Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:39

TF

bla bla

Topicstarter
Ik heb vloerverwarming op de begane grond en op de 1e verdieping. Nu het stook seizoen eraan komt wil ik mij wat verder gaan verdiepen in de optimale afstelling.

Het systeem bestaat uit een warmtepomp en 2 pomploze verdelers. Beide verdelers zijn van het type Robot LTC composiet. Boven heb ik 6 groepen. Kantoor, Badkamer en slaapkamers. Beneden heb ik 12 groepen en daar hebben ze nummers, die corresponderen met de tekening. Uiteraard zijn sommige groepen groter (langer) dan anderen.

Ik wil beginnen met het goed waterzijdig inregelen van de bovenverdieping.

Aanvoertemperatuur is dynamisch maar maximaal 32 graden. Totale systeemgroote schat ik op 140m2 aan vloerverwarming.

Ik zie dat de losse debietmeters zijn ingesteld als volgt: Slaapkamers 1 liter per minuut, kantoor 3 liter per minuut en de badkamer op 5 liter per minuut. Kantoor is de laatste groep in de verdeler (tov aanvoer en retour) en de badkamer is de eerste.

Stelling: Hoe meer water er door de groep loopt hoe meer 'aandacht' deze krijg van de verdeler
Stelling 2: Hoe hoger het debiet in de groep hoe warmer het water is aan de retourkant.
Stelling 3: Een hoger debiet geeft niet per definitie ook een snellere opwarming van de ruimte?
Stelling 4: Minder debiet geeft een hogere afgifte (?)
Stelling 5: Als ik de slaapkamers niet veel wil laten opwarmen zou je eerder helemaal dicht moet zetten dan ze proberen te knijpen met de debiet meters.
Stelling 6: Dichtzetten van groepen verlaagd (tijdelijk) totale systeemcapaciteit wat invloed heeft op pendelen van de warmtepomp (er is geen buffervat aanwezig)

Alles meenemend is het denk ik verstandig om het te laten staan zoals het nu is. Badkamer 5 liter, Kantoor 3 liter en slaapkamers 1 liter.

Ik heb niet persee een comfortprobleem, behoudens dat ik vind dat de badkamer vaak wel koud is. Maar mijn verwachting moet ik mogelijk wat bijstellen daar in ons vorige huis een CV ketel met een veel hogere aanvoer de badkamer voorzag van warmte. Daar kon je dan ook duidelijk de warmte aan de vloer voelen, met de warmtepomp is dat effect veel kleiner.

Kan iemand mijn stellingen bevestigen of debunken ? :)

Beste antwoord (via TF op 19-09-2025 10:27)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:33
Wat je vergeet is dat lage temperatuur verwarming er langer over doet... Maar normaal gesproken prima behaaglijke temperatuur kan halen. Heb je de verwarming van badkamer 24/7 aan?

Normaal is het inderdaad zo dat als je een groep knijpt er minder water doorheen loopt. Gezien warmte afgifte hoger is als temperatuurverschil (water - lucht) hoger is, zal er meer warmte afgifte zijn als er meer water doorheen loopt. (Het water krijgt niet tijd om heel veel af te koelen).

Dus stelling 1 kan je als correct zien.
Stelling 2 correct
Stelling 3 incorrect, zolang er een verschil is tussen aan en afvoer heeft het altijd nog iets van nut. Op geven moment heb je zo'n hoge flow dat je water niet af kan koelen, maar daar zal je nog lang niet zijn. Zodra dit punt bereikt is zal de afgifte gelijk blijven, maar niet dalen.
Stelling 4 incorrect, dit zal nooit zo zijn. Wat je wel ziet is dat temperatuurverschil aanvoer en afvoer groter wordt. Maar hoeveel die ruimte opwarmt is temperatuurverschil x volume. Temperatuurverschil neemt minder snel toe dan volume afneemt (flow is liters / minuut).
Stelling 5: hoe meer je knijpt hoe minder ze opwarmen. Als je helemaal dicht zet zal ruimte opwarmen doordat huis opgewarmd wordt. Je kan testen op het warm genoeg blijft.
Stelling 6: klopt, alleen is het niet tijdelijk. Zolang je een deel niet mee laat doen, heeft dat invloed op systeem capaciteit. Pas zodra je hem open zet kan je hem meetellen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Wat je vergeet is dat lage temperatuur verwarming er langer over doet... Maar normaal gesproken prima behaaglijke temperatuur kan halen. Heb je de verwarming van badkamer 24/7 aan?

Normaal is het inderdaad zo dat als je een groep knijpt er minder water doorheen loopt. Gezien warmte afgifte hoger is als temperatuurverschil (water - lucht) hoger is, zal er meer warmte afgifte zijn als er meer water doorheen loopt. (Het water krijgt niet tijd om heel veel af te koelen).

