Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0d3
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-09 13:09
Beste Tweakers,

Een tiental jaren terug ben ik in de verenigde staten geweest, toen nog met mijn nokiatje, en kon 'gewoon' bellen en SMS-en. Los van de kosten, was dit toen der tijd heel gewoon, volgens mij over de gehele wereld.

Binnen de EU is dit vandaag de dag uiteraard nog steeds geen probleem, maar wat schetste mijn verbazing toen ik 2 jaar terug in de USA was, geen verbinding. Helemaal niets. Data was zo geregeld via een e-sim, maar kon niet bellen of SMS-en. Dit laatste is uiteraard van belang, voor het ontvangen van activatie codes DigiD of van de bank, of wat dan ook.

Ik was daar toen met een Google Pixel 7 [Simpel|Lebara] en met een Google Pixel 8Pro [Ben|Lebara] en een werktelefoon (samsung galaxy A54g of zo [KPN], maar geen van alle had bereik. Vrienden waren een paar maanden later met iPhone [vodafone] en dat werkte gek genoeg wel.

Bestaat er uberhaubt nog mogelijkheid voor het ontvangen van SMSjes buiten de EU, is dat provider gebonden/? Is dit weg gelegd voor enkel dure abo's?

Waar ik op zoek naar ben, is een goedkoop abo, omdat ik heel weinig data gebruik (ook niet veel bel) voor dit soort toepassingen, en voor de rest zoek ik wel een e-sim voor 'bulk data' in de EU (en tijdens vakanties koop ik wel een extra e-sim.

Thanks.

We are borg. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Resistance is futile, you will be assimilated

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:57
Sommige providers blokkeren het standaard om hoge kosten te voorkomen. Dit kan je op de website weer terug aanzetten.
https://www.lebara.nl/nl/roaming.html bijvoorbeeld bij Lebara heb je specifieke bundels nodig buiten europa. Je gewone bundel werkt niet.

[ Voor 37% gewijzigd door 99ruud99 op 19-09-2025 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0d3
Bij Lebara was duidelijk dat dit niet zelf kon, ze hebben volgens mij wel een 'wereld bundel', voor data snap ik dat.

Maar dit is niet iets waar ik in de pricewatch makkelijk op kan filteren?

We are borg. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Resistance is futile, you will be assimilated

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:57
Ik kan het niet zo snel vinden.

Even heel anders gedacht, maar is een maand bundel geen optie voor het land van bestemming?
Stel je gaat naar Egypte pak je Egyptische esim, stel je gaat naar Tokyo pak je Japanse esim etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ziggo Vodafone heeft toch (gewoon) een wereld-SIM waarbij SMS mogelijk is? Maar, SMS ontvangen (in buitenland) is toch altijd al mogelijk (geweest)? Zit het probleem niet in je SIM en/of je tpye telefoon dat je in de USA geen ontvangst had?

Moet even kijken hoor maar ik zit regelmatig in Egypte; daar kan ik zonder problemen bellen etc met mijn KPN-sim. Nou doe ik dat niet want ik heb enkel een EU-bundel dus betaal grof bij. Maar zowel mijn S21 Ultra als S24 Ultra werken daar out of the plane ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0d3
99ruud99 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 11:33:
Ik kan het niet zo snel vinden.

Even heel anders gedacht, maar is een maand bundel geen optie voor het land van bestemming?
Stel je gaat naar Egypte pak je Egyptische esim, stel je gaat naar Tokyo pak je Japanse esim etc...
dat is precies wat ik wil, maar ik wil nog wel op mijn hollandse sim de SMSjes van de bank/digid/etc kunnen ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0d3
MAX3400 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 11:37:
Ziggo Vodafone heeft toch (gewoon) een wereld-SIM waarbij SMS mogelijk is? Maar, SMS ontvangen (in buitenland) is toch altijd al mogelijk (geweest)? Zit het probleem niet in je SIM en/of je tpye telefoon dat je in de USA geen ontvangst had?

Moet even kijken hoor maar ik zit regelmatig in Egypte; daar kan ik zonder problemen bellen etc met mijn KPN-sim. Nou doe ik dat niet want ik heb enkel een EU-bundel dus betaal grof bij. Maar zowel mijn S21 Ultra als S24 Ultra werken daar out of the plane ;)
ik heb toen in de VS alle combinaties sim en telfoon gepakt, maar nergens geen verbinding :( dus kpn, lebara, ben, simpel, in geen een van de telefoons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:04
Je moet inloggen op de website van lebara, daar zullen die instellingen staan.

SMS ontvangen is gratis, maar gebeld worden niet. Mogelijk dat je helemaal geen roaming toegang krijgt zonder dat vinkje aan, dan ben je dus gewoon helemaal offline.

Op youtube word je dood gegooid met ads voor die e-sim travel apps voor internetten, kijk daar eens naar.

Het kan ook dat je toestel niet werkt op de banden in dat land, maar dat is in nu toch geen issue meer?

[ Voor 13% gewijzigd door jeroen3 op 19-09-2025 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

jeroen3 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 11:42:

Op youtube word je dood gegooid met ads voor die e-sim travel apps voor internetten, kijk daar eens naar.
Ja maar hoe ga je je tijdelijke travel-sim "activeren" op je Digi-D zonder, oh wacht, SMS-verificatie? @n0d3 ontvangt "belangrijke" SMS niet ivm MFA zoals DigiD

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0d3
jeroen3 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 11:42:
Je moet inloggen op de website van lebara, daar zullen die instellingen staan.

SMS ontvangen is gratis, maar gebeld worden niet. Mogelijk dat je helemaal geen roaming toegang krijgt zonder dat vinkje aan, dan ben je dus gewoon helemaal offline.

