Advies voor stille Gaming PC, mogelijk later AI draaien.

Pagina: 1
Acties:

• RSparkles
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 23:26
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn grootste hobby is gamen. Ik doe dit veel, en mijn partner ook. Ik vind het dus geen probleem om hier wat meer geld aan uit te geven. Ik ben geinteresseerd in AI en wat je hiermee kan, en wil in de toekomst eventueel locaal iets kunnen draaien ( ik weet er nu nog bar weinig van, dus vragen over wat voor AI ik wil draaien ed. kan ik helaas (nog) niet goed beantwoorden. Ik wil klaar zijn voor de toekomst. Ik heb zelf niet de kennis en kunde om te upgraden en koop gemiddeld 1 keer per +/- 8 jaar een nieuwe PC. Hij moet dus redelijk toekomst bestendig zijn. een GROTE wens, is dat het systeem erg stil is. Ik ben bereid om iets aan kracht/prestatie in te leveren als het betekend dat het systeem daar in een grote mate stiller van word. Ik heb op het moment een helikopter naast me staan, en dit zorgt ervoor dat mijn immersie in spellen minder is.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn PC mag zo rond de €3.000,- kosten. Dit is inclusief een nieuwe versie van Windows en assemblage, ik kan dit niet zelf en heb niemand in mijn vriendenkring die dit voor mij kan doen. ik kan eventueel iets omhoog/omlaag maar ga niet hoger dan €3.300,-

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb 2 ultra wide screen schermen staan. Ik zou niet weten hoe ik in het systeem kan zien wat de specificaties van de schermen zijn, en zie behalve een merknaam verder geen info op de schermen zelf. Muis toetsenbord etc zijn verder allemaal aanwezig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zoals eerder gezegd is gamen mijn passie. Ik vind het daarnaast ook leuk om bijvoorbeeld te multiboxen / meerdere keren hetzelfde spel open te hebben om op verschillende accounts tegelijk te kunnen spelen. Wel alleen waar dit mag natuurlijk.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee. Ik had hiervoor Nvidia, vond dit prima werken maar heb geen harde voorkeur. Zolang het makkelijk in te stellen is, heb ik verder geen voorkeur.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
een laag geluidsniveau is erg belangrijk voor mij, verder wil ik graag een kast die volledig dicht is, geen glazen platen, geen RGB, geen poespas. Ik kijk graag films/videos en ben snel afgeleid door kleurtjes naast me. dus Donker en Stil. De kast die ik heb aangegeven komt uit de BBG, ik heb deze puur gekozen omdat ik weet dat hier alles in past, maar zou graag een alternatief willen die volledig donker is, stil is en waar ook alles in past..

Ga je overklokken?
Ik zou niet weten hoe het werkt en ga hier dus niet aan beginnen.

Wat verwacht je van ons?
Ik wil graag advies over de bijgevoegde lijst, Het meeste komt uit een BBG van tweakers, maar ik weet niet of de aanpassingen ook samen werken. Ik wil verder graag een andere Behuizing die volledig donker is, en een zo stil mogelijk systeem. Verder wil ik graag advies over dingen die ik misschien vergeten ben en/of niet aan gedacht heb. Ik wil verder later ook experimenteren met AI's locaal draaien, kan dit hiermee? en zo niet, wat zou ik moeten aanpassen om dit wel te kunnen. Ik heb dit wenslijstje ook al bij een website neergelegd die het eventueel voor me kan bouwen. maar heb begrepen dat ik dit hier niet mag delen maar de interne pricewatch moet gebruiken. Ik kom met deze build, daar uit op exact 3.000,- inclusief assemblage. Mochten jullie nog tips hebben voor de aanschaf, dan hoor ik dat ook graag.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 449,-€ 449,-
1MoederbordenMSI B850 GAMING PLUS WIFI€ 199,-€ 199,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 5080 16G GAMING TRIO OC€ 1.259,99€ 1.259,99
1BehuizingenNZXT H7 Flow (2022) Zwart€ 0,-€ 0,-
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 11 Home (NL, Retail)€ 132,95€ 132,95
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 32,29€ 32,29
1Geheugen internKingston Fury Beast KF556C36BBEK2-32€ 99,-€ 99,-
1VoedingenCorsair RM850x Zwart€ 0,-€ 0,-
1Interne SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 222,99€ 222,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.395,22

