, wat je al gedaan hebt, etc - hoe beter de antwoorden die je krijgt.

Je kunt overigens overwegen om speakers te laten lamineren om tot de gewenste kleur en uitstraling te komen.
Wookson schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 11:51:
[...]

Ik wil je wel aanbevelen om speakers vooral uit te kiezen op basis van het geluid. Dat kan je namelijk niet meer aanpassen (anders dan met wat roomcorrectie en een equalizer). De klankkleur staat vast. De kleur van de buitenkant kan je eventueel wat aan doen. Een speaker die je minder mooi vindt staat misschien wel storend in je interieur, maar als hij niet fijn klinkt, dan luister je er niet graag naar.

[ Voor 17% gewijzigd door Jorgen op 20-09-2025 01:40 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 19:44
Ik lees nergens waarom je zoveel geld zou moeten uitgeven. Wat is het dat je zoekt dat rechtvaardigt dit soort bedragen uit te geven?

Een setje Teufels geeft ook een fantastisch geluid. Heb je een hele set voor geld van 1 speaker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:26
Wookson schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 11:44:
[...]
Op mijn shortlist staan:
- de Focal Arias, maar die zijn dan wel glossy..

- de Sonus Faber Lumina,
Ik neem aan dat je van deze in ieder geval al iets gehoord hebt.
(want waarom staan ze anders op je shortlist?)

Als je het klankbeeld van de Focals en de Sonus Fabers aangenaam vind klinken, dan zou ik zeker adviseren om daarnaast ook eens naar de Dynaudio Evoke-serie te gaan luisteren. Die zitten wel ongeveer in dezelfde sound-sfeer, is mijn ervaring.

Oh, en ga vooral over twee weken even naar het Dutch Audio Event in Veldhoven, om deze en tientallen andere merken speakers ongedwongen (zonder opdringerige verkopers) te kunnen gaan bekijken en beluisteren...
https://dutchaudioevent.nl

Vragen die je hebt stel je daar direct aan de experts (distributeurs, fabrikanten enz), en super handig om je shortlist concreter te maken, of eventueel verder uit te bereiden met merken die je voorheen nog niet kende.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik ben zelf ooit voor Wharfdale Evo 4.4 gegaan, die staan hier nu enkele jaren en geven me nog altijd veel plezier. Wel 'onder je budget' met €1000 per paar :) https://www.stengo.nl/products/wharfedale-evo-4-4-walnoot . Ook verkrijgbaar in mat zwart fineer: https://www.stengo.nl/products/wharfedale-evo-4-4-zwart . Verder aan te vullen met center + surrounds. Audio is altijd persoonlijk, maar ik vind ze boven hun prijsklasse presteren. Ik wilde nog aanvullen met een subwoofer, maar uiteindelijk overgeslagen omdat ik het niet nodig vond.

Ik heb hiervoor net als @Veertien14 Focal Aria 926 (surround) gehad maar ik kon er niet aan wennen. Zelfs na inspelen vond ik de treble té hoog/schel, ik werd er luistermoe van. De ribbon tweeter van de Wharfdale's vind ik veel neutraler en prettiger klinken.

[ Voor 30% gewijzigd door stin00 op 19-09-2025 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:36

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
Tillumen schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 19:20:
Ik lees nergens waarom je zoveel geld zou moeten uitgeven. Wat is het dat je zoekt dat rechtvaardigt dit soort bedragen uit te geven?

Een setje Teufels geeft ook een fantastisch geluid. Heb je een hele set voor geld van 1 speaker.
Tja, en andere mensen vinden Sonos ook een fantastisch geluid geven.
En weer andere mensen zijn super tevreden met hun Logitech 5.1 setje met plastic subwoofer..

En deze persoon heeft toevallig meer geld over voor een speakerset dan jij eraan zou uitgeven. Prima toch?
Voor jou zijn 'dit soort bedragen' blijkbaar iets wat met bijzondere redenen gerechtvaardigd dient te worden.
Voor veel andere mensen is het dat niet.
Ik vind het ook niet eens zo extreem. Het zit in ieder geval nog in de range waarbij je wel waar voor je geld kan krijgen, en veel keuze hebt.

Ik heb op eerder genoemde hifi-show in het verleden speakers beluisterd van vele tienduizenden euro's/stuk. Dan kan je je wat mij betreft serieus gaan afvragen of dat soort bedragen nog in verhouding staat tot de geluidskwaliteit. (voor mij in ieder geval zeker niet.. Heb modellen beluisterd van een halve ton per stuk die ik vreselijk vond klinken, en nog niet voor niks in mn huis zou neerzetten, en speakers van 1k-2k per stuk die fantastisch klonken).

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:27
Wookson schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 11:14:
Ik zoek een?
Ik zoek aankoopadvies voor een speakerset in de hogere middenklasse.

Wat is je budget?