Dus stelling 1 kan je als correct zien.
Stelling 2 correct
Stelling 3 incorrect, zolang er een verschil is tussen aan en afvoer heeft het altijd nog iets van nut. Op geven moment heb je zo'n hoge flow dat je water niet af kan koelen, maar daar zal je nog lang niet zijn. Zodra dit punt bereikt is zal de afgifte gelijk blijven, maar niet dalen.
Stelling 4 incorrect, dit zal nooit zo zijn. Wat je wel ziet is dat temperatuurverschil aanvoer en afvoer groter wordt. Maar hoeveel die ruimte opwarmt is temperatuurverschil x volume. Temperatuurverschil neemt minder snel toe dan volume afneemt (flow is liters / minuut).
Stelling 5: hoe meer je knijpt hoe minder ze opwarmen. Als je helemaal dicht zet zal ruimte opwarmen doordat huis opgewarmd wordt. Je kan testen op het warm genoeg blijft.
Stelling 6: klopt, alleen is het niet tijdelijk. Zolang je een deel niet mee laat doen, heeft dat invloed op systeem capaciteit. Pas zodra je hem open zet kan je hem meetellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Stelling 7: Houdt er rekening mee dat je zorg moet dragen dat er genoeg groepen open staan voor de minimale capaciteit van de pomp (en zeker een (1) groep), anders gaat de pomp niet alleen pendelen maar mogelijk ook in storing. Zo hebben wij altijd de woonkamer/keuken volledig open staan.

[ Voor 12% gewijzigd door pagani op 19-09-2025 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF

TF

bla bla

Topicstarter
Dank voor het meedenken.

Zit ik dan goed met 5 liter per minuut op de badkamer? Of kan ik deze beter naar 3 brengen (in mijn systeem is enkel de badkamer op 5 andere zitten tussen de 1 en 3 beneden en boven. Uiteraard enkel als er ook warmtevraag is vanuit het huis. Draait niet 24u. Achteraf gezien had ik misschien liever een elektrische vloerverwarming gehad zodat ik meer in controle zou zijn.

Andere gedachten die ik nu heb. Als ik debiet beperk naar 1 liter per minuut op sommige groepen, heeft dit dan veel invloed op de capaciteit van de vloerverwarming ?

[ Voor 12% gewijzigd door TF op 19-09-2025 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Hier in huis een vergelijkbaar systeem. Ook ik ben nog niet zeker of de instellingen ideaal zijn.
Maar eerst nog een vraag. Ik lees nergens hoe de temperatuurregeling werkt. Waar zit(ten) de thermostaat(en) en hoe zijn deze aan het systeem gekoppeld? Ik heb een zoneregeling met een thermostaat per ruimte, totaal zes (kantoor, woonkamer/keuken, badkamer en drie slaapkamers). Totaal 12 lussen met dus ook 12 elektrisch gestuurde zone-kleppen.
Mijn badkamer heeft een thermostaat met dagprogramma. Hierdoor heb ik 's morgen altijd een lekker warme vloer in de badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF

TF

bla bla

Topicstarter
Prisma16 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 10:41:
Hier in huis een vergelijkbaar systeem. Ook ik ben nog niet zeker of de instellingen ideaal zijn.
Maar eerst nog een vraag. Ik lees nergens hoe de temperatuurregeling werkt. Waar zit(ten) de thermostaat(en) en hoe zijn deze aan het systeem gekoppeld? Ik heb een zoneregeling met een thermostaat per ruimte, totaal zes (kantoor, woonkamer/keuken, badkamer en drie slaapkamers). Totaal 12 lussen met dus ook 12 elektrisch gestuurde zone-kleppen.
Mijn badkamer heeft een thermostaat met dagprogramma. Hierdoor heb ik 's morgen altijd een lekker warme vloer in de badkamer.
Ik heb 1 thermostaat in de woonkamer de regeling is ook gedeeltelijk weersafhankelijk daar de buitentemperatuur deel heeft in de beslissingen om een bepaalde aanvoertemp te kiezen.

Verder is het systeem waterzijdig 'dom'. Er zijn geen thermostaten en ik heb geen groepen die automatisch open of dicht gaan. Er is alleen vloerverwarming en er is 1 verwarmingskring die dichtbij de pomp split in buizen die naar de verdeler boven gaan en beneden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Badkamer wil je typisch gewoon helemaal open zetten. Rest van het huis pas je dan aan naar hoeveel nodig is. (Badkamer hoogste temperatuur van het huis).
Je kan kijken hoeveel je moet knijpen om toch de specifieke ruimte nog op temperatuur te houden.
Dat is makkelijker inrichten dan vanuit 0 te werken.

Ps waar zit je thermostaat? Hebben meerdere ruimtes er een? als woonkamer thermostaat heeft moet die als 2e ingesteld worden. Zorg dat wanneer de woonkamer op temperatuur is je badkamer oke is. Hoogstwaarschijnlijk betekent dit woonkamer op 4 of zelfs 3.

[ Voor 21% gewijzigd door 99ruud99 op 19-09-2025 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF

TF

bla bla

Topicstarter
Ja dus wat jij zegt is de woonkamer lager zetten in debiet zodat het langer duurt voor de warmtepomp afslaat en daar profiteert de badkamer van?
Pagina: 1