Het kan ook dat je toestel niet werkt op de banden in dat land, maar dat is in nu toch geen issue meer?
nou, ik heb me al meerdere malen blind zitten staren op die settings, maar daar staat echt niets hier over ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0d3
MAX3400 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 11:44:
[...]

Ja maar hoe ga je je tijdelijke travel-sim "activeren" op je Digi-D zonder, oh wacht, SMS-verificatie? @n0d3 ontvangt "belangrijke" SMS niet ivm MFA zoals DigiD
MVA in de vorm van SMS controlle :) niet via de digiD app ... had ik even wat duidelijker in moeten zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik had een telefoonnummer uit het VK nodig, ben uiteindelijk op Fanytel uitgekomen. Paar tientjes per jaar heb je een nummer en de verbruikskosten zijn ook niet zo heel spannend, dus dat gecombineerd met een goedkope roaming eSIM is best te doen.
Enige nadeel is dat de VS nummers niet gebruikt kunnen worden voor bijv. WhatsApp, maar als je dat niet nodig hebt is het prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0d3
Oon schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 14:59:
Ik had een telefoonnummer uit het VK nodig, ben uiteindelijk op Fanytel uitgekomen. Paar tientjes per jaar heb je een nummer en de verbruikskosten zijn ook niet zo heel spannend, dus dat gecombineerd met een goedkope roaming eSIM is best te doen.
Enige nadeel is dat de VS nummers niet gebruikt kunnen worden voor bijv. WhatsApp, maar als je dat niet nodig hebt is het prima
goed idee; echter ga ik niet zo heel vaak met vakantie naar (in dit geval) de US om daar een heel nummer voor te willen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Als je een dual sim telefoon hebt zou het gebruik van twee sims een oplossing kunnen zijn. Een tijdelijke local esim voor data en Je NL abo voor ontvangen SMS (gratis) en bellen. Bellen zal wel een duurder geintje zijn.

Dit is in ieder geval hoe ik het doe als ik op vakantie ga

[ Voor 4% gewijzigd door jan390 op 19-09-2025 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:19

MsG

Forumzwerver

Komen dat soort SMS'jes inmiddels niet ook gewoon als RCS binnen en dus gewoon via de datapijp?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• n0d3
MsG schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 15:54:
Komen dat soort SMS'jes inmiddels niet ook gewoon als RCS binnen en dus gewoon via de datapijp?
van o.a. de bank? betwijfel het, want RCS is niet 'altijd supported'. B.V. chinese ROMS zonder google messaging? Dus dan heb je toch weer de 'fallback' nodig voor originele SMS.

• n0d3
jan390 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 15:45:
Als je een dual sim telefoon hebt zou het gebruik van twee sims een oplossing kunnen zijn. Een tijdelijke local esim voor data en Je NL abo voor ontvangen SMS (gratis) en bellen. Bellen zal wel een duurder geintje zijn.

Dit is in ieder geval hoe ik het doe als ik op vakantie ga
Maar @jan390 , dat is toch precies wat ik vraag? Ik vind het prima om voor data locake e-sims te gebruiken met goedkope data abo's. Maar ik wil wel SMSjes kunnen ontvangen op mijn standaard SIM waar mijn telefoon nummer aan gekoppeld is. Uiteraard vereist dit dual-sim.

Dus de vraag blijft, welke Provider maakt het mogelijk om SMSjes buiten de EU, met name de verenigde staten te kunnen ontvangen.

Lebara kan dit niet, nmisschien met een 'wereld bundel', maaaar dat is enkel data!! https://www.lebara.nl/nl/...20Staten&country_code=USA al kan het natuurlijk ook de rest 'aan zetten'. €5 euro heb ik wel voor over om berijkbaar te zijn ...

Dus welke providers blijven over, die WEL sms ontvagtst (ofwel 'verbinding met telfoon + sms) mogelijk maakt? Los van het hele data verhaal ...

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Jaren terug dit probleem ook gehad.
Lag toen aan de verschillende frequentiebanden die er gebruikt werden/worden en mijn telefoon werkte niet met de meeste gebruikte in de VS.

Geen idee of dit nog een ding is.

Garmin FR245M + HRM-RUN

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
n0d3 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 13:09:
[...]

Maar @jan390 , dat is toch precies wat ik vraag? Ik vind het prima om voor data locake e-sims te gebruiken met goedkope data abo's. Maar ik wil wel SMSjes kunnen ontvangen op mijn standaard SIM waar mijn telefoon nummer aan gekoppeld is. Uiteraard vereist dit dual-sim.

Dus de vraag blijft, welke Provider maakt het mogelijk om SMSjes buiten de EU, met name de verenigde staten te kunnen ontvangen.
Welke niet is de juiste vraag. Ik heb nog nooit gehoord van iemand die dit probleem had. Dus dan is het wel heel vreemd dat jij met drie telefoons en 5 simkaarten het niet werkende had. Met Simpel hier en verschillende Samsungs heb ik gewoon SMS'jes en telefoontjes kunnen krijgen. En met Vodafone kon ik ook bellen (de andere vast ook, maar ik maak er een punt van alleen met SIM van de baas in het buitenland te bellen :P ).

Als je ook bij Lebara invult (https://www.lebara.nl/nl/roaming.html), krijg je gewoon de bijbehorende tarieven, en dat SMSjes ontvangen gratis is. Maar wat jij beschrijft is dat je uberhaupt geen verbinding kon maken met een Amerikaans netwerk. Heb je handmatig mobielen netwerken oid ingesteld op je telefoon? Hell zelfs zonder SIM zou je natuurlijk nog verbinding moeten kunnen maken voor noodoproepen.

[ Voor 17% gewijzigd door Sissors op 20-09-2025 13:42 ]

Pagina: 1