Qua prijsrange zou ik bijvoorbeeld voor mijn 2 vloerspeakers max 1800euro/stuk willen uitgeven
Home theater + muziek

Momenteel bekijk ik de Focal Aria Evo X 2.
Wat voor mij wel een afknapper is , is dat ze enkel in Glossy finish verkrijgbaar zijn. De reflecties van mijn tv op de speakers vind ik dan maar niets. Het liefst zou ik voor zwart gaan , maar dan niet glossy...

Dali opticon en Sonus Faber Lumina staan ook op mijn radar.

Welke alternatieven zijn het waard om te bekijken/beluisteren?

Een brede sweetspot is ook belangrijk voor me.

.
De genoemde Focals zijn er toch ook met houtfineer?

Maar als ik 1800 euro p/s overhad voor de frontspeakers alleen, dan zou ik voor de KEF R5 Meta gaan.

Maar het kan ook (veel) goedkoper en (net zo) goed.

Bijvoorbeeld de Polk Audio R700, R600 of R500.

Of de Elac Debut 3.0 DF63 of de KEF Q11 Meta.

Of je kan gaan voor een boekenplankspeaker plus een subwoofer. Dat heeft doorgaans mijn voorkeur omdat je daarmee flexibeler bent in kleinere ruimtes.

Maargoed, een hoop keuze dus en je zal zelf moeten gaan luisteren of toch wat meer richtlijnen geven...

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:40

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

stin00 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 19:31:
Ik ben zelf ooit voor Wharfdale Evo 4.4 gegaan, die staan hier nu enkele jaren en geven me nog altijd veel plezier. Wel 'onder je budget' met €1000 per paar :) https://www.stengo.nl/products/wharfedale-evo-4-4-walnoot . Ook verkrijgbaar in mat zwart fineer: https://www.stengo.nl/products/wharfedale-evo-4-4-zwart . Verder aan te vullen met center + surrounds. Audio is altijd persoonlijk, maar ik vind ze boven hun prijsklasse presteren. Ik wilde nog aanvullen met een subwoofer, maar uiteindelijk overgeslagen omdat ik het niet nodig vond.

Ik heb hiervoor net als @Veertien14 Focal Aria 926 (surround) gehad maar ik kon er niet aan wennen. Zelfs na inspelen vond ik de treble té hoog/schel, ik werd er luistermoe van. De ribbon tweeter van de Wharfdale's vind ik veel neutraler en prettiger klinken.
Ik vind mijn 926 na jaren nog elke dag fantastisch. Gelukkig is er voor iedereen een mooie keuze 🥰

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 20:21
Die goedkope Magnepan's geven je misschien wel de luisterervaring die je zoekt, wie weet, en financieel ruimte voor subs en amp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wookson
BrainCrash schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 19:25:
[...]

Ik neem aan dat je

Oh, en ga vooral over twee weken even naar het Dutch Audio Event in Veldhoven, om deze en tientallen andere merken speakers ongedwongen (zonder opdringerige verkopers) te kunnen gaan bekijken en beluisteren...
https://dutchaudioevent.nl

Vragen die je hebt stel je daar direct aan de experts (distributeurs, fabrikanten enz), en super handig om je shortlist concreter te maken, of eventueel verder uit te bereiden met merken die je voorheen nog niet kende.
Kan er op deze beurs ook gekocht worden? Zijn er goede deals te scoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
Wookson schreef op zondag 21 september 2025 @ 09:31:
[...]
Kan er op deze beurs ook gekocht worden? Zijn er goede deals te scoren?
Nee, in principe is die beurs niet voor de verkoop van de apparatuur bedoeld, en de apparatuur kun je daar in principe niet kopen.
Het zijn dan vaak dus ook de importeurs (i.s.m. de fabrikanten) die er staan opgesteld in de luisterruimtes, niet de individuele winkels. (op een paar uitzonderingen na)
Er worden soms wel wat accesoires verkocht, en er staan stands om muziekdragers te verkopen (LP’s, CD’s, SACD’s enz).

Vaak zijn er wel speciale beursaanbiedingen (ook geldig tot na de beurs) die dan te gebruiken zijn bij de winkels die dat merk verkopen, en dat kan ook op apparatuur/speakers zijn, maar dat is echt afhankelijk van het merk / aanbieder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:22

FeaR

In GoT we trust

Wookson schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 11:14:
Wat voor mij wel een afknapper is , is dat ze enkel in Glossy finish verkrijgbaar zijn. De reflecties van mijn tv op de speakers vind ik dan maar niets.
Ervaring met reflecterende speakers of gedachte/gevoel? Ik had namelijk dezelfde gedachte (angst?) overstappende van speakers in "satin black" naar "black laquer". Nieuwe speakers zijn ook groter en ronder wat reflectie nog meer zichtbaar maakt. Maar, het valt me alles mee en het is voor mijn gevoel niet storend of afleidend. Voor speakers naast de TV that is, glossy center speaker onder de TV is de volgende angst :P

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1