Binnendeur sluitplaat repareren - lassen, of anders...?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:10
Wat klikbare foto's om de situatie duidelijk te maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hnMOqA4xweLyG3mXuIkFuBPH61g=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1KgERxfnsfRoZqzPcU11YZd0.jpg?f=fotoalbum_medium
De binnendeur van gang naar woonkamer. Dat donkerbruine aan de linkerkant van de deurpost (rechts van de lichtschakelaar) is het probleempunt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fbmtipP1qvb2DF5zq0COyn9izPU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bKAR14SdNKzYPi2xp4r0qpvq.jpg?f=fotoalbum_medium
Dat donkerbruine is volgens mij roest, maar dat is het probleem niet. Wat problematischer is is dat dat metaal waar de schoot achter blijft hangen als de deur gesloten is, aan boven & onderkant is gescheurd en enkel aan de linkerkant nog aan de deurpost vast zit. En heel vast zit het ook nog niet, want als er met de deur gesmeten wordt buigt het wat naar buiten.

Ofwel, ik zie voor de toekomst een probleem: dat stukje geroeste metaal van de deurpost waar de schoot achter blijft hangen gaat een keer afbreken. Hoe valt dit te repareren?

Complicerende factor: de deurpost is, van wat ik zo zie/voel, een doorlopend stuk metaal - is dus niet een kwestie van sluitplaat losschroeven en een nieuwe plaatsen. Opties die ik zelf kan bedenken: deurpost compleet (laten) vervangen, of verroeste stuk metaal er uit slijpen en nieuw stuk staal er in lassen.

Deurpost vervangen heeft als nadeel dat de muur wellicht wat beschadigd zal worden, dus ook wat herstel & verf-werk nodig gaat hebben. En natuurlijk ook wat prijzig.

Nieuw stuk er in lassen... ik heb sowieso geen ervaring met laswerk, dus enkele honderden euro's aan materiaal/gereedschap aanschaffen, leren lassen (is dat iets wat je met een uurtje in de garage oefenen goed genoeg kan?), de boel rondom het kozijn op een of andere manier beschermen...? Lijkt mij ook prijzig en dan gok ik dat een nieuwe deurpost zinniger is.

Zie ik wat over het hoofd? Het voordeel is dat er NOG geen accuut probleem is, enkel dat je kan verwachten dat dat stukje van de deurpost een keer gaat afbreken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Als je inderdaad niet een compleet kozijn wilt vervangen (met daarbij ook de kosten om de muur weer netjes te krijgen) dan kan het een idee zijn om een lokaal las bedrijfje te bellen. Bijvoorbeeld bedrijven die stalen deuren/frames maken die voeren ook soms onderhoud als dit uit. Of een "lasklus" bedrijf die eigenlijk alles kan doen kwa lassen (en in dit geval op locatie bij een particulier komt).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Qwerty-273 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:25:
Als je inderdaad niet een compleet kozijn wilt vervangen (met daarbij ook de kosten om de muur weer netjes te krijgen) dan kan het een idee zijn om een lokaal las bedrijfje te bellen. Bijvoorbeeld bedrijven die stalen deuren/frames maken die voeren ook soms onderhoud als dit uit. Of een "lasklus" bedrijf die eigenlijk alles kan doen kwa lassen (en in dit geval op locatie bij een particulier komt).
Dat zijn wel goede tips, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:34

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Wij hadden dat probleem ook. We hebben als tussenoplossing tot we eens goed gaan renoveren een klein sluitplaatje er op vastgezet met een popnageltang. Werkt als een tierelier. Maar je moet dan wel voldoende ruimte tussen kozijn en deur hebben, omdat die sluitplaat op het kozijn komt te liggen.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:25
Of gewoon een stuk uitslijpen en een stuk hout erin schroeven zodat je een sluitplaat kunt gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

^ Eventueel een extra grote sluitplaat zodat je wat meer stevigheid hebt, overschilderen in dezelfde kleur en je ziet het bijna niet meer. Als het van die goedkope bouw kozijnen zijn kan je ze ook wegzagen o.i.d. en er nieuwe opschuiven.

[ Voor 38% gewijzigd door DukeBox op 19-09-2025 10:22 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

bartvl schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 10:16:
Wij hadden dat probleem ook. We hebben als tussenoplossing tot we eens goed gaan renoveren een klein sluitplaatje er op vastgezet met een popnageltang. Werkt als een tierelier. Maar je moet dan wel voldoende ruimte tussen kozijn en deur hebben, omdat die sluitplaat op het kozijn komt te liggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hh5G6LH-1lYljxK9UCvYJiuHvOk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JJdFm9GZTadbQg1XRRMht8Y5.jpg?f=fotoalbum_large
Ter illustratie 😄

• vanaalten
Dit ziet er eigenlijk wel verdraaid netjes uit. Hier ga ik eens over nadenken.

Dank (ook aan de anderen die gereageerd hebben) voor de tips!

• bartvl

bartvl

Tip: zoek een plaat waar die hoek/bocht al in zit. De meeste plaatjes zijn vlak en moet je zelf buigen (maatwerk, dus dan past het in ieder geval) maar dat buigen lukt mij nooit zo goed 🫣

• mekonghigh
  • Registratie: Juli 2019
  • Nu online

• vanaalten
In m'n hoofd zit ik met 'goed idee, hier ga ik binnenkort naar kijken' - en jij zoekt het al helemaal voor mij uit. :)
Ook hiervoor: dank, deze lijkt precies wat er hier nodig is.
Pagina: 1