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:29
Voor AI is Ryzen 9000 inderdaad prima.
Enkele suggesties:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 449,-€ 449,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B850-PLUS WIFI€ 209,90€ 209,90
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 5080 16GB GDDR7 OC Edition€ 1.249,-€ 1.249,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 501 Airflow Black€ 84,60€ 84,60
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 11 Home (NL, Retail)€ 132,95€ 132,95
1ProcessorkoelingDeepCool AK620 Zero Dark€ 51,61€ 51,61
1Ventilatorsbe quiet! Pure Wings 3 PWM, Zwart, 140mm€ 11,13€ 11,13
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32€ 122,-€ 122,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power 13 M | 850W€ 121,50€ 121,50
1Interne SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 222,99€ 222,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.654,68
Be Quiet behuizing met geluiddemping en extra tweede 14cm pwm frontfan.
Iets zwaardere cpu-koeler.
Het MSI moederbord heeft ouderwetse mosfets, vervangen door ASUS moederbord met powerstages en 3x gekoelde M2 sloten
Bijpassende stille videokaart semi-passief met extreme koeler, excellent getest.
De gelinkte Corsair voeding is een oudere versie. Gekozen voor een zeer stille Be Quiet ATX3.1 voeding met 10jaar garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:11

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Als je nou echt €3000 hebt, de founders edition 5090 is bij volgens mij bij nvidia inclusief borderlands nog steeds voor €2099 te koop. Je moet dan idd nog even €200 besparen om binnen budget te komen maar met een OEM Windows bespaar je alweer €100 en her en der is vast nog iets meer te vinden.

Voor gaming zit je dan natuurlijk helemaal royaal, maar voor AI is ook fijn dat je dan 32GB vram hebt.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 20:43

Croga

The Unreasonable Man

Normaal ben ik niet zo van het vullen van een budget. Maar voor AI is VRAM alles. De snelheid van de GPU is relatief oninteressant in vergelijking met de hoeveelheid VRAM. Dat laatste is namelijk volledig bepalend voor welk model je kunt draaien; niet genoeg VRAM betekend simpelweg dat grotere modellen onmogelijk zijn.

Dus eens met @DeNachtwacht; als je een 32GB kaart in het budget kunt proppen dan zal dat je AI ervaring extreem verbeteren.

Dat gezegd hebbende; als AI iets is om "wellicht in de toekomst wat mee te spelen" dan is het "wellicht in de toekomst interessant" om die berg geld uit te geven en tegen die tijd zijn de kaarten gegarandeert weer beter/groter/sneller/heftiger. Dus wellicht toch niet gewoon met die 5080 instappen en later upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ja dat is ook zeker waar. Met een 5080 is ook al veel mogelijk en dit zal ruim voldoende zijn om wat te spelen met AI. of bijv. even wachten op de 5080 super met 24GB vram.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RSparkles
Allen, allereerst bedankt voor de reacties. Ik heb de suggesties van @Woezik overgenomen. Waarvoor dank.
Ik heb gekeken naar de 5090, maar de 5080 super suggestie van @DeNachtwacht lijkt me dan beter passen. Zeker aangezien de prijs buiten mijn budget gaat als ik de 5090 zou kopen bij de aanbieder waar ik de build nu zou kunnen bestellen.( de prijzen die de pricewatch hier geeft, lopen niet helemaal gelijk met de prijzen daar) Ik heb even geprobeerd te zoeken, zowel hier als op reddit, maar kan nog niet een expliciete datum vinden wanneer de 5080 super uitkomt, klopt dit? Hoe realistisch achten jullie het dat de super dit jaar nog beschikbaar is?

[ Voor 8% gewijzigd door RSparkles op 19-09-2025 12:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:29
Als je een stille en zuinige PC zoekt, dan maak je wel een flinke spagaat met een 575W RTX5090. Voor gamen op 1440p overbodig, maar extra Ram is voor AI altijd nuttig.
Geruchten over de release: https://www.tomsguide.com...everything-we-know-so-far
Het is ook altijd maar weer afwachten hoe de release verloopt. Tekorten met prijzen ver boven de adviesprijs of enig zins normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSparkles
Zuinigheid is niet een wens die heel hoog op mijn lijstje staat, al heeft dat mogelijkerwijs wel invloed op de stilte. ik lees hierin dat er mogelijkerwijs volgende maand een announcement komt, maar dat het nog wel koffiedik kijken is. misschien dat ik dus nog een week of 3 wacht. als hij dan niet announced is, denk ik dat ik de 5080 maar moet bestellen, zoals hierboven besproken. Thanks voor de link :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ja, de 5080 Super komt een beetje in het spannende gebied dat er niet echt concurrentie is, net als bij de 5090. Zelfs nvdia is er niet blij mee daarom verkopen ze hem zelf nu via hun webshop zo goedkoop om andere prijzen hopelijk te drukken.

Bij de 5080 en lager kan AMD goed meekomen wat zorgt dat die prijzen vrij snel richting retailprijzen zijn gedaald.

youtube.com/@hisrep

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:00

Major_ton

Shoot!

Er staan op dit moment 4 uitvoeringen van de RTX 5080 voor € 1.029,- in de pricewatch. Dat scheelt alweer meer dan € 200,- met de hierboven voorgestelde modellen. Als je nu nog niet weet wat je allemaal met Ai wilt gaan doen, dan zou ik ook niet teveel aandacht besteden aan alle VRAM overwegingen.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Pagina